Hegn og springheste {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg er kommet i en situation med min hest hvor jeg overhovedet ikke aner hvad jeg skal gøre.
Min hest er en enormt dygtig springer. Og det ved han altså godt selv. Han kan, så let som at klø sig i nakken, løsspring 150 cm og han gør det gerne frivilligt. Lidt for frivilligt.
For som 2 årig sprang han over hegnet en gang. Som 3 årig sprang han hegnet en gang.
Og nu er han 4 år gammel og har sprunget over hegnet hver dag i de sidste 3 dage.
Han er sprunget over hegn 3 forskellige opstaldningssteder.
Første gang han sprang var fordi han var hingst.
Anden gang han sprang var fordi han ville med en hoppe der blev trukket ud fra folden.
Og nu springer han fordi han enten vil ind i den mini skov vi har midt på folden som er indhegnet eller over på vores andre indhegnede marker, hvor der er mere græs.
Han går i løsdrift, så er ude 24/7 og han får 8 kg hø per dag og har fri adgang til frøgræshalm.
Hvordan filan får jeg den lille skid til at blive inde på folden? Jeg skal jo bygge hegnet 2 meter højt hvis jeg vil undgå at han springer over det.
Han er pisse ligeglad med om der er stød i hegnet, det mærker han jo ikke noget til når han springer over.
Skal jeg virkelig til at lave hingstehegn for at holde min springVALLAK inde?
Har endda overvejet at få fat i et af de der elektriske hundehalsbånd i udlandet, så han kan få sig et rap selvom han springer over hegnet.
Nogle forslag? Aner simpelthen kke hvordan jeg holder den hest inde...
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
men kan godt se at det er skide irreterende
ved desværre ikke hvad du kan gøre
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Men en elller anden dag er jeg sikker på at han synes at vejen er sjovere eller han synes at naboens heste er meget sjovere. Så skal gerne have ham godt indhegnet inden det sker!
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.263
- Ville også sige hingstehegn var en mulig løsning.
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Edrk så må jeg jo ud og bygge hingstehegn. Men det var absolut ikke det jeg havde tænkt mig at bruge min påskeferie på!
Og så har han bare at blive inde, eller sælger jeg ham til tigerbøffer!
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Axel havde samme vane da han var ung. Vi satte højere hegn op, men det stoppede ham ikke. Men desværre kunne han bare ikke længere komme helt over hegnet, og det resulterede i en overskåret sene på det ene bagben.
Så det er virkelig vigtigt at man får lavet hegnet på en måde så hesten ikke er i tvivl om at det der kommer den altså ikke over.
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.896
Hun står dog ikke på døgn fold, jeg har bare sørget for at hente hende lige så snart hun antydede til hun ville ind.
Hegn og springheste