{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
946 visninger | Oprettet:

Tilkørsel - Bid eller bidløs? {{forumTopicSubject}}

Hej "kloge, kloge" HG'ere.

Jeg sidder med et svært valg når jeg skal tilkøre min hoppe.
Jeg har sagt til mig selv, hun skal rides <b>bidløst</b> til og skal ikke blive redet med <b>bid</b>.. Dog kommer jeg til det stykke at når hun skal tilkøres ved jeg ikke om det er en SÅ god ide at tilkøre hende bidløst, og køre hende bidløst, da jeg jo aldrig ved om jeg har en større mulighed for at stoppe hende med bid, eller at hun "går mere til" når hun har bid i munden. Jeg hælder selv mest over til bidløst, men nu må jeg også tænke på min egen sikkerhed, og ikke hvad hun og jeg sikkert har det bedst med. Nu står jeg med et svært valg og bliver bare mere og mere forvirret og usikker på om jeg skal tilkøre hende overhoved, men det er noget jeg virkelig vil, da hun også skal hente mig til min konfirmation, og jeg mener vi kan få hyggelig ture ud af det sammen og at vi skal til travløb for pony engang måske.

Hvis det var muligt havde jeg helt klart valgt det bidløst. Men for mig gør det ikke SÅ meget hvis det gælder det at jeg godt kan klare at køre med bid.

Nu vil jeg bare høre jeres mening, og jeg beder jeg tænke godt og grundigt igennem inden i skriver, så jeg ikke får "useriøse" beskeder herinde, da det kan stå min sikkerhed på spil, og ikke mindst hendes.

Hvorfor vil i vælge det med bid/bidløst?
Hvorfor vil i ikke vælge det med bid/bidløst?

MVH Camilla og Spring.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilkørsel - Bid eller bidløs?
  • #1   31. dec 2009 Jeg forstår godt dit dilema, og sikkerhed er helt klart utrolig vigtig.
    Altså jeg kan se hun ikke er mere en 116 og det gør jo også at hun ikke er helt så stærk som en på fks 135. Selvfølelig er hun stadig meget stærk, men hvis der skulle ske noget. Så vil du have en større chance for at stoppe hende.
    Altså der jo ingen der siger du skal ride uden bid konstant, du kan vælge at tilkøre hende både med og uden. Så hvis du nu skal i skoven, kan du tage et bid, hvis du bare skal hygge køre lidt på en mark kan du tage uden.
    Jeg kender nogle som har tilkørt deres lille pony uden bid, og køre kun rundt iført rebgrime. Og han er fuldkommen styrbar (Kan finde billed hvis du vil have det) Han er onkring de 95 vil jeg tro (Men stærk nok til at trække en voksen mand og mindre dreng uden oproblemmer)

Men i denne situation er det både hjerte og hjerne du skal følge.
    Men jeg vil også sige hvad du følger dig mest tryk ved-
    Følger du dig mest tryg ved bid, så vil jeg sige du skal gøre det. Du kan altid vælge at skifte over til at ride bidløst, hvis du på et tidspunkt følger at det vil fungere bedst.
    Lad trygheden komme i førsterække.

- Skriv evt alle negative og posetive ting ved de to forskellige former smiley

Ved ikke om alt det jeg har skrevet er forvirrende og ubrugelig, men håber du kan bruge det til noget : )

• #2   31. dec 2009 Helt sikkert kørsel MED bid -og det handler såmænd ikke så meget om hvorvidt du kan stoppe hende (for kan hun stoppe under rytter, kan hun såmænd nok osse for vogn, hvis ellers det indlæres ordentligt).
    MEN rebgrime/sidepull osv, fungerer ikke til kørsel, ganske enkelt fordi måden der styres på ikke fungerer sammen med at linen går op gennem øjerne på rygstykket.
    Du har, når du kører, ikke mulighed for at bruge vægt, ben, "lede" med hånden (altså tage hånden til siden) osv.
    Du er 100% begrænset til et træk bagud i linen, stemmen og pisken.

Mange bruger stangbid når de kører, men man kan såmænd osse køre med andet. Vi bruger et ungarsk kørebid, som er et alm trensebid, blot med en "ekstra ring" i hver side, som bidet sættes fast i. Det er lige så blidt som alm trensebid.

Og køres hesten korrekt (læs: du skal have køreundervisning) så er det jo ligesom ved alm dressur: hesten skal være let for hånden, hjælperne skal være lette osv. ALtså intet trækkeri i munden af hesten.

• #3   31. dec 2009 Michelle W
    Jeg nogle som rider i rebgrime med deres pony, og det fungere utrolig fint. Det skal siges han har optrådt til store hestedag i Roskilde dette år : )

• #4   31. dec 2009 Mathilde -går udfra du mener kører, for ride er jeg såmænd slet ikke i tvivl om kan lade sig gøre uden problemer;o)

Men ja, jeg er klar over at nogen kører i rebgrime. Endnu har jeg tilgode at se en "ordentlig" kusk gøre det...
    Det er intet ondt ment om dem du kender, men de jeg kender til, som gør den slags, er folk der ganske enkelt ikke ved nok om hvad de har med at gøre. Og det kan så gå godt x stykke tid... men ofte ender det knapt så heldigt...

Der findes en køregrime som travfolk af og til bruger. Og VIL man pinedød køre bidløst, vil jeg anbefale at købe sådan en -den er nemlig lavet til formålet.

En rebgrime er ganske enkelt ikke egnet til kørsel. Selvom det er muligt at styre hesten med den, vil man IKKE have rigtig kontrol over den hvis det kommer til stykket, ganske enkelt fordi "styretøjet" ikke virker, når linen er begrænset af at den jo går op gennem øjerne på rygstykket (og det SKAL de jo, det kommer man ikke udenom)

• #5   31. dec 2009 <b>Det dårlige ved bid</b>
    Jeg har utrolig dårlig oplevelser med bid, og det gør det at jeg ikke kan finde ud af at bruge det, uanset om jeg prøver at lade være med at bruge tøjlerne, så gør jeg det og ender med at rive i hestens mund, selvom jeg har trænet på det det sidste år, og det synes jeg skam ikke jeg kan tilbyde min partner. Grunden til jeg mente med stærk er at hun har sin egen vilje, og hun er "araber(forfædre)" men har en fuldblodstemperamang til tider, hvor hun pludselig kan exploderer. Og her tænker jeg, hvad gør jeg hvis hun exploderer mens vi kører en tur? Kan hun bedre "styres" uden bid, eller med bid? Jeg mener også at bidet har en på/bivirkning på hesten mundvige, og at det nemt kan skade og give en grufuld oplevelse for ponyen.

<b>Det dårlige ved bidløst</b>
    Her kan det gå op og ned. Jeg ved jeg vil altid til tider fortrække bidløst under ridning, det er der INGEN tvivl om. Men hvad risikerer jeg på tur uden bid? Der er så mange forlemper og ulemper ved både bidløst og bid, og jeg hælder mest til bidløst, da jeg og hesten "bedre" kan klare og lytte på hinanden bidløst, men jeg vil ikke løbe en risiko når det gælder krølles eller min eller den person/dyr jeg har på tur med's sikkerhed. Det er ikke fair for nogen.

Og det er det der gør mig så forvirret. Krølle er meget intelligent og kan snyde rigitig meget, så det jeg mere tænker over, hvad er lettest at styre hende med? bid eller uden bid? Jeg skal begynde d. 10 januar, og skal begynde og træffe et valg. Jeg ved også derimod at jeg ihvertfald den første månedstid vil jeg køre uden bid for at vænne hende til tingene, så hun ikke både for ting bag sig, på sig og bid i munden. Og efter det skal jeg træffe et valg. Bid eller bidløst?

Michelle W - jeg skal først tilkøre og derefter ride hende ind, når hun er stabil nok til at have 48 kg på ryggen rendene rundt ude i skoven i alle gangarter.
    Men hvad er stangbid(har ikke så meget forstand på bid.) er det blidere, eller "kører det op i ganen" på hesten som en 2 delts bid? Jeg har tænkt på en 3 delt muffebid med "ringe" ude i siden, så hun ikke kører bidet rundt, hvis det var dette valg jeg skulle tage..

Mathilde KH , jeg vil utrolig gerne se det billede, hvis jeg har mulighed for det?! smiley

• #6   31. dec 2009 - er der også nogen af jer der ved om nogle i nordjylland omkr. 30 min fra århus som tilbyder kørsels undervisning? jeg ved hvordan jeg starter, men det er mere at jeg skal have mod på at vide at det jeg gør er 100% rigtigt og ikke 99%.

• #7   31. dec 2009 Jeg ville ikke vælge et 3-delt bid, da det ligger meget uroligt i munden på hesten når der køres. Du skal tænke på at linerne nødvendigvis vil være en smule "urolige" idet de jo bevæger sig når hesten gør det (de er jo lange og går helt ned over ryg og bagpart;o)), og et 3-delt bid vil efter min mening ganske enkelt blive for uroligt.

Et stangbid er et bid der ikke er delt. Ofte har det skumkæde og stænger i siden (som f.eks. et pelham -ikke at pelhammet skal bruges til kørsel), men det kan osse fåes med alm bidringe og uden skumkæde. ALtså et alm trensebid der bare ikke er delt.
    Hvad der er bedst er op til hesten. Axel går på et 2-delt bid, men for nogen heste er osse dette for uroligt i munden, og derfor vælger man et stangbid, som jo ligger helt stille i munden.

Er hesten følsom, kan man evt vælge en gummistang /kræver dog at hesten har lidt plads i munden, da gummibid typisk er ret tykke)

Og en hest der "eksploderer" ville jeg så slet ikke tilkøre, men det er self en anden sag.

• #8   31. dec 2009 Prøv at kontakte dit lokale køreselskab, de kan med garanti henvise til nogen

• #9   31. dec 2009 Michelle W - så vil jeg ihvertfald holde en stangbid bag baghovedet hvis jeg nu skulle til at træffe det valg.

Hidtil har hun kun gået amok 2 gange 4 år, og det var fordi at på det tidspunkt forstod jeg hende ikke som nu, og derfor blev hun "en bette hidsigprop" noget som jeg synes var okay, men nu er det eneste jeg bare urolig over er at hvis hun bliver bange eller exploderer fordi jeg ikke forstår hende ret? Jeg ved det kræver masser af træning og allerede nu er vi kommet rimelig langt end "egentlig" på 2 mdr.

Tak for svaret/svarene! smiley
    - jeg vil stadig have flere "svar" fra flere personer, for at se hvad de synes.

• #10   31. dec 2009 Michelle W
    Du lyder også til og vide en rigtig meget om det, og jeg er sikker på du er meget mere erfaren med kørsel end jeg er.
    Dog kan jeg sige at det er voksne mennesker som har trænet den pony jeg kender, og er utrolig erfaren med HMS og bidløs træning i det hele taget. Så de ved skam på alle måder hvad de gør : )
    Jeg vil dog heller ikke råde en der ikke har prøvet og tilkøre en hest før, at gøre dette uden en erfaren træner sammen med sig.

• Camilla - med hunden Spring på rette vej! smiley • .
    Når jeg ser det du skriver, så lyder det som om du prøver at overbevise dig selvom at du gerne vil køre bidløst. Men at dit indre jeg hælder mest til bid.
    Jeg vil råde dig til at starte med bid, for som du siger det kan gå grueligt galt hvis hun eksplodere. Nu sætter jeg på ingen måde foden i og siger at man ikke kan styre en hest uden bid, men et bid gør ens signaler mere klare. Og derved vil hesten bedre kunne "mærke" dem hvis det går helt kaldt.
    JEg kan godt høre du har lidt af et problem hvis du har svært ved at "styre" bidet, men jeg er sikker på at du med træning og undervisning vil kunne blive rigtig god til det. Jeg ville gerne hjælpe dig desværre sidder jeg over på nordsjælland ;/

(Jeg vil da lige se om jeg kan linke til billedet) smiley

Men sikkerhed i første række smiley

• #11   31. dec 2009 Mathilde -at man er erfaren hvad alt mulig træning angår, betyder såmænd ikke at man ved hvad man laver angående kørsel;o)

De virkeligt dygtige kuske jeg kender, ville aldrig køre med den slags, og det er ikke uden grund.
    Og som sagt kender jeg såmænd til flere der kører i rebgrime. Endnu har jeg aldrig set en af dem præstere virkelig god kørsel...

Camilla -du kan prøve at melde dig ind i denne gruppe og spørge der: http://www.hestegalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=9453 så får du svar fra lidt forskellige kørefolk

• #12   31. dec 2009 (link fjernet)

Det desværre et meget dårligt billed, men jeg kan sige pony'en her bliver kørt bidløst.

• #13   31. dec 2009 Nu er det svært at vurdere noget ud fra et enkelt billede. Men skal jeg gøre det alligevel, så ser jeg bare en pony der trækker en vogn -ikke en pony der bliver KØRT af kusken.
    -håber du forstår hvad jeg mener;o)

Korrekt kørsel er som korrekt dressurridning -hesten skal bære sig, søge frem og ned osv.

• #14   31. dec 2009 Michelle W
    Forstår det skam godt, nej det kan man desværre ikke.
    Ja men det kommer jo også an på hvordan man vil bruge det (Kørslen) smiley

Men Camilia
    Jeg har ikke meget forstand på det i den forstand smiley
    Så jeg er måske ikke den smarteste og lytte på, afhængig hvor meget du vil bruge det til.
    Dog vil jeg sige at her vil jeg sætte sikkerheden højest og se tiden and hvordan din pony udvikler sig smiley (For en ting må man give hende, hun ser ud til at være en rigtig lille charme trold)

Mvh Mathilde
    *Jeg vil gå til ro nu klokken er vidst ved og blive mange :)*

• #15   31. dec 2009 Mathilde -det gør det da ikke. Uanset om jeg vil ride en skovtur eller ride høj dressur, så er vi vel enige om at det allermest grundlæggende skal være i orden?
    Altså at hesten bærer sig på bedst mulig måde sådan at den ikke belastes unødigt osv.

Og det samme gælder altså når man kører

• #16   31. dec 2009 Hvis jeg skulle køre bidløst ville jeg købe sådan en: (link fjernet)

Der står alt hvad du skal vide på den webside (hvis du altså vælger bidløs, som jeg klart ville gøre) om bidløs kørsel og ridning.

• #18   1. jan 2010 jeg ved ikke om man kan det når man kører, men man kunne jo i starten bruge begge dele...?
    Altså i starten bruge den blide (bidløse-)komando og hvis hesten ikke reagerer den hårdere (bid-)komando...

Jeg ved det ikke, for jeg har ingen erfaring i kørsel, men det kom jeg i tanke om da jeg læste dette...

• #19   1. jan 2010 Jeg har både bidløst på min (sidepull ell. grime) og 3-delt muffebid når jeg træner for lange liner... jeg har dog ikke kørt med hende og regner ikke med at det bliver det helt vilde... kun nogle skridture
    hvis det grundlæggende er i orden er det jo egentlig ligemeget om man overhovedet har noget på hesten (i princippet) - for hvis hesten lystrer 100% for stemme (og selvfølgelig aldrig bliver bange osv.) så vil det jo ikke blive nødvendigt overhovedet at bruge bidet til noget smiley

• #20   2. jan 2010 Team vilddyr -men nu er det jo altså levende væsner, og de kan altså blive bange mm.

Grime er absolut uegnet til kørsel. Hvis man endelig vil køre bidløs, så burde man anskaffe sig udstyr der er egnet til formålet

• #21   3. jan 2010 jeg har ikke tænkt mig at køre i grime smiley jeg træner for lange liner i grime

• #22   11. jul 2011 Med hensyn til type f bidløs optømning, vil jeg give michelle ret...... Der er stor forskel på, hvordan man styre hesten i de forskellige bidløse muligheder. men hvis man finder en type, hvor styringen kommer som fra et almindelig bid, har jeg unægtelig svæt ved at forestille mig, at det ikke kan lade sig gøre at køre bidløst.
    Det er samme snæver tankegang ved dressur ryttere...... Det er ikke lettere at styre en het i bid, og slet ikke hvis hesten gennerelt er generet af bid... Jeg har feks. en ridehest, som næsten er umulig at ride med bid, men er fantastisk i bidløs...

• #23   11. jul 2011 Tranums -jeg er på ingeb måde imod bidløs ridning. Men kørsel er altså noget andet. DU har ikke ben, vægt mulighed for at flytte hænderne ud til siden osv.

Du har udelukkende pisk, stemme og liner, og linerne kan kun bevæge sig fremad (give efter) eller bagud (trække).

Bliver hesten bange, så gør den det self uanset om den har bid i munden eller ej -forskellen er så at man med bid (og fornuftig træning self) i det mindste kan styre hesten udenom evt farer til den er rolig igen.
    Jeg har endnu ikke set en bidløs optømning der styrer ligeså effektivt i en sådan situation, når man husker på de begrænsede muligheder man har når man sidder på en vogn

• #24   12. jul 2011 Jeg må være ærlig og indrømme, at Jeg ikke selv ved meget om at køre, skal først selv til at starte med det, med min lille pony. Men jeg mener stadig ikke, at det er bedre med bid som med en god bidløs optømning. Der findes bidløse optømning, hvor brugen af tøjlen er det samme som ved bid, og som ligger et "stærkt nok" pres på hesten til at giver samme, hvis ikke bedre signal som bid. Og har man som jeg en hest der har ubehag ved bidet, også uden tøjlekontakt, mener jeg stadig a. En bidløs optømning er mere sikker. Ville jeg sidde og hive i bidet ved ham, i panik, ville han blot løbe hurtigere. Hvis du ikke har set en ordenligt styring mm i bidløs, er det fordi hesten ikke er korrekt trænet til det, eller en uhensigtsmæssig optømning.

Kommentér på:
Tilkørsel - Bid eller bidløs?

Annonce