En masse spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg været vegetar i en uge og gået med en masse tanker omkring det. Jeg savner slet ikke at spise kød og har det rigtig godt med mit valg, for nu kunne jeg simpelthen ikke støtte det mere. Hold da helt kæft hvor jeg følte mig monster egoistisk at sidde og nyde et stykke dødt dyr!
Men jeg har gået og tænkt enormt meget og her kommer lige en række spørgsmål
1. Hvordan ser jeres daglige kost nogenlunde ud? Hvad spiser i fx for at få dækket jeres proteinbehov udover, linser, gule ærter og bønner? Ved der findes en masse alternativer, de eneste jeg bare har kunne komme i tanke om var disse, og det kunne jeg godt forestille mig kunne blive trættende i længden.
2. Hvis i er på besøg hos andre og fx får tilbudt rester fra deres aftensmad igår, som indeholder kød, takker i så nej? I bund og grund støtter man jo ikke noget, eftersom kødet er købt og betalt, og endten bliver smidt ud eller spist alligevel. Eller er tanken om at fylde maven med et dyr som engang har levet og åndet og måske også lidt, nok til at at holde dig helt fra det?
3. Er der calcium i alle de Soya Drik man kan købe i de fleste supermarkeder? For der står kun calcium på den blå med vaniliesmag, synes ikke jeg kan finde noget på de andre?
4. Hvad sagde jeres venner og familie til da i første gang fortalte dem at i var blevet vegetarer?
Min mor, stedfar og kæreste synes jeg var enormt åndssvag og ville ikke tage det seriøst og blev ved at prøve at lokke mig til at spise alt det kød de fyldte i sig.. var næsten helt pinlig ved min beslutning, men jeg stod da ved den..
5. Er det ikke enortm svært at være på besøg og overnatte hos andre, som ikke er vegetare? Tænker hvis man nu er et par stykker og de måske beslutter sig for at lave spaghetti med kødsauce. Så sidder man vel bare tilbage med en tom mave. Har i nogensinde haft sådan nogle oplevelser? Fortæl meget gerne..
6. Hvad er din yndlingsret?
På forhånd tak for svarende =)
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.275
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.740
I behøver ikke at svare på alle spørgsmålene
sep 2008
<b> Altså nu skal jeg faktisk snart have taget sådan en test hos lægen, for at tjekke om jeg får de rigtige ting men indtil videre får jeg i løbet af en dag:
Morgenmad - Rugbrød med Philadelphia (Flødeost) på, et glas vand, et æble, noget juice eller en skål yoghurt (Altså en af tingene)
Frokost - Pitabrød med enten falafel, vegedeller eller lignende + resten (Hjemmelavet)
Efter skole - Rugbrød, indimellem nudler eller bare frugt og te
Aftensmad - Her får jeg ofte nuggets, kødboller eller lignende fra det der svenske firma, som laver vegetariske alternativer+ hvad de andre spiser. Ellers får jeg linser eller indimellem fisk, da mine forældre desværre ikke er helt overbevist om 100% vegetar ideen endnu
2. Hvis i er på besøg hos andre og fx får tilbudt rester fra deres aftensmad igår, som indeholder kød, takker i så nej? I bund og grund støtter man jo ikke noget, eftersom kødet er købt og betalt, og endten bliver smidt ud eller spist alligevel. Eller er tanken om at fylde maven med et dyr som engang har levet og åndet og måske også lidt, nok til at at holde dig helt fra det?
<b> Jeg ville HELT SIKKERT sige nej. Efter bare kort tid uden kød, kunne jeg slet ikke klare tanken om at tygge på et dyrs hud og kød. Puha ..
Jeg går enormt meget ind for, at holde mig til tingene, og ikke sige at jeg ikke spiser kød, men indimellem går på kompromis. F.eks. blev jeg tilbudt at komme 14-dage til Kina med min Moaar her sidste efterår, men hendes betingelse var at jeg spiste hvad der blev serveret når vi var ude. Jeg sagde "pænt nej tak", for ikke om jeg ville sidde til et eller andet fint selskab med hendes arbejde og tygge i døde dyr. Så hellere blive hjemme og gå i skole. </b>
3. Er der calcium i alle de Soya Drik man kan købe i de fleste supermarkeder? For der står kun calcium på den blå med vaniliesmag, synes ikke jeg kan finde noget på de andre?
<b> Ved jeg ikke, men vil jeg da meget gerne vide
4. Hvad sagde jeres venner og familie til da i første gang fortalte dem at i var blevet vegetarer?
Min mor, stedfar og kæreste synes jeg var enormt åndssvag og ville ikke tage det seriøst og blev ved at prøve at lokke mig til at spise alt det kød de fyldte i sig.. var næsten helt pinlig ved min beslutning, men jeg stod da ved den..
<b> Hmm .. De fleste af mine venner har faktisk været ret søde, og bare taget det helt almindeligt. De har så også altid ment jeg var tosset, så tror de fleste bare har ment og mener at det bare er en tosset ide. Alligevel har jeg da fået 1 veninde til at indføre kødfri dag derhjemme, hvor hun laver mad, og en anden veninde er begyndt at skære drastisk ned på sit kødforbrug, og faktisk sige flere af mine venner at når de spiser kød, kommer de til at tænke på mig, og så mister de lysten til kød xD </b>
5. Er det ikke enortm svært at være på besøg og overnatte hos andre, som ikke er vegetare? Tænker hvis man nu er et par stykker og de måske beslutter sig for at lave spaghetti med kødsauce. Så sidder man vel bare tilbage med en tom mave. Har i nogensinde haft sådan nogle oplevelser? Fortæl meget gerne..
<b> JO! Det ER svært. Men så er det heller ikke værre
Beslutter de sig for at lave spaghetti me d kødsovs, så spiser man da bare spaghetti med tomatsovs? xD
Laver de pizza, så laver du da bare en del af den vegetarisk
Laver de kartoffler osv. med kød til, så lader du da bare være med at spise kød, og spiser lidt ekstra ris den dag.
Altså selvfølgelig er det lidt øv, at skulle sidde og tygge ris i sig, når de andre spiser sig mætte i mere mættende mad, men så kan du sidde med god samvittighed
Men altså de fleste af dem jeg kender plejer altid at sørge for at der er noget andet til mig
<b> Hmm ..
Champignonbøffer!
Kødboller eller sesamnuggets fra det svenske firma der.
Kartoffler med smeltet ost på o:
Uuh der er mange xD </b>
dec 2006
Følger: 108 Følgere: 108 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.244
1)Tjaah
For mig kunne en dag se sådan ud:
Morgenmad: Havegryn med mælk og banan.
Frokost: Brød med humus, eller falaffelsandwich eller måske noget bulgur/couscous salat..
Aftensmad: Meeeget forskelligt.. Ved ikke om du kender nutana og quorn? De laver en masse forskellige produkter, der er ligesom kødprodukter (bare uden kød :b) -> Snitzel, nuggets, bøffer og fileter.. Dem er jeg rigtigt glade for.. Men i går spiste jeg tarteletter :0)
2) Ville aldrig gøre det.. Selvom det selvfølgelig er en venlig gestus, var en af grundene til at jeg valgte vegetarisk kost også at jeg kunne ikke lide at spise noget der var dødt.
3) Tror faktisk kun at det er dem der har et mærke ('tilsat calcium') der indeholder calcium...
4) De synes det var dumt.. Men jeg tilbød vare at lave min mad selv (bor hjemme), men det synes familien alligevel ikke - så nu spiser vi alle vegetarisk kost de fleste dage, men min mor og søster køber kød til dem selv en gang i mellem.
5) Altså eftersom at det er min hovedpine at være vegetar, spørger jeg altid om jeg selv skal tage noget mad.. I forbindelse med spagetthi og kødsovs, ville jeg lave kødsovsen til mig selv enten som en tomatsovs, eller som en quornsovs, der minder meget om kødsovs i både smag og udseende.
6) Mange!!
jun 2004
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 20 Svar: 153
Jeg spiser som min kødspisende kæreste - kartofler, grønsager osv osv (samme tilbehør) jeg spiser bare ikke kød, istedet får jeg et væld af de dejlige køderstatninger der findes (self. tilberedt på sin egen pande), det er kun hvis jeg skal kredse ekstra meget for mig selv jeg laver et større vegetarisk måltid lavet fra bunden.
NEJ! Jeg er vegetar og spiser ikke kød, heller ikke andre folks aflagte
Aner det faktisk ikke..
De troede ikke det ville holde, at det var en fase - det er en fase der har holdt i 6 år nu
Næh, for folk ved jo jeg er vegetar så jeg siger det jo inden så jeg selv kan tage noget med - alle mine venner accepterer det så jeg behøver ikke at komme med en længere forklaring
Puha der er meget - jeg er stor fan af Quorn som er lavet på svampeprotein
Blogger
Følger: 79 Følgere: 113 Heste: 3 Emner: 111 Svar: 494
hvordan laver du de der Champignonbøffer?
sep 2008
Det er ret simpelt, men kan du ikke lige selv søge på google (:
jul 2005
Følger: 34 Følgere: 97 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.132
Lykke: Laver du risengrød på rismælk? jeg sys altid det smager af rugbrød, når jeg laver det ..hehe
jul 2005
Jeg prøver Tofuline næste gang
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 71 Svar: 320
1. lige nu går jeg på efterskole som er vegetar efterskole, så det er dejligt nemt C: jeg plerjer at spise yughurt med cornflakes eller bolle med syltetøj og ost til morgenmad det er forskelligt hvad vi får til middag men noget af det vi får er: suppe, lagane, fake kød (lavet af svampe, tofu og sådan noget) og salat, aftensmad er for det meste rugbrød med forskellige vegetar pålæger. når jeg er hjemme er det lidt forskelligt om jeg gider lave noget specielt, for det meste spiser jeg bare det de andre får bare uden kød.
2. jeg spiser aldrig kød, så ville jeg jo ikke være vegetar.
3. jeg ved det ikke
4.altså min mor er den eneste der synes det var helt okay, de fleste i min familie "driller" mig stadig når vi spiser sammen selvom jeg har været vegetar i 1år. ingen af mine venner på min efterskole er vegetare de forstår mig ikke helt.
5. jeg synes ikke det er svært at lade være med at spise kødet, det eneste er bare at jeg føler mig lidt uhøflig og til besvær, men jeg ville aldrig spise kød lige meget hvadC:
6. min ynglings ret? haa jeg elsker mad, det ville være nemmer at sige hvad jeg ikke kan lide: tærte og nøddepostej. ellers spiser jeg alt mad C: (self ikke dyr)
jan 2008
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 4 Svar: 1
1. Hvordan ser jeres daglige kost nogenlunde ud? Hvad spiser i fx for at få dækket jeres proteinbehov udover, linser, gule ærter og bønner? Ved der findes en masse alternativer, de eneste jeg bare har kunne komme i tanke om var disse, og det kunne jeg godt forestille mig kunne blive trættende i længden.
- Meget forskellig! Bruger meget det svenske vegetariske mærke når jeg er hos min far. Hos min mor laver vi altid hjemmelavede falafler og andet mums fra bunden af. Ofte med ris, der er stegt med champingon, spinat, cashewnødder og sojamælk.
Til frokost plejer jeg at spise en sandwich med tomat, salat, mozerella, pesto ELLER en sandwich med salat, humus/falafel, agurk osv.
- ALDRIG, selvom man ikke har betalt for det så vil jeg i hvert fald ikke spise det. Når jeg skal købe ind for mine forældre nægter jeg også at købe kød for dem, det må de selv klare.
- ikke i alle, men mange.
- min familie støttede mig rigtigt meget, mine forældre synes det var flot at jeg kunne tage den beslutning, da jeg har de holdninger som jeg har. Og mine venner har accepteret det, og de synes det er virkelig flot af mig, da mange af dem selv har de samme holdninger til kød omkring mig, men ikke selv kan finde ud af at lade være med at spise kød.
- I starten var det besværligt at man hele tiden skulle forklare alle forældrene (hvis man spiste ude) at man var vegetar, jeg følte mig lidt til besvær. men efter 1 måned var jeg egentlig ligeglad, for ligesom de har taget beslutningen om at spise kød, så har jeg taget en om at ikke spise kød. normalt tager jeg noget med selv hvis det er overnatning, men hvis det bare er et måltid spiser jeg bare det der ikke er kød i, og en masse salat.
- det kan jeg ikke svare dig på, har rigtigt mange gode retter som jeg elsker.
aug 2008
Og tak for jeres svar btw =)
sep 2008
Ej, i Malmø har det et KÆMPE udvalg af den slags varer i supermarker, og der er også et supermarked KUN med vegetariske og veganske ting, så måske du skulle lokke dine forældre på en shoppingtur til sverige?
Du kan lokke med, at der er rigtig mange penge at spare, og at de også generelt kan få langt lækre og bedre mad derovre (Kødet sagde mine forældre smagte meget bedre fra Sverige -.-'')
MEN!
Enkelte varer fås også i Netto og Føtex og indimellem Aldi/Superbrugsen/Lidl osv.
Det er små papæsker, som er frosset ned ..
sep 2008
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 71 Svar: 320
aug 2008
Egentlig burde de da sælge sådan nogle produkter i alle supermarkeder, eftersom der er så mange vegetare efterhånden.. =)
sep 2008
jul 2005
aug 2008
Må også lige tjekke Irma =)
jul 2005
Så kan du også lige smutte ind i helsekosten derude og købe noget tartex, som er noget vegansk smørepålæg.. Den med hvidløg og urter er bedst
aug 2008
dec 2006
Følger: 108 Følgere: 108 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.244
aug 2008
En masse spørgsmål