11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
At bygge kondi på et shetlænder. {{forumTopicSubject}}
Tulle skal have bygget noget kondi på, hvis hun d. 24 december skal kunne gå en tur på i alt 2 timer.
Det tager en halv time at skridte hen hvor vi mødes med de andre heste, de andre heste er alt fra en welsh pony på 120cm til en 170cm høj DV med krudt i røven. Hun skal kunne følge med i et rask skridt tempo og ikke synke for langt bag ud som sidste år.
Denne tur tager en time i alt også tager det igen en halv time at skridte hjem.
Hvordan ville du så bygge kondi på hende, så hun kan holde til dette - hvis der ikke er mulighed for at motionere hende regelmæssigt?
Hun bliver motioneret alt fra en gang om ugen, over tre dage om ugen til en gang hver fjortende dag.
Der er mulighed for bane, en skridttur i skoven på 15min, tur på 1 time og tur på tre kvarter og hvis det endelig er så tur på to timer.
Jeg kan ride hende på den lille tur på 15min, havde hun været 10cm mindre og spinkelt bygget havde jeg aldrig sat mig op.
Så på de andre ture skal hun trækkes eller rides af min lillesøster med mig på gåben eller hvis Maja når at blive klar, som håndhest.
Forslag?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det er det der er problemet. Jeg har intet problem i at være kreativ med hvordan den skal bygges op.
Men da jeg ikke kommer et bestemt antal dage om ugen ville det være dejligt hvis nogen havde et forslag til hvordan det skulle bygges op ( altså antal min. pr. gang ).
Da jeg nogle gange er derovre 3 gange om ugen, andre 1 og igen andre gange er det fjorten dage siden jeg sidst var der - meget forskelligt.
sep 2007
Hun har en skade fra en rideulykke og kan derfor ikke holde ud at gå/stå op i særligt lang tid. Vil heller ikke mene at hun vil hjælpe med det da det jo ikke er hende der skal have dyret med til den tur og hun har også lige fået to nye ponyer som meget af hendes tid går på + 117 andre ting.
Men vil da forsøge mig at få gået lidt med hende, så kan hun blive genoptrænet sammen med Maja når hun når der til også.
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.770
(=kigge på hendes grundkondi..)
Altså, jeg vil foreslå intervaltræning, det er super effektivt på mennesker når man skal træne til noget stort udholdenhedsmæssigt(fx marathon) - og der er jo ikk den store forskel på mennesker og heste set biologisk
intervaltræning kan fx ses som
god opvarmning (kan gøres mindre hvis hun går på døgnfold og går meget)
trave roligt 5 min
skridte lidt 1-2 min
trave/galopere 5 min
skridte 1-2 min
trave/galopere 10 min
skridte 2 min
trave 5 min
skridte 1 min
trave stille 5 min
"skridte af"
og så sætte tidsrummet eller intensitteten op afhængig af hvad hun kan holde til (og forhåbentlig i takt med optræningen
hovedsageligt vil jeg mene det er bedst at i går i naturen(fx skoven), da der er større chance for at hun "går mere til", da heste ofte kan kede sig gevaldigt på en ridebane + det er vel også det hun skal med hesteflokken d. 24. ?
Prøv evt at aftale med nogle af de andre hesteejere (som I skal være sammen med d. 24) om I kan gøre, at du trækker over til dem, og de følger jer hjem eller omvendt.
Din shetlænder vender sig til en af de andre heste (og deres tempo), hun vender sig til underlaget hun skal gå på i det tempo + du får ca 1 times tur
(hov ja, evt med trav-interval - ved godt i ikk skal det til vinter, MEN som sagt så øger intervaltræning ens udholdenhed )
Hope it helps?
sep 2007
Hun går på døgnfold men bevæger sig ikke på folden, græsser kun.
5mins trav vil smadre hende fuldstændigt og få hende til at hyperventilere, det stopper hende dog ikke - hun kan sagtens blive ved men hyperventilere stadig.
Så 10min galop er alt for voldsomt - jeg skal jo også kunne følge med ;).
Snakker ikke med de andre og har ingen idé om hvordan jeg får fat på dem :o). Underlaget er rabatten da der ellers ikke er noget af hendes hove tilbage efter turen.
Men turen ville vare 2 timer alligevel da vi jo skal der hen og tilbage også og det kan det lille pus bare slet ikke nu, hun skulle virkelig næsten bæres hjem sidste år og er nu allerede færdig efter en halv times tid hvor hun i skridt har skulle følge med Maja egentligt ikke går særlig hurtigt.
Tror jeg starter ud i oktober med at gå en masse, så hun forhåbenligt kan holde til den halve time når vi når til november også lægge trav på der.
aug 2007
skridte lidt 5 min
græsse lidt (ro) 2 min
skridte 5-7 min
græsse lidt 2 min
skridte 10 min
græsse 2 min
skridte 5 min
trave stille 1 min
skridte 3 min
græsse 2 min
skridte 5 min
Slut
Sætte det efter hestens formåen og så bare skifte imellem græsse (ro)/skridte og skridt/trav
aug 2007
Man får mere ud af træningen og nogle gange virker det rent faktisk lettere at overskue
Du skal bare stille og roligt sætte kravene op.
Puster hun efter 10 skridt, jamen så stop der. næste gang venter du bare til efter 20 skridt eller lign.
Tag efter hendes kondi og så liiii skubbe grænse så hun bare bliver en lille smule forpustet -> ro på -> lille smul forpustet -> ro på
sep 2007
Må bare prøve det :).
Er bare bange for at presse dyret for meget da hun ikke selv siger stop før hun virkelig bare ikke kan mere også kan hun bruge den næste halve time på at få pusten igen.
aug 2007
Men det skal selvfølgelig stadig være, så hun synes det er sjovt , så vær gerne kreativ; spring, slalom, i skovbunden osv., og så er græs jo altid et hit efter at have arbejdet lidt ;D
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 63 Svar: 706
dette er en god måden - men den virker da også kun ved at man gør det nogle gange om ugen og ikke sådan tilfældigt
Man kan ikke få hverken mennesker hunde el, heste i god kondi hvis man ikke træner reglmessigt
jan 2008
Følger: 116 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 1.320
Vi går lange liner
Vi går ture
Vi går ture for lange liner
Vi springer
Vi laver gymnatisering fra jorden
Vi laver tricks
Vi cykeltræner (jeg cykler, han løber ved siden af)
og han er med som håndhest når jeg rider ture/skridtture med bandit.
aug 2007
En god kondi opbygning bør, hvis den skal ske effektiv, foregå hver anden dag(eftersom det er godt med en dag til restituering/hvile), men hvis det ikke er muligt, jamen så må man klare sig med mindre
At bygge kondi på et shetlænder.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside