{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
700 visninger | Oprettet:

Ang. forslag 1, generalforsamlingen {{forumTopicSubject}}

Så er referatet fra generalforsamlingen komme på hjemmesiden ( www.shetlandspony.dk) Og jeg kan se at forslag 1 er blevet vedtaget. Forslaget lød således:

"Regler for anmeldelse, registrering og optagelse i stambogen.
Afsnit C
Ikke kårede hingste ude veterinærgodkendelse
Ikke kårede hingste med veterinærgodkendelse

Ændres teksten til:
Afkom efter hingste, der ikke er dommerkårede indenfor ISPC landene.
og - afkom hvor en eller begge forældre er i afsnit C får "afvigende farvet" hestepas uden foreningens logo, når der foreligger en afstamningskontrol v.h.a. DNA.
"afvigende farvet" ændres til "rødt""

Er der nogle herinde der kan forklare hvad betydning det får, ud over at heste som før skulle have sort pas, nu får rødt pas?

Jeg er meget nysgerrig da jeg for 3 år siden avlede et hoppeføl som var efter en ikke kåret hingst med fuld stamtavle (det var ikke planen) Vi fik dengang taget DNA af hoppe + føl, for at finde ud af hvem der var far til føllet (hoppen var bedækket ved en avlsgodkendt hingst) Føllet blev solgt ved fravænning, og fik af gode grunde ikke pas. Jeg har god kontakt til hende der har "føllet" endnu, og da alle heste nu skal have pas, kan hun jo lige så godt få det med fuld stamtavle i, hvis hun vel at mærke er interesseret i det, og det gør nogen forskel. Det er jo ikke gratis, da der skal tages DNA af hingsten, og nok også "føllet" igen, for at bevise at det er den...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ang. forslag 1, generalforsamlingen
  • #1   30. mar 2010 Det betyder at afkom efter hingste som kun er godkendt på at deres kugler er faldet ned, kan bruges til skuer, kåringer, avl osv, på lige fod med alle andre shettere smiley
    Fuldstændig latterligt, men desværre en nødvendighed hvis vi skal følge mother stud og eu lovgivningen smiley

• #2   30. mar 2010 Men ja i reglen burde hun jo så kunne få rødt pas med stamtavle... hvis altså denne regel selvfølgelig virker med tilbagevirkende kraft smiley

• #3   30. mar 2010 Okay. Var lige inde og læse, og der står jo at det kun er A og B afsnit der har adgang til skuer mv, dette er ikke ændre ifølge forslag 1, eller er det?

Men hingste skal altså være veterinær kontrolleret?

Det er bare fordi at hvis hun har muligheden for at få fuld stamtavle registreret på ponyen, skal hun næsten have det at vide. Faren er nu vallak, men står i nabolaget, så det er muligt at tage DNA. Ponyen er også registreret på hestedata, blot med forkert far. (jeg ved ikke hvorfor hun blev der trods DNA har modbevist at han er far, men det pynter da på Clothies avls procenter)

• #4   30. mar 2010 Rødt pas er jeg ikke så meget i tvivl om, men er rødt pas ensbetydende med at kan udstille osv.

Ikke fordi jeg tror hun vil bruge hende det store til avl, men jeg er ret sikker på at hun synes at det kunne være sjovt at tage hende med til dyrskuer

• #5   30. mar 2010 Det var sådan jeg forstod det da jeg læste brevet i det sidste nummer at Shetlænderen. Idet vi ifølge lovgivningen ikke må "diskriminere" over for de hingste der kun er veterinær godkendt (hvilket jo i England er nok til at indgå i avlen).
    Det betyder at hvis vi skal følge deres regler så skal vi give disse hingste samme muligheder som de kårede hingste, hvilket også betyder at deres afkom skal godtages på samme måde som de kårede hingstes.

Det btyder jo så også at du nu faktisk kan tage din hingst med til hingstekåring i Danmark, og hvis han går igennem veterinærkontrollen, men bliver afvist ved dommerne, kan du stadig gå hjem og bruge ham i avlen uden problemer, på samme måde som hvis du havde en hingst der eks. var kåret i Holland.

Det betyder jo også at det at have foreningens logo i passet nu bliver endnu vigtigere, da der ellers ikke er nogen måde at skelne mellem afkom efter kårede og ikke kårede hingste.

• #6   30. mar 2010 Sådan forstod jeg også brevet, men ikke forslaget der blev vedtaget, ej heller noget i referatet fra generalforsamlingen. Nærmere stadig lidt omkring ikke at følge de samme regler som englænderne

• #7   30. mar 2010 Hehe, ja så er jeg dig svar skyldig. Jeg troede hele ideen med forslag et var at vi skulle følge lovgivningen så der ikke var nogen der kunne komme efter os der.

Men kom til at tænke på... den hingst - nu vallak - derer far til føllet... er han blevet veterinærgodkendt? For ellers kan føllet vel ikke få rødt pas vel? Og det er jo lidt for sent at tjekke kuglerne, nu når de er røget smiley

• #8   30. mar 2010 Nej, ifølge forslaget stod der både hingste med og uden veterinær godkendelse. Derfor jeg tænker at det ikke gør nogen forskel om han er eller ej.

Jeg håbede lidt at der måske sad nogle herinde der var med til generalforsamlingen, som kan forklare om betydningen af forslaget. Og om det med hingste med kun veterinær godkendelse skal være godkendt til avl.

Noget helt andet er, at jo mere jeg tænker over det, jo mere synes jeg egentlig om idéen med de engelske regler, så længe der kun kommer logo i passet på afkom efter kårede forældre. Vi ser jo flere og flere rigtig gode afkom efter 2b hingste (også dem med delkarakterer på 6, som ikke ville kunne avlsgodkendes idag), og modsat.
    Man skulle så gøre med ud af krav til at stille afkomstgrupper, så hingstene kan vurderes på deres afkom. Jeg ville da få meget mere ud af at kunne vælge hingst efter afkomstresultater, som efter kåring. Desværre bliver alt for få shetlændere kåret, og derfor er det meget svært at se hvordan de enkelte hingste avler, selvom man har hestedata. Vil vi have kåringer, skal det også være gennemført med følbedømmelser eller afkomstgrupper, for endelig kåring.
    Men det var et sidespring.

• #9   30. mar 2010 Jeg fik vist modsagt mig selv lidt. Det jeg mente var at jeg ville foretrække enten:
    De engelske regler med logo i pas efter kun kårede dyr (vi er jo allerede nødt til at godkende importerede hingste fra england som ikke er kåret)
    Eller en gennemført kåring med krav om følbedømmelser med minimum antal føl, og minimum procentdel af føl (så man ikke bare kan lave en masse og tage de bedste) for endelig kåring. Så kan vi lige pludselig komme fremad så det vil noget med vores avl.

Hvad kan vi bruge en enkelt kåring til alligevel, sad lige og kiggede hestedata den anden dag, og faldet over et par hingste som var blevet afvist som 4 og 5 års, og så kåret i 1. kl og champion titel som 6 års....

• #10   30. mar 2010 Jeg er helt enig i at vores egen kåring er mere eller mindre ubrugbar. Hestens egen eksteriør bedømmelse siger desværre meget lidt om hvordan han selv avler.

Her syne sjeg jo den Hollandske model er fantatisk.... der skal de stille til kåring hvert år, indtil de kan livstidskåres, og det kan de kun på baggrund af deres afkom smiley

Det ville selvfølgelig ikke være muligt i lille Danmark at bruge den hollandske model, da hingstene slet ikke har nok hopper hvert år, og det ville nok også blive alt for dyrt hvis man skulle stille sin hingst hvert år indtil man havde nok afkom til en afkomsbedømmelse. Men jeg synes bestemt at ideen med afkomsbedømmelser burde tages op.

Var der ikke også noget med at de ville stille forslag om en form for prædikat ponyen kunne opnå hvis afkommet gjorde det godt til kåringer?

En anden ting jeg tænkte på var at vi jo har så mange føl og plageskuer, men desværre registreres disse resultater ikke nogen steder. Hvis nu de blev oprettet i hestedata ligesom for kåringer og dyrskuer, så ville man have endnu flere afkoms-tal at lege med.

Det helt optimale ville vel være at udvikle en form for BLUP, hvor alle avlsdyr fik udregnet et blup på baggrund af forældrenes resultater, regne resultater og afkommenes resultater. Meget lig det der bruger hos islænderne.
    Se det er nemlig et rigtig brugbart avlsværktøj.

• #11   30. mar 2010 Det var også via føl- skuerne jeg tænkte at man skulle få lavet følbedømmelserne.

Pinto bruger noget lignende, og der kræves mindst 8 afkom, det burde en shetlænderhingst også kunne klare, jeg mener det er inden 5 år efter første avlsgodkendelse, men samtidig mener jeg at det burde være en vis procentdel, eller hingstens første 8 afkom (krav om at de første 8 skal stilles til følskue, det kan man godt nu hopperne må komme med) Så man ikke bare kan vælge det bedste.
    Men ja, også super hvis vi kan få noget bedre til at vise brugsegenskaber som i Holland.

Måske vi skulle sætte os sammen til næste år og lave lidt forslag omkring dette

• #12   30. mar 2010 Ja det kunne da være lidt sjovt at arbejde på nogle forslag, der passer til den danske avl. Det værste der kan ske er jo at de bliver afivist smiley

Jeg skal alligevel også have lavet et forslag ang. farver, så jeg skal nok med til GF næste år lige meget hvad.

Kommentér på:
Ang. forslag 1, generalforsamlingen

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce