Vacc af hest {{forumTopicSubject}}
Jeg har en kæreste, som lige har købt hest... Han siger at det ikke er nødvendigt at vacc en hoppe før drægtighed.
Jeg har forklaret ham at man vacc for bla. stivkrampe. hertil påstår han at en stivkrampe for mennesker holder i 10 år, derfor behøver hesten ikke at blive vacc. Hans egen dyrlæge har dagt at hans huind heller ikke behøver at blive vacc. hvert år, så derfor mener han at hesten heller ikke bør.
Når føllet er født, mener han at den får de antistoffer for moreren (som ikke er vacc.) derfor behøver den heller ikke blive vacc.
Nu til mit sprøgsmål... HVORFOR vacc. vi heste hvert år..?
Er det noget vi "bare" gør eller er heste i mere risiko for at få stivkrampe..??
Hvad præcis er det vi vacc for??
Og hvorfor gør vi det..?
Her er IKKE tale om virusabort vacc.
Lad være med at skrive at man vacc fordi hesten skal have en vacc...
Kæresten er stor modstander af medicin/ pennecillin/ vacc... (sjovt nok har hans hund lige været hos dyrlægen og fået renset øre pga en sprængt trommehinde og fået pennicillin og morfin..).
Men vil meger gerne have noget KONSTRUKTIVT på hvorfor hesten SKAL have én vacc.
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 78 Heste: 3 Emner: 170 Svar: 1.056
pga en lille bitte rift, da den ikke var vaccineret i 2 år.
Og flere føl dør hvert år af stivkrampe.
Jeg ville aldrig undlade at vaccinere.
Der er nok en grund til at man skal møde op med en 100% komplet vaccinationsbog alle steder til stævner, dyrskuer og andet.
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.369
Hilsen
JJ
jun 2004
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.202
sep 2007
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 270
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.124
Jeg ved ikke hvorfor I gør det.
Jeg ved at ved katte (og også hunde, men det emne er jeg ikke så meget inde i) så er der efterhånden en del undersøgelser der viser at det ikke er nødvendigt at vaccinere hvert år med kattesyge når de først er basisvaccineret (2 som killing og 1 igen året efter), da de har antistoffer i blodet 7-10 år efter. En standard vaccine hos katte indeholder kattesyge og katteinfluenza. De af mine katte der bare går hjemme bliver derfor vaccineret hver 3. år med kattesyge og hvert år med katteinfluenza. (Men katteinfluenzaen er næsten overflødig, da der alligevel er SÅ mange strenge at man ikke kan gardere sig mod dem alle).
Grunden til at det er dårligt at overvaccinere er at katte oplejrer proteiner i nyrene, hvilket er sundhedsskadeligt. En af de hyppigste aflivningsårsager (udover påkørsel af biler) er da også nyreskader/problemer.
okt 2006
Dette forklarer hvorfor det er vigtigt at vaccinerer 1-2 mdr før foling og hvor længe hesten har antistoffer i kroppen for de forskellige ting man vaccinerer mod.
okt 2006
(link fjernet)
jun 2007
Følger: 66 Følgere: 62 Heste: 8 Emner: 157 Svar: 1.077
JJ: Han har lidt den holdning at når vilde heste kan leve fint uden vacc. hvorfor så vacc alm. tamheste. Han er også imod at fx mennesker bliver vacc. mod influensa, meslinger, røde hunde, da han mener at det er bedre kroppen får det som lille/ ung, for derved bliver man mere modstands dygtig overfor sygdomme. HAr forklaret ham at hvis man får fåresyge/ Rødehunde som voksen (evt gravid), kan man blive steril eller midste barnet... Han "forsvarre" sig med at man bare skal lade være med at blive vacc. for det er sikkert at man får det som bare... (han vil hav ret).
Frydenhoej*R.I.P Rival* C: Man vacc kun imod Virus abort hvis man beder sin dyrlæge om det.
Eva K: Hvad er det man kan læse ?
Personlig kan jeg jo være ligeglad om hans hest bliver vacc. eller ej, jeg vil under alle omstendighedder vacc min hvert år.
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 1.497
man vacc mod stivkrampe, hesteinfluenza og virusabort. især hvis det er en hoppe i har tænk jer at avle på er det vigtig pga virusabort og desuden også under drægtigheden få vacc direkte mod virusabort da det altså er dødeligt og smerte fuldt for dem hvis de bliver angrebet af det..
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 149
det er min erfaring
jun 2004
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.202
jun 2007
Jeg er altså ikke den bedste til at udtrykke mig mundligt, så når han siger Vildheste får føl hvert år og de bliver ikke vacc. Hvorfor skal min så??
Ja så er jeg altså ikke særlig hurtig til at finde på svar..
Hvis man siger at dyrlægen anbefaler det, så siger han at HANS dyrlæge har sagt det er ok hver 2-3 år med hund, så det gælder også for heste..
Det er næsten lige gyldigt hvad man siger.. Hvis jeg ringer til min dyrlæge og spørge, så "forsvarre" han sig med at HANS dyrlæge ved nok lidt mere end min ect ect...
Som regl får jeg ham overbevist, men han sætter sig på sin mening , og holder fat hvad enten den er rigtig eller ej... Det skla helst være HAM der kommer med et forslag før det kan bruges...
Jeg er uddannet Dyreassistent, men efter hans mening har jeg overhoved ikke forstand på heste, og han ved MEGET bedre når det drejer sig om hans hest (som han har haft i 6 mdr...)
Jeg vd godt han lyder storslem, men som sagt hvis jeg kan komme med et MEGA godt agument, så går han og tykker over det, og så efter et stykke tid, komme han med det her "fantastiske forslag" (som er lige det jeg har sagt).. og så får han jo ret i hans øjne..
sep 2005
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 166 Svar: 643
jeg tror at hvis man kigger nærmere på vildhestene som han gerne vil bruge som eksempel, så vil man nok se at mange dør tidligt.
Vi er jo intreserert i at lige netop vores hest lever og ikke dør tidligt pga sygdomme og at en hoppe levere et levedygtigt føl hvert år hvis det er en avlshoppe, samt at de er sunde og raske, for ellers kan vi jo ikke bruge dem!
hvis hesten brækker benet, har han så tænk sig at lade den humpe rundt til den bliver taget af et rovdyr? - måske ikke i danmark vel!?
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 78 Heste: 3 Emner: 170 Svar: 1.056
da de da er stivkrampe JEG vaccinerer mest for.
Og dør hans hest en dag af stivkrampe gav i mig nok ret.
apr 2007
Nancy & Sundy og Agent 00E (Ledige bokse) - Deri er der noget om snakken, men nu er det kanon mange mange år siden at hesten har været vildhest, altså den ægte wild horse, selv de "vildheste" vi ser nu om dage er i hænder/opsyn.. Men da vi ikke har vild heste i den forstand så er deres naturlige instinkt for at finde div urter der hellere ikke længere i det udtræk det behøves for hesten skal kunne overleve, ud over det så er tamhesten en boks hest og ingen steppe hest ergo så vil den rage mere til sig af div sygdomme, håber det gav mening det jeg skriver..
Hilsen
JJ
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 1.497
okt 2006
Og at han beskytter føllet bedst (=undgå eventuelle fremtidige sygdomme, dyrlæge besøg og evt. et dødt føl) ved at vaccinere hoppen 1-2 mdr før foling
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 851
Er der en risiko ved at undlade vaccination?
Ja! Risikoen er dels for den enkelte hest, men også for hele hestebestanden.
Det er almindeligt kendt, at hvis en sygdom rammer en bestand med et lavt immunforsvar overfor den pågældende sygdom, får sygdommen et meget alvorligt forløb.
Dette vil være tilfældet, hvis hestene ikke er tilstrækkeligt vaccinerede mod influenza. Det vil medføre alvorligere og længerevarende sygdom for den enkelte hest. Influenzaepidemier optræder med jævne mellemrum. For stivkrampens vedkommende dør halvdelen af de heste, der udvikler sygdommen. Korrekt vaccinerede heste får meget sjældent stivkrampe, og hvis de gør, overlever de kun, fordi de tidligere har været vaccineret.
Er der risiko i forbindelse med vaccination?
Normalt er der ikke nogen risiko forbundet med selve vaccinen. Der vaccineres mange heste årligt, og meget få heste udvikler reaktioner.
Lette bivirkninger: Den hyppigste reaktion på vaccinen er at nogle heste, specielt føl reagerer med træthed den dag, de er vaccineret. I løbet af en dags tid er de dog som hovedregel sig selv igen.
Egentlige reaktioner: Yderst få heste er allergiske overfor vaccinationen. Hestene reagerer ikke overfor selve vaccinen, men derimod overfor det bærestof, som vaccinen indeholder, også kaldet adjuvansen. Disse heste udvikler indenfor et kort tidsrum, som regel under 10 minutter, anafylaktisk chok overfor vaccinen. I de tilfælde er det vigtigt at kontakte dyrlægen øjeblikkeligt, således at hesten kan behandles hurtigst muligt.
Disse meget sjældne tilfælde med komplikationer, skal sammenlignes med de kvaler og sygdomme, som en ikke-vaccineret hestebestand skulle gå igennem, hvis man valgte at undlade at benytte denne forebyggende behandling.
jan 2008
I mine tanker har jeg længe hevet ham rundt ved håret og kastet ham ud foran en bil. Beklager, men jeg har slet ikke tålmodighed til sådanne dum-smarte bemærkninger fra dum-smarte typer...
Du skriver du er dyreassistent, men at han stadig ved bedre? Hvad er han, siden han er så klog? Du har trods alt en uddannelse med viden bag dig. Hvad har han? Måske han skulle overveje at blive politiker??
Lyder som om han seriøst trænger til en rusketur der kan vælte ham ned fra den pidestal han har sat sig selv op på!!!
jun 2007
Tag og drop det der med "Og dør hans hest en dag af stivkrampe gav i mig nok ret."...
Det er IKKE mig der skal overbevises men ham... Hans dyrlæge har sagt at hans hund kun behøver hvert 2- 3 år, så hvorfor skal hans hest så have hvert år??
JJ: Takker, det med at de ikke kan finde urter på folden, kan godt være et af de bedre agumenter..
Betinna S: Det prøver jeg også at fortælle...
Jeanette N: He he, kan godt lide det sidste du skrev... Men at jeg har en uddannelse tæller ikke, for det er jo IKKE en dyrlæge uddannelse... Derfor ved hans hundedyrlæge meget mere om heste en mig.. (bahh..)
Men som sagt, når vi om et par uger tager denne diskution op igen, så kan jeg komme med nogle gode agumenter.. Det sjove er at han ikke vil ringe til en heste dyrlæge for at spørge, fordi han mener de kun er ude på at tjene penge og derfor altid vil forslå vacc af en hest hvert år.
Det er til at blive dybt fustreret af, hver gang jeg VED jeg har ret, men til tider har jeg bare svært ved at gennemhulle hans agumenter.. Tror også han har lidt den hulemands hodning, at det er manden der forsørger, og har alt viden, det er konen der passer børn og laver mad...
Tænk hvis hans kæreste var klogere end ham på det punkt...
Men takker for svar.. så skal jeg nok få ham overbevist i løbet af de næste uger...
apr 2007
Hilsen
JJ
okt 2006
jun 2007
Desuden, hvad han ikke ved har han ikke ondt af... Så jeg får bare dyrlægen ud en dag han ikke er hjemme... he he
Men ellers er han utrolig sød... Bla. købte han kun hesten fordi min ikke skulle gå alene, da vi flyttede sammen på egen gård. Han har også betalt 10.000,- kr for at få bygget hesteboksene, så det er jo dejligt...
Han har vist bare været alene for længe, så han har fået sin vilje for meget... (bare ærgeliget han har mødt mig... he he)...
jan 2008
jun 2007
okt 2006
Det handler om hvor længe antistofferne er i blodet/kroppen. Hvor syge man bliver uden vaccine, hvilken risici der er ved en vaccine og hvor godt vaccinen dækker.
F.eks. katte - kattesyge er ofte dødeligt. især for unge katte. Vaccinen er god og dækker godt. Så absolut vigtigt at få vaccineret mod dette. Katteinfluenza er sjældent dødeligt og også mest et katteri problem, der er mange strenge at både calici og herpes (= katteinfluenza) så det er måske knap så vigtigt at få en kælekat vaccineret mod dette.
Min pointe er - selvfølgelig kan hest og hund sammenligne. Han kan bare IKKE sige at bare fordi hunden ikke skal, så skal hesten ikke.
Han er burde vide/undersøge hvad der vaccineres mod, hvad det dækker, hvor længe det dækker osv. før han afgør om hesten skal vaccineres årligt - endvidere også hvad det betyder for føllet - og er hesten overhovedet vaccineret tidligere? :o)
jun 2007
Men nu er vi flyttet på egen gård og dermed står de hjemme. Kæresten har den holdning at kroppen har bedst af at "bekæmpe" en sygdom selv... Fx hvis man har lungebetændelse, så vil han ikke tage piller/ pennicillin da han mener kroppen bliver mere modstandsdygtig over for en ny lungebetændelse når kroppen selv har kæmpet...
(lyder noget rodet, kan jeg godt se..)
Han syntes selv han er meget dygtig og god... tror ikke han er særlig god til at få et "nederlag"... Men det må han så lære.... he he
sep 2005
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 166 Svar: 643
hvis det virkelig passede at kroppen blev stærkere af at klare det selv, hvad er så grunden til at der er blevet udviklet diverse medicin? måske har han glemt at det er pga man netop så undgår at dø!
okt 2006
Spekulerer lidt på om han mon har været alvorligt syg - f.eks. en gang blærebetændelse eller mellemørebetændelse - mens han har haft den holdning?
Vacc af hest
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside