{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.758 visninger | Oprettet:

Finanskrise, ung og arbejdsløs... {{forumTopicSubject}}

Her idag startede jeg på "Jobsøgningskursus med coach", i Ringkøbing. Det er noget jeg er blevet sendt ud i af kommunen, fordi jeg er arbejdsløs.
Kurset relaterer desværre ikke ret meget til jobsøgning i mine øjne. Bl.a. blev vi i dag spurgt om ting som:
"Hvordan lugter der i din bedstemors køkken?"
"Hvordan foregik din sidste jul?"
Og i den dur.

I tirsdags modtog jeg brev fra min fagforening om, at under dette forløb ville jeg komme på halv sats, altså 363 kr. om dagen, før skat.
Det er åbenbart noget politikerne har besluttet, at er man under 25 og arbejdsløs, skal man på halv sats når man bliver sendt i aktivering.

Min kæreste er på tvungen kontanthjælp, og får 5097 kr. udbetalt om måneden. Det vil altså sige, at i den periode jeg er på det her kursus, vil vi samlet få udbetalt ca. 10.000 kr.

Faktum er så bare, at vores budget alene er på 10.000 kr. Ergo er der intet tilbage til mad, benzinregning eller noget som helst andet, ud over de faste udgifter som husleje, afdrag på lån, telefon, internet osv.

Derudover brød min scooter, som er vores eneste motoriserede transportmiddel, sammen idag, da jeg skulle hjem. Det resulterede i, at jeg måtte tage bussen hjem. Denne tur med bus koster 42 kr. hver vej.
Hvis jeg er så uheldig, at scooteren stadig ikke kan køre imorgen, vil jeg være tvunget til at tage bussen hver dag i 4 uger. Det bliver dyrt.

Det jeg synes er grotesk, er at jeg først bliver oplyst om at jeg vil komme på halv sats, 4 hverdage før kursusstart. Derudover er det i december måned, at vi ingen penge har.

De kunne lige så godt sige: "Du har ikke noget job, så du skal sendes i aktivering og samtidig straffes økonomisk."

Hvad er jeres mening om det, at man som ung under 25 år, kommer på halv sats når man bliver sendt i aktivering? Kan det virkelig passe, at man skal straffes på pengepungen, fordi vi er i en finanskrise som absolut ikke gør det nemmere at finde arbejde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Finanskrise, ung og arbejdsløs...
  • #1   2. nov 2009 det er ikke nemt at være ung og arbejdsløs, men det er heller ikke nemt at være ældre og arbejdsløs. nej 10.000kr lyder ikke af ret megetog det bliver svært.

    har du alm kørekort?

    hvis ja bed om at få et hyrevognskort på AMU gennem din fagforening, der er næsten altid mulighed for at få arbejde som taxachauffør, og det kan da give lidt til en svær tid


  • #2   2. nov 2009 <b>rikke blume N</b>

    Jeg har selv tænkt over både taxakort og lastbilkort rigtig mange gange, men så vidt jeg er blevet informeret af både min fagforening og kommunen, vil det også resultere i at jeg ryger på halv sats i den tid det tager at tage kortet, i og med at jeg ikke længere har mine 6 ugers selvvalg smiley

    Men ja, jeg skal under alle omstændigheder have hevet fat i kommunen igen imorgen. Og kan det ikke være anderledes end at jeg ryger på halv sats, så vil jeg da trods alt hellere bruge tiden på at erhverve taxakort, end at sidde i et lokale og høre på en omgang gøgl som jeg alligevel ikke kan bruge til noget som helst smiley


  • #3   2. nov 2009 et taxa kort tager 6 uger og på AMU med fagforeningen i ryggen får du det betalt. og når man har bestået prøverne så er det rimelig nemt at få arbejde.....

    held og lykke med det


  • #4   2. nov 2009 nu er det ikke for at lyde højrøvet eller noget - slet ikke smiley

    Men er det ikke muligt at få et job i et supermarked, som post eller andet?

    synes altid de søger heromkring?


  • #5   2. nov 2009 desværre er der alt for mange ledige, til de få jobs der er. og flere og flere mister job og der skla spares.....

    de eneste der kan føle sig rimelig sikre er folk ansat i det offentlige, nok har det været et skod job at være omsorgs giver men som verden og danmark ser ud for tiden så er det et område der er relativt sikkert.

    jeg er en af de heldige der har job og faktisk flere, og jeg føler mig rimelig sikker, da jeg er ansat inden for det offentlige og kører lidt taxa i min fri tid.
    mange i min omgangskreds mærker den finans krise der husere i dk.


  • #6   2. nov 2009 <b>¤ Marie-Louise - Nu med Gero ¤</b>

    Jeg kan nu heller ikke se noget højrøvet i det du skriver smiley
    Post kunne jeg rigtig godt tænke mig, og jeg kigger jævnligt på Post Danmarks hjemmeside efter jobopslag. Problemet er bare, at jeg endnu ikke har set dem søge postbud i de områder jeg har boet på daværende tidspunkt.

    <b>john&Berit L</b>

    Ja, ærligt talt. Ganske vidst er mit fagforeningskontingent sænket i den periode jeg er på det kursus, men i og med at jeg ikke sparer 5.000 på det, så hjælper det jo ikke ret meget smiley

    <b>rikke blume N</b>

    Ja, det skulle jeg da mene. Jeg ser i hvert fald tit opslag på jobnet om at de søger taxachauffører hist og her. Nogle gang kun afløsere og vikarer, men det ville da under alle omstændigheder være bedre end udelukkende dagpenge smiley


  • #7   3. nov 2009 Grunden til man kun kan få halv dagpenge satse når man er på kursus og under 25 er at det skal svarer til hvad man får om dagen når man er på SU.. jeg blev selv rigtig sur over det... især fordi jeg allerede har en 4 årig uddannelse og ønsket så et kursus for at gør mine job chancer større..

  • #8   3. nov 2009 Nej det er ikke let at stå uden penge, men det er ikke kun de unge der rammes...
    Jeg blev nød til at sige mit job op, da lønnen var for lav, (min chef ville ikke fyre mig), så få man 3 ugers karentæne, så her 1. dec får jeg udbetalt 2000...!!
    Jeg har både Husleje, billån, banklån, telefonregninger, børnehave og sfo ect. Så det bliver meget meget svært at komme igennem december...
    Jeg søger på livet løs, bla. pædagogmedhjælper, men får afslag hver gang, of de skriver ofte at der har været over 130 ansøger. Så det er en meget svær tid at få job i.
    Tror ofte kommunen kommer til at "straffe" dem der virkelig nasser på samfundet, ved at tage en masse kurser for at slippe for job... Det rammer bare de forkerte også.
    Ønsker dig held og lykke med at finde job. For der er altid til dem der gerne VIL arbejde... (Det skal nok dukke op...*S*)


  • #10   3. nov 2009 Hej Michael

    Jeg tænkte på, du kunne jo forsøge dig med uopfordrede ansøgninger? Jeg ved i alt fald at post.dk beholder din ansøgning i 3mdr hvis de ikke har en stilling til dig når du søger.

    Jeg er selv arbejdssøgende og har også sendt en del uopfordrede ud. Mange stillinger bliver slet ikke slået op i dag, fordi de får mange ansøgninger i forvejen, så det er da værd at prøve.


  • #11   4. nov 2009 Ja der er jo det med at de helst ser én i uddannelse når man er ung.... Men jeg må sige, at på trods af at jeg er over 30 år og kommer fra et fuldtidsjob (sæsonarbejde, derfor er jeg idag arbejdsløs), så får jeg stadig ikke fuld sats fordi jeg kom fra absolutte minimumsløn... Min fordel er dog at jeg nu ingen benzinudgifter har og er "fredet" de første 9 mdr pga min alder.
    Mht til at finde job, så synes jeg det er helt håbløst... Nogle af de stillinger jeg har søgt, da har de modtaget mellem 250-300 ansøgninger.... Da der intet arbejde er at få indenfor min uddannelse er jeg tvunget til at søge alt muligt andet, men det skal samtlige fyrede produktionsarbejdere jo også og dem er der RIGTIG mange af her i det sønderjyske.....
    Ligenu går min indtægt også kun til de faste udgifter, resten af det økonomiske hænger på min kæreste.... Han er offentligt ansat, men der begynder de også at fyre nu.... Hvis han mister arbejdet, ja så må vi sælge huset. Det er virkelig deprimerende.....


  • #12   5. nov 2009 Jeg ved hvordan du står.. Jeg var der selv for ca. 1 år siden. Heldigvis fant jeg nyt arbejde men måske skulle du overveje at tage ny uddanelse. F.eks. som mejerist ved de rundt omkring har mangel på dette. Dog er lønnen ikke så høj den første tid..

Kommentér på:
Finanskrise, ung og arbejdsløs...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce