bokssur, tillid og gemacher spørgsmål {{forumTopicSubject}}
hejj hg'er
jeg har fået ny hest her for et par uger siden, men hun er mega meget bokssur og det er temlig træls når der er to dage i ugen man kun ser hende i boks fordi man kommer sent hjem og så ud til hypperen, hvad kan man gøre ved det og kan man gøre noget.??
hun er en super dejlig hest men har bare ikke ret meget tiltro til mennesker, og hvad kan jeg gøre for at hun kommer til at stole på mig og jeg kommer til at stole på hende? kan det have noget at gøre med at hun har gået som elevhest i 6 mdr. eller hvad kan ellers være årsagen til at hun ikke stoler på en..?
jeg har valgt at hun dkal gå med gemacher nå vi rider og det har hun gået med før mange gange, men hun hopper og danser når man skal have dem på, hvad kunne være en grumd til det og hvad kan jeg gøre??
det blev lidt langt..undskyld
PFT for hjælpen
okt 2009
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 567
maj 2009
Følger: 199 Følgere: 180 Heste: 5 Emner: 322 Svar: 2.649
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
1) Jeg går aldrig ind i hans boks, medmindre han har "inviteret" mig; dvs. før han kigger på mig og har ørerne fremad. Så længe, han ser sur ud, bliver jeg udenfor boksen. Nogle heste er meget private/territoriale omkring deres boks, og det synes jeg, de skal have lov til - så skal vi opholde os mindst muligt i boksen.
2) NÅR jeg er i boksen, sørger jeg altid for at gøre det til en positiv oplevelse. Dvs. jeg hele tiden er rolig i mine bevægelser, og så sørger jeg for at nusse hesten på alle yndlingsstederne. Ophold dig blot ganske kort i boksen til at starte med - det vigtige er, at hesten har ørerne fremad BÅDE når du går ind, og når du går ud, så den ikke får oplevelsen af, at du trænger dig på, eller at den kan jage dig ud ad boksen ved at være sur.
Som med mange andre ting, når man har med heste at gøre, er det en langsom og gradvis proces, hvor du og hesten langsomt lærer at respektere hinandens grænser.
Gamacherne har jeg desværre ikke forstand på... så dem håber jeg, der er andre, der kan rådgive om.
maj 2009
Følger: 199 Følgere: 180 Heste: 5 Emner: 322 Svar: 2.649
jeg synes faktisk at det der var en mega god forklaring
bokssur, tillid og gemacher spørgsmål
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside