{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.781 visninger | Oprettet:

Er det muk eller skab? {{forumTopicSubject}}

Øv jeg opdagede i dag noget bag på MacNeal's højre forknæ, og da jeg ikke har erfarring med skab, blev jeg pludselig i tvivl om om det kunne være det smiley

Helt inde ved huden føltes det som muk - sårskorper der sad ret godt fast .. Det var hvidt/lysegråt .. og ude i fjerene/hovskæffet sad der grålige og hvide skæl ..

Hmmm smiley Jeg gjorde ikke noget ved det, men må lige kigge ordentlig på det imorgen og ringe til Doktor Alt for DYR!

Billeder kan ses her .. ved ikke om det er til at se ordentligt: http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=215729


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det muk eller skab?
  • #1   9. feb 2010 Hvad var det for noget du brugte Anne Sofie? Hvordan smittes de? Fra en anden hest eller hvordan? For en af de andre cobber i stalden har altid kløet og stampet sine ben helt utrolig meget! smiley

  • #2   9. feb 2010 Min første tanke var også skab ;.(

    Kijofreg : Hvad er det du køber i håndkøb ?? Frontline el. ?

    Aidan er heldigvis skab´s fri i år, tror jeg fik bugt med det sidste vinter smiley Men han får stadig nogen få sår bag på forbenet, der har været dyrlæge ind over og hun mener det er varme og fugt, altså en slags muk. Klippede ham ned de få steder han var ramt og behandlede ham med lodine shampoo jeg købte gennem dyrlægen og det gik heldigvis væk smiley


  • #3   9. feb 2010 hvis den har kløet og stampet så er det helt sikkert skab smiley Ja de smitter hinanden.

  • #4   9. feb 2010 Skab, det er magen til det min tinker plejer at få;-)
    Jeg bruger sebasil, som købes gennem dyrlæge. Det er det eneste der har hjulpet min dreng alle år. Andre ting har ikke hjulpet. I værste fald har dyrlægen givet ham en indsprøjtning, for at tage miderne indefra.


  • #5   9. feb 2010 jeg bruger frontline til at starte med og virker det ikke må dr dyr ud med en sprøjte.

  • #7   9. feb 2010 Det er skab c msk. og i følge de dyrlæger jeg har spurgt kan du symptombehandle, men ikke blive helt fri for det.

    Så længe har ikke er generet af det (klør sig meget i det/stamper) ville jeg slet ikke behandle - det kan gøre det værre sagde en af dyrlægerne nemlig en gang smiley

    Han har sikkert altid haft det (det er bare nemt at se nu, hvor håret er så rent, så man ikke forveksler det med mudder).

    Flicka har det også - alle dem på Troelsegården har det osv. - så han har temmelig sikkert haft det INDEN han kom til Troels - Neala har det i hvert fald også smiley


  • #8   9. feb 2010 Ja det ligner det min tinker hoppe har haft i et år nu, hun stamper og klør ikke i det...men det er øm, jeg har prøvet næsten alt og frontline, vaske / vaake ikke, crem af dyrlægen, prøver er blevet taget, osv. kan næsten ikke huske alt det jeg i samarbejde med dyrlægen har prøvet, hun havde det da jeg købte hende , men trods handelsundersøgelse var det ikke fundet ud af...Nå så fik min tinkerbl. det også bare på bagbenet, så blevt de sprøjtet tinkerbl. gik væ men ikke min tinkerhoppes det blev lidt bedre men det var der stadig selv om hun blev sprøjtet 4 gange og de andre 3 gange..Og så var vi da sikker på det var skab( måske er det blevet kronisk) Nu skal jeg prøve sebacil... Dette her har kosten sved, tåre og penge mange penge... og hun er ikke mærket af det hvis jeg ikke piller ved hende , men det smitter de andre øv øv.. Ja undskyld det blev så lang og held og lykke...

  • #9   9. feb 2010 Det skal sprayes på 2 gange med ti dages mellemrum mener jeg.. Man behøver ikke klippe håret af, bare man sørger for at det kommer helt ind i huden.

    70% af alle heste har virussen i sig, den viser sig dog oftes kun på heste med meget hovskæg. Det er vist noget med en genfejl, der er kommet gennem alv efter ekstremt hovskæg.


  • #10   9. feb 2010 hej ja det ligner skab- muk .. jeg ville klippe alle hårende af og bruge olie til at bløde skorper op og pille dem af . derefter ville jeg kontakte dyrlægen og få noget sebacil da det er det eneste der rigtig virker.. det er vigtigt der kan komme luft til så mukken kan tøre lidt ud.. min har haft det i mange år men blev desværre ikke behandlet før vi fik ham og nu er det kronisk.. siger de..

  • #11   9. feb 2010 så længe man holder det nede mærker hesten ikke så meget til det..

  • #13   9. feb 2010 Øøøøv altså .. Jeg overvejer tit bare at klippe alt hovskægget af smiley :( .. Han bliver barberet på bagknæene .. Så tror jeg at jeg bløder sårene op med olie, sprayer med frontline og smørrer med mit vidundermiddel - stalosan salve smiley

    Jeg har ikke oplevet ham været irriteret over det på forbenet - men jeg må helst ikke pille i det, så det må være ømt. Men til gengæld stamper han tit kraftigt med venstr eben .. men der er INTET at mærke eller se. Den anden Cob i stalden stamper og klør alle sine ben!


  • #14   9. feb 2010 Og jeg vil aldrig nogensinde anbefale nogen at sprøjte mod skab .. Dectomax som produktet hedder er slet ikke godkendt til heste, så det bør kun bruges som aller sidste udvej! .. Og må ikke sprøjtes direkte i blodet .. Jeg oplevede desværre sidst i januar at en Cob døde på stedet af dene sprøjte - inden kanylen blev fjernet .. Det gik stærkt! smiley

  • #15   9. feb 2010 Nej... pu ha det må have været en rigtig grim oplevelse og stakkels pruh smiley

    Selvfølgelig skal man behandle så snart der er tegn på noget og gerne forbyggende.. Det bliver kun værre af at lade være og det er synd for hesten..


  • #16   9. feb 2010 prøv at bruge stetosal pulver og ligesom gnide det ind i hovskæget når det er blevet klippet .. det virker hurtigt og giver ikke tykke ømme skorper som seneer skal pilles af.. jeg brugte osse stetosal salve først men pulveret er meget mere efektivt på min ..

  • #17   9. feb 2010 Det er helt sikkert Skab, det smitter hvis ikke det behandles, og har hesten lange fibre, (tjekkes ved biopsi), og det ikke bliver behandlet, ender den med at stå med elefantben, det ben den stamper med skal også behandles da Skaben er på vej. Husk at barbere/klippe håret helt kort i området.

    Tro mig jeg har forsket i denne sygdom i over 2 år, så jeg har set det meste :o) men godt du spørger,, man kan altid lære noget nyt


  • #18   9. feb 2010 Karina smuk Irish cob* : har du erfaring med at sebacil er bedst eller vil du anbefale en anden behandling ??

  • #19   9. feb 2010 Åh det er noget rigtig møg!!!!

    Karina - hvad menes de rmed elefantben?

    Der e rikke andet får end igang med klippemaskinen og alle de andre remedier ... Så meget er hovskægget bare ikke værd!


  • #20   10. feb 2010 Jeg har også prøvet hedrin (uden virkning) 1 gang.. Dem, der har prøvet det hvad gjorde I..

  • #21   10. feb 2010 super hvis Hedrin hjælper men forstår ikke lige hvordan det kan det.. Bruges jo mod lus på mennesker, det inkapsler dem så de ikke kan ånde og de dør.. men mider på heste, sidder de ikke inde under huden og ikke uden på el. er jeg helt gal på den ??



  • #22   12. feb 2010 Skal prøve at svare jer så godt jeg kan, forstår i ikke svaret, så spørg endelig igen:
    Sebacil er der flere der har god erfaring med, men det er ikke sundt, hverken for hesten eller naturen, og ret dyrt, så kan det undgåes, er det at foretrække. Svovllever er der ret mange der har god erfaring med.
    Elefantben: Er når det breder sig op ad benene, taber alt håret, og huden bliver, knudret, arret og grim.

    Hedrin virker på nogle få Skabsmider, hvis det bliver opdaget i tide, og de ikke har haft mulighed for at etablere sig for godt og dermed grave sig for dybt ned.

    Der findes som udgangspunkt 2 forskellige slags Skabsmider, men det virker lidt som med orm, der kommer nogle, skal vi kalde dem "afkom" som er en lille smule genetisk anderledes og ligesom med ormemidlerne, ja så virker de lidt resistente, efter gentagende behandlinger med samme produkter.


  • #23   12. feb 2010 Karina : Har været på apoteket og i matas og spørge efter svovl sæbe el. svovllever men ingen af dem kan skaffe det smiley Ved du evt hvem der forhandler det ??

    Jeg har brugt sebacil ...og ja det er noget giftigt noget..


  • #24   12. feb 2010 Svovllever kan ihvertfald fåes gennem dyrlægen flydende, hvis din egen dyrlæge ikke har det, kan vedkommende skaffe det fra Faxe Dyrehospital.
    Det kan også fåes som flager/skærver (og dermed kan man lave blandingen mere koncentreret end den flydende færdig blanding), gennem nogen Apoteker, mod behørig udlevering af dine personlige data, såsom dit navn, adresse, CPR nr. osv., samt underskrift på hvad du skal bruge det til, grunden til dette sikkerheds gøjl, er at nogen bruger det til at lave bomber af, ja du læste rigtig, og tro mig jeg har talt med mange skumle personer, for at finde ud af hvordan jeg fik fat på dette produkt.

    Frontline virker for nogen, men langt fra alle, og det kræver at udbruddet ikke har været i gang for længe.

    Mht. Sprøjten, så er der ret mange der har god erfaring med denne, men nogle enkelte tilfælde er set at hesten afgår ved døden, pgr. prb. med hjertet eller dårligt blodomløb. Det skal nævnes at dette kan hesten sagtens have uden at ejeren ved det, eller har mærket noget til det.


  • #25   12. feb 2010 Ja vi overvejer faktisk at udgive et opslagsværk vedr. Behandling af Skab, men er lidt usikre på om nogle ville købe det, men nu må vi se.

    Selvtak så lidt, vi må jo hjælpes ad med at få has på de bæster ;o)


  • #26   12. feb 2010 Tusinde tak for info Karina ... smiley Aidan har det ikke i "ubrud" lige nu men behandler forbyggende. Er det egentligt godt eller skidt at behandle forbyggene, tænker på om de kan blive resistente overfor produktet ?

  • #27   13. feb 2010 Aidan har fået sprøjten men synes ikke den havde den store virkning. Var virkelig på bar bund og ville bare have bugt med det møg men tror ikke jeg tør løbe risikoen igen....

  • #28   13. feb 2010 Hvis huden er intakt og hel må der helst ikke behandles da hestehuden faktisk er ret sart, så holder du øje og tjekker områderne hver eneste dag, og lige så snart der sker lidt i området starter du behandlingen op med det samme :o)
    Sprøjten virker på nogle, men langt fra på alle, desværre


Kommentér på:
Er det muk eller skab?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce