{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.136 visninger | Oprettet:

Øvelser til at få maven på plads {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 2½-årig oldenborg, som er gået hen og blevet meget vommet. Han er meget muskelfattig, og man kan se rygraden. Så vil høre om I har nogle gode øvelser til at få flyttet maven det rigtige sted hen, og få bygget nogle muskler på ham?

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øvelser til at få maven på plads
  • #1   28. nov 2009 hmmn, tror ikke du kan gøre meget andet end at motionere den.. lad den evt løbe fri i en ridehal, løsspringe osv(:

  • #2   28. nov 2009 Det er en god idé at trække den en tur i skoven hvor der er bakket. Lade den gå op og ned af bakker, og motionere den smiley

  • #3   28. nov 2009 Hvis det var min. Ville jeg få tjekket den for alle orm også bændelorm. Kan gøres billigt ved equilab. Give den ad libitum af god kvalitets hø (muligvis også lidt wrap) Et godt fuldfoder til ungheste. Har selv brugt marstall som jeg er rigtig godt tilfreds med. Da jeg havde unghest brugte jeg dog spillers (godt men lidt dyrt foder) Så skulle den på fold hver dag, gerne hvor der er ok med græs, muligvis give den dækken på så den ikke skal bruge energi på at holde varmen. Først når alle disse ting var opfyldt og den var bedyndt at tage på ville jeg vælge at begynde at gå skridtture med den og øge distancen med tid.

    I mine øjne er hvis en ung hest er vommet at det er fordi den ikke er dækket ind og ikke noget, der skal trænes væk...

    Held og lykke med det.


  • #4   28. nov 2009 Lytter med (:
    Har også en 2½ årig med samme problem smiley

    Marlene Ø
    Hvis det er foderet, hvad er det så som mangler? Protein eller?
    (Min har fået ormekur + er dækket ind med vitaminer/mineraler)


  • #5   28. nov 2009 De kan også blive vommet hvis de spiser for meget halm, da det hober sig op i tarmene..

  • #6   28. nov 2009 den får gode rygmuskler ved at du trækker den op og ned af bagger og stopper på midten i 1 minut og går videre, men kan skal ikke have noget udstyr på kun ham selv og dig der trækker ham smiley

  • #7   28. nov 2009 <b>Marlene Ø</b>

    Som Miss Perfect skriver, så har han fået ormekur.
    Han får foder 3 gange dagligt, er på fold hver dag, og går med dækken. Både på fold og i boks får han wrap.

    Som sagt, så er han begyndt at tage på, men det hele sætter sig som vommethed.


  • #8   28. nov 2009 Man bygger enormt mange rygmuskler af at få en hest til at gå til biddet i galoppen, og så bare hole tempoet længe. Longer i kapsun, 1 gang i ugen højest 10-15 min, da det er meget belastende for hesten. Måske skal du starte med en gang hver måned eller hver anden uge. De første 5 gange, skal du bare lade den gå i skridt. Og husk at gøre det på begge volter så den ikke bliver skæv. Min traver havde INGEN rygmuskler da jeg fik ham. Dem har han fået mange af nu hvor jeg har trænet sådan et års tid ..

  • #9   28. nov 2009 jag vil også mene at longering vil være en god ide : )

  • #10   28. nov 2009 Kapsunarbejde

  • #11   30. nov 2009 du må¨da ikke longere så ung en hest..... i hvert fald ikke ret meget....

  • #12   30. nov 2009 ? det gør jeg da også?


  • #13   1. dec 2009 man kan longere ved at bruge bomme og kavaletties og sådan så han virkeligt får brugt ryggen.-
    man skal have dem til at gå så meget lige ud som muligt- en unghest der bliver longeret rund på volter kan få ødelagt sine knæ... ellers kan du evt løs springe ham en smule:)
    men ja jeg ville måske mener at han er oppustet af t gå på halm(gør han det) overvej så at sætte ham på træspåner... og ja ordentligt kvalli foder med alt en unghest skal bruge og evt en gang raps olie oven i:) han skal være 110 % dækket ind med foder nærring kulhydrater, vitaminer og mineraler... det er godt her i vintertiden at give hestene hø eller wrap midt på dagen mens de er på fold:)


  • #14   2. dec 2009 Min får kun halm, men meget græs i, havre og byg... og det har han fået siden han var 1½ nu er han så 2½.... og det for han går KAN der ikke ligge træspåner...

  • #15   2. dec 2009 Flying Paplo Miin<3 Michael Jackson lever i mig<3: Sorry ikke ondt ment, men din plag/ung hest fodres meget dårligt især for en hest der vokser.. unge hest har ikke godt af korn og slet ikke af kun korn, de øger chanserne for at de vokser i stykker (mus og lignende) samt mavesår (pga stivelsen) heste har meget svært ved at omsætte korn... og halm er ikke nok som strå foder, lige meget hvor godt halm det er.. igen er det meget svært at nedbryde og der er ikke nok af de gode fibre i... heste skal have hø eller wrap..
    Den får vel også vitaminer ?


  • #16   2. dec 2009 Han får KUN halm, valset byg og havre... og så har en self en sliksten...
    Men han har fået hø, men det er vi lige rent tør for...


  • #17   2. dec 2009 men han får faktisk slet ikke noget ud over halm og grææs, og så de guffer han får, han får kun en mikro mundfuld fordi han ik skal føle sig snydt når de andre får. han er nemlig fot tyk.

  • #18   2. dec 2009 han får for lidt at spise - han skal have omkring 300 g god musli med alle vitaminer og tilskud som han skal have så kn du give ham omkring 100 g lucerne oveni og så skal han langsomt op på omkring 7 kg hø eller wrap... tror han er oppustet af al den halm han er nød til at spise for at føler´sig mæt...

  • #19   2. dec 2009 Flying Paplo Miin<3 Michael Jackson lever i mig<3: Det nytter ikke at sulte hesten fordi den er for tyk.. og vitaminer skal den altså have (sliksten er ikke vitaminer) i korrekt daglig dosis ellers kan den ende med at blive alvorligt syg..
    Jeg ville skære meget ned i halmen (lidt halm er fint til ekstra tyggetid til dem der ikke tåler for meget hø, meget halm hober sig op, giver halmvom og kan give kolik) og så give den min 5 kg godt halm (feder mindre end wrap) og så give den lidt roepiller (husk de skal blødes op) de giver nemlig også gode fibre, mætter meget og feder praktisk taget ikke og så kan de bruges til at blande vitaminer i.. jeg ville så ikke bruge musli men købe et rent vitamin produkt fx salvimin grøn.. der skal den ikke have ret meget så det feder ikke og det er billigt i brug..
    Gør din hest en tjeneste og giv den mad og korrekt mad inden den bliver syg..


  • #20   2. dec 2009 Enig Signe *spider-pig* Nu som Jesus L. Du forstår altid at sige det rigtige (;

  • #21   2. dec 2009 halm er ikke heste fodder!
    jeg har efterhånden en del fodder kurser og jo mindre halm og jo mere wrap og hø jo bedre! beklager jeg bliver lidt irriteret men at fodre hestene ordentligt er det vigtigste!!!
    hvis det er for dyrt at købe foder müsli kan du bruge roe piller som også forlænger tykke tide(det gør hesten mæt - husk at det skal blødes op i vand i omkring 12 timer) suppler med mineral og vitamin tabs.
    Det græs der er nu - om vinteren er der INGEN æring i som sådan... tror desværre at din hest lider af oppustet hed - ung heste som sådan er normalt ikke fede... heller ikke selv om de KUN er ude de min krævede
    timer om dagen... men ungheste kræver bare det mere...

    håber i forstå min bekymring - og spørg hvis du er i tvivl med foder situation eller hvordan og hvorledes du kan gøre...
    smiley


  • #22   3. dec 2009 jeg har sagt det til min mor, men hun siger vi bare skal fortsætte som nu(jeg gir hende IKKE ret) men hvordan skal jeg gøre hvis han skal have så meget foder udden han bliver tykkere fordi han er på slankekur...????

  • #23   3. dec 2009 Flying Paplo Miin<3 Michael Jackson lever i mig<3: Prøv at vise din mor vores svar herinde, så hun kan se at den fodring er direkte mishandling og kan ødelægge din fine pony for altid.. hvis hun så stadig ikke vil lytte ja så burde hun have et ordentligt spark bagi..
    Det er jo ikke mængden der tæller om den bliver tyk, men hvad den får og hesten skal have sine behov dækket.. et menneske kan jo heller ikke leve af 2 gulerødder om dagen selv om de er tykke..
    Som sagt roepiller er godt.. fx 200 g i tørvægt (som så blødes op og bliver til meget mere) feder næsten ikke.. vitamin piller/pulver eller kiks (altså rent vitamin tilskud som de skal have for at vokse korrekt og leve godt) feder heller ikke.. og så fx 5 kg godt hø giver lidt men den skal også have lidt for at kroppen kan fungere..
    En masse halm får den blot til at se tyk og oppustet ud og det kan snyde rigtig meget.. og som sagt kan det give kolik.. og byg og havre er heller ikke godt for fordøjelsen.. den handfuld den får kan erstattes med 200-300 g roepiller uden at den får mere fedt, men den får mere i maven og føler sig ikke sulten og det er sunde fibre..
    Prøv at forestille dig at du kun fik 2 små stykker chokolade (svare til korn i næring) og så et par skiver tørt brød om dagen.. sådan har din stakkels hest det.. den er konstant sulten..


  • #24   3. dec 2009 ja jeg kan faktisk godt se at det er helt galt.. jeg har sagt til min mor i dag at vi lige skal snakke om hans foder!
    måske er det derfor han stadig mangler vokse ca 15 cm for at komme op i forventet stangmål??????


  • #25   3. dec 2009 Flying Paplo Miin<3 Michael Jackson lever i mig<3: Dejligt at du vil gøre noget smiley Ja hvis han har gået på det foder længe så kan manglen på vitaminer og ordentligt strå sagtens sætte hans vækst ned i blus da han ikke har energien og de andre ting han skal bruge for at vokse korrekt..

  • #26   3. dec 2009 Flying Paplo Miin<3 Michael Jackson lever i mig<3
    Ja den er helt gal med din fodring... Det er da helt klart derfor den ser oppustet ud...
    Jeg har en unghest på samme alder, jeg fodre kun med hø/wrap og vitaminer... Det vil så sige at min ´hest får mellem 5-10 kg hø om dagen, så får han 300 g pavo podo suply (vitaminer til ungheste) thats all.... Og så får den halm på folden som ren tidsfordriv...


  • #27   3. dec 2009 okay hehe, ja jeg vil da gøre det bedste for min ponze<3 men det kan ik vær enoget med høet, for det er kun en måned siden vi gik over til halm.. smiley men snakker med min mor om det med kraftfoderet. han skal da ik sultes stakkels ponze da<3

  • #28   3. dec 2009 Tror ikke det er noget med høet, selvfølgelig kan hø godt være dårligt, men så må man få fat inoget andet... Du må aldrig skifte høet udmed halmen...
    Nå jeg fodre min hest prøver jeg at tænke på, hvad lever den af i naturen..? Den lever af græs, og her om vinteren er hø nok det nærmeste vi kommer dens naturlige føde...
    Havre er noget der giver en masse energi, det er ligesom at give slik til små børn, de kan godt lide det men de bliver fuldstændig vilde af det...
    Når man rider en hest har den selvfølgelig brug for noget mere energi end hvad den kan få ud af høet, der ville jeg gå ind og bruge en god kraftfoder ( Jeg er rigtig glad for pavo og vil råde dig til at bruge dette) Pavo er godt nok lidt dyrt, men man skal så til gengæld ikke bruge så meget af det, og så er man sikker på at hesten får hvad den har brug for...


  • #29   4. dec 2009 man kan egentligt sammenligne fattige børn der fåropstopper maver - fordi de nettop får de forkerte nerringeller slet ingen - det samme sker med hesten(mere eller mindre)
    du er nød til at snakke med hende hun er din mor og bør kunne forstå hvad du siger... inde på dyrenes værn kan man finde hjælp til foder og hestehold - foreslå at i kan gøre det sammen - hun er måske ked af at hun ikke har vidst bedre?
    prøv at sige det stille og roligt til hende uden at det lyder som om du angriber hende - så vil hun måske have mere lyst til at lytte til dig:)


  • #30   4. dec 2009 Du kan jo evt få din mor til at læse denne debat.... Så Kan hun jo også selv tage stilling til det

  • #31   4. dec 2009 Hun gider ik en skid og høre efter!!!! og hun gider heller ik læse dette!!!!!!

  • #32   4. dec 2009 Flying Paplo Miin<3 Michael Jackson lever i mig<3: Prøv at spørge din mor stille og roligt hvorfor hun ikke vil høre efter ? det er synd for dig at din mor er så stædig.. faktisk grænser det til en anmeldelse for misrøgt især når hun ikke ønsker at ændre noget..

  • #33   4. dec 2009 dyrelægen har ikke sagt noget til det mad han får!!? og de ved godt hva det er han får.

  • #34   4. dec 2009 Flying Paplo Miin<3 Michael Jackson lever i mig<3 : Langt fra alle dyrelæger ved ret meget om mad, det er jo ikke deres område... desuden er der mange dyrelæger der desværre ikke påtaler ting selv om de ved de er forkerte(af frygt for at miste kunder), hvis de føler at det vil blive taget mindre pænt og din mor lyder som en der ville blive ret sur på dyrelægen..

  • #35   4. dec 2009 næ hun syntes bare at i er fulde af løgn (gør jeg self ik) og at han bare skal have det han får!! smiley men han overlever nu nok smiley

  • #36   4. dec 2009 Flying Paplo Miin<3 Michael Jackson lever i mig<3 : Og det ville hun jo nok også mene hvis dyrelægen sagde det samme til hende.. stakkels stakkels heste... din mor burde sætte sig ind i fodring af heste i stedet for at blive stædig på med hesten som taber..
    Forhåbentligt overlever han, men det kan jo faktisk koste ham nok til at han aldrig kan rides eller han skal aflives tidligt (hvis han udvikler vækstfejl) samt han har stor chanse for at udvikle kolik (som han kan dø af) samt mavesår og deraf krybbebidning..


  • #37   5. dec 2009 ja, men kan man ikke købe sådan en pose kalk/vitamin ting pose ting, og sætte i boksen som de selv skal tage af???

  • #38   5. dec 2009 du kan købe nogle vitamin blokke som små godbidder eller en slikkesten til godbid...
    hvad med din Far? kan du drage ham ind over eller en kæreste eller noget som din mor lytter til?


  • #39   5. dec 2009 Man kan få spande med vitaminer de selv kan tage af, men det er ikke optimalt, da du ikke har styr på hvor meget den spiser.. hvis den elsker smagen spiser den måske for meget, kan den ikke lide det så godt får den måske ikke nok..
    Men man kan købe forskellige kiks/godbidder hvor de så skal have en hvis mængde pr dag (det bruger vi i stalden hvis man ikke kommer en dag til sin hest) det er enormt let at give..
    Men selv om vitaminer ville være et fremskridt, så skal den jo også stadigt have ordentligt strå og af med noget af det korn..
    Som Lea spørger er der ingen hvis mening din mor respektere ?


  • #40   5. dec 2009 det er der iik, hun er hel umulig! men vil se om jeg kan få nogle vitaminer til ham i det mindste, og det betaler jeg selv, så har hun bare at lukke røven (min mor)

  • #41   6. dec 2009 Jeg kender flere der også fodre så kraftigt med korn... Problemet med dem er at det ofte er fordi det er det billigste, de folk er svære at tale til fornuft, da det jo vil koste dem en masse ekstra penge at fodre ordentligt.... Det er virkelig en tung debat at tage, og jeg er nået til den konklution at jeg gider ikke blande mig, det nytter alligevel ikke noget... Jeg synes det er synd for dig og din hest... men der er nok ikke så meget andet at gøre end selv at punge ud og give den eksempelvis de førnævnte vitamin bloks... Og se om ikke du kan få fat i noget hø, så er du da et godt stykke hend af vejen..

  • #42   6. dec 2009 Hvis jeg var dig og hvis du selvfølgeligt har lidt penge til rådighed, så ville jeg købe nogle vitaminer (enten kiks eller fx salvimin grøn, hvor de ikke skal have ret meget om dagen) og så ville jeg gå ned hos dyrehandleren og købe et par af de største sække med hø (til kaniner osv) de har og give den bare et par kilo om dagen (med mindre du bor hvor du evt kan få fat i et par små baller hos en nabo eller noget)..

  • #43   7. dec 2009 det er da alt alt for dyrt at købe hø hos dyrehandleren.... det kan da for det meste lade sig gøre at findehø hvis bare man køre lidt uden for byen.... Nogen gange kan man også få det på foderstoffen

  • #44   7. dec 2009 kristina L: : Ja men du skal tænke på at vi her snakker om en ung pige hvis mor ikke mener det skal købes.. hun kan ikke bare hente nogle baller hø.. og hun har sandsynligvis ikke råd til at købe nok til at nogle vil levere.. derfor mit forslag så den kunne få bare lidt..

  • #45   7. dec 2009 jeg vil som tideligere skrevet, prøve og få fat i nogle vitaminer til ham. og han får måske snart hø, hert til næste år smiley men tak fordi i har prøvet at hjælpe smiley

Kommentér på:
Øvelser til at få maven på plads

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce