Svag højre side - både rytter og hest. {{forumTopicSubject}}
Hej alle..
Min unghest og mig har et lille problem når vi træner.. Hans svageste side er højre, og det samme er min. Altså, jeg er højrehåndet og gør alt med højre side, men til hest syntes det at være stik modsat...
Da jeg stadig red min gamle pony red vi næsten kun på venstre volte, da han altid spassede ud på højre, og jeg ikke gad tage kampen.. (Ja, meget har ændret sig mht. min holdning nu ;D)
Nu hvor jeg rider min unghest og vi er begyndt at galoppere, har jeg fundet ud af at hans højre side er svagest, og det er jo nitten for mig, for jeg kan ikke støtte så godt op på højre som jeg kan på venstre!
Han er for det meste flink i galoppen, men nogle gange når vi tager langsiden i samlet, så begynder han meget diskret at skyde skulderen indad. Jeg er en meget sensitiv rytter og kan hurtigt mærke hvis hesten takter forkert, går i ulige balance osv., så jeg kan straks mærke det, og prøver self. at få ham på plads igen...
Dette er bare så svært, for jeg føler mig virkelig svag i højre side - det er som om hele mit sædeben er helt uden muskler.
Hvad gør jeg?
- Michelle
okt 2008
Følger: 233 Følgere: 210 Heste: 3 Emner: 77 Svar: 201
dec 2006
Følger: 68 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 352 Svar: 4.838
De fleste opnår det her problem fordi de rider mest på "den gode volte"
okt 2008
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 333 Svar: 1.601
- Det er SÅ irriterende! xD Jeg føler mig virkelig dårlig når han bare begynder at skyde sig og slippe biddet, og jeg så slet ikke kan gøre noget...
Christine
- Jeg tror også mange er tilbøjelige til at vælge den nemme side ubevidst, altså ride længere tid på den nemme volte end den svage, og skifte hurtigere fra den svage til den nemme i overgange osv.
Jeg øver det også ofte, men kommer fra det igen mens jeg rider, og skifter så volten :o)
jul 2007
Følger: 136 Følgere: 733 Heste: 15 Emner: 175 Svar: 1.385
Stile ham skiftevis til udvendig og indvendig side.
Slange-gang, med evt overgang hen over midten.
10-15m volter.
otte taller lavet i 10m volter. (evt over gang hen over midten, eller parade)
okt 2008
- Hvis det hjælper på mit svage sædeben, så vil jeg prøve det i aften når vi skal træne :o)
jul 2007
Og til dig selv, der skal du hele tiden prøve og tænke sådan: der er en der sidder og rykker i mit hår, og derfor er jeg nød til at holde mig rank og lige, hvis jeg falder sammen gør det virkelig ondt i håret.
Ved måske godt det lyder dumt, men det hjælper faktisk!!!
Det vil jo ik hjælpe at tage hest på den dårlig side, man er nød til at ride på begge sider, uanset om man har en dårlig eller ej!!!
okt 2008
Jeg har ikke noget problem med at sidde lige og rank, det gør jeg selv uden at sidde på en hest - det er bare mit sædeben den er gal med...
Ved jeg godt, ellers nytter det jo ikke noget, så er det den modsatte side der i sidste ende bliver svag :o)
sep 2008
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 78
jul 2007
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 2 Emner: 346 Svar: 2.353
Så får du højre sædeben længere ned i sadlen og træner den side
okt 2008
- Skal jeg gøre :o)
Julie
- Tror ikke jeg kan, da min sadel så nok glider /:
Svag højre side - både rytter og hest.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside