30. jul 2007 Følger: 74 Følgere: 67 Heste: 7 Emner: 279 Svar: 354
Vigtigt info om marsvin ;) {{forumTopicSubject}}
Marsvinet fødes normalt med en vægt på mellem 60 og 120 g. og ca. 10 cm lange. Det er fuldt udviklet med hår og øjne og kan gå omkring med det samme. Marsvinet kan fra start spise almindelig mad men er stadig afhængig moderens mælk.
Et marsvin kan flytte hjemmefra når det er mindst 4 uger gammel OG vejer mindst 300 g. På dette tidspunkt skal marsvinene også gå opdelt i køn da hannerne kan blive kønsmodne når de vejer omkring 350 g.
Som fuldvoksen vejer marsvinet 800-1100 g og er 20-30 cm langt.
Marsvinet bliver normalt omkring 5 år men kan blive op til 10 år gammelt.
------------------------------------------
Marsvinet er vegetar og lever frugt og grønt. Lige som mennesket, er marsvinet ikke i stand til selv at producere C-vitamin og det er derfor vigtigt at foderet er varieret og indeholder eller er tilsat C-vitamin.
Man kan vælge at fodre udelukkende med foderpiller eller en blanding af foderpiller og andet foder. Vores marsvin får en blanding af Aller Mølle og Dodson & Horrell Royal lux.
Der er vigtigt at marsvinet altid har adgang til hø af hensyn til fordøjelsen.
Marsvinet kan endvidere fx spise:
* æbler (pas på læbesvamp)
* pære
* appelsin
* tomat
* meloner
* vindruer
* agurk
* de fleste salatsorter
* broccoli
* hvidkål
* grønkål
* peberfrugt
* gulerødder
* persille
* persillerod
* mælkebøtte
* vejbred
* græs
* kløver
I begrænsere mængder kan endvidere gives:
* bananer (slik)
Husk at foderet skal være usprøjtet og ikke plukket i forurenede områder, fx langs trafikerede veje.
Giftigt foder!!:
* Kartofler inkl. planten
* Avocado
* Rabarber
* Hyld
* Tomatplante
-------------------------------------------------------------
Marsvinet er et meget socialt dyr, og det er derfor vigtigt at sørge for selvskab. Derfor bør et marsvin ikke gå alene, men altid have en artsfælde at gå sammen med.
Lige som hos mennekser, er humør, væsen og tollerence forskelligt fra marsvin til marsvin, men som hovedregel kan hunmarsvin fint gå sammen. Det samme gælder for 2 hanner så længe de bare ikke har været på hun. Har de først det opfatter en han alle andre hanner som konkurrenter.
En hun bør ikke gå med han hele tiden - heller ikke selv om du ønsker unger. Hunner kan blive gravid igen lige efter fødsel, så der er vigitgt at give hende pause efter evt. fødsel.
Marsvinet skal have rigeligt plads til at motionere og lige så vigtigt, ligge og flyde. En passende størrelse på et bur til 2 marsvin er 100x50 cm. Buret bør indeholde et passende størrelse hus/hule.
Teksten er kopi'ert fra www.hyggedyr.dk
nov 2007
Følger: 31 Følgere: 29 Heste: 8 Emner: 67 Svar: 320
hva gør man med et MEGET genert marsvin.. for hvis man bare kigger på ham, såå løber han i skjul?
jul 2007
Følger: 74 Følgere: 67 Heste: 7 Emner: 279 Svar: 354
kæle,bade,nuse,børste så den bliver mere tam?
sådan var mit han marsvin også:)
nov 2007
jul 2007
ja, mange marsvin elsker at komme i bad:) du kan købe gnaver sæbe i dyrhalder og hos din dyrlæge;) vandet skal være lungtent, ik for varmt og ik for koldt ;D
jeg bader mine 2 mutter en gang vær 14 dag, og det elsker de;)
jeg bader dem i håndvasken, men en vaskebalge kan også bruges;)
men der skal ik være så meget vand ca. 5-7 cm
nov 2007
jul 2007
nogen marsvin, har det med at 'søge i dækning' når der kommer mennesker hen til buret. men jeg tror ik der er så meget at gøre ved det.
men nej tror bestemt ik at det er fordi dit marsvin går sammen med en kanin. Mit afdøde marsvin gik også sammen med min nuværne kanin.
men prøv evt, at have noget mad og noget plastik, mange marsvin forbinder plastik-lyd med mad;) det gør mine og de laver det største hyle nummer så man kan høre det helt oppe på vorse første sal
nov 2007
sep 2007
Følger: 61 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 41
hun mener at du skal tage noget plastik og rasle med da marsvin tit forbinder det med mad.
tak for de gode råd.
nov 2007
sep 2007
Følger: 61 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 41
nov 2007
jul 2007
Vigtigt info om marsvin ;)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside