{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
969 visninger | Oprettet:

Hesten samlet (: ? {{forumTopicSubject}}

Min hest ligner noget der er løgn, fordi han er så lang. Jeg har øvet i snart et år på at få ham samlet, og det lykkedes i 15 min for min træner. Det skal lige siges han er kaldt den mest stædige hest af mange.
Jeg ved godt det med halve parader, og mange volter, og bakker hvis han hugger ud, og masser af versader osv.
Jeg har dog ikke fået noget til at hjælpe, andet end han er mere stabil i svingende.
Kender i nogle nemmere metoder, som hesten måske høre lidt mere efter ?! Han er virkelig lang.
Så lige en video fra mit sidste stævne, og nøj han er lang i sin trav og skridt. :i!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten samlet (: ?
  • #2   17. mar 2010 hmm... Er dog lidt i mod dette (;

  • #3   17. mar 2010 Kigger lige med smiley

  • #6   18. mar 2010 Mig og min mor er imod indspændinger (:

    Cykeltur x'D ?! Omg...
    Den er stor og rummelig, men det kan næsten ikke ses da han er lang >__<'


  • #7   18. mar 2010 Hmm (o: Det lyder også mere rimeligt..

  • #9   18. mar 2010 jeg er imod indspænding!!

    men jeg ville nok træne øvelser fra jorden, kender en som gjorde det.. og hesten gik super flot og hesten havde det sjovt samtidig kan lige prøve at finde ud af om der er en hjemmeside om det .)


  • #10   18. mar 2010 ellers ville jeg træne dit eget benarbejde og se og det vill hjælpe hvis du sad og trykkede lidt med det indvendige ben.. det har hjulpet på andre ved jeg..
    men lad være med at sparke!

    håber det virker for kan virkelig ikke li' indspænding så håber ikke du vil gøre det smiley


  • #11   18. mar 2010 Tror det har noget at gøre med at jeg er så neutral i min ridning.
    Jeg mener at man tvinger hesten ned ved indspænding:)
    Og jeg er bare mere til at du arbejder på hesten primisser, som at arbejde på det fra jorden smiley
    men det er bare min holdning:)
    ved at lære hesten det fra jorden, så kan du også få den til at gøre det ed bare et tryk med benet og hesten lærer det på en bedre måde.) det mener jeg ihvertfald, men det er i orden hvis andre har en anden holdning smiley


  • #12   18. mar 2010 nej, men jeg bruger heller ikke tøjlerne rigtigt! smiley jeg rider med benene og elsker at ride med cordeo eller i rebgrime smiley jeg mener nelig også at biddet er en misforstået ting:) men kan ikke droppe bidet når jeg ikke har min egen hest desværre smiley

  • #13   18. mar 2010 jamen jeg har også det fint med at andre har det smiley jeg mener bare det må være ubehageligt smiley


  • #16   18. mar 2010 Til det med samling, har ikke lige lyst til at blande mig så meget i det med indspænding.

    Hesten skal som regel være næsten fuldkommen problem fri på tøjlen, og den skal have styr på skylderne, før man kan samle hesten korrekt. Hesten skal have en god fremdrift. For ellers vil hesten som regel altid finde en udvej, for samling jo en en svær ting for hesten i begyndelsen. Man skal kunne styre forparten før man kan styre bagparten. og når det er på plads kommer samlingen somme tider lidt af sig selv, det hele bliver i hvert fald 100 gange nemmere. Hvis hesten så har en del problemer med at forstå medtoden, kan man f.eks. bruge indspæning 1 eller 2 gange, for at se om det kan hjælpe lidt, det gør det som regel når hesten har alt det ride messige på plads. Hvis så det ikke hjælper når du tager den af igen, skal du måske tænke på hvad du kunne gøre for at få det bedre.
    Men som sagt, du skal kunne styre forparten før du kan styre bag parten! smiley


  • #17   18. mar 2010 Indspændinger er ikke midlet til målet = samling bagfra. Når du bruger indspændinger krøller du halsen sammen ligemegt hvad.

    En af mine har også svært ved samling. Jeg korrigere skulderen, og runder mine heste med mine ben(korrigere bagbene + hoften). De vil selv sænke hovedet afslappet ned når de har genvundet balancen. Jeg fortrækker dette, fordi så ved jeg at min hest er i hunrede procent balance. Omvendt hvis jeg havde fået min hest til at tage hovedet ned, for jeg vil have det til at se pænt ud, uden nogensinde at rette ubalancen. Så vil jeg aldrig få fuld bæring bagfra. Og det er vel målet. Når jeg har det vil hovedet og formen komme af sig selv(:


  • #18   18. mar 2010 Nicole: Jeg skulle lige formulere det bedre(: det er kommet igen nu..

  • #19   18. mar 2010 Indspænding er noget crap! Lad være med at bruge den slags Mütze.. Jeg er dog ikke sikker på hvordan man lige skal gøre det..
    Forresten synes jeg ikke det ser så slemt ud med din basse smiley


  • #20   18. mar 2010 Jeg synes at en smuk holdning, er den naturlige hovedholdning. Defineret som der hvor hesten selv vælger at placere sit hoved, fordi den er arbejdet korrekt med. Jeg ser det som en vejledning, hvordan hesten bærer sit hoved. Heste der er samlet bagfra har en smuk rejst hals, med muskuløs buet overlinje. Ligesom du kan kontrollere ridningen på muskulaturen, og ryggen. Jeg er helt enig i, at midlet til målet er frem og nedsøgning. Jeg mener bare at ligepræcis når vi blander os i hovedet placering, kan vi ikke bruge dette som kontrol for træningen. Og vi kan ikke samle korrekt bagfra, fordi lige meget hvor blidt vi så end bruger hænderne, krøller halsen sammen i en fast form(:

  • #21   18. mar 2010 Jeg syntes det ser slemt ud x'D

  • #22   18. mar 2010 Pelle:
    jeg mener bare ikke at det er den rigtige måde.. og så så mener jeg også at hesten er gladere og har mere lyst til at arbejde hvis du gør det på en anden måde.. og uanset hvor mange gange folk siger til mig at indspænding ikke tvinger hesten til noget eller at det andet er det samme, så skifter jeg ikke holdning! da dette er noget som jeg fuldt ud selv tror på... og ting som jeg har læst om..


  • #23   18. mar 2010 omg...
    tag jer sammen.. for det første hvis i kigger på min profil ridde rjeg med bid.. så tror lige du skulle kigger inden du snakker nicole..

    og pelle: jeg har jo bare sagt hvad jeg har set.. når jeg har set film på youtube omkring det.. og jeg har sku da lov til at sige min mening.. det kan da godt være du kan finde ud af at bruge det.. men jeg har også hjulpet med problem heste og jeg har bare haft erfaringer med det andet istedet og har ikke lyst til at prøve det andet. og hvis du først lærer det på min måde så kan du efter hånden også gøre det med bid, men hvor du bare arbejder mest med benene..

    og det møgfald du giver mig kan du ikke tillade dig.. og nicole luk og bland dig uden om.. du aner ikke hvad du snakker om.. jeg har bare set ting og har oplevet at se på det med indspænding hvor man tydeligt kunne se i øjnene at den ikke var tilpas i den situation.. og det gør jo bare at man tænker sig om og ikke vil bruge den metode!


  • #24   18. mar 2010 lad dog mig skrive som jeg vil.. hvis jeg er sur over jeres mode at skrive på til mig..

    og jeg bliver sur på dig over hvordan du kan skrive at jeg ikke kan finde ud af at bruge biddet når du ikke ved en skid om det.. det er jo bare latterligt!


  • #25   18. mar 2010 jeg har ikke selv oplevet at en hest var i dårligt humør.. men red et sted engang hvor en underviser skulle bruge indspændning.. man kunne se at hesten var utryg og bare følte sig tvunget.. og jeg har jo erfaring med det andet og derfor stod jeg jo bare der med åben mund og kom i dårligt humør.. det kan jo godt være i kan finde ud af det.. men det er jo bare min egen erfaringer hvad jeg har set og hvad jeg selv gør..

    og du fik det til at lyde som jeg ikke kunne bruge et bid og det pisser mig af..


  • #26   18. mar 2010 ja det ved jeg godt.. og selvom jeg kan bruge det hele rigtigt er jeg stadig i mod det og sådan vil jeg altid ha' det og ingen kan lave det om.. har bare oplevet så mange negative ting gennem min ridning inden jeg kom ud på stutteriet for nogle år siden smiley
    og med negative ting mener jeg de steder hvor jeg før hen har reddet og sådan som de har behandlet hestene har bare gjort mig ked af det..

    og ja jeg vil også godt stoppe.. bare du forstår hvad jeg mener..


  • #27   18. mar 2010 tak og i lige måde smiley

  • #28   18. mar 2010 læs hvad jeg har skrevet.. jeg gider ikke diskutere mere.. og jeg tror bare aldrig jeg ændre holdning omkring inspændning fordi jeg kun har haft dårlige oplevelser omkring det.. og du ved da ikke hvor meget erfaring jeg har omkring det?

    og jeg mener sædet i stedet for benene..


  • #30   19. mar 2010 Jeg læser alt hvad i skriver =)
    Noget af det lyder godt, og andet mindre godt.. hehe


  • #31   19. mar 2010 Bid i kontrast til bidløs kan være lige meget. Man kan misbruge alting. Det er vores opgave at motivere hestene, så de synes det er sjovt at lære(: En hest kommer ikke i bedre humør ved at dog blive trænet bidløst, men blive taget hårdt i næseryggen. Jeg har set mange bidryttere der rider bedre en bidløse. Et bid er et meget stærkt værktøj, også fordi det er placeret i en af de mest følsomme steder på hesten = munden. With great power, comes great responsibility. Så det er uhyre vigtigt at vi ikke misbruger vores kræfter. Man kan så vende det om og sige, hvis man slet ikke bruger bidet, som jeg fx. ikke gør, så kan man jo lige så godt fjerne det. Jeg er dog afhængig af tøjlerne til at rette på skuldrene.

    Jeg har tænkt mange gange på det med hestens humør. Jeg synes den er ret svær. Vi tvinger jo vores heste til noget hele tiden hvis man kan sige det sådan. Lad os tage et eksempel: Vi beder pænt vores hest om at gå frem ad. Og den bliver stående. Vi tyr til et lidt forstærket signal, at sende den fra siden. Hvis den stadig står tager vi i grimen, eller sender den fremad bagfra. Det er vel også et eller andet sted en form for tvang? Hvis vi en dag for eksempel ikke helt har kontrol over situationen, hesten vil hen og have noget græs, og man vil den anden vej, skærmer man for eksempel vejen for den eller trækker i grimen den ønskede vej, fordi hesten skal ikke bestemme. Det er vej også en form for tvang? Vi tvinger den jo sådan set/giver dem ingen anden udvej end at følge os.. Jeg tror at hvis hesten skulle være helt igennem glad, skulle den selv have lov til at bestemme. Men så ville den jo være umulig at være sammen med. Den ville styrte fra græstot til græstot. Umulig at træne med og gå en tur med. Men den ville være glad. Jeg synes derfor, da vi ikke har anden udvej end at træne dem, er det så vigtigt at vi motivere dem til at træne. Får dem til at synes det er sjovt, selvom de ikke kan bestemme alt, og få lov til hvad de vil. Have fuld frihed. En glad hest, er en fri hest. Det ligger så dybt i deres instinkter.. Vi er også kun glade når vi føler os frie til at gøre hvad vi vil og sige hvad vi vil. Frihed ligger dybt i vores inderste instinkter, i alle naturens skabningers instinkter. Og jeg synes derfor at det er vigtigt at træne hesten som et frit dyr, og motivere dem til at træne/gøre sådan at de synes træningen er sjov. For vi er nødt til at tage føringen, men vi har har ansvaret for at gøre det så sjovt som muligt.


  • #32   19. mar 2010 Det er derfor jeg har så stor respekt til Klaus Ferdinand Hempfling, han kan sætte sig så godt ind i hestene, at de har lyst til at være sammen med ham. De vælger helt selv at følge ham og adlyde ham:D guud hvor ville jeg gøre alt for at kunne noget i den stil.. (:

  • #33   19. mar 2010 nans:

    er enig med det du skrive, men hvis du hentyder til mig med det omkring bidet og bidløs vil jeg bare sige at jge kan ride med begge dele:) og ja du har fuldt ud ret i at man kan misbruge begge dele og det kan du også med cordeo smiley så self har du ret i det.

    og ja jeg er da også enig med dig i det omkring tvang af heste, men jeg mener stadig det omkring indspændning, og den holdning tror jeg altid jeg vil ha' pga. mine dårlige oplevelser omkring det smiley


  • #34   19. mar 2010 FPA: Hvis du læser mine første indlæg vil du vide, hvad jeg mener om indspænding(:

  • #35   19. mar 2010 Nicole: Jeg er helt enig smiley

  • #36   19. mar 2010 nans :
    det må du undskylde og du har ret i det, hvis jeg har forstået det rigtigt smiley


Kommentér på:
Hesten samlet (: ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce