{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.515 visninger | Oprettet:

Ømme hove. Vil biotin hjælpe? {{forumTopicSubject}}

Min store hoppe på 3 år, er blevet meget øm i forhovene. Hun mangler ikke beskæring, og problemet er opstået inden for den sidste uge. Hun kan næsten ikke træde hvor der ligger sten. Går helt normalt på fast bund, astfalt og beton, og selvfølgelig på græs.
Hun har meget flade hove, altså næsten ingen dybde hvilket gør at strålen er tæt på jorden, og tror det er derfor hun er øm, fordi hun træder på strålen.

Jeg ønsker ikke sko på hende før jeg har prøvet om det er foderet der ikke er godt nok. Jeg skiftede foder for ca en måned siden til tjørnehøjs compleet. Et pillefoder. Men Er nu ikke sikker på det sikre hende den rette mængde vitaminer, så nu over jeg at bruge breederen i stedet, og så evt et tilskud af biotin.

Nogen gode forslag hvordan jeg kan hjælpe hende, inden jeg sætter sko på - som jeg gerne vil undgå, da hun er i voksepause nu, og ikke bliver redet pt. Plus så er vores fold meget mudret og hun får nemt suget skoene af i dette våde vintersjap.

Hun har ikke mug i koder eller sur stråle.

Gode råd modtages med kyshånd. Beklager det lange indlæg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ømme hove. Vil biotin hjælpe?
  • #1   30. nov 2009 Det skal også lige siges at hendes hove altid har været meget flade, men at aldrig endnu har haft problemer med hvilket som helst underlag hun blev budt at gå på.

  • #2   30. nov 2009 hvis fodret gør noget, går der næsten et år før du ser/mærker det, da det tager så lang tid for det hov der er "dækket" af det nye foder/biotin, at nå ned...

    jeg vil altså råde dig til at smide et par sko på den... det er heller ikke sundt for hestens ben at gå med flade hove...

    jeg kunne måske mistænke at ømheden stammer fra alt det vand der er kommet nu, at den så er øm i sålerne fordi de er mere bløde pga vandet..

    evt kunne du bruge boots


  • #3   30. nov 2009 Jeg vil ikke anbefale sko, da det jo bare skjuler et problem uden at behandle det, specielt hvis det kun er noget som lige er kommet.

    Som Sandie siger, så tager en hov lang tid om at vokse ud, så biotin lige nu, nej, det vil ikke hjælpe fra den ene uge til den anden... Dog kan et forøget sukkerindhold i foderet godt give ømme hove (ses tit som forfangenhed) da det kan gå ind og give en seperation af hovvæggen og lamellerne = av av for hesten smiley

    Så den forandring din hest har gennemgået af foder, kan det være en forøgelse af sukkeret?

    Og nej, det er ikke forkert at strålen rører jorden, vær du rettere glad for det, da det giver mulighed for at hovmekanismen er indtakt, så blodet bliver tilbagepumpet til hjertet, affaldstoffer kan komme væk, støddæmpning kan foregå (så knogler, sener og led belastes mindre af at gå på hårdt underlag) osv.
    Fladheden er tilgengæld ikke så god(men påvirker ikke slemt ømhed, som du jo selv har erfaret)... har din smed ikke nogen ideer til hvordan det kan forbedres lige præcis for din hest?


  • #4   1. dec 2009 I har selvfølgelig ret i der er meget vand lige nu, og har også Mistænkt at hendes hov er meget blød pga af meget muder på folden (heldigvis er det meste af folden i god form, så det er kun ved leddet at der er meget mudder.

    Nu er det ikke fordi jeg ikke vil ligge sko på, hvis det er eneste løsning, jeg ved bare at hun vil jokke dem af på folden, da hun gjorde det med det sidste par, og derfor ville jeg gerne prøve andre løsninger først, hvis der er nogen.

    Nå men vil prøve at ringe til smeden igen, og se hvad han siger.


  • #5   1. dec 2009 Men tjek lige maden mht sukker, det kan som sagt godt påvirke smiley

  • #6   1. dec 2009 det vil ikke hjælpe med tilskud. når hendes hove er meget flade, er der ikke andet for end at putte sko på.
    det er dyreplageri ikke at give den sko på! jeg synes alt det der med barfodsheste er alt for opreklameret. . de fleste trives bedst med sko på, men skal lide fordi ejerne vil være "gode" ved dem eller fordi de er for nærrige..
    ikke en hetydning til dig, bare et generelt udråb..


  • #7   1. dec 2009 Min fjordhest har samme problem han ka ikk gå andet han har forsko på når jeg er ude og ride for underlagget er dårligt

  • #8   2. dec 2009 Når jeg nu siger flade hove er det ikke ment sådan at hun går flad ned på hele hoven, hun har bare ikke noget dybde inde i hoven ved siden af strålen.

    Men tak for alle jeres råd. jeg ringer til smeden i dag, og får ham til at kigge på og rådfører mig med ham.


  • #9   2. dec 2009 En hov skal være "flad" hestens stråle skal kunne røre jorden når den står normalt, eller ihvertfald ikke mere end 2mm over for de bruger også strålen til og stå fast med især her om vinteren hvor der er is nogen steder.

    Sko er efter min mening noget der bare skulle kastes langt langt væk de tjener ingen formål og koster unødigt mange penge.
    ved at sætte sko på fjerner du næsten alt den elastisitet i hoven, og når hoven ikke fjedre får hesten alle de stød op gennem led og ryg det er derfor mange rideheste hurtigt bliver slidt op eller halte.
    "Jamen den skal ha sko på for jeg rider meget på asfalt" det er meget hårdt for hesten. rid da i rabatten og tag skoene af..! det er ihvertfald det bedste for hesten.

    Til Sarah.
    jeg syntes du skal spørge din dyrlæge om nogen røngten billeder af en 10 år gammel hest der har gået med sko altid og en der aldrig har gjordt det. den der aldrig har haft sko på har meget bedre led og sener.

    hvad biotin angår skulle det altså ikke være nødvendigt til så ung en hest den burde selv kunne optage det biotin den har brug for.

    lidt langt indlæg men tror der er mange der sætter sko på af misforstået godhed



  • #10   2. dec 2009 debatten omkring sko eller ikke sko. Kan jo virkelig få folk op af stolene.

    Jeg ved der er heste der bare ikke kan gå uden sko. Nogen forsøger at bruge barfodstrimmer til at rette skavanker som eks. forbenet dragtbrusk. Det kan også blive bedre hvis barfodstrimmeren får rettet hesten så hoven står højere i dragterne, men er det egentligt rimeligt for hesten ?

    Det er bestemt ikke noget galt i at give sin hest sko på. Hvis den har ondt så synes jeg man skal forsøge at hjælpe den hurtigst muligt.

    Kan se hvor stor effekten har været hos min egen hest at den fik sko på, og har dårlig samvittighed over, at jeg var så længe om, at få det gjort.


  • #11   2. dec 2009 Christian, du skal lige passe lidt på smiley

    en flad hov er ikke lig med en stråle som ikke rører jorden. En hov bør være konkav (bule op mod benet) i sålen mens strålen stadig går ned og rører jorden. Det giver nemlig endnu mere elasticitet (og dermed støddæmpning) hvilket jo er positivt .

    Problemet er bare Dorte, at en sko jo bare skjuler en skade og ikke behandler..., og ikke mindst gør tingene værre. Som Christian påpejer så ødelægger skoene totalt elasticiteten og støddæmpningen. Har du aldrig være på lang løbe-, vandre- eller gåtur? - hvad vil du helst gå i? løbesko med fjedring/stødabsobering eller træsko? smiley
    Stødene går lige op i sener og led , hvilket vi alle kan regne ud påvirker negativt


  • #12   2. dec 2009 Jeg kan godt følge jeres argumenter.. delvis..
    For i flytter stadig bare problemet til et andet sted længere oppe med tiden

    Man skal passe på hvad man siger men efter min mening bør en hest der har en sådan sygdom ikke bruges til ridning for det har den jo åbenbart ikke stærke nok hove til. og for guds skyld heller ikk til avl for det er med svage hove og lign. er tit arveligt

    Ja ved godt det ikke bare skal være en flad plade det var mere for at vække folks tanker med at bare for at men ikke bare sætter en stump jern under og tror alt er godt fordi den kun træder på den yderste kant.


  • #13   2. dec 2009 Ahh, okay Christian, ja så er vi enige smiley

    Det kan godt være hun har haft det i så mange år, men retfærdiggører det tingene? En person i gamle dage kunne da også godt arbejde i marken med et dårligt knæ eller ryg, men hvem siger det var behageligt? - Man lærer bare at acceptere det... nu om dage fratages man jo fra idræt eller lign hvis man har skader, burde dyr så ikke også? Heste er fra naturens side af "bygget" til at skjule smerter (jag eller reflekser som kommer af at man træder på fx en skarp sten er noget andet, nerverne reagerer på en anden måde) fordi ellers kom der rovdyr efter dem og haps... er det fair?


  • #14   2. dec 2009 Det var heller ikke ment som et angreb, men mere en holdning generelt.
    en hest der ikke fra naturens side er stærk nok til og blive redet syntes jeg ikke man skal "lave om på" så den kan, så må avlere bare acceptere at den ikke bliver til noget, vi har selv haft en der blev slagtet af den grund da den var 3 år.
    Mange vil mene det er kold og kynisk og sige sådan men jeg tror ikke man gør hesten nogen tjeneste ved og lade være.

    Nogen heste kan fint leve med det, det kan da holdes nede men det forsvinder aldrig og bliver tit værre jo ældre de bliver.


  • #15   2. dec 2009 Men det her begynder at blive lidt off-topic..

    Altså, jeg ridser kort op hvad jeg "mener" og har lært:
    - Biotin hjælper ikke på det nu, hun kan være i underskud af det, men resultatet af det vil du først se om 5-6 måneder.
    - Foderet kan dog godt spille ind. For meget sukker kan påvirke lameller i en kemisk process til at adskille sig fra hovvæggen (= av av)
    - at strålen rører jorden er ikke negativt. Det sætter gang i blodomløb og sørger for at hovmekanismen kan foregå samt støddæmpning
    - Flade hove er ikke positive, prøv at høre din smed om hun kan beskæres så hoven kan udvikle en mere konkav profil (noget der foregår over måneder også)
    - Mudderet kan godt have indflydelse. kommer hun ind om natten eller har mulighed for at stå tørt i nogle timer ? (hoven bliver jo lidt ligesom vores fødder efter et vandbad, hvilket er mere sårbart)

    Tror det var det?

    Ville du holde en update omkring din hoppe? - det kunne være spændende at høre hvordan det ender smiley


  • #16   3. dec 2009 Hun står inde om natten, og får renset og børstet hovene af når hun kommer ind så de har bedre mulighed for at tørre. om morgenen når jeg lukker ud er hun stort set ikke øm (eller også glemmer hun det i ren iver over at skulle ud).
    Det er kun om aftenen det viser sig tydeligt der hvor hun skal gå på sten.
    Heldigvis er der lagt beton stort set hele vejen mellem folden og stalden, så hun bliver skånet. Og på beton er der ingen problemer.

    Så tror det er fordi hendes hove er meget opblødte efter en hel dag på folden.

    Jeg håber smeden kan råde mig når jeg ringer i dag.


  • #17   3. dec 2009 Mht til sko og skjule skader osv.

    Jeg har altid haft den mening at man skal ride uden sko hvis muligt og at hesten har bedst af at gå uden sko.

    Når man som jeg så har haft hesten til røngten og fået dyrlægens råd at putte specielle sko på følger jeg det selvfølgelig.

    Hesten har det tydeligvis meget bedre med sko og så skal det selvfølgelig være sådan. En hest med sko er jo ikke nødvendigvis en hest man ikke kan ride på. Det er altså ved at være lidt overdrevet det her barfod hysteri. Det er bestemt ikke rimeligt at sige at man skjuler fejl og bruger sko som behandling.

    Sko kan i visse tilfælde være et supplement til behandling. Man kunne selvfølgeli vente på smeden kan beskære hesten således den står rigtigt men det tager 5-6 mdr. og er det rimeligt for hesten at skulle gå og have ondt så længe. ?? synes jeg ikke.

    Jeg har en super dejligt dressur vallak som er min bedste ven, jeg vil selvfølgelig gøre alt for han skal have det bedst muligt. Kunne aldrig drømme om at få en hest aflives pga små ting som jeg anser forbenet dragtbrusk for at være.


Kommentér på:
Ømme hove. Vil biotin hjælpe?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce