{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
813 visninger | Oprettet:

Hest eller pony?? {{forumTopicSubject}}

Jeg må hellere undskylde på forhånd, hvis det er et dumt spørgsmål, jeg stiller nu... men hvad er en Tinker, som har ponymål? Er den hest eller pony?

Jeg spørger, fordi f.eks. en islænder jo er en hest, selv om det faktisk er langt de færreste islændere, som ligger over ponymål i størrelse... smiley Og da Tinkeren findes både over og under de 148 cm, ja så blev jeg nysgerrig efter at vide, hvordan reglerne er for den? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest eller pony??
  • #1   5. mar 2010 Sigøjnerne kalder vist nok dem alle for cobs smiley

• #2   5. mar 2010 Mener det er ligesom med fjordhesten er ikke katagoriseres som en pony men under småheste

• #3   5. mar 2010 Hejsa,
    Åh jeg elsker dette emne!! smiley
    For JEG er af den skole/opfattelse/mening at en hest under 149cm er en PONY, uanset race! -Og halleluja for nogle store diskussioner jeg har haft med islænderfolk!! smiley

Men som Lene siger, de kalder vist hele bundtet cobs. smiley

• #4   5. mar 2010 En islænder ligner da mere en pony end rigtig mange sportsponyer - magen til små halvklodsede hårboller skal man lede længe efter smiley
    At jeg så godt kan lide de dyre eksemplarer gør ikke at jeg synes de minder mig om heste - det er en pony punktum.

Ligesom alt andet under 149 cm med sko er det...

Så min er faktisk lige på grænsen smiley Jeg kalder hende en ponyhest (150 cm med sko, men det er alm. sko og ikke de sko man bruger når de måles ned..)

• #5   5. mar 2010 Hvor er det interessant at høre jeres forskellige synspunkter. smiley Jeg har endnu ikke gjort helt op med mig selv, hvad jeg synes... men det er nu heller ikke så vigtigt for mig, om min hest/pony er det ene eller det andet. smiley

Jeg var bare lidt nysgerrig efter, hvordan "reglerne" er indenfor IC og Tinker, fordi jeg netop ved, at bl.a. islænderfolket holder meget kraftigt fast i, at deres islændere er heste og ikke ponyer, uanset hvor små de er. smiley Jeg er selv vokset op med islænder, så jeg kender til "stædigheden"... *gg*

• #6   6. mar 2010 Altså, hvis jeg er på arbejde, kalder jeg mine for mine ponyer, men det er jo også til "ikke-hestefolk" og hvis jeg siger mine heste, forstiller de sig sådan nogle store langbenede brune nogen smiley
    (og det rods at det kun er Dj der kommer til at holde ponymål)

Jeg holder tadig på, at de aller er cobber, ligesom welsh cobberne smiley

Jeg deler så i det hele taget heller aldrig op i hest og pony, men jeg rider heller ingen stævner smiley

• #7   6. mar 2010 Louise: Ja, det er en voldsom stædighed de har, de islænder-folk! Og hvor ér det bare morsomt! smiley Altså det er virkelig noget som kan give mig blod på tanden, når jeg møder islænder-folk, og så tilfældigt komme til at sige: "Nej, sådan en sød PONY har vi også." I love it! smiley

Ja ja, man har jo kun det sjov man selv laver. smiley

• #8   6. mar 2010 Altså uden at være skråsikker, er jeg dog alligevel ret sikker på, at com er en betegnelse for de dyr der ligger lige under og over ponymål. Altså hedder det en irish cob og en welsh cob uanset str.

• #9   7. mar 2010 Enig med LeneW. En cob er en stor pony eller lille hest.

Så vores er alle cobber. Men i forhold til stævner er de enten ponyer eller heste. Lige som islændere også er ponyer, selvom racen hedder islandsk hest smiley

• #10   7. mar 2010 Hehe, cob, ikke com smiley

• #11   7. mar 2010 Jeg kalder også gerne Flicka en cob - så er mit problem ang. hendes vippende højde jo løst...
    Men til ikke hestemennesker er hun enten pony eller hest (alt efter hendes opførsle de sidste dage op til samtalen!)

• #12   8. mar 2010 Nej. Det gør det ikke. De vil altid være enten hest eller pony afhængigt af deres stangmål. Så er "cob" vel bare tilføjet til nogle racer som både kan være lidt over og lidt under skellet på 148 cm (eller hvad grænsen ligger på)

• #13   8. mar 2010 Iiiihhh altså!!! smiley Jeg tror simpelthen jeg vil give en henvisning til dette indlæg næste gang jeg render i sådan en diskussion. smiley
    Der er nemlig flest islænder folk herude, så når dyrlægerne laver kurser, oplæg osv., er halvdelen ofte islænder-folk! -Og spørg lige om der kom en KÆMPE diskussion da der var oplæg omkring vigtigheden af beskæring af hove!! Holy Crist!!! smiley

• Anja K
    Anja K Tilmeldt:
    nov 2007

Følger: 2 Følgere: 4 Svar: 30
    #14   8. mar 2010 Hvis nu man skal have sin tinker hest opstaldet så er det da oplagt at sige pony det er altid lidt billigere *GG*

• #15   8. mar 2010 *GG* Det her er da blevet en herlig debat! *GG*

• #16   9. mar 2010 hehe, det har jeg også tit tænkt på det der med opstaldning.
    Altså tinkeren fylder jo ofte som en hest, men spiser som en lille pony. Går den mon så under hestepris eller ponypris? smiley

Kommentér på:
Hest eller pony??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce