Slår ud med forbenene :/ {{forumTopicSubject}}
Hej HG, jeg har nogle problemmer med Delgardo, og jeg håber virkelig i kan hjælpe mig med dem
Delgardo er tilsalg da tiden ikke rigtig er der, og uddannelse begynder at fylde mere i min hverdag, men i den tid jeg har ham, skal han helst ikke udvikle sig til en problemhest, det er jeg dog bange for at han er ved, og jeg aner ikke hvordan jeg skal tackle det på en harmonisk måde.
Jeg vil godt starte med at indrømme at jeg ikke har tilbragt for meget tid sammen med ham, og måske er det også der problemet er opstået.
Det er lidt som om han er ved at tage magten fra mig. Jeg har hørt at mange heste som er i trodsalderen/6-7 år forsøger at tage magten fra sin rytter, og min underviser har selv været ude for noget lign. Men hun er jo også mere erfaren end jeg er.
Når jeg trækker med ham, er han begyndt at løfte sig en smule på bagbenene og sparke ud med forbenene, imens han bøjer hovedet helt ind imod bringene. Jeg er sindsygt bange for at han skal ramme mig, da han føre har ramt mig på skulderne, og det gøre altså ondt, men jeg vil jo rigtig gerne have ham til at stoppe med det, og gå ordenligt.
Derudover er han blevet utrolig utålmodig, og det skal bare ikke gå for langsomt når han skal have mad, trækkes ud, strigles osv... Ud over det så er han begyndt at irritere Chanel (min søsters pony) virkelig meget, og han løber tit efter hende på folden.
Jeg ville derfor høre om i har nogle gode råd til hvordan jeg skal tackle disse problemer, og lad nu være med at skrive at jeg skal finde en til at hjælpe mig, for det er kun muligt at jeg kan få hjælp 1 gang om ugen, da min underviser ikke har tiden, og jeg har ikke pengene til at få undervisning næsten hver dag. Så som sagt så vil jeg høre om i havde nogle gode råd, og om i ellers har oplevet noget lign. med jeres heste? og hvordan i tacklede det?
Tusind tak på forhånd.
MVH Nanna
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.705
jan 2007
Følger: 47 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 405 Svar: 3.600
nov 2006
Følger: 526 Følgere: 561 Heste: 2 Emner: 166 Svar: 1.445
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 314
Hvis du ikke selv har tiden, så find en part, som kan ride ham.
(Nu går jeg bar ud fra, at han er tilredet) =D
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
Når han sparker ud med forbenene så skal han bare trækkes fremad. blidt og bestemt. Når heste laver spanske skridt går de meget langsomt. det er utrolig svært for dem både at holde et højt tempo og lave benløft. Tag evt en pisk med (Jeg er 100% imod at slå med pisken. den er et værktøj og skal bruges til at give tegn med) så du har noget at vise ved bagdelen for at skabe en fremaddrift. Lad være med at bakke osv for så kan han lettere ramme dig.
Mht utålmodighed tror jeg den eneste løsning er aldrig at lade ham få suces med at være utålmodig.
Fx: Du blander foder og han løber rundt og skraber i jorden - du står lidt væk med maden - så snart han giver op mht til at tigge hælder du maden i krybben og roser.
På samme måde kan du vende om og gå tilbage hver gang han bliver for vild ved udtrækningen.
Hvis du har tid er jordarbejde altid en god ide og kan virkelig hjælpe med trækningen osv
Slår ud med forbenene :/
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside