{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
906 visninger | Oprettet:

Naruto - Hvorfor?! {{forumTopicSubject}}

Jeg er sikker på, at alle i denne gruppe kender Naruto. Hvad endten de kun har set et par episoder, det hele, eller aldrig prøvede fordi det simpelthen var for "mainstream".

I kan ikke spille uskyldige. I kender denne afsindigt populære serie hvad endten i vil det eller ej!

For mig var Naruto den anden eller tredje anime jeg så. Før havde jeg kun set dragonball og en gang imellem over skulderen på .hack//sign.
Så set i dette lys, var naruto skam en ganske udemærket serie. Den var underholdende, havde et stort persongalleri man nemt kunne finde favoritter i, osv.
Jeg vil hurtigt indrømme, at Naruto er en rigtig god måde for folk i deres yngre teenageår at komme ind i genren.

Jeg står derfor ikke uforstående overfor den store popularitet den har blandt yngre og/eller nye animefans.
Men at den tilsyneladende også har grebet hjerterne af mange af de langtids hardcore fans så meget som den har, er mig ganske uforståeligt.

Som sagt er det en rigtig god serie, men er den virkelig også SÅ god? Set udfra et rent underholdningsperspektiv er den det nok for nogen. Men udfra lidt mere tekniske vinkler, begynder den let at halte.

Til at starte med er den propfyldt med clicheer og stereotyper. Dette gælder specielt inden for vores sædvanlige team (Naruto, Sakura, Sasuke). Både i relationer og personligheder!
Naruto er sådan set en fin fyr. Han arbejder hårdt for at nå sit mål, vil altid hjælpe sine venner og har også en lidt rebellisk side til sin karakter. Som sagt er han en fin fyr. Det er bare det, at lige præcis hans karaktertype er "older than dirt", og du bliver få gange overrasket over noget han siger eller gør. (Yuusuke fra Yu Yu Hakusho, Haru fra Rave, Goku fra Dragon Ball (sidstnævne kan diskuteres)... Han er Shonen Jumps arketypiske helt.)

På den anden side har vi Sasuke, som er den "perfekte" rival:
Han er den rolige, cool, fattede (w)angsty ...rival type!
Han har selvfølgelig et par (mange) skeletter i skabet, og det er også altsammen meget trist.. Hvis bare han kunne lade være med at gå rundt og skrige sin wangst og "badass"hed ud i hver en lille linje han får.
Det hedder finere nuancer, damn it! Han er lidt af en Gary Stud, men til gengæld er han lækker nok til at vi kan tilgive ham..^^" (At han rent faktisk slutter sig til skurkene, hjælper også lidt på det..)

Så har vi Sakura, som jeg ærlig talt ikke gider sige særlig meget om. Lad os bare sige: Suk. Kvinderoller. Suk. Hun er lidt af en "faust actiongirl". (Til jer der læser TvTropes)
Det skal til hendes fordel sige at hun bliver bedre I Shippuden (efter hvad jeg har hørt), men lige nu diskuterer jeg den halvdel jeg har set.

Selve plottet er ganske simpelt og shounenagtigt: "Jeg vil være Hokage(den bedste)!" Allerede fra første episode ved vi, hvor det her ender.. Det gør dog ikke så meget, for selvfølgelig er det vejen der betyder noget.

En af de ting der er interessant ved Naruto er det meget store persongalleri. Alle disse får deres scenetid, hvor de får lov til at indflyde hovedpersonerne og udvikle sig selv. Blandt disse personer finder vi faktisk en del originale karaktertræk osv, men man kunne måske ønske at der var lagt mere energi på at forme de noget flade hovedpersoner, end de mange personer omkring dem.

Universet fungerer godt, er flot bygget op og som sagt fyldt med farverige personer. Man kan ikke andet end blive trukket ind i denne farvestrålende ninjaverden..

I sidste ende, er hvad jeg prøver at sige:
Naruto er en GANSKE UDEMÆRKET serie. Den er ikke hverken nytænkende eller det bedste siden den dybe tallerken. Den er ganske simpelt solid, god underholdning hvor man får brug for sit hjerte i højere grad end sit hoved.

Dette er ikke en dårlig ting.

Jeg har bare svært ved at se hvorfor den bliver hyldet som kongen over alle shonenserier..O.o"

Umiddelbart er en af grundende, at dens start fungerer godt. I mange shonenseriers tilfælde, tager det er par episoder før tingene rigtig begynder at tage fart. I Naruto, til gengæld bliver du smidt direkte ind handlingen. Og så er det ellers bare med at hægte sig på..!

For mig er Naruto, selv inden for shonengenren, langt fra min yndlings. Om det er fordi jeg er kynisk og uden god smag ved jeg ikke. Til gengæld erkender jeg gerne at det er en flot udført serie, der præsenterer et bredt og generelt interessant persongalleri.

Som afsluttende bemærkning, vil jeg spørge jer alle i denne klub:
Hvorfor tror I, at lige præcis Naruto har fået den popularitet den har..?
(Ingen "fordi den er det bedste siden ymer og persillesovs!" svar, tak) n.n"

~Kitalain

Ps. Se på de smukke æ, ø og å'er. Jeg har fået min bærbare sendt herover til solens land..:D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Naruto - Hvorfor?!
  • #3   13. nov 2009 Emma:
    Ja, den er god til at starte op med, tror jeg. Ikke alt for indviklet, og ikke alt for langt fra hvad vi vesterlændinge forventer fra "tegnefilm". (Okay, den har selvfølgelig nogle mørke perioder.. Men ingen filosofiske strøg eller dyb symbolik. Til gengæld bliver det meste symbolik proppet så usublimt i hovedet på os, at det kan blive en smule usmageligt for den mere øvede seer..^^"). Når jeg tænker mig rigtig godt om, så jeg også andre ting før. (uden at vide hvad det var)..Så teknisk er Naruto nok også omkring min femte..^^

    Taz:
    ...Ganske enig smiley

    Ida:
    Helt fair smiley Det er dejligt at høre, at du lever dig så meget ind i serien^^ Jeg selv fulgte da også pænt med indtil det meget filler før shippuden. Der hoppede jeg så lidt af.. Og med tiden har jeg nok mistet fonemmelsen for karaktererne lidt.
    Bare fordi de er støbt i en "mange gange brugt kageform", betyder det jo heller ikke at de er dårlige. Denne "kageform" er jo fundet og udviklet gennem masser af gode animeer gennem årene..^^

    Naruto kombinerer jo en masse gode træk fra meget shonen, så med mindre man allerede har set for mange af dens forgængere, er det en rigtig fin titel..:)


Kommentér på:
Naruto - Hvorfor?!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce