{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.952 visninger | Oprettet:

Tilkørsel - Bid eller bidløs? {{forumTopicSubject}}

eg sidder med et svært valg når jeg skal tilkøre min hoppe.
Jeg har sagt til mig selv, hun skal rides bidløst til og skal ikke blive redet med bid.. Dog kommer jeg til det stykke at når hun skal tilkøres ved jeg ikke om det er en SÅ god ide at tilkøre hende bidløst, og køre hende bidløst, da jeg jo aldrig ved om jeg har en større mulighed for at stoppe hende med bid, eller at hun "går mere til" når hun har bid i munden. Jeg hælder selv mest over til bidløst, men nu må jeg også tænke på min egen sikkerhed, og ikke hvad hun og jeg sikkert har det bedst med. Nu står jeg med et svært valg og bliver bare mere og mere forvirret og usikker på om jeg skal tilkøre hende overhoved, men det er noget jeg virkelig vil, da hun også skal hente mig til min konfirmation, og jeg mener vi kan få hyggelig ture ud af det sammen og at vi skal til travløb for pony engang måske.

Hvis det var muligt havde jeg helt klart valgt det bidløst. Men for mig gør det ikke SÅ meget hvis det gælder det at jeg godt kan klare at køre med bid.

Nu vil jeg bare høre jeres mening, og jeg beder jeg tænke godt og grundigt igennem inden i skriver, så jeg ikke får "useriøse" beskeder herinde, da det kan stå min sikkerhed på spil, og ikke mindst hendes.

Hvorfor vil i vælge det med bid/bidløst?
Hvorfor vil i ikke vælge det med bid/bidløst?

Jeg har lagt det her ind i forum, men vil igen oprette det her, og senere på dagen i forum for at få så mange svar som muligt.

Jeg mener selv at jeg hælder mest til bidløst inderst inde, men at bidet ligger ude, og at andre mener omvendt. så jeg sidder i en krise lige nu.

MVH Camilla og Spring.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilkørsel - Bid eller bidløs?
  • #1   31. dec 2009 Hej..
    Jeg ville HELT klart vælge bid... Stang-bid... Og det er af sikkerhedsmæssige årsager både for dig og hesten...
    HVIS den bliver bange og løber, så har du ikke den store chance for at stoppe hesten uden et stangbid..
    Og biddet er jo altså ikke hårdere end hånden, der holder det..

• #2   31. dec 2009 Ville helt klart også vælge at tilkøre med bid. Det er det sikkerste, da hesten jo altid kan blive forskrækket over et eller andet. Og hvis den først bliver bage med vognen bag sig...
    Det kan jo være noget så banalt som at den sparker ud efter en hestebremse og får benet over skavlen/ vognstangen..

Se evt denne...

http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=180272

• #3   31. dec 2009 Jørgen Konge sagde engang, at det er bedre at køre blidt med et hårdtbid, istedt for at køre hårdt med et blidt. Det er ikke ordret citeret men det er indholdet

• #4   31. dec 2009 jeg vil gerne vælge det blideste da jeg uheldigvis har en meget hård hånd og kan nemt komme til at rive, og det var derfor jeg ikke red med bid mere, fordi jeg simpelhen ikke kunne finde ud af at bruge det rigtigt /:

men tak for svarene! smiley

• #5   31. dec 2009 Camilla -og så er det undervisning der er vejen frem. At have en hård hånd kan "kureres".

Jeg har jo svaret i tråden i forum, så vil undlade lange forklaringer her:o)

Og ang stang vs ikke stang, så er jeg ikke helt enig i at man nødvendigvis skal køre med stang. En korrekt kørt hest kan sagtens gå på et delt bid. Men mange vælger stang fordi det ligger riligere i munden når man kører.
    Axel går på 2-delt ungarsk kørebid, vores belgiere går på stang når der køres to spand og ungarsk når der køres enspænder

• #6   31. dec 2009 Jeg har kun kørt uden bid en eneste gang med vores shetlandspony bare i en grime.. Der kan sprænge en bombe ved siden af hende uden at hun reagere, men jeg følte overhovedet ikke at jeg kunne styre noget som helst.. Jeg kunne både stoppe, dreje og bremse hende, men HVIS hun panikkede jeg ikke en jordisk chance.. Jeg kører med bid og vil altid anbefale andre også at gøre det samme.. Mine heste kan styre udelukkende ved brug af stemme og pisk fra vognen, så hvis du opdrager godt nok er bidet der bare og ligger lige så stille i munden på hende uden at bevæge sig ret meget..

Desuden er det også værd at tage med at forsikringen kun dækker hvis der sker noget og alle sikkerhedsmæssige restriktioner er opfyldt..

• #7   31. dec 2009 Cawani :
    Der har du nemlig ret.
    Hvis hesten panikker, og den løber ud foran en bil med personskade og smadret bil til følge, dækker forsikringen ikke hvis hesten ikke har bid i munden, da det er uansvarligt.
    Jeg ville ikke køre uden bid.
    Men rider da bidløst på banen på min Sally:-)
    Og håber på det samme med Katinka engang:-)

• #8   31. dec 2009 jeg ville tilkørt uden bid. det har jeg alltid gjort. da man ka trække hårdere enn man kan med et bid. jeg har selv gjort det mye, tilkørt og tilredet uden bid, og så fået bid på senere når hesten ved hvad man vil. mange går også fremdeles uden bid når de køres

• #9   1. jan 2010 Jeg er igang med at tilkøre min pony bidløst.

Hvorfor bidløs? - da jeg ikke kan se grunden til at bruge bidet af mange årsager.

Hvorfor ikke med bid?
    Et bid er <i>ikke</i> en sikkerhedsgenstand. Et bid reder ikke liv hvis den hest skulle løbe løbsk. Ting som Sidepull og LG bridle (som nok er det mest ideele bidløse trense at køre med) <i>bremser</i> hesten fortil og ikke bare påføre ubehag i munden + det ligger i hestens natur at flygte fra ubehag.

Hvorfor vil i ikke vælge det med bid/bidløst?

• #10   1. jan 2010 Al det med forsikring, ja det har i mere eller mindre ret i.
    Men er meget uenig i at i mener at i bedre ville kunne stoppe jeres hest etc. hvis i havde et stangbid proppet i munden på hesten.

• #11   3. jan 2010 HELT KLART skal du køre med bid,af sikkerhedsmæssige grunde for dig og dine omgivelser!!

• #12   12. feb 2010 jeg har lige tilkørt peter bidløs smiley ingen problemer overhovedet. på en time lærte han signalerne for vogn ( han kunne dem jo sådan set godt) smiley http://www.youtube.com/watch?v=RXHA4fUAqrQ

• #13   12. feb 2010 Tullamore -det er på ingen måde for at være strid, men din video bekræfter sådan set bare at de folk der kører bidløs, normalt er folk der ikke ved så meget om kørsel.

Dit omgangstøj sidder alt for højt, og din lineføring er temmelig skidt (liner er IKKE beregnet til at "smække" hesten med for at få den frem. Dertil har man pisk og stemme. Det andet giver en frygtelig signalforvrring, forde de urolige liner jo altså giver nogen ryk i trensen/bidet hvis man har et sådant).

Og så skal du ud på vejen -du må IKKE være på cykelstien med en hestevogn. Den er at regne som en bil, og fylder altså godt i landskabet på sådan en cykelsti.

• #14   12. feb 2010 wow en fordom. TAK skal du have for den kommentar ! Jeg har ikke udnævnt migselv som vidende alt om kørsel, det er 2. gang jeg kører.

Jeg aner intet om kørsel, jeg skal hen på et travstutteri og blive lært om det, og det skriver jeg så sandelig også i mine kommentarer, at jeg ved jeg ikke har spændt det for korrekt.

SMÆKKE hesten... what. det er longeliner, der er sååååå bløde, han sætter igang på min stemme, når jeg rider normalt hæver jeg mine tøjler og " ryster " hvis han skal frem.

hold da op. jeg troede ikke folk var efter bidløse, men åbenbart er de det stadigt.

• #15   12. feb 2010 det lyder som jeg lige har bekræftet folk i at bidløse er en flok tabere der ikke har styr på noget. Ærgeligt ærgeligt. hmm.. det virker åbenbart ikke når man skriver man er begrænset for viden omkring noget .

• #16   12. feb 2010 Tullamore -når jeg sætter smække i "" er det jo netop fordi jeg godt ved at det ikke gør ondt på hesten, men i mangel af bedre ord for det du gør med linerne, var det altså det ord jeg brugte;o)

Og som sagt er det ikke ment som et surt opstød. Jeg synes bare det er enormt ærgerligt at der altid sidder en stak mennesker der (som du jo selv skriver) ingenting ved om kørsel, og siger at "det kan man sagtens, det er intet problem", når nu alle erfarne kuske (her taler jeg ikke om mig selv, men kuske på VM-niveau, kuske der deltager og er placeret i Goldenwheel osv), siger at det er en RIGTIG dårlig idé for ALLE ANDRE en yderst erfarne kuske og meget velkørte heste.

Og det handler ikke bare om at jeg sidder her og synes det er farligt. Jeg er helt klar over at man kan indlære et solidt stopsignal osse uden bid.
    Men vil man endelig køre bidløs, er det absolut mindste man kan gøre, at købe en køregrime der er lavet til formålet (de kan fåes i travverdenen, da det der er muligt at få dispensation til at køre med sådan en).
    En alm bidløs trense, rebgribe o.l. er på ingen måde egnet til formålet.

Igen -det er ikke et surt opstød, det er bare et inderligt ønske om at folk ville vente med at fortælle hvad man kan og ikke kan, til de har noget vide og erfaring at have det i.

Jeg kunne ikke drømme om at rådgive andre i westernridning, blot fordi jeg har prøvet det en gang.

Det er da altid tilladt at komme med sine holdninger osv. Me tænk lige over hvad betydning ens råd kan have for andres sikkerhed, og ikke mindst for hestene.
    For bl.a. det med at "smække" med linerne, giver faktisk nogen ganske voldsomme ryk i hestens hoved, selvom det virker som ingenting for den der holder linerne. Det at linerne er så lange, betyder nemlig at der er en del mere vægt bag end det lige føles som.

• #17   12. feb 2010 Og nej, jeg mener ikke at alle bidløse folk er nogen tumper. Det er heller ikke det jeg har skrevet.

men til dags dato er der ikke en eneste der har kunnet vise mig en ORDENTLIGT kørt hest gå bidløs.
    Jeg har set folk RIDE pænt bidløst, men jeg har endnu aldrig set andre end begynder-kuske med heste de selv har smidt for vogn, køre bidløst (og et par enkelte travkuske).
    Som sagt -endnu har jeg ikke set enbidløs hest gå korrekt og bruge sig korrekt for vogn, ganske enkelt fordi jeg endnu ikke er stødt på folk der rent faktisk kan køre, som kører bidløs.

• #18   12. feb 2010 bliv bare i troen at det er komplet anerledes at ride uden bid. jeg kan se din pointe men ikke hvad der skulle understøtte den.

• #19   12. feb 2010 Tullamore -hvor skriver jeg at det er komplet anderledes at ride uden bid? Hvor skriver jeg at det er dårligere?

Jeg skriver blor at man som minimum, hvis man vil KØRE uden bid, må anskaffe sig det rette udstyr.

Bidløse trenser/rebgrimer mv til ridebrug, er ikke egnet til kørsel. Bl.a. fordi de er baseret på at du har både væg, ben osv, og på at du kan flytte tøjlerne sidelæns (og altså lave tryk mod halsen/hovedet og "lede" med hånden -disse ting er udelukket når man kører, da man kun har en "tag og giv efter"-mulighed)

Og endnu har ingen altså bevist at det lader sig gøre at køre en hest korrekt med bidløs. Jeg tror såmænd på at det ER muligt -men det er altså ikke uden grund at erfarne og dygtige kuske, siger at dette er forbeholdt veluddannede kørehest og veluddannede kuske.
    Det er ikke for komplet nybegyndere der reelt ikke hvad hvad de laver.

Jeg beklager hvis mit skrevne lyder hårdere end det er ment. Det er en debat der har været oppe mange gange, og jeg ved af egen bitter erfaring, hvor galt det kan gå når det går galt.

Netop derfor mener jeg at tilkørsel bør klares af erfarne kuske, eller i det mindste overvåget af en erfaren kusk (og det uanset om det er med eller uden bid), og vil man eksperimentere med optømningen så bør man sørge for at få noget undervisning og have grunduddannelsen i orden, før man kaster sig ud i diverse eksperimenter.

Jeg er ikke i tvivl om at du har en sød hest, og jeg kan jo se på profilen at i osse laver meget sammen og har et godt samarbejde.
    Men ligesom jeg ikke mener at nybegyndere skal tilride heste (og slet ikke på egen hånd) så bør en ny kusk heller ikke selv ligge og eksperimentere med tilkørsel og specialoptømninger.

• #20   14. mar 2010 vito er igang med tilkørsel uden bid smiley Han har aldrig haft bid på (hvad jeg ved) så derfor er dette det naturligste for ham at gå uden. Vi bruger kapsun som "hovedtøj" og nej det er ikke en der er lavet til at ride med. Man kan få ride kapsun og kapsun man bruger til jordarbejdet (som jeg har) , den er smart og effettiv, samt at de tre ringe gør at der os er noget "hjælperne" kan have snor i, altså i starten af tilkørslen.

Når en hests flugtinstikt går ind er det sku ligemeget om der er bid eller ej.

• #21   14. mar 2010 NHG -det handler ikke så meget om flugtinstinkt, for på det punkt er jeg for så vidt enig. Hvis hesten har lært betydningen af "træk" i linen, ja så er det ikke så vigtigt om trykket kommer i munden eller på næseryggen.

Kapsun har jeg ikke den store erfaring med (udover til longering), så hvordan det vil fungere for vogn, kan jeg ikke rigtigt sige. Vil dog stadig sige at jeg synes man skal anskaffe sig en køregrime hvis man vil køre bidløs. Den er lavet til formålet...

Det det handler om (efter min mening altså) er at man med rebgrime, hackamore og hvad jeg ellers har set folk bruge, ikke kan give KLARE OG TYDELIGE drejesignaler osv. Det er da meget fint hvis man er ligeglad og bare vil drøne derudaf... Knapt så fint den dag man faktisk har brug for det.
    Rebgrime, hackamore osv, er lavet til at rytteren bruger ben, sæde osv til at dreje med, og yderligere an rytteren bruge tøjlen som "tryk" mod halsen hvis det er den stil man rider efter.
    Disse muligheder har man ikke far vognen -man kan trække i den ene line eller den anden line (eller egentligt er det jo omvendt -man drejer ved at give efter på udvendige line, og ikke ved at trække i indvendige -men håber princippet er forstået;o))
    Og så har man self sin pisk som man kan bruge til at bøje hesten, til at "flytter skulderen", til at animere den til at samle sig osv.

Du har med f.eks. rebgrime ganske enkelt ikke mulighed for at give et præcist drejesignal via linen. Og det er altså uholdbart, både hvis man vil køre "ordentligt (læs: for lette hjælpere osv), og endnu mere den dag man står i en presset situation.

Altså er det vigtigt at vælge en optømning der er egnet til kørsel...

• #22   15. mar 2010 Michelle. HØRT !! smiley

• #23   15. mar 2010 Michelle w: Jeg er fuldt ud enig med hvad du siger, har selv forsøgt i rebgrime, men var ikke optimalt og hackamore ville jeg aldrig i mit liv bruge, lige meget hvad jeg skal lave med det. (grundet af at det simpelthen kan gå grueligt galt hvis man ikke lige forstår at tænke sig om når man bruger den, og man har vel alle sine dårlige dage..)

men min erfaring med kapsunen er at det fungerer! Har selvfølgelig ikke noget at sammenligne med, men kapsunen bliver jo til træning brugt til at bøje hesten højre/venstre så jeg kan ikke se hvordan dens drejefunktion ikke skulle være optimal. Kan være jeg skifter mening hen af vejen, men min holdning er nu at den er godkendt til ikke at være uansvarlig at køre med smiley

Kommentér på:
Tilkørsel - Bid eller bidløs?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce