Hegn og springheste {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg har sat emnet herinde, da jeg vil betegne det min hest gør som et adfærdsproblem.. Eller en adfærdsudfordring om man vil
Jeg er kommet i en situation med min hest hvor jeg overhovedet ikke aner hvad jeg skal gøre.
Min hest er en enormt dygtig springer. Og det ved han altså godt selv. Han kan, så let som at klø sig i nakken, løsspring 150 cm og han gør det gerne frivilligt. Lidt for frivilligt.
For som 2 årig sprang han over hegnet en gang. Som 3 årig sprang han hegnet en gang.
Og nu er han 4 år gammel og har sprunget over hegnet hver dag i de sidste 3 dage.
Han er sprunget over hegn 3 forskellige opstaldningssteder.
Første gang han sprang var fordi han var hingst.
Anden gang han sprang var fordi han ville med en hoppe der blev trukket ud fra folden.
Og nu springer han fordi han enten vil ind i den mini skov vi har midt på folden som er indhegnet eller over på vores andre indhegnede marker, hvor der er mere græs.
Han går i løsdrift, så er ude 24/7 og han får 8 kg hø per dag og har fri adgang til frøgræshalm.
Hvordan filan får jeg den lille skid til at blive inde på folden? Jeg skal jo bygge hegnet 2 meter højt hvis jeg vil undgå at han springer over det.
Han er pisse ligeglad med om der er stød i hegnet, det mærker han jo ikke noget til når han springer over.
Skal jeg virkelig til at lave hingstehegn for at holde min springVALLAK inde?
Har endda overvejet at få fat i et af de der elektriske hundehalsbånd i udlandet, så han kan få sig et rap selvom han springer over hegnet.
Nogle forslag? Aner simpelthen kke hvordan jeg holder den hest inde...
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.770
Til gengæld vil jeg sige, at jeg har undret mig over det der... Mange springheste ejere praler så og så stolt over deres dygtige heste og hvor meget hestene eeeeeeeeeeeeeeeeeeelsker at springe. Men hvorfor dælen springer hestene så ikk bare over hegnet (fx når de i fine stalde stå alene på frimærke-jord-folde med hvide plankeværkshegn) ....? Hvorfor springer de ikke over enten for sjov, for at komme ind til andre heste eller for at komme til noget græs? Hvis hestene syntes springning var så skægt, så ville de da hoppe frem og tilbage mellem folden og "friheden" ....?
Just a hypothetical thought
maj 2007
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 160
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Min hest er slet ikke indsprunget endnu, det gør jeg først om ½ års tid. Al hans springing er helt frivilligt og foregår som regel når jeg ikke er der
Er bare lidt træt af at komme ud til min hest og så står han på en anden mark end den jeg satte ham på.
Eller når han går i mini-skoven, bliver han grøn over det hele fordi der er noget mos agtigt noget på træerne. Og som regel står min hest når jeg kommer, fint og artigt inde på den fold han skulle være på. Men når han er grøn over det hele, ved jeg udemærket hvor han har været henne den lille fis! Og hegnet er altid 100 % intakt og han har aldrig så meget som en lille skramme. Så der kan jo næsten kun være en måde han er kommer derhen på.
Altså hvis han bare sprang ind i skoven eller hen på de andre folde så fred være med det. Men er jo herre bange for at han en dag render ud på en vej eller at han ville smutte så langt væk at jeg ikke kunne finde ham. Dumme hest
jun 2009
Følger: 157 Følgere: 152 Heste: 2 Emner: 57 Svar: 1.382
Til springstævner bliver de jo presset af rytteren til at springe over, men i det fri kan de passe sig selv og gøre hvad de har lyst til.
Altså selvfølgelig er nogle heste mere nysgerrige end andre og gerne vil prøve grænser af osv.
Men tror ikke, at bare fordi de <b> kan </b> - så gør de det.
Det ville der ikke være grund til for en hest, de tænker jo ikke rationelt, så tror ikke de tænker i de baner.
Det skulle lige være hvis de havde fået øje på noget spændende der tiltrak dem, eller et eller andet xb
Man ved aldrig med de store dyr
- Men gud hvor træls for dig med din vallak, der springer over konstant
Jeg må også indrømme, at i mine øjne ville den mest humane måde være, at lave et større hegn, for at holde ham inde på folden. Han skal ikke lære, at han kan få lov hver eneste gang
Held og lykke med den bøllehest
jun 2009
Heste er også et flokdyr, så skulle han stikke af ville det være mest logisk, hvis det var i andre hestes nærvær
Det har jeg oplevet. Altså ikke med min egen hest eller heste jeg har kendskab til, men en gård tæt på hvor den jeg rider står, der var der 4 ungheste der var løbet direkte igennem hegnet og stukket af lang pokker i vold og så fandt nogle andre dem
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.770
Et spring er en forhindring de skal passere, hvilket er forbundet med en vis fare. Hvis de vælger at gøre det, så har de en eller anden god grund (for meget pres af rytteren eller noget alt for interessant på den anden side). I hvert fald hænger det sårn sammen i mine øjne.
Så undren går ud på, hvordan kan super fancy springheste ryttere sige at deres heste elsker at springe, når de ikk engang vælger at springe over de "små" hegn der er på de mikro folde uden heste liv?
nov 2008
Han står sammen med 2 heste der ikke kan finde ud af at springe, så de springer ikke. I dag fandt min veninde min hest på græsfolden der ligger ved siden af deres vinterfold. Og hans to foldkammerater lå pænt og sov så tæt på hegnet som muligt, mens han rendte rundt på den anden side af hegnet og åd græs.
Men håber du har ret i at han ikke stikker længere væk end det. For får altså dårlige nerver af hans hopperi
jun 2009
Nej så det godt nok, men det var bare en tilføjelse, ville også lige melde mig på banen
Signe B
Forstår godt, at du er nervøs. Tanken ville helt klart også strejfe mig, hvis det var min hest :s
Dog vil jeg sige, (et sidespring) at alle heste kan springe, da de gør det i naturen også. Det er bare begrænset hvor godt
Men tror som sagt ikke, at de bare lige gør det. Din hest må bare være superintellligent.
Håber du får bugt med problemet, for kan sagtens forstå din nervøsitet :s
nov 2008
Men tror nu heller ikke at ret mange heste springer fordi de synes selve springet er sjovt. Min hest springer, fordi han vil over på den anden side og fordi han ved han kan. Han har simpelthen for høj springselvtillid, hvis man kan have det haha.
Og under konkurrencer springer hesten jo nok også fordi de bliver belønnet hvis de springer godt. Mange heste elsker jo ros.
Men hvis man skal se på det positive, så bliver min hest forhåbentligt nem at indspringe når den tid kommer haha. Skal bare sørge for at der er noget han vil have på den anden side af springet og så vil han glædeligt hoppe helt af sig selv
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.246
Tror bare du skal bygge hegnet højere.. På et tidspunkt må den vel fatte at den ikke kan flyve over :0)
jun 2009
Haha, så må vi håbe, at han er godt beskæftiget!
Ja, selvtilliden fejler ikke noget hos hesten kan man sige :b Haha,
Det er rigtigt, de bliver jo belønnet hvis de gør det godt
Tror nu alligevel nogle heste elsker at springe, det synes jeg at jeg har kunnet mærke på nogle i hvert fald. Hovedet højt hævet og ørerne fremme og gerne lidt ivrige
Skægt. xb
Haha! Det er da supergodt, at du ser positivt på det!!! Det kan jeg godt lide haha
Det kan der jo også sagtens være noget om jo
nov 2008
Og han skal vist være glad for at han er sådan en fin lille hest, ellers var han blevet solgt for længe siden. Men kan "desværre" ikke undvære hans lalleglade væsen, så han må jo nok blive hos mig, uanset hvor dumt han opfører sig
Men de nye undersøgelser viser jo også at dressurheste er meget mere stressede end springheste. Så lader til at mange heste i hvert fald synes spring er sjovere end dressur.
jun 2009
Haha
Min er godt nok også en vildbasse og virkelig utilregnelig - men det hører med
Haha, det kan jeg godt forstå! Jeg kan bestemt heller ikke undvære de dejlige heste og ponyer jeg har redet på, på daværende tidspunkt havde jeg det også svært ved at skulle tænke "Du er en dum hest"
Det kan jeg egentlig også sagtens forstå.
Dressur kræver lidt mere kan man sige. For hestens vedkommende, den skal virkelig gå underligt og lave mærkelige ting, hvor man kan sige at spring er lidt mere frit og enkelt. Den skal bare springe. Så jeg kan sagtens forstå heste på det punkt xb ..
apr 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 57
Hegn og springheste
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside