{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
580 visninger | Oprettet:

Parelli.. {{forumTopicSubject}}

Vi havde en parelli træner ude idag i stalden.. jeg har brugt de 7 lege lidt tidligere men ellers ikke så meget inde i det..
Det var nu meget sjovt.. fik stor ros for mit tillids arbejde med hesten, da den var meget tillidsfuld og kunne røres over det hele med sticken selv om hun aldrig har set sådan en..
Dog er min hest sådan lidt pågående, altså hun maser sig ind på folk fordi hun gerne vil nusse og kæle.. og selvfølgelig skal hun respektere folks personlige rum.. har nok været lidt for eftergivende fordi hun var helt ¨å da jeg fik hende sidste år og derfor ville at tilliden skulle være der først og hun skulle se mennesker som noget godt og rart..
Men jeg havde det lidt svært med at stå og svinge med rebet så hun blev ramt i hoved når hun gik ind i mit rum.. hun forstod dog hurtigt at hun skulle holde afstand men hun virkede også "ked af det" over at hun ikke måtte komme hen og nusse..
Selvfølgelig skal hun lære ikke at mase sig ind på folk.. men jeg ønsker heller ikke en robot hest som skal inviteres hver gang.. jeg ville faktisk gerne at hun stadig tog initiativ til at nusse.. hun skal bare lære at respektere et nej..
Men er det muligt.. eller er det enten eller ? altså skal hun altid inviteres eller også så vil hun mase sig på..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Parelli..
  • #1   23. sep 2009 jeg laver os Parelli og det er som om min hest nu kan læse hvornår jeg gerne vil have hende ind til mig smiley
    -Jeg er i gang med Level 2, og jeg synes virkelig det er en god måde at få et samarbejde smiley
    Det virker voldsomt, men det er jo også sådan de gør ude på marken, det er jo ren heste psykologi smiley

• #2   23. sep 2009 jeg syntes "personligt rum" er den værste opfindelse. respekterer din hest DIG vil den heller ikke trampe dig ned. kommer af sig selv med rigtig træning. vito får lov til at klø, gnubbe sig op af mig, men samtidig elsker hans os og stå at klø mig med læberne/tænderne, så syntes det er FEDT han ved han må det, og ikke er bange for at vise lidt venskab

• #3   23. sep 2009 NHG du har jo total misforsået det!
    Selvfølgelig må du nusse og gnubbe din hest alt det du ville, men din hest skal på samme tid vide at hvis den bliver bange må den ikke hoppe over i dig, og det viser du den på den her måde! Jeg blev engang trampet ned af mit hest hvor vi stod og trænende da der kom en lastbil ( jeg brækkede en arm), hun farede over i mig, da det var hendes stil, men nu gør hun det ikke mere, det er ren sikkerhed!!!
    Altså jeg nusser min hest konstant hver gang hun har gjort noget rigtig belønner jeg hende med at nusse hende,!
    Og ja din hest SKAL SKU DA RESPEKTERE DIG! Hvordan vil du ellers få et smaarbejde hvis i ikke respektere hinanden!

• #4   23. sep 2009 NHG - når vi atter ses igen, er jeg i himlen :'/ : Det er jo netop det jeg ønsker.. t hun stadig vil tage initiativ til at nusse og snakke.. for jeg synes også det er dejligt.. og hun tramper ikke folk ned.. men hun forstår bare ikke rigtig hvis folk ikke vil nusse med hende smiley
    Jeg ville jo gerne at hun kunne lære at hvis folk siger nej, så skal hun holde afstand og hvis vi er igang med noget andet (fx træning) så må hun lige vente med at nusse til vi er færdige med øvelsen (sådan at hun ikke bare afbryder ting eller ignorere signaler for at nusse).. men jeg ønsker stadig hun kommer til mig og vil nusse g ikke frgter at få et reb i hoved..

• #5   23. sep 2009 ¤Lisa Team Nollundvej ¤ H: Hun hopper ikke ind i mig.. en af de få gange hun blev bange stod mig og dyrelægen med ryggen til lige foran hende, men hun ramte ingen af os.. så hun render ikke ind i en hvis hun kan undgå det..
    men hun "overfalder" lidt folk på folden.. altså stiller sig ind foran dem og gør en masse (ikke voldsomt) for at få deres opmærksomhed..

• #6   23. sep 2009 når på den måde, lærte du så ikke den med kyllinge vingerne..?
    At hvis hesten kommer for meget ind og det bliver træls, at man så kan lave sine arme svinge lidt fra side til side for så går hesten væk.

• #7   23. sep 2009 llisa: du kender åbenbart ikke min trænings metode, men går jeg ikke ind for smiley min hest må godt springe ind i mig hvis han bliver bange. ville selvfølgelig ikke klappe i hænderne og sige "dyygtigt" , men det er instikt, og hvorfor skulle han når instiktet er inde tænke "hm. min mor har et rum, må ikke komme den vej, lad mig springe den anden vej". no way.

min hest går hvor det passer ham. du står jo heller ikke og siger til vennerne at de skal gå en meter fra dig smiley ved vi aldrig bliver enige , sådan er det når man træner anderledes smiley

• #8   23. sep 2009 signe: min mening er jo at du skal droppe det med at få den væk med svingning af torv eller hvad i gjorder. det med at du flytter ham rundt er i forvejen dominerende og lederskabeligt, så hvorfor fortsætter og gøre det ubehageligt for hesten, når den allerede ser dig som en leder før det smiley

• #9   23. sep 2009 ved bare at efter min hest har brækket arme og ben og revet to arme afled, ved jeg at hun skal på afstand hvis det kommer noget hun ikke kan lide..
    Når vi træner parellie så er hun konstant helt inde ved mig, men når vi er ude i natruen sørger jeg for at der er 30 cm afstand, for hvis jo helst ikke komme til skade.
    Tror du har ret, men det er os svært at forklare præcis hvad det er man mener :S
    -Jeg tager i hver fald ikke nogle chancer så snart vi er ude i byen, for hun kan sku os komme til skade, og en hest kan jo ikke klare så meget som vi kan, og så vil man jo altid skylde skylden på en selv, fordi man ikke har styr på hesten...! smiley

• #10   23. sep 2009 hesten er klogere end os, så hvor lærer vi den noget, i stedet for at lade den lærer os noget smiley

mange siger "Hesten har lært mig alt det jeg kan", men det jo ikke sandt. Mennesker prøver at tilfører hesten viden. vil jeg ikke. jeg lader vito gøre hvad han vil, og reagerer han negativt , har jeg lært det smiley ? forstår du?

• #11   23. sep 2009 ja smiley
    Jeg lærer heste-psykologi, så ser på tingen på en anden måde.
    Jeg mener jo at vi skal se på hesten og se hvad det er den fortæller os.
    F.eks. når min hest har galoppet får hun en masse adrenlin op i kroppen og har derfor (i mens vi stadig er i gang med at genoptræne) læst fra hende at hun har brug for at komme ned at slappe lidt af igen, for hvis hun har en masse adrenlin i kroppen kan hun jo ikke samle sig i en rigtig trav.
    -Jeg læste det fra hende, fordi hun rystede med hovedet hel vild så man ikke kunne få hende til at samarbejde.
    med..?

• #12   23. sep 2009 ømh .. ja det er ikke ligefrem det jeg kalder heste psykologi, og det du skriver det er præcis det jeg sagde. hesten lærte dig noget, i stedet for du lærte den noget. en modsætning er fx at DU lærer den at gå ud af dit sted

• #13   23. sep 2009 lærer hende det ikke, viser hende bare at jeg ikke bryder mig om det, i hver fald hvad jeg fik forklaret.
    -det er endelig mest når vi laver cirkel leg, og hun kommer ind i trav så er det smart at hun lige stopper lidt foran en og ikke hel inden i en, og når hun så er stoppet må hun komme ind, kun der bruger jeg det og så når jeg går tur smiley

• #14   23. sep 2009 hvis en hest respekterer dig NATURLIGT vil den aldrig gå ind i dig, det man laver der er så unaturligt, og mindre pænt.

• #15   23. sep 2009 det der skal du sku ikke sige til mig!
    For du har aldrig oplevet det og ved endelig ikke hvad du snakker om, så skal du sku ikke sige at min hest ikke respektere mig!
    den her samtale er i hver fald slut.

• #16   23. sep 2009 hold da op et udbrud. det var intet til dig. sikke en atityde ?

• #17   23. sep 2009 Hende træneren mente det var bedre at svinge reb eller stick foran sig i "sit rum" ikke slå hesten, men hvis den maser sig på vil de jo blive ramt.. men så ville den se det som rebet eller sticken der gjorde av ikke mig..
    Hun mente at fik jeg ikke trænet det så ville hesten til sidst sidde på mig..

• #18   23. sep 2009 ja ved det godt, ovrreager tit, når jeg bliver irreteret..
    Noget jeg har opbygget efter at min kæreste døde, så hver gang nogen sagde jeg havde lavet en fejl blev jeg pisse sur!
    må du undskylde.

• #19   23. sep 2009 lisa: i orden. vi stopper bare samtalen smiley

• #20   23. sep 2009 Roligt nu.. synes vi skal respektere at folk bruger forskellige metoder og der kan være flere måder at gøre tingene på uden at det er ondt eller overgreb mod hesten..

• #21   24. sep 2009 Signe -

JA forstår dig 100%, jeg ville ALDRIG kunne få mig selv til at vifte min hest væk ved hjælp fra et reb, arm bevægelser eller jage væk bevægelser.

Bliver min hest eller en hest jeg arbejder med for nærgående, jamen så ignorere jeg den og går min vej.

Jeg forstår ikke meningen i at jage hesten væk.

Jager du andre væk med et reb når de kommer for tæt på dig? Nej enten siger man stop via sit sprog ellers går man sig vej.

Da hest og menneske ikke taler samme sprog, så vælger jeg at gå - ignorere den adfærd hesten udviser.

Den finder hurtigt ud af at du ikke altid vil nusse.
    Begynder man derimod at jage den væk, når den vil have kontakt og nusse, jamen så vil den efter kort tid forbinde tæt nusserri med jagt.

Igen en metode JEG og LÆS NU HVAD JEG SKRIVER !!!! jeg skriver JEG!!!!, som minder om join up.

• #22   24. sep 2009 man skal jo ikke slå hesten i hovedet med rebet, men langsomt ryste med rebet , altså spørge pænt, om de ikke godt gider at rykke sig, hvis hesten så ikke hører efter, så stiger du til fase 2, og hvis hesten stadig ikke, så er det fase 3 og til sidst, så er det fase 4, når hesten så gør det rigtige, så stop endelig, og slap af i hele muskelaturen, og ros hesten virkelig meget smiley

• #23   24. sep 2009 HAHAHAHAHHA kyllinge vinger...

DAHMMMM godt jeg ikke er blevet så tosset endnu.... hihihihi

Men hver sin trænings form - der skal jo være plads til alle....

Jeg finder bare ikke voldsom kropsprog naturligt. Tvært i mod.
    Og mine heste har ingen problemer med at forstå mig eller mit kropssprog, som ikke er kyllinge eller reb inspireret og ganske roligt uden nogle vinde vift og bevægelser.

• #24   24. sep 2009 Fimse

Jamen om man så PÆNT "spørger" hesten via at ryste et reb hen mod den, så finder jeg det stadig som at jage med hesten.
    De spørger du ikke hesten, i det du ikke taler heste sprog, du bruger et middel til at få hesten til at bevæge sig VÆK fra dig, og her tænker jeg at andre midler måske ville være længe mildere at bruge.

Hvordan GØR DU, når du ikke ønsker at anden menneske kommer tættere på dig?

• #26   24. sep 2009
    Jeg har gennem træning, lært min hest ordet bak.
    Kommer den for tæt på, så det i den enkelte situation genere mig, siger jeg bak.
    Mine heste tager pænt et eller flere skridt væk.

Dette har jeg opnået via indlæring- altså ingen flyvende reb eller bevægelser.

Jeg ønsker ikke en hest som forbinder et tæt forhold, i det personlige rum, men flugt.
    Flugt er når en hest bliver afvist vi jagt.

Ser man en heste flok, kan en hest jage med en anden hest, bare ved at lægge ørene tilbage og spidse sine næsebor.
    Man ser også langt oftere en hest som kommer på tæt på en anden og blive jagtet bort af den pågældende hest, via at den løber mod den anden hest.

Hesten bruger dog ikke et reb, men bevægelse for at jage den anden hest væk.

Jagt er når man via bevægelse får nogen væk sig selv som føles ubehageligt.

Som flugen der konstant sætter sig på dit lår. Du slår gentagende gange ud efter den for at få den væk.

Jeg vil med glæde jage nogle væk - såvel heste som mennesker, HVIS og kun HVIS de skaber voldsom ubehag ved mig - udviser en form for fare eller er direkte faretruende.

Tvært i mod, ville jeg aldrig via jagt afvise et menneske eller dyr, hvis de kommer for tæt på og har en fredelig og faktisk direkte positiv mening med dette tætte samvær.

Jeg ville med respekt sige stop, ved at trække mig.

Jeg er af den tro at heste ikke er født med samme betydning af menneske ordet respekt.
    Selvfølgelig opfatter hesten ikke menneske respekten, på samme måde som vi gør. Det er den slet ikke i stand til. En hest er en hest.

Hver gang hesten kommer og vil nusse, giver jeg den lov. Bliver det for meget, eller skal jeg noget andet, måske opsøger hesten mig, midt i jeg er i gang med noget andet. Så går jeg min vej.
    Min hestes reaktion kan være enten at glo efter mig og derefter gå til sit og æde videre, eller den kan finde på at følge efter mig og blive ved med at prøve at opsøge kontakt.

Hvis du bare går din vej, vil hesten hurtigt efter få gange, lære at når du går, så er det slut med nusseri.

Ganske roligt og uden evt. faretruende bevægelser, lærer hesten at du også kan sige stop.

Dette kan både trænes på fold, stald, under ridning osv osv.

At gå ud af den pågældende situation, hvor man ønsker at sætte sin grænse, altså sige stop for nusseri, behøver ikke ske over flere meter, nogle gange kan 10 cm være NOK. Og med korrekt træning kan bare et skridt tilbage - væk fra hesten indikere - stop for nusseri - og det forstår heste - for det har den lært!

Indlæring længe leve.

Indlæring bør ske uden fagter, flagrende ting og høje lyde.

Hilsen død stædige Anne..... Som netop på dette område et sten hård i sin mening.

• #27   24. sep 2009 Mulddyret

Mine heste ser mig ikke som leder. Og de er hverken farlige eller onde at være sammen med.

Desuden maser de mig heller ikke.

Jeg er på ingen måder enig i det du skriver.

Vild hesten er ikke eksisterende i de heste vi har nu til dags.
    Selvfølgelig har de nedarvede egenskaber med sig, men mennesket har lavet MEGET om på hesten.

Nutidens hestes instinkter er langt fra som det du kan læse om vildhesten.
    Hesten udvikler sig som alt, efter sine omgivelser. For at overleve.

Jeg kan ikke se hvor det du skriver dammer nogen mening i denne debat om hvor vidt man bør afvise/sige stop til sin hest.

• #28   24. sep 2009 Myredyret

HA du har ret omkring heste i NATUREN

Men hesten i fangeskab har lidt anderledes adfærd, en vildhesten.

Gå i krig med en god gang flok + adfærds forskning - der er meget nyttigt viden.

• #29   24. sep 2009 Hold da op! Orker ikke lige at læse det hele...
    Jeg lader hesten gå ved min side, inde i mit personlige rum, gerne med en hånd på dens manke eller lignende.

Hvis jeg står på en fold og føler at det bliver farligt fordi hestene er så nærgående så laver jeg også kyllingevinger!!! Gjorde det i går ved 2 fremmede heste (havde lagt æbler på folden så de skulle lige se om der var mere!) og de er begge vant til helt traditionel træning. Bare af at jeg tog albuerne lidt ud til siden holdt de en lille meters afstand hvorefter de stod pænt og ville gerne nusses.

Så vil sige jeg bruger en blanding. Er ikke så striks med den hest jeg træner med mindre den direkte gnupper sig op ad mig så jeg er ved at vælte. Så bakker jeg den lidt væk, stille og roligt! Ikke nogen svingende tove (hader det med at svinge tovet for at få den væk, kan godt se sammenligningen til en hesteflok men synes ikke det er harmonisk eller behageligt på nogen måde og hestene ser så sårede ud bagefter)

• #30   24. sep 2009 Katrine P

ENIG....

På en fold eller i farlige situationer vil fægte bevægelser være effektivt..... Og nok direkte nødtvendige....

• #31   24. sep 2009 Muldyret - vi er meget enige. ..... hihih var for hurtig....

• #32   24. sep 2009 .Anne og guld hesten :
    jeg starter ikke med at ryste med rebet, men løfter min højre hånd op, og lader min pegefinger være det højeste, den lader jeg gå fra side til side, og der får jeg hesten til at bakke, uden at ryste med rebet smiley

• #33   24. sep 2009 Parelli er ikke voldsomt, det er det samme heste gør ude på marken, bortset fra at vi ikke bider og sparker dem!
    vi har bare fire faser, præcis ligesom hesten smiley
    den første skal du bare ryste din pegefinger stille frem og tilbage, hvis den ikke reager så ryster man hele hænden, hvis det hellere ikke hjælper ryster man hele sin underarm, hvis det hellere ikke går man til fase fire hvor man ryster hele hånden og så snart hesten bevæger sig som man vil have stopper man smiley

• #34   24. sep 2009 Lise

Fair nok at du mener det, men jeg ser bare træning med MINE heste som noget andet og jeg ville ikke byde den rystende bevægelser om det så er et reb eller en lille finger....

Jeg finder det 110% unødtvendigt...

• #35   24. sep 2009 en hest har ikke behov for at blive duttet på hele tiden. At i forstår parelli systemet som værende "respekt" træning.. ja så er jeg jeg bange for at i har misforstået det hele.

Respekt kommer så snart hesten stoler på sin rytter/ejer. det kommer ikke af at man leger sprællemand. Har man brug for at svinge rundt med tov og diverse redskaber for at "afmærke" sit rum så er man sq helt forkert på den.

• #36   24. sep 2009 angelika: .. her er det man mangler en smiley der giver tommelfingeren op af smiley

• #37   24. sep 2009 Ja jeg må indrømme at den smule parelli jeg har terpet, har jeg altså ikke stød over respekt om side med arm fægtninger.

Korrekt Angelika C - parelli systenet er ikke respekt træning... eller det har jeg ihverfald forstået at det ikke er.

• #38   24. sep 2009 .Anne og Guld Hestene : Jeg plejer nemlig også bare at træde væk hvis hun er for nærgående eller hvis vi af en eller anden grund ikke skal nusse lige der.. men uha nej det måtte jeg ikke for så var det hesten der flyttede med mig og den der var leder og så blev den farlig osv osv..
    Jeg tror slet ikke på at hesten kan vælge os som leder.. de kan slet ikke regne koncekvenserne af sådan et valg ud.. og jeg mener også man kan stå på ret lige fod med sin hest.. og heste nusser ikke kun med en hvis man står under dem.. alle hestene i vores løsdrift nusser med hinanden og de kan jo ikke alle sammen stå under hinanden..
    Dog syntes jeg slet ikke det var i nærheden af join-up, for så havde jeg sagt fra med det samme.. hesten blev ikke jagtet og var ikke stresset.. den blev blot bedt om at holde sig på en hvis afstand ved at reb eller stick var i dette rum og gik den ind i rummet risikerede den at blive ramt, så den valgte jo ret hurtigt at holde den krævede afstand, men den stod stille og var opmærksom.. men derfor synes jeg stadig det var i overkanten for hvad jeg vil, da jeg jo ønsker den tør kommer hen for at nusse og ikke står 50 cm væk og venter på at jeg beder den om det..

• #39   24. sep 2009 Signe

Vi er meget enige.

Hihi ja jeg er måske lidt for join up fokuseret. men det er jo fordi jeg er panisk over det her jagen med heste halløj. JAAAAAAAA måske er jeg for overdrevet, men det er for mig bare hammer unaturligt.... Hihi.....

• #40   24. sep 2009 .Anne og Guld Hestene : Jeg er ligesom dig meget imod jagten med heste og går simpelthen min vej hvis nogle begynder på det, nægter at se på stressede heste der farer rundt..
    Har besluttet at jeg ikke vil bruge den metode, hvis jeg ikke vil nusse vil jeg enten gå eller rykke hende blidt på plads et par skridt fra mig..
    Er jeg ude for heste der er ved at løbe ind i en bruger jeg om muligt kropssprog for at holde dem på afstand.. vi har dog haft en i løsdriften (heldigvis er den flyttet) hvor jeg brugte rebet, men den angreb min hest når jeg skulle have den ud og løb gerne os mennesker ned hvis vi ikke var meget meget klare i at holde den væk.. ved godt det ikke var hestens skyld, men stammede fra ejerne, men må indrømme jeg har mit livt for kært til at blive tromlet ned af andres heste..

• #41   24. sep 2009 Jeg synes, dette her er en super spændende debat, og det er nogle spændende synspunkter, der kommer på banen... smiley

For mig er det bare svært at sige at "du har ret" og "du har ikke ret", for træningsmetoder, "opdragelsesmetoder" og omgang i det hele taget afhænger jo meget af den enkelte hest. Nu har vi i alt 5 drenge herhjemme, som indtil videre alle er hingste endnu, og de er vidt forskellige - det samme er den måde, de skal håndteres på hver især. smiley

• #42   24. sep 2009 Ja jeg fruger også både fagter, lyd og ballade hvis det er i en farlig situation.

Louise :

JA nemlig....

• #43   24. sep 2009 jeg hedder LisA smiley

• #44   25. sep 2009 er4nu enig i at hesten ikke skal kunne flytte rundt på dig som den vil!! Og det har ikke noget med respekt og venskab at gøre men bare sikkerhed! Hvis hesten finder ud af at den bare kan prikke til dig og så flytter du dig skal den nok huske det!!

• #45   25. sep 2009 Katrine P: Det gør den nu heller ikke.. normalt har vi ingen problemer når vi træner.. jeg plejer blot at træde et skridt til siden eller rykke den tilbage hvis den vil nusse og det ikke er meningen lige der.. men det mente hun så betød at hesten flyttede på mig ..
    Faktisk var det først efter at hun begyndte at stå og svinge med rebet og havde ramt den et par gange at den søgte over til mig hele tiden og prøvede at nærmest kunne gemme sig hos mig/bag mig

• #46   26. sep 2009 Jesus L: Okay smiley var mest ment som en overordnet mening. Synes det lyder til du gør det rigtigt. Synes du skal følge dit hjerte istedet for en træner du dybest set er uenig med! Virker som om du har mange selvopfundne til du bruger med din hoppe og sådan som jeg har fulgt med i dine debatter lyder det til at det går fint.. smiley

• #47   26. sep 2009 Pat Parelli er jo ikke bare at svinge og ryste med et reb, det handler jo om kropssprog, lige som det gør i så meget andet smiley

Og det med at i rykker jer, hvis i synes at hesten er inde i "jeres" rum, så ved den jo at i rykker jer når den går ind til jer, og evt skubber til jer smiley

Kommentér på:
Parelli..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce