Opfører sig agrresivt bag min ryg? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Her, igår, trænede jeg sådan 'fra jorden' med min part, fordi banen er for hård til at ride. Vi have sat nogle støtter op som han så skulle gå igennem, og nogle mælkekasser hvor vi gik slalom.
Han er en bidehest, hvilket også er pisse irriterende, men ved sq ikke hvad jeg kan gøre ved ham efterhånden. Men det han gør er at ''dykke'' ned efter min hånd, hvis jeg holder i ham med et torv, og bide. Han øre er let lagt tilbage.
Nogle gange klistrer han sig op af mig, altså går så tæt at han træder mig i hælene, og da han er en rimelig ... forvirret hest, nogen gange, er det ikke altid han er lige hurtig til at flytte sig selvom jeg beder ham om det.
Når han bider, forsøger jeg at give ham et dask over mulen, men da han godt ved at han ikke må, så løfter han sit hovede så højt i luften, når jeg opdager det, at jeg simpelthen ikke kan nå. Jeg har forsøgt mig med at bakke ham eller daske ham på halsen i stedet for.. ( bade for at sige hvad jeg gør når han bidder )
Her igår, fik jeg så at vide, at han, bag min ryg, da han går bag mig, simpelhten går og truer mig! Han lægger ørene ud og snapper efter mig - men han rører ikke?
For det første: hvorfor dælen gør han det?
For det andet: Hvad kan jeg gøre ved det?
P.f.t. (:
okt 2008
Følger: 104 Følgere: 99 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 369
okt 2008
jun 2007
Følger: 85 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 152 Svar: 1.563
Jeg har et torv i ham, men det er slapt.
Jeg giver ham næsten hele tiden opmærksomhed :b
Men altså, han skal jo lære han ikke må bide? Det er kun når han bider, jeg dasker..
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 92 Heste: 3 Emner: 278 Svar: 1.738
er enige^^
maj 2007
Følger: 125 Følgere: 204 Heste: 8 Emner: 220 Svar: 1.122
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 92 Heste: 3 Emner: 278 Svar: 1.738
-hvor meget er du sammen med ham? det kan jo være det er noget med det af gøre
okt 2008
okt 2009
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 567
Du skal træne at han hele tiden kun må gå ca. 2 m bag dig, og stoppe 2 m. bag dig når du stopper. Her er det vigtig at du er meget hurtig, og opmærksom. Hver eneste gang han kommer for tæt bakker du ham, lynhurtigt. Hvis han ikke hører efter, skal du bruge Ute's metode med at ligge et pres, indtil hesten flytter sig for det. Den vil af natur prøve at slippe af med det. Så du skal bede ham om at bakke, og det skal du blive ved med indtil han bakker. I det øjeblik han bare tænker på at bakke, slipper du presset med det samme. Det gør du hver gang han kommer for tæt på. Så skal du de første gange du stopper hjælpe hesten til at opfange at du stopper, ved at sænke farten, lægge vægten bagud, og stampe i jorden når du er stoppet. Hvis hesten så kommer for tæt på, bakker du den igen.
okt 2009
jun 2007
Kan ikke se hvad det hjælper at sætte mig over i et hjørne?
Forresten, der er en anden hest på banen på samme tid, og det er eer altså bare.. (:
okt 2008
jun 2007
Mia: Det gør jeg også, sådan.. mere eller mindre. Altså, normalt bider han efter mig eller sætter hovedet helt i vejret så snart der kommer en hånd på hans bringe? ;s Skal jeg så bare gøre det alligevel?
Og vil det hjælpe med at han er agrresiv? (:
okt 2009
jun 2007
Han napper lidt, men han har fået fat i min jakke. Jeg har jo en tyk vinterjakke på, men han har prøvet virkelig at få fat. Og det er netop når man trækker lige dér under grimen. Ville han så slippe af med at bide, eller ville han så holde afstand? :b
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.770
Prøv at tage en dag alene på banen. Vær HELT cool og lav "forskellige ting": have ham løs, gå med i tov, sidde på jorden, bede om øvelser, gå langt foran, kun lige foran, ved siden af(prøv kraftigt på om det kan lade sig gøre), tage ting med ud, farlige, gode, neutrale ting, evt spiselige, bed ham koncentrere sig, ignorere ham (fx byg en snemand, tegn i sneen/sandet, ..) osv osv Alle mulige situationer, så du kan finde ud af Hvornår han opfører sig aggressivt.
Jeg vil nemlig vove og påstå at det 99,999999 % af tiden af den tobenedes skyld, at du giver nogle signaler, som får ham til at blive agressiv
Kender du måske noget til hans fortid?
aug 2007
okt 2009
okt 2009
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.446
Jeg fik det aldrig til at lykkes med jordtræning, men nok kun fordi jeg ikke havde ham længe nok. Tror du vil have mere held med at starte med at træne under strigling, hvor han står bundet og det hele er lidt mere roligt fordi han bare skal stå stille mens du træner.
Jeg startede med at lære ham ikke at bide. Dvs når jeg stod og striglede, snakkede jeg blidt til ham og gjorde det til en positiv oplevelse. Lige til han forsøgte at bide - så skiftede jeg med det samme over til en aggresiv stemme og positur og sagde "nej" og "ah-ah" til han vendte opmærksomheden væk og ikke længere pønsede på at gøre mig noget. Så gik jeg tilbage til at være sød og rar og positiv. Dette gentog jeg gang efter gang, og der gik ikke ret længe før jeg så fantastiske resultater. Omkring en måned senere bed han faktisk aldrig efter mig mere, når jeg stod og striglede, og hvis han endelig skulle vende hovedet for at prøve på det, skulle der kun een gang skæld ud til han ikke gjorde det mere den dag.
Det var da i hvert fald måske løsningen på dit bide-problem
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.446
Det gør kun dens opførsel værre. Heste, der bider og dominerer en, vil hurtigt lure at når du er vred og forsøger at sætte den på plads med et slag, der er utroligt svagt mål i forhold til hvad den kan gøre ved dig. Dette vil den opfatte som sandheden - at du er den fysisk underlegen. Dvs du gør i virkeligheden hesten bevidst om, at den kan kue dig ved at gøre opmærksom på, hvor svag du er i forhold til den.
Heste, der er legesyge og derfor napper vil blive glade og fortsætte adfærden, hvis du deltager i 'legen'. Dvs hvis hesten napper dig, og du dasker den, opmuntrer du til mere leg fra dens side. Prøv at se din hest lege med de andre heste på folden - når de står og napper til hinanden er det fordi, de hygger sig og begge er med på den. Noget, den også forsøger (og har succes med hvis du svarer igen) at sætte i gang med dig.
jun 2007
Og forresten. Tak for alle rådene
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
Men i dit tilfælde lyder det som om han har svært ved det skift mellem andre heste/dig/ejeren... det kan skyldes at du ikke er hos ham så ofte.
Det er svært at sige hvad du kan gøre men ville bare lige sige det med ørerne så du ikke ender med at straffe for noget der er helt ok fra hestens side.
jun 2007
Forresten tror jeg måske også jeg har fundet grunden til hans bideri. Jeg tror han har ondt i nakken. Da det jo lægger trykket på nakken, når man trækker i torvet, vil det jo være en åbenlys grund. Jeg har nu sagt det til ejeren, og regner selvfølgelig med at der bliver gjort noget ved det
aug 2007
jun 2007
Opfører sig agrresivt bag min ryg?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside