14. jun 2006 Følger: 90 Følgere: 85 Heste: 14 Emner: 173 Svar: 1.037
tilridning-hvis kimien ikk er der? {{forumTopicSubject}}
jeg rider denne skønne pony til.
men jeg er et lille problem.
mig og denne pony arbejder mod hinanden,
hvis man kan sige det?
altså vores kimi passer ikkk rigtig sammen.
altså der sådan en mærklig spæning mellem os.
ved godt nogen nok bare vil sige : hva mener du?
men kan rigtig forklare det.
altså jeg sikker på jeg nemt kunne ride den til.
men at det ikk ville blive let da den jo vil gå imod mig.
hvordan fortæller jeg ejeren at jeg ikk kan ride den til for hende, så hun får en god pony tilbage, der ikk vil arbejde imod hende?
vil forslå hende gitte nadal da jeg ved hvordan hun gør og kan stå inde for det.
på forhånd tak
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.116
Men ellers er det jo bare at sige det som det er. Ærlighed kommer du længst med
jun 2006
Følger: 90 Følgere: 85 Heste: 14 Emner: 173 Svar: 1.037
og når min veninde prøver så går det meget bedre?
det må da siges at der så er noget med mig.?
jeg har prøvet at gøre det samme med den som hun.
på hendes måde og det.
men den kigger stadigvæk "skævet" på mig.
altså. det er den første hest/pony jeg har prøvet det med.
har sidet i folden i næsten 2 timer bare for at komme tættere på den og lære om dens måde at være på i en folk og hvordan den er over for de andre.
altså vi kommet fra en hest der ikk er vand til mennsker, til at kunne stå bundet. snart også stå uden at være det
den stejler hellere ikk som den gjord da den kom.
og er stoppet med at sparke.
den bider hellere ikk mere.
kan have sadel på.
ikk transe da jeg ridertil i rebgrime.
men det skulle gerne komme senere
aå vi står ikk stille altså.
er bare bange for jeg ikk kan gøre det så "hurtigt" som de ønsker.
apr 2006
Følger: 182 Følgere: 281 Heste: 11 Emner: 39 Svar: 2.769
Hvis de ikke kan acceptere den langsomme fremgang, må du så foreslå en anden...
Men... Hvis du ikke føler at du magter det, er det helt klart bedst at melde fra. og mest fair for ejerne...
jun 2006
måske derfor den er sådan over for mig.?
de siger ikk så meget om den. dog at de ikk har set den mere end et par gange i sommers.
hvilket jeg kunne se på den i hovedet. "sommereksem" der havde været sår og var stadigvæk nogle få, som jeg fik vasket og ordnet
jeg magter det godt. men er bange de ikk vil give mig den tid.
men ja må vist tage en snak med dem.
både hva den har været igennem før den kom til mig også.
apr 2006
Følger: 182 Følgere: 281 Heste: 11 Emner: 39 Svar: 2.769
Men ja tag en snak med dem, og sig at du har brug for fuld frihed hvad angår tiden det vil tage...
jun 2006
men havde ikk lige tænkt på den kunne have været udsat for noget dårligt.
men takker
har lagt nogle billeder af den i foto album
ellers smuk pony
knuz
sep 2009
Følger: 15 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 679
Jeg synes det er nogen gode forslag der er kommet indtil videre! (o:
Vil lige høre dig ad, om du har prøvet at "knytte bånd" med hesten??
Jeg har før arbejdet med heste der ikke har haft en særlig god start på livet, eller af anden grund ikke har været interesseret i at arbejde sammen med mig.
Der har jeg så prøvet at "knytte bånd" med dem, og det har faktisk virket hver gang!
Har også gjort det med mine egne, inden jeg begyndte på noget som helst andet med dem.
Jeg ved ikke om du kender til det, men det går ud på at vise hesten at du IKKE er en trussel mod den, og at det bedre kan betale sig for den at være ven med dig.
Du gør således:
Tag hesten med ind i en lille indhegning (helst rund, men alm. kan også bruges.), eller et ridehus hvor du spærre af, så der kun bliver det halve at løbe på. Det må ikke være større end at du kan nå hestens ende med en lang snor.
Du stiller dig i midten af ringen og jager hesten væk fra dig med snoren. Stil dig med front mod hesten hele tiden og hold øjenkontakt. Hesten skal galopere hele tiden. Skift volte engang imellem ved at træde en lille smule ind i hestens bane, altså foran hesten i den retning den løber. Den vil se dig som en forhindring og vende om. Det er vigtigt at du ikke siger noget under hele "turen", da heste jo ikke snakker (o;
Hesten vil så give dig tre forskellige tegn på at den er klar til at samarbejde.
Første tegn: Det øre der vender ind mod midten er rettet mod dig hele tiden, og betyder at hesten er opmærksom på dig.
Andet tegn: Hesten sænker hovedet mod jorden og vil gerne slå over i trav. Dette kan den dog også gøre uden at være "klar", og du skal derfor vende siden til og vente på det sidste tegn. (hesten skal stadig blive i galop.)
Tredje tegn: Hesten sænker hovedet og begynder at "tygge".
Her skal du lade hesten slå over i trav, vende ryggen mod den, smide snoren og slappe af. Dette betyder på "hestesprog" at du acceptere at den er der, men ellers er ligeglad og at den må komme til dig. Det er vigtigt at du ikke vender dig for at se hvad den laver. Til sidst skal det gerne ende med at hesten af sig selv kommer hen til dig, og enten stiller sig lige bag dig eller ligger mulen imod dig. Her må du vende dig og rose den! Gå derefter rundt omkring uden at holde ved i hesten, den skulle nu gerne følge dig som en skygge, og du kan begynde at arbejde med den.
Husk at det er meget forskelligt fra hest til hest hvor lang tid det tager, og at du derfor ikke må give op efter ti minutter... Dog må du heller ikke presse den. Giv den tid så skal det nok komme det lover jeg!! (o:
Håber du vil prøve det, da jeg garanterer dig at det virker, og du får en utrolig samarbejdsvillig hest bagefter, da det hele jo foregår på dens "sprog". Og spørg endelig hvis der er noget.
Held og lykke med den!! (o:
jun 2006
og jeg kender godt den måde du skriver om.
jeg har idag prøvet at kontakte ejer uden held prøver igen imorgen.
jeg vil prøve at optage når jeg arbejder med den
sep 2009
Følger: 15 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 679
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.431
Han har redet flere 100 ungheste til, arbejder på sj. har ikke lige styr på hvor i er fra, men han kører gerne ud, og gør dette sammen med ejer, så de får en fælles god start. Hvis man ikke syntes kemien er der, så vil jeg nok som dig sige det går ikke. Det er ikke det samme som der opstår et problem, som man skal løse, det er ligesom noget andet, og bare ikke fedt at arbejde med.
Så jeg holder med dig, men hvordan du skal få det forklaret ved jeg desværre ikke.
Jeg ville nok bruge en nemmere og dum undskyldning som kan desværre ikke nå det, eller magter ikke opgaven. nemmere end at rode sig ud noget med kemi
tilridning-hvis kimien ikk er der?