{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
923 visninger | Oprettet:

Stejler når vi rider {{forumTopicSubject}}

For et år siden havde jeg et styrt med en hest, hvor den gik bagover med mig. Den rejste sig bare, og væltede bagover uden at forsøge at holde balancen. Det har gjort mig skrækslagen overfor heste der stejler, eller bakker mod min vilje. (fordi jeg tror den vil stejle)

I sommers begyndte min hest at stejle. Kun meget lidt - måske 10 cm eller mindre. Det var når vi var alene, og den ville ind til de andre eller når de andre blev trukket ind o.lign. Jeg var så panisk overfor det, at jeg automatisk kom til at give signaler om at hun skulle rejse sig. Altså jeg lænede mig fremad og drev samtidig med at jeg hev i tøjlen. Jeg ved nu at dette fortæller hesten at den skal gå både frem og tilbage, og at den derfor er nød til at gå op.

Lige efter skolestart sidste år havde jeg et "opgør" med den, hvor den kom længere op, og jeg var ved at skrige af angst. Min træner hjalp mig, fortalte hvad jeg skulle gøre, og det endte med at hun stoppede. Jeg fik hende stoppet ved at drive frem lige så snart hun landede igen, og så blive ved og hele tiden holde hende fremad. Det hjalp, men det begyndte hurtigt at blive det samme igen. Heldigvis kunne jeg holde det nede, så jeg i det mindste kunne ride nogenlunde uden problemer. Dog kunne/kan jeg ikke ride tur alene, da hun så med det samme rejser sig indtil hun kan vende om.

Nu har vi så ikke trænet i 3 mdr. pga vejrforholdene, og nu da vi er begyndt igen synes jeg at jeg har fået taget det i opløbet, med at få hende frem lige med det samme. Så der har slet ikke været noget med hende - kun en enkelt gang hvor hun strittede imod, men droppede det da jeg ikke gav efter. Hun har slet ikke stejlet, ikke bare en smule.

MEN i tirsdags skulle min ridelære prøve en ny hest, og jeg havde min med ude som støttepædago. Først blev den anden longeret mens jeg skridtede på ridebanen. Så trak min træner hesten væk fra ridebanen for at komme op. I det min hest ikke kunne se dem mere, rejste hun sig i fuld højde, og vendte om. Ligemeget hvad jeg gjorde, kunne jeg ikke få hende drejet, for hun ville rejse sig med det samme igen. Jeg var så pisse bange, at jeg kunne have pisset i bukserne. Men vi kommer ned til de andre, og jeg rider ind på ridebanen for at få den anden med. Den anden bakker væk fra os fordi den er forvirret, og dette ophidser min hest, så den stejler igen. Denne gang får jeg drevet frem med det samme, og der har ikke været noget siden. I går red jeg med min ridelærer, så der var intet med hende.

I dag når jeg skal ride alene, er jeg pisse bange for at det skal ske igen. Hvad hulen gør jeg for at få hende lært at det ikke er ok? Jeg ved at hun ikke har ondt - hun er tjekket i hovede og røv. Biddet passer, der er intet i vejen med tænder eller sadel - og hun HAR altså ikke ondt, det er jeg 100% sikker på. Er ret sikker på at det er en indlært adfærd (ubevidst fra min side, selvfølgelig) og hun har lært at hun kan få sin vilje på den måde. Det skal bare være slut nu. Der er intet når jeg longerer eller trækker - kun når jeg rider.

Vil det måske begynde at hjælpe når jeg får undervisning og kommer igang igen? Eller var det bare hele stemningen der hidsede hende op? eller eller eller..
Hjælp.. smiley


Kommentarer på:  Stejler når vi rider
  • #1   1. apr 2010
    Jeg vil mene den har seperationsangst... Sker det også fra jorden hvis de andre heste bliver trukket væk fra den i stalden? Tænker, at den kun har det hvis heste bliver trukket VÆK fra den.

    Men hvis det kun er der når du rider, så kan du sagtens trække rundt med hesten og den kan sagtens se den anden forlade stedet og være ude af syne?
    For hvis ja, så vil jeg mene det er noget tillært adfærd og dine nerver der påvirker den.


  • #2   1. apr 2010 Hvis jeg trækker den, og de andre bliver trukket ind, så den er alene - så kigger den og spænder, men følger mig som normalt, er ikke svær at holde eller noget.

    Er også kommet frem til at det må være en blanding af tillært adfærd og mine nerver der går ned i hende. Men hvordan får jeg det trænet væk?
    Bare nu hvor jeg sidder og tænker på det og skriver om det, kan jeg mærke en knude i maven. smiley


  • #3   1. apr 2010
    Har du evt. overvejet en anden rytter, der ikke er sådan lige at skræmme ud af den og bevare roen i alle situationer og ikke koger over eller bliver nervøs?

    Så ville du nok også få et andet syn på sagen.


  • #4   1. apr 2010 Ville få noget undervisning. Kan godt forstå du bliver bange - de er jo satme store dyr... I dit sted ville jeg bestemt få undervisning. I farlige situationer har en ridelære tit redet mig, fordi jeg ikke når til det punkt hvor man ikke kan tænke andet end "åh nej", men derimod får dannet et overblik over situationen og at man er foran hesten således at man ved hvad det næste man skal gøre er.

    //Natasja


  • #5   1. apr 2010 (link fjernet)
    En rigtig god artikel omkring stejle adfærd, måske du kan bruge den til noget smiley


  • #6   1. apr 2010 Krikken - Ja, min træner rider hende indimellem. Har besluttet at jeg skal have part næste år pga. gymnasiet, men vil gerne forsøge at klare mig selv de næste par måneder. Men jeg har snakket med min træner om at hun rider hende engang imellem. Og det hjælper også når hun har redet den, men så kommer de igen så snart jeg bliver nervøs. Og det kan min ridelærer jo desværre ikke ride ud af hende.

    Natassja - Har ikke haft mulighed for undervisning de sidste 3 mdr. pga vejr og vej, har slet ikke redet i de 3 mdr. Nu hvor jeg er startet igen, har min ridelærer været syg og nu har hun gæster (hun har ridelejr) så har ikke mulighed for undervisning før i næste uge. Men skal selvf. have det! smiley

    Signe - Tak, kigger lige.


  • #7   1. apr 2010 Nu har jeg læst artiklen du sendte, Signe. Har læst den før.
    Problemet er at min hest ikke giver advarsel. Vi kan komme fra trav, og så stopper hun og stejler i samme sekund. I andre tilfælde kan jeg mærke længe at det er på vej, men jeg kan aldrig mærke at hun vil stejle, før hun har gjort det.


  • #8   1. apr 2010 CTS: Lyder ikke nemt.. jeg ville nok gå ind på forummet inde på Susans side (hvor artiklen ligger) og prøve at lave et indlæg der.. måske Susan har et godt råd i dit tilfælde (jo hende der har skrevet artiklen)..

Kommentér på:
Stejler når vi rider

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce