{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
730 visninger | Oprettet:

Lære at ride med andre? {{forumTopicSubject}}

Dette har som sådan ikke noget at gøre med Anatomisk Korrek Ridning - men håber det er ok?


Min lille hest har aldrig været vandt til andet end at ride alene. Han er tilredet "alene".
Derfor er det meget svært for ham at håndtere når vi rider med andre heste - hvis det er mere end én.

Opdagede det første gang for et års tid siden, hvor vi red med 3 andre. Jeg red 2. forest - dvs. der var to bag Fáni. Vi skulle trave/galopere op ad en lang strækning, - og Fáni blev pludselig meget underlig (han er altid meget rolig og afslappet). Han spændte i hele kroppen, tog hovedet op, drejede det lidt og fokuserede meget bagud på dem der var bag ham, som om han var virkelig bange for dem, - og han stressede og var umulig at holde, så han masede afsted op på siden af den foreste hest.....
Senere hvor vi skridtede stille og roligt kom en af de andre lidt tæt på ham bagfra, - og han sparkede bagud efter den.

Det er tydeligt at han aldrig har lært hvad det vil sige at "ride i flok". Han forbinder det muligvis med hvis det var på folden og en hest kom løbende bagfra og "pressede" ham - og det er dét han reagerer efter.

I går tog vi en stille og rolig tur med 3 andre. Han tog det super flot - det varede ikke ret længe før han slappede af og gik roligt, og accepterede at der "gik én i røven af ham", - og rundt omkring ham på alle mulige måder. Det gik rigtig godt - men så skulle vi have en enkelt lille trav op af en bakke, - og vi var 2. bagerst (dog med over en meters afstand til de andre - da vi red i hver vores side af stien). Da jeg lod ham trave lagde han alle kræfter i, - efter lidt tid fik jeg ham bremset lidt - med det resultat at den bagerste hest (som er den han mindst kan lide) selvfølgelig kom tættere på, - og så satte Fáni afsted i vild galop - egentlig mest i "glæde" først, - men langsomt mere og mere "væddeløbs-agtigt". Pyh, - jeg fik helt ondt i fingrene af at holde ham.

Ind imellem rider vi sammen med én som cykler - og dér er han blevet rigtig god til at slappe af når cyklen kommer kørende hurtigt bagfra og indhenter os. Men den træning er jo ikke helt nok.

Hvad kan jeg gøre? Hvad ville du gøre?

Jeg har som sådan ikke noget imod, hvis vi aldrig kan komme til at ride med andre - for vi har det fint alene. Men vil da gerne give det en chance - for jeg har da før overvejet at starte til lidt distance-ridning, - men det vil han nok slet ikke kunne håndtere psykisk!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære at ride med andre?
  • #1   16. feb 2010 Eh lige nogle spørgsmål smiley
    Har du prøvet at ride bagerst mens i var på tur?
    Er det hans foldkammerater i rider på tur med eller fremmede heste?
    Er de andre heste "vilde" eller gejlede op eller bare rolige?
    Og hvor mange gange har du redet med andre?


  • #2   16. feb 2010 Glemte lige noget..
    Har du nogensinde trukket ham mes der var andre der red? (også i f.eks. trav eller galop)
    Og er i alle indstillet på at ride en stille og rolig tur når i tager afsted?


  • #3   16. feb 2010 Har fået super mange gode råd rundt omkring - så jeg tror planen er at ride med én - og træne at overhale hinanden i alle tempo, - til der er styr på det uden stress. Og så ser jeg hvordan det så går smiley

    Majs smiley
    Har du prøvet at ride bagerst mens i var på tur?
    - Ja - så går han helt "død" - bliver virkelig uenergisk og er ligeglad med de andre heste - selvom de går fra ham - slet ikke sjovt smiley

    Er det hans foldkammerater i rider på tur med eller fremmede heste?
    - Det er foldkammerater smiley

    Er de andre heste "vilde" eller gejlede op eller bare rolige?
    - De er rimelig rolige og kontrollerede smiley

    Og hvor mange gange har du redet med andre?
    Hmm - altså, hvor mange gange jeg har redet med mere end én anden? Det har jeg vidst ca. 4-5 gange før vi flyttede i august - og nogle af gangene er det gådt helt ok - måske fordi jeg holdte mig bagerst hele tiden - kan ikke helt huske det. Og så 1 gang her det "nye" sted smiley

    Har du nogensinde trukket ham mes der var andre der red?
    - Nej, det har jeg ikke prøvet..

    Og er i alle indstillet på at ride en stille og rolig tur når i tager afsted?
    - Det var vi på sidste tur i hvert fald smiley Og ellers kan jeg også bare sige det - det er de andre helt ok med - specielt nu hvor der er sne og lidt glat.


  • #4   16. feb 2010 okay det du skriver med bare at ride med én anden er jeg helt enig i!
    Du kan evt. trække ham (hvis du gider løbe med i trav og kan følge med i galop.) mens der er flere heste. Det hjælper på nogle heste smiley

    Men jeg er ret sikker på at det bare skal trænes lidt og så vil det fungere fint .)


  • #5   16. feb 2010 Mange tak smiley

Kommentér på:
Lære at ride med andre?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce