{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.454 visninger | Oprettet:

Stald krise {{forumTopicSubject}}

Siden 2000 har vi eller jeg drevet en lille hyggelig stald -, som er bosat på min fars firmas adresse, derfor gratis leje, vand, varme mm.

Der har været plads til 6 heste, senere byggede vi ud så der var plads til 10 heste.

Der er stor 40x80 spring bane. Og 20x60 bane, begge udendørs. Super spring faciliteter. Skov med små Military spring og 1-2 km til ridehus. Hele 3 stk.

Stalden har aldrig fungere som salvpasning og stald/fold og renovations arbejde, mod GRATIS opstaldning, dvs. man betaler kun sin hests udgifter.

Og så skiftes vi til at fodre og lukke ud og ind.


Det har fungere fint, det er et stort ansvar, da man har ansvar for fodrings dage og pasning af hestene i stalden.


Men de sidste to år er tingene begyndt at gå ned af bakke.

Folk har næsten ingen tid, glemmer, for ikke gjort tingene ordentligt og det giver mig mere og mere arbejde.

Først måtte jeg indse at det ikke funkede som i gamle dage. Og jeg tog et sølle beløb (150kr), for at fodre fast alle morgener og lukke ind.

Men det gjorde faktisk ikke tingene bedre. Tingene faldt mere og mere fra hinanden.
Vi var hurtigt kun to som gjorde hele arbejdet. Altså os som stod og lavede hegn og altid os to som tog fat når stalden var ved at ligne en lodsteplads.

Trods stald møder og store ord, virkede det stadig ikke helt.

Jeg fik mere og mere at lave på uddannelses siden og mindre tid til stald.
Jeg kunne hurtig mærke at min tid gik på oprydning og knokle arbejde i stalden, fremfor mine heste.
Det blev ofte meget sent før jeg kom hjem og sådan forsatte det.

Og jeg kunne så erfare at jeg ikke lige frem blev friskere af dette.

I december måtte jeg meddele dem i stalden at jeg nu fast fodrede alle hverdage, morgen og aften + ind/ud lukning, mod et belød på 300kr pr hest.
Det andet fungerede bare slet ikke overhovedet.
Nogle glemte at give vand, nogle glemte at feje, glemte at lukke og slukke og glemte endog AT FODRE!!!!

Jeg var klar over at jeg fik mere at lave, men jeg lavede jo allerede dette, når jeg om aftenen var nede og tjekke stald og fandt ud af at div, ting ikke var blevet gjort.


Nu var det så kun weekenderne som var delt us på dem i stalden.

Utroligt nok fungere dette heller ikke. Folk søger gerne for deres egne heste, men tager intet ansvar for de andre heste.
Mine heste skal ikke mangle vand eller wrap, bare fordi folk ikke kan tage ansvar.
Så er det nemmere at jeg selv kun passer mine egne heste. Dette ville desuden også spare mig for meget arbejde.

Jeg blev så syg, en sjælden gang. Lungebetændelse.
Skrev rundt om hjælp, men ingen reaktion var der, intet svar fra nogen som helst.
Skrev igen og bad dem svare, ingen kunne hjælpe. heldigvis sprang en af de trofaste til, tordenskjolds soldater, kalder vi os. haha.
Men resten af ugen måtte jeg med lunge betændelse og 39 i feber, bare knokle på.
INGEN MELDTE SIG!!!!!!


I dag kom der er dråbe for meget i bærget....
Igen af hestene havde wrap eller vand.
wrap havde de ikke, da der ikke var mere og der skulle hentes nyt, som står 6 meter fra stalden.

Jeg havde fri weekend, min første weekend uden stævne eller arbejde, meget meget længe.

Jeg bad hende som fodrede morgen, om at meddele aften vagten, at hestene bare skulle have af det frøgræs som står på foldene, da jeg ikke havde mulighed for at køre wrap ind i dag.

Det gad hende som skulle fodre ikke, da det krævede at hun skulle køre 10 meter ud på folden og hente det.

Da jeg kom hjem kl 20 havde ingen vand eller frøgræs/wrap.

Igen måtte jeg så bruge min fri aften på at køre wrap ind og give hestene vand.
Vandslangen er frossen, og det er kun halvdelen af stalden som har vand kopper.

Så jeg måtte med en spand give de her 6 heste vand, og de havde ikke en dråbe.
ALLE heste ejere havde i dag været i stalden, og jeg undre mig over at ingen af disse havde givet deres heste vand. Det er bare aften vagtens pligt at fylde op.

Denne gang havde jeg ikke engang overskud til at ringe eller skrive til den pågældende.

Jeg er SÅ træt af folks måde at behandle min stald på og deres ligegyldige indstilling .

Hestene kan ikke lige gå over og åbne køleskabet for tage en bid mad.
Det er fandeme vores ansvar, og pligt at de er passet med mad og vand, HVER dag.


Jeg er meget i tvivl om de her, som har heste i stalden, bør have hest i en selv passer stald.
Måske ville det passe bedre til dem med fuldpasning, men det er jo DYRT og ikke lige deres smag.


Jeg er lige nu tvunget ud i at skulle tage mig sammen til at tage en tung og hård beslutning, i retningen af at smide folk ud, med nogle mdrs varsel.



JA sikke et surt udstød, nogle med lignende oplevelser, ideer eller gode råd?

Jeg har desværre en tendens til at forære min bare røv væk, og være for flink.

-jeg hjælper og hjælper, men får aldrig noget igen.




Og nu er det ved at være nok. Jeg er ikke særlig glad for at komme i MIN EGEN stald, bliver stresset og irriteret.
Og nyder ikke rigtig længere at bruge timer i stalden omkring mine heste.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stald krise
  • #1   17. jan 2010 hvis jeg var dig ville jeg blive rassende... jeg ville med høje og store ord sige at hvis der ik med straks virkning sker drastiske ændringer så er det ud... og der er ingen undskyldninger eller chancer...

    det er så respektløst og utaknemligt det de gør... især når de for så meget forærende....

    li før jeg gerne vil komme og fortælle dem det for dig...


  • #2   17. jan 2010 Du har min fulde forståelse og dette er faktisk det 3 indlægg i dag som omhandler dårlige lejere i selvpassestald, så du er ikke alene om at tage hele læsset i stalder hvor det burde være en fælles innsats.

    Nogle gange er simpelthen udsmidning den eneste mulighed.
    Du kan give dem feks 2 måneder til at forbedre sig markant ellers så må de ud på den sidste dag.
    Hvis dem skulle vise sig at forbedre sig, så husk lige at vise du sætter pris på det. Positiv tilbagemælding er en stærk motivation.


  • #3   17. jan 2010 du har også min fulde forståelse...

    meddel dem - hvis du har mulighed for det - at det nu fremover er en fuldpasningsstald.

    du sørger for fodring, wrap, vand mv... de muger selv...

    de betaler normalpris for den service... 300 kr er du rablende skør?!?! det koster 1500 for selvpas i Nordsjælland?!?!


  • #4   17. jan 2010 Jeg har osse lagt mærke til at det er det tredje indlæg idag ang dårlige lejere i selvpasser stalde...

    Jeg har selv haft opstaldninger, men fodrede, strøede og gav halm selv, da jeg ikke ville ende i sådan en situation...
    Dog havde jeg 2 lejere der ikke respekterede de få regler der var. Den vigtigste regel var at der skulle muges MINDST 1 gang om ugen(hvilket er yderst fair), men havde også svært ved at sige fra...

    Lidt fra hvor jeg bor er der en selvpasserstald, og denne fungerer til ug, men der er reglerne også meget klare og tydelige... Hvis man flere gange render fra sit ansvar ryger man ud...

    Man bliver desværre nødt til at være konsekvent, når man har stald:-/


  • #5   17. jan 2010 Det lyder som en rigtig træls situation, og som det bestemt ikke er voksne ansvarsfulde mennesker der har heste i din stald..

    som du selv er inde på så ud med dem, og det kan kun gå for langsomt


  • #7   18. jan 2010 Puh.. Jeg bliver totalt arrig af at læse dit indlæg.... Har I nogen kontrakt på opstaldningen? Hvis ikke, så er det BARE UD MED DEM!!!
    Det lyder til at de har fået rigeligt med chancer og der står 100 andre TROFASTE og PÅLIDELIGE hesteejere derude, der kun kunne drømme om et så billigt sted! Så stedet kan sagtens fyldes op med GODE hesteejere.
    Der er så absolut ingen grund til at du skal spilde din tid mere på dette helvede. Der er kun én vej tilbage og det er kort proces og ud af vagten inden den første!

    Så jeg vil råde dig til at finde din indre bitch frem og så bare efter dem! Ja du bliver upopulær, sådan er det, men det overlever du. Det er ikke dig der er problemet her! Siger det gamle ordsprog ikke, at hvis man ikke vil høre så må man føle? Det må de uupålidelige og sløsede hesteejere så føle nu, når du sætter stolen for døren.
    Hvis det er dig nogen trøst, så har du fuld opbakning her fra en trofast og ansvarlig hesteejer, der altid selv har været en af "tordenskjolds soldater". Så jeg forstår udemærket din store frustration og jeg BRÆKKER mig sgu over sådanne hestejere, der har den ene syge undskyldning efter den anden.... Grrr....


  • #8   18. jan 2010 Er da godt nok rystet over sådan en opførsel, men på den anden side heller ik overrasket.... da der findes mange uansvarlige heste ejere.Har desværre selv mødt et par stykker af den slags....

    Surt at du har hjulpet så mange gange bare for at få en spand lort tilbage og kan godt forstå du er gal og ikke mindst skuffet...

    Syns at du enten skal sætte staldlejen op eller opsige dem da de jo ikke overholder kontrakten, hvis du alså har lavet en .
    For de er da ikke værd at spilde din tid på....

    Held og lykke.


  • #10   18. jan 2010 ja.. jeg ville kort og godt sige til folk at hvis du oplevede at en pågældende person ikke havde ordnet en vagt, havde de en uge til at flytte i, og hænge den seddel op, med de beløber du tager er det kun ret og rimeligt, så må folk til at tage ansvar eller flytte.

  • #11   18. jan 2010 Hi tak for jeres støtte.

    JA udsmidning er også på mine dagsplaner.

    Hvordan dette skal forgå, ved jeg ikke. DET er så SJÆLDENT at alle er samlet i stalden og en krig at finde en dag alle kan samles.

    En sms syntes jeg er plat. Og jeg vil skisme ikke ringe rundt til dem alle.





    I dag var jeg med min mor ovre ved hendes traume terapeut (hun er meget traumatiseret efter et længere kræft forløb), sidder bare og venter og lærer lidt.

    Lige præcist i dag, var ham terapeuten inde på NETOP denne konflikt der ofte opstår blandt mennesker.
    Denne her hjælpeløshed.


    Det fik virkelig vækket mine øjne i den grad.

    Nu tænker og tænker jeg over hvordan tingene skal siges og ikke siges.

    Jeg har to som jeg ikke vil smide ud - nemlig tordenskjolds soldater hahaha.


    JA det er uhyggeligt billigt at have hest stående ved os, hvilket er grundet vi ikke ønsker moms registrering osv.
    Og så fordi jeg jo ønskede at vi hjælp hinanden, så det at have hest var så nemt som muligt.

    Men jeg vil finde det langt skønnere med en stald med mine egne hest og så to veninders stående.
    Sådan bliver det nok fremover, tror ikke jeg vil have nye opstaldere.



  • #12   18. jan 2010 sådan nogle utaknemlige bæster.

    jeg synes bare du skal sætte stald lejen op, så de kan mærke det.

    og hende den trofaste kan "arbejde" staldlejen af, så det ikke går ud over hende.

    du kan også hænge en seddel op i stalden med stald regler. og at hvis de ikke bliver overholdt, risikere de at blive smidt ud af stalden med 1 måneds varsel


  • #13   18. jan 2010 Som de andre siger, hvis folk ikke kan passe deres heste, så må de betale sig til fuldpas. Ja det koster kassen og sådan er det.
    Men sådan er det, hvis man ikke har tid og overskud, så må man betale sig fra det. Send en sms rundt med et staldmøde. en aften pointer er det vigtigt man møder op. giv folk som du træt af en advarsel varsel at prisen vil blive sat op. Evt. find ud af der vil ske konsekvens hvis du skal lave ting på andres vagter, det fuldkommen uacceptabelt. Hvis man har en vagt og man skal gøre det og det så det ikke til debat.

    Evt ved at hæve prisen, kan der blive nogle penge til en anden ung pige eller noget vil komme og tage nogle aften vagter, så du kunne gå fri med god samvitighed.

    Ærgeligt når folk udnytter sådan et billigt sted, er jo ris til egen bagdel.


  • #14   18. jan 2010 Kære Anne
    Selv om du sætter huslejen, op til det 10 dobbelte, så bliver deres forventninger bare højere til dig, for så er der rigtig en god grund for dine utaknemmelige kunder til at give dig mere arbejde. Nu betaler de jo for det, kunne de sikkert finde på at sige. Ud med hele banden, du har givet dem advarsler nok. Du skal ikke så meget som give dem en måneds opsigelse, bare ud!!!!!! Det de har gjort er under al kritik. Mit råd er: start forfra med nye kunder, hvis det er det du vil, og tag en rimelig opstaldning. De nye kunder, skal vide fra starten af hvad dine regler er, og kan derfor ikke bag efter komme at sige at det vidste de ikke noget om. Jeg taler af erfaring, har prøvet det, og man bliver sku så ked af det. Der er desværre ikke andet at gøre end at, end at tage tyren ved hornene, og bag efter har du det megtet bedre.
    Hvis dine nuværende kunder læser denne tråd, hvad jeg håber, så bør de få røde øre nu.
    venlig hilsen Charlotte


  • #15   18. jan 2010 charlotte d

    jeg vil næsten gi dig ret smiley

    men én måneds varsel skal der nu være. det er ikke lige sådan at finde et nyt sted på en dag. smiley


  • #16   18. jan 2010 Enig med de andre...

    Ud af vagten med dem...

    Jeg har selv haft opstaldere og har heldigvis ikke været udsat for, at hestene ikke blev passet. Tværtimod var de rigtig søde til lige at ordne mine heste, da min søn var helt lille og jeg nogle gange sad og ammede, når der skulle lukkes ind.

    Men det var også til meget symbolske priser og så kom de selv med foder. Jeg fodrede og lukkede ud hver morgen og sørgede for stråfoder på folden og rep af hegn. Så hjalp vi så vidt muligt hinanden om aftenen; men det var virkelig sjældent at jeg stod med alle hestene selv.

    Så håber, du får gjort noget ved det - og vi vil da gerne have en opfølgning med hvad du ender med at gøre og evt. reaktion på dette.


  • #17   18. jan 2010 Vi har stald regler, ride regler, fold regler - regler regler regler, som ingen alligevel husker.

    Vi har pasnings etik, det er indlærings, og adfærds regler osv osv osv.


    Dette virker som at RÅBE til 1000 høns - BORRRRKKKKK KYKKILIKYYYYY......

    Der er ofte respons fra de samme to personer, resten kører i deres daglige ræs, med alt for meget om ørene til at kunne lukke mere ind.

    En generel menneske adfærd, som er skræmmende. De har SÅ travlt, at de totalt glemmer at leve, og se alle de små specielle øjeblikke, som hverken koster penge eller ydelse.

    Jeg vil ikke have mere arbejde og derfor vil jeg heller ikke sætte prisen op - samt forventningerne.


    Jeg har besluttet at lukke ned for opstaldere for en tid, min højre hånd kan jeg ikke undvære, hun hun må blive.

    Tordenskjolds soldater, som vi kalder os, trioen. Ja min 2 part af trioen er i en enorm krise pt, 3 børn, nyt arbejde, sygdom og meget andet.
    De har to heste, mor og datter, og SKAL have fuldpasning for at kunne have tid til deres heste.
    De flytter, og det er også bedst, selv om jeg SÅ gerne ville have de blev.

    Line skal ikke flytte, med mindre hun vil (det tvivler jeg på), hun er jo min højre hånd....


    Ja jeg må ha arrangeret stald møde, og have besluttet mig for hvad jeg vil sige.

    Det bliver pisse røv hårdt, men det er altså bare nødtvendigt.

    Min mor har virkelig brug for min hjælp og jeg er den eneste der kan hjælpe hende så det virker.
    Jeg vil hellere kunne hjæpe min mor, end en stald fyldt med folk, som aldrig giver igen eller siger tak, som det mindste.



    Det gælder om at føle efter og gøre det som man virkelig ønsker, gør man ikke som man ønsker og drømmer, bliver ønsker og drømme en barriere som hæmmer den virkelige glæde.

    Jeg har bare af en eller mærkelig grund været for flink og fokuseret på at behage folk, så de kunne fungere i stalden, trods det er selv pasning og de har så bare taget og taget, uden at give igen eller uden at jeg har turde sige stop.

    Dette gjorde jeg så for et års tid siden og så gik tingene skisme ned af bakke.....



  • #18   18. jan 2010 jeg ville hænge en seddel op et sted hvor folk ikke kan undgå at se den og skriv på den at du indkalder til møde, vdr. opstaldning, og du ser at folk kommer, da det drejer sig om deres fremtid i stalden.
    På mødet giver du besked til dem der er kommet, derefter ville jeg hænge en seddl op om at pågældende personer er opsagt og skal være ude den 15 februar eller 1 marts, Det er en privat lille opstaldningssted, og jeg mener godt at man kan opsige med kort varsel ( jeg havde en lejer som et par gange skulle sørge for vand og foder ved hestene når jeg en sjælden gang ikke var hjemme, det skete ofte at hun ikke havde fodret og givet vand osv. mit bæger flød over en varm sommerdag da kom jeg tidligere hjem fra familie tam tam end forventet, hestene stod rundt om vandbaljerne som var tørlagte og var VIRKELIG tørstige, jeg skrev til lejeren om hun havde været, og hun sagde ja hun var lige kørt der ude fra for 5 min siden og havde givet vand osv. hun fik 3 dage til at flytte din hest i )


  • #19   18. jan 2010 Det kan jeg godt forstå Lea Andersen. Der må falde en konsekvens af deres handling. HERUUT med dem. Det var sønderjysk smiley men meningen er god nok. Hilsen CD

  • #20   18. jan 2010 Nemlig.

    Det er altså dyr vi har med af gøre, det er vores ansvar. Og det ansvar render man absolut ikke fra!

    Man kan glemme, og det sker og er ganske lovligt, men sker det konstant, så er det vist ikke kun glemsomhed....


  • #21   19. jan 2010 Anne - Jeg synes det er super godt for dig, at du har fået afklaret nogen ting med dig selv. Du lyder til virkelig at have fået gennemtænkt "er det her virkelig det jeg ønsker" og nu tager du tyren v hornene og tager de knubs og konsekvenser det giver. Men tro mig, det bliver dig, der vinder i sidste ende!
    Du kan slet ikke være tjent med den måde det kører på nu, så drastiske handlinger er eneste løsning. Jeg synes det er super at du vælger at sige stop. Skulderklap til dig! Der er alt for mange der bare lader stå til, nogen vågner aldrig af døsen, men nu er du vågen og så er det bare med at gribe chancen og få ændret på tingene!
    God vind fremover og bare klø på med at få de dårlige hestejere marcheret ud af vagten!


  • #23   19. jan 2010 Ja alle fik beskeden i dag, om at jeg midlertidig lukker stalden for opstaldning, de fik 1-2 mdr til at finde ny opstaldning i og tingene blev gjort på pæn vis.

    Mange forstod, andre blev tudefjæs da de ikke troede på at jeg turde handle således.....

    Hi tak camilla. Ja det er under al kritik.
    Det er så trættende at folk er så lige glade.

    Skal ikke have nye ind meget meget længe, nok først når jeg er færdig med at læse.
    Min veninde flytter ind med sin hest, så vi kan hjælpes + line bliver.

    Vandkopper er næste ønske på sedlen, vejret har bare ikke været til det.

    Lige nu skal loftet i den ene stald rives ned til sommer, og det er fra denne stald vandt til nye vandkopperne skal komme fra. Det gamle system skal justeres når loftet er pillet ned og efter da kan vi få vand ud i de sidste bokse.

    JA det koster knaster sådan noget vand fis.... Mange knaster.....
    HAHA men det gør alt i denne heste verden jo.....


    Ja jeg glæder mig til kun at skulle tænke på mine egne heste og ikke være nervøs for at folk glemmer eller laver upsere....





  • #24   19. jan 2010 Sejt gået smiley

  • #25   20. jan 2010 sådan der´ godt gået og hvor må det være rart at du snart ikke længere skal spilde din tid på sådan en gang fjolser......

  • #27   21. jan 2010 Perfekt Anne! smiley Så har du noget at glæde dig til og får mere tid til dine egne dyr igen, når du ikke skal ræse rundt og passe andres! smiley
    Er glad på dine vejne.


Kommentér på:
Stald krise

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce