{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
860 visninger | Oprettet:

Vil I kommentere min stil {{forumTopicSubject}}

Jeg skulle skrive en biografi i skolen om Astrid Lindgren. Den skal afleveres i morgen, jeg går kun i femte klasse så er ikke så god endnu.. Modtager gerne ris og ros, så jeg kan se, hvad jeg kan gøre bedre smiley

Biografi om Astrid Lindgren

D. 14. November 1907, i Näs i Vimmerby i Småland, på en præstegård, blev Astrid Anna Emilia Ericsson født. Her voksede hun op, sammen med sin storebror Gunnar, og sine to lillesøstre Stina og Ingerd.
Da Astrid var 5 år gammel, kunne hun læse, og hun læste alt det, hun kunne, fordi hun holdt så meget af det. Som trettenårig fik hun udgivet en stil i avisen ”Vimmerbytidningen”, hvor hun senere blev ansat som journalistelev. I Vimmerby er der siden blevet lavet eventyrparken ”Astrid Lindgrens värld” der på dansk betyder ”Astrid Lindgrens verden”.
Som 18-årig blev Astrid gravid, hvor faderen var chef for avisen, som Astrid arbejdede på.
Han ville giftes med hende, men Astrid ville ikke giftes med ham, og flyttede til Stockholm.
Hun fødte d. 4. December 1926 sønnen Lars på Rigshospitalet i København, som var det eneste sygehus i Skandinavien, hvor man ikke behøvede at oplyse faderens navn.
Lars kom til en plejefamilie det første år, da hun ikke havde hus.
Siden rejste hun til Stockholm, hvor hun uddannede sig til sekretær, arbejdede på et kontor og rejste til København, så ofte hun kunne for at se sønnen. I Stockholm blev hun i 1931 gift med sin kontorchef Sture Lindgren i Motormännens Riksförbund, hvor hun arbejdede. Senere hentede hun sønnen Lars hjem, da hans plejemor blev syg, og fik datteren Karin i 1934.
Og børnene ville have, at hun skulle fortælle historier for dem. Derfra begyndte Astrid Lindgren at blive forfatter.
Den første bog Astrid Lindgren skrev var Pippi Langstrømpe. Det var hendes datter Karin på 7 år, der fandt på navnet. En aften sagde hun til sin mor: ”Fortæl om Pippi Langstrømpe”.
Astrid havde overhoved ingen anelse om, hvem Pippi Langstrømpe var, men hun syntes, det var et mærkeligt navn. Derfor begyndte hun at fortælle om en mærkelig pige, der var så uartig, og havde ingen manerer. Astrid måtte fortælle Karin historierne om Pippi flere gange i mange år.
Det var først senere, at Astrid begyndte at skrive historierne ned. Hun var faldet på en glat vej, og måtte ligge i sengen et stykke tid. I den tid havde hun god tid til at skrive historierne om Pippi ned, så hun kunne give hendes datter dem i fødselsdagsgave. En kopi af manuskriptet blev sendt til ”Bonniers förlag”, men som Astrid Lindgren havde forventet, blev den ikke trykt.
I mellemtiden havde hun skrevet romanen ”Britt-Marie lättar sitt hjärta”, som hun sendte til Rabén & Sjögrens förlag. I 1944 havde forlaget en konkurrence om den bedste pigebog, hvor bogen fik en andenplads. Året efter vandt Astrid Lindgrens forlagets konkurrence om den bedste børnebog, med bogen ”Pippi Långstrump” hvilket betyder Pippi Langstrømpe. Historien blev en succes, og Astrid Lindgren begyndte derefter at blive forfatter. Senere blev Astrid ansat som forlagsredaktør på forlaget, med ansvar for børnebøger. Her arbejdede hun, indtil hun gik på pension i 1970.
Astrid fik skrevet rigtig mange bøger i sit liv, der blev oversat til 76 sprog. Så de fleste børn i verden kunne læse hendes bøger.
Nogle af Astrids mest populære bøger er Pippi Langstrømpe (Pippi Långstrump), Emil fra Lønneberg (Emil från Lönneberga), Alle vi børn i Bullerby (Alla vi barn i Bullerbyn), Ronja Røverdatter (Ronja Rövardotter), Brødrene Løvehjerte (Bröderna Lejonhjärta), Mio, min Mio, Kalle Blomkvist lever farligt (Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt) og en masse andre.
Astrid Lindgren døde den 28. Januar 2002 i sin lejlighed, efter en sygdom på grund af virusinfektion. Allerede i 1988 havde hun snakket med en kvindelig præst om sin begravelse. Astrid blev begravet på kvindedagen d. 8. Marts fra Storkyrken, domkirken i Stockholm


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil I kommentere min stil
Kommentér på:
Vil I kommentere min stil

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce