Interval træning. {{forumTopicSubject}}
Jeg har ledt med lys og lygte efter et interval-trænings program til vores 17 årige oldenborg. Men af alle de tråde jeg har læst er der ikke rigtigt nogen jeg kan sammenligne Kato med.
Så jeg håber der er nogle rare mennesker herinde der vil hjælpe mig med at sætte et program sammen til et par gange i uden bare. Både så hans kondi bliver bedere og så jeg kan bygge en masse muskler på ham. Jeg er absolut ikke nogen dressur rytter, så jeg håber det kan klares i tærrenet
Kato er en lidt ældre herre, der har en smule alderdoms stivhed i bagparten, han rider dressur mindst to gange i ugen af mine forældre der er lidt nybegyndere endnu
Min lillesøster tuller rundt på ham med lidt dressur 1-2 i ugen, og så rider jeg ham næsten kun i skoven en-to gange i uden, hvor vi både rider skridt, trav og en frisk gallop og af nogle bakker. + min far øver ringeridning på ham en gang i ugen.
Så han er ikke i fantastisk form, og har tabt sig meget hen over vinteren så han har heller ikke en hel masse muskler. Og det er jeg ærlig talt ked af nu. Så nu skal det virkelig være.
Jeg vil have kato i form og bygge en masse muskler på ham, så han bliver hammer lækker at se på igen og så han er ekstra klar på nogle lidt hårdere dressur timer med både min mor og far, og så han er ekstra klar til ringeridning med min far
Har fundet det her: (link fjernet) midt på siden. Men hvad er bedst? trav eller galop? er det godt til ham? og på hver skovtur, skal jeg så kun ride eks. 3x2 min galop? Eller skal jeg gentage det nogle gange på hver tur?
nov 2011
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 10 Svar: 157
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Min hest har INGEN bæring i traven, men til gengæld fin i både skridt og galop. Derfor varmer jeg ham kun lige nok op i traven til at galop ikke genere ham, og så køre jeg ellers et par minutters galop til den ene side, så skridt indtil han har fået pusten, så galop til den anden side, skridtpause, og gentage det et par gange. Jeg traver mere efter jeg har galoperet for at han kan få strukket nakken lidt ud, og når han først har været oppe i tempo får han bagparten mere med.
Jeg har startet ud med longering (og trækketure) først, indtil han havde muskler nok til at jeg syntes det var ansvarligt af mig at ride ham, og herefter foregår det måske 1-2 gange om ugen hvor jeg rider ham, og ellers longering, indtil han er i form.
Jeg synes ikke du skal bruge et bestemt skema, men føle på din hest hvad den kan overkomme og sådan. Den ene dag er min superfrisk og løber rundt og er så glad, så glad for at jeg rider. Den næste er den sløv, uopmærksom og næsten ked af at blive redet på. Så jeg ville kun have meget lidt gavn af et skema, når jeg ændre alt efter vejret og min hests humør/energiniveau.
Håber jeg kunne hjælpe lidt.
nov 2011
Altså det er ikke uansvarligt at ride ham nu, han bliver redet næsten hver dag jo, så det er ikke noget problem. Det er såment bare for at få hans kondi op og bygget flere muskler på ham, eftersom han har tabt en masse hen over vinteren.
Jeg tror bare vi ville have godt af et skema for Kato er egentligt ret stabil mht hvor frisk eller træt han er. Det sker meget meget sjældent han er umotiveret til en tur i skoven
nov 2009
Følger: 53 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 70 Svar: 534
når det er trav intervaller er det en strækning på 1000 meter, hvor den får et bestemt tempo hele vejen (ved hjælp af stopur osv) når enden er nået tager vi op og skridter 45 sek. og så er det forfra igen, dette bliver også gjort 6/8 gange. også efter hvordan hestens form er..
for nybegyndere er det nok ikke mere end 3-4 intervaller og så er det 1 gang om ugen ca hvor hesten så bliver trænet langsomt 2 til 4 dage. (langsomt kan være en travetur i skoven, longering, lang skridt tur - dog min 40 min så hesten får noget ud af det)
efter nogle uger kan man stille og roligt sætte interval antallet op. men ville ikke give dem mere end 8, da hesten hurtigt danner syre på denne trænings måde..
- men husk altid at lytte til din hest...
nov 2009
Følger: 53 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 70 Svar: 534
vi træner vores løbsheste sådan og de er i topform
nov 2011
Lige det her forstår jeg ikke rigtigt
"for nybegyndere er det nok ikke mere end 3-4 intervaller og så er det 1 gang om ugen ca hvor hesten så bliver trænet langsomt 2 til 4 dage. (langsomt kan være en travetur i skoven, longering, lang skridt tur - dog min 40 min så hesten får noget ud af det)"
Den skal rides på den måde 1 gang i ugen og travetur, eller longering 2-3 dage i ugen? Er det korrekt forstået?
Interval træning.