Kan hun holde til det? {{forumTopicSubject}}
Selvfølgelig sidder i alle sammen herinde ikke og er dyrlæger, men jeg tænkte om der ikke var nogle der alver, som kan fortælle mig lidt om deres erfaringer?
Jeg skal selvfølgelig have min hoppe undersøgt, for at se om hendes fysik og helbred kan holde til at få føl, da hun ikke har haft føl får og er 16 år til maj.
Men ville gerne hører om nogle af jer har erfaringer/succes historier fra at avle på en ældre hoppe.
Min hoppe hedder Vestergaards Mischa og er 15, snart 16, hun har reddet LA da hun var yngre og kan også springe lidt. Hun er en kraftig bygget DV hoppe, jeg har desværre ingen ide om hun har været til kåring, andet end hun har brændmærke.
Ellers er hun en smuk hoppe med meget flot udtryk i hovedet og ser ikke ud som en på 16 (har ikke indsunkende øjne eller mangel på muskler) og vikret/opfører sig ikke som en der er så gammel. Hun er frisk men en rolig hest.
Hun er efter Manstein.
Har tænkt mig at bedække hende med Uno Don Diablo eller Prinz K3.
http://www.hoejagergaard.dk/DK/Hingste/Uno%20Don%20Diablo%20DVH%20962.aspx
Hvis i har andre forslag vil jeg gerne hører dem (:
Nogle der har erfaringer med at første gangs avle på en ældre hoppe vil jeg gerne hører fra jer (:
En meget fortivlet hoppe ejer.
mar 2009
Følger: 46 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 48
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.106
mar 2009
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 851
Problemet kan være væsken som er i kølesæden, nogen hopper kommer slet ikke i fol pga at kroppen ikke vil acceptere den væske, men det er fåtallet.
Skulle du være så uheldig at din hoppe er sådan en hoppe, så er der mulighed for at hente frisk sæd hos flere hingsteejere.
Men alt det vil din dyrlæge/inseminør nok informere dig om. .-)
mar 2009
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
CAMILLAKJELDSEN&MISCHA : Hvis hun ellers er fysisk sund og rask burde det ikke være noget problem. Som sagt kan de ældre hopper være lidt sværere at ifole især hvis de ikke tidligere har haft føl, da deres brunster kan være lidt svage.
Naturlig bedækning giver selvfølgelig den største ifolingsprocent, men tror det er de færreste DV hingste der bedækker naturligt.
Med hensyn til folingen burde det heller ikke give problemer grundet hendes alder, så længe hun er i forholdsvis god fysisk form.
Hvis ikke hun bliver redet nu, ville jeg foreslå dig at begynde at træne hendes kondition og muskler op allerede nu
Ønsker dig rigtig meget held og lykke med projekt føllle-bølle!
MVH Anna
jun 2006
Følger: 142 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.894
Med 6 i helhed er hun da trods alt en DS hoppe, hvilket avlere også sommetider avler på.
Jeg kender da avlere som avler på DS hopper, men der er selvfølgelig nogle der er kritiske med hvad papirerne siger frem for og se på dyret...
Jeg købte selv forrig år en DS hoppe fra en avler som stoppede med avlen, og hun er da en ganske fin hoppe trods hun "kun" er DS hoppe.
Til trådstarter: hvis du har lyst og avle dit næste føl selv, så syntes jeg du skal prøve. hvis ikke det lykkedes med inseminering kan naturlig bedækning være værd og prøve, der er der sommetider større chancer efter mine erfaringer.
min hoppe er 17 år nu og bliver ifolet med naturlig bedækning, dette fungere til ug, bare hingsten er god ved hopperne, så kan de sagtens bære det. hvis ikke de klare det 1½ minut bedækningen tager, så kan de heller ikke klare drægtigheden.
Vil dog anbefale dig og få lavet en helbredsundersøgelse på din hoppe inden ifoling, samt og få taget en svabertest, så du er sikker på hun er ren inden du ofre en masse penge på inseminering ovs.
Pøj pøj med det.
jun 2006
Alle de der fornemme folk som køber dyr ud fra papirer er i min verden lige til og brække sig over... se på dyret i stedet..
Jeg kender folk der køber hest ud fra papirer uden og overhovedet og se dyret inden køb, og når man så ser det ligner det bare et øg der ikke var det halve værd...
Jeg er så selv en af dem som avler papirløse folk, og mener der kommer fornuftige heste ud af det, hvis man kan sammensætte rigtigt.
og så til mere fornuftige priser end hos de fine avlere...
Jeg ved heller ikke hvad trådstarter har af planer med føllet, men vil sige at putte en dyr hingst på sådan en hoppe kan hun nok ikke holde pengene hjemme på ved salg, men hvis det er en beholder syntes jeg da det er ok.
jan 2008
Må sige, at jeg er helt enig i dig. En hoppe med den baggrund (6 i helhed) ville jeg nok heller ikke avle på. Det bliver ihvertfald ikke seriøs avl.
Det kunne være rart hvis hingsteholderne tog lidt mere ansvar og selekterede mere i de hopper der ville bedækkes. Jeg ved at nogen gør, netop fordi de kun vil have de bedste afkom efter deres hingst. Hvis bare alle gjorde det, så ville det hjælpe meget på avl af middelmådige heste.
Jeg har arbejdet 3 år for en dyrlæge/inseminør på hans insemineringsstation og hjælp nogle hopper der somme tider dukkede op... Det var desværre med krydsede fingre og "please den ikke kommer i fol" sommetider.... Dyrlægen/inseminøren må vejlede, men ikke nægte en hoppe en inseminering. Det er kun hingsteholderen der må det desværre...
Kun én gang i min tid blev en hoppe afvist, simpelthen fordi den var mager og gammel og derfor slet ikke forsvarligt at ifole denne hoppe.
Jeg vil også gerne understrege til trådstarter at dette ikke er møntet på dig, men en generel betragtning, som du evt lige skal overveje før du træffer din endelige beslutning. Det er dyrt at ifole m en ordentlig hingst og med din hoppe har du stor risiko for et "dårligt" afkom, så du risikerer at spilde en masse penge. Måske du skulle overveje at udsætte dine avlsplaner ved at bruge pengene på et godt føl eller godt kåret hoppe og avle på denne?
jun 2006
Jeg ved godt at hun ikke bestod rideprøven, men der kan jo være mange grunde til hun har haft en dårlig kåring der...
Jeg harselv en DS hoppe gående, og bruger da hende til avl selvom du måske har en anden mening om, om hun burde bruges til avl, så kan en DS hoppe altså godt lave fine afkom...
Prøv bl.a. også og læs ridehesten for nogle måneder tilbage, en af de førende avlere avlede netop på en ds hoppe.
men det er godt nok med nogle forskellige meninger, ellers ville det da virkeligt blive en kedelig tilværelse og leve i.
som tiderne er nu er der lige så mange penge og tjene på piratavl som på papirføl...
til dv´s auktion sidste år blev der solgt føl med fuld papir til 12.000kr, dem må der absolute intet være tjent på, det er snart hvad bedækninger med godkendte hingste koster i sig selv..
jan 2008
Du har ret i, at nogle DS hopper er egnede til avl på trods af deres DS og ikke DV, MEN når det så er sagt, så findes der DS hopper med bedre bedømmelser end fx trådstarters.
Hvordan er bedømmelsen fx på din hoppe i forhold til?
Når jeg læser ned igennem bedømmelsen på ovenstående hoppe, så skriger EJ BESTÅET mig i øjnene. Ridelighed 7, kapacitet 6, lemmer 5.... Arh... den er sgu ikk helt god. Hvad ville denne hoppe kunne bibringe føllet? Man skal jo huske på, at som grundregel siger man at 75 % arves fra hoppen og kun de 25 % fra hingsten......
Nu havde jeg en shagyahoppe, der fik en helhed på 8 og hun blev alligevel kåret i anden laveste klasse. Netop pga "kun" 8-taller det meste af vejen ned i bedømmelserne.... Nej hun var bestemt ikke en stjerne og jeg var bevidst om hendes fejl og mangler, men de var dog ikke så dårlige at det ville være uforsvarligt at avle. Hun fik 2 afkom m fantastisk bevægelse og stor ridelighed. Men der er altså stor forskel på 6 og 8.... Og min hoppe blev dog godkendt hele vejen, men jeg var alligevel i tvivl.
Det jeg mener er, at man virkelig er nødt til at se med kritiske øjne på ens hoppe før man vælger at avle. Man er tilbøjelig til at se en stjerne i sin egen hest, og det er jeg skam også, så jeg valgte at få en seriøs avler indenfor shagya-avlen samt en dyrlæge til at vurdere min hoppe samt hjælpe m hingstevalg.
At avle er lidt som at spille i lotteriet, men hvis man går ind med de bedste odds, så er udfaldet som regel derefter.
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
mar 2009
men jeg ville selvfølgelig kun alve et enkelt føl til mig selv. men jeg er da lidt overrasket over den der info om hende. Da det videre hen er gået hende utrolig godt til stævner, men ak ja.
jan 2008
Hvor meget kender du til hendes baggrund?
Jeg synes du skal forhøre dig m dyrlægen og så i samråd m dyrlægen træffe en beslutning.
Det der bekymrer mig mest, er, at hvad nu hvis du ikke kan beholde det føl der kommer??
Du er nødt til at tænke langsigtet og se, hvad ville der ske hvis du nu bliver tvunget til at sælge det? Hvilken værdi ville føllet kunne indbringe? Det jeg mener, er ikke hvad du økonomisk kunne opnå, men hvilken køber ville det blive hvis nu hesten "kun" var middelmådig?
Det er desværre ikke alle købere derude, der ønsker at forkæle og nusse om deres dyr, men som kun tænker profit, koste hvad det vil....
Valget er dit, men jeg synes du skal tænke sig godt om.
mar 2009
Men jeg tror at hendes føj ille kunne blive solgt, for hun har et godt udtryk og går slet ikke ringe, så det er ikke fordi hun ikke kan noget og hvis du putter en ok hingst på, kan det jo ikke gå galt.
jan 2008
Men tag dig en snak m din dyrlæge. Han/hun bør vide mere end os dødelige herinde bag tastaturet.
mar 2009
Kan hun holde til det?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside