{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.171 visninger | Oprettet:

Hvor tidligt? {{forumTopicSubject}}

Jeg kom lige til at tænke på hvor gamel en hest skal være før man begynder at træne den i akademisk fra jorden?
Jeg menere selv at alle heste først burdes tilrides som 4 års. Men hvornår menere i man kan beynde at træne akademisk for hånd og hvornår menere i man kan tilride dem? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor tidligt?
  • #1   1. apr 2010 Alt efter hestens udvikling så vil jeg også mene at man ka starte stille ud fra jorden når de er 3. Men man kan ikke ride hesten før den er færdig med sin uddannelse fra jorden. Hvordan i alverden skulle en unghest der ikke kan bære sig selv korrekt ude på folden kunne bære sig korrekt med rytter på? øøøøh...

• #2   1. apr 2010 Ja jeg er så slet ikke enig med jer andre.. jeg mener slet ikke man (i de fleste tilfælde) gør hesten en tjeneste ved at vente så længe.. ifølge mange af de førende eksperter på området har hestene godt af at blive belastet og brugt mens de vokser, det gør dem stærkere, men det skal foregå fornuftigt og med hensyn til hestens alder..
    Man kan ikke sætte en præcis alder på, hesten skal være klar både fysisk og psykisk (fx ville jeg aldrig sætte mig op på en hest der var vokset fra hinanden uanset alder)..
    Jeg mener at de fleste er klar til at begynde arbejde fra jorden ca fra 2 års alderen (nogle meget kort tid, måske kun et par min af gangen i starten).. og de fleste er klar til rytter tilvænning mellem 2½ og 3½ år .. til gengæld mener jeg ikke at nogle heste er klar til større samling eller hårdt arbejde før de er 6-8 år.. for der mener jeg de skal være helt færdig vokset..
    Jeg mener ikke problemerne med skader og heste der ikke holder har noget med alderen de tilredes i at gøre, men at folk kræver for meget af de unge heste, især når det kommer til samling..

• #3   1. apr 2010 Jeg er enig med Signe, dog mener jeg at hesten skal være fyldt 3 før den får rytter på..

• #4   1. apr 2010 • Julle&Tulle - Bare~ It's how i roll •: Jeg vil så mene det mere er sener og led man skal passe på med.. men det er samtidigt dem der skal styrkes.. men jeg ville fx heller ikke neje eller knæle med en for ung hest.. ville vente til jeg mente den var klar til rytter..
    Min egen fik rytter på da hun var 2½ år (og hun var tjekket og godkendt af dyrelæge og massør inden) sad på hende 3-4 gange i 10-20 sek hvor hun var helt løs og uden udstyr.. så blev hun skridtet 5-10 min 3 gange (de 2 første gange af en lille let pige).. derefter stod hun i 4 måneder hvor vi trænede fra jorden og jeg lige skridtede 5-10 min 1-2 gange om måneden.. da hun så var knapt 3 år (1 måned før) red jeg hende i skridt og trav 2 gange om ugen i 6 uger.. så fik hun 2 måneders sommerferie.. og så red jeg igen i 6-7 uger 2-3 gange om ugen.. ture eller max 25 min på banen.. og så fik hun igen 2 måneders pause.. så blev hun redet 1-2 gange om ugen næsten kun i skridt i 5 uger.. og har så igen haft en pause på 1 måned.. og i morgen går vi så igang igen.. hun fylder så 4 år her om 2 måneder og synes jo ikke det er voldsomt hun er redet.. hun kan skridtes og traves, stoppes og drejes og rides på rolige ture alene og gå over bomme.. galop har vi prøvet 2 gange.. og alt foregår for lange tøjler og frem og ned..

• #5   2. apr 2010 Ligesom børn ikke bør styrketræne før de er udvokset, så mener jeg heller ikk at en hest bør. Ergo "svær" belastning må først foregå når de er fuldt udvokset (= i 6-8 års alderen.). Inden da må man da gerne give udfordringer til hesten, leg, lave smidiggørende øvelser, gå/løbe ture (og ingen problemer i at det er "svært terræn") og lign - alting som kan være nogenlunde naturligt for hesten er lovligt (i mine øjne). For GUDS skyld lad være med at pakke dem ind i vat (=sæt dem ind i en boks) til de er 5-6 år, lad dem hellere springe rundt og bruge sener, led og knogler så de kan blive stærke.

Men rigtig samling eller ridning, no go - but that's just my opinion smiley

• #6   2. apr 2010 Silverflake: Så du mener ikke heste bør have rytter på før de er 5-6 år ?? hvad begrunder du det med ?? når nu eksperterne på området siger at ryg, led og ben bliver stærkere af at de udsættes for vægt mens de vokser..
    Vi er enige om at de ikke bør samles eller rides hårdt før.. men frem og ned ridning og blid ridning på hestens præmisser ser jeg kun som styrkende..
    I mange lande er det normalt at tilride omkring 2½ års alderen og fakta er at deres heste holder længere og går stævner længere tid end de danske heste.. hvuilket vel understreger at det ikke er alderen, men hvordan der rides der betyder noget for hålbarheden..

• #7   2. apr 2010 Og nej mindre børn bør ikke styrketræne, men hvis mennesker vil opnå noget i sport så nytter det ikke noget at vente til man er udvokset (piger 17-18 år, drenge 20-21 år) før man begynder at træne intensivt.. lige så snart man er teenager kan man sagtens træne, også styrketræne når der bare tages hensyn til ens alder og udvikling.. så bliver man stærkere end hvis man venter til alle vækszoner er lukket.. netop det samme mange eksperter mener angående heste..
    Vil du da mene at min hest lider overlast med den ridning hun har været udsat for det sidste år ??

• #8   2. apr 2010 Jeg kan kun sige at jeg er enig med Signe =0)

• #9   2. apr 2010 Jeg begrunder det ud fra min egen logik i forhold til hvad jeg har lært om fysiologi (bemærk jeg skriver "but that's just my opinion " sidst i mit indlæg). Men jeg vil mægtig gerne se de undersøgelser, du snakker om, for jeg har ikk læst det nogen steder - men jeg er altid klar på at lære smiley

Fakta omkring at de holder længere end danske heste kunne også grunde i at de måske får bedre træning og/eller mere foldtid. For jeg er helt enig, hvilken måde hesten trænes på er super væsentligt! Men der er mange faktorer som kan spille ind på, hvor hurtigt en hest slides ned. Dyre/top-heste i dk får alt for tit benskader, netop fordi de som føl og ungheste pakkes ind i vat(læs holdes inde i stalde lagt mere end en lille smule sundt er...)
    Så vidt jeg husker, så bliver islændere tilredet sent også? og udover de islændere som får "idiot-skoninger"(kæmpe hæle og masser af vægt, for at få hesten i "pænere" tölt), så holder de sig da utroligt længe og er somregl meget sundere end den almene dressur eller springhest...? På trods af de tilrides senere fordi de "udvikles langsommere"...

Jeg har selv været konkurrence menneske indenfor svømning og ved godt at unge træner intensivt..., men bemærk hvor mange der faktisk også lider under skader - 1/3-1/2 af eleverne på min efterskole måtte på et eller andet tidspunkt slippe for morgenløbet pga dårlige knæ... fascinerende når man hverken behøvede at løbe den og at den kun var på 2½ km. Jeg har tilgengæld ikke haft noget, men da mit svømmehold begyndte at styrketræne, så var instruktøren meget obs på at vi ikke måtte bruge visse maskiner + at vi ikk pressede os selv for hårdt - netop fordi vi ikke måtte overbelaste os selv.

I mine øjne er at hesten får rytter på en kraftig belastning, da de slet ikke er bygget til at bære vægt på det punkt af deres krop. Derudover, hvis man træner remonte "intensivt" i 5 år før man begynder at kigge på samling, så tror jeg også hesten vil kunne lide under skader på forbenene - husk på, ja, remonte har positive effekter i forhold til indundertrædning, men der kommer også meget vægt på forbene...

Og nej, jeg vil IKKE kommentere på andres heste, om de lider overlast, specielt ikke når jeg kun kan se et billede, evt en video af hesten. Som regl kan man alligevel først se skaderne langt senere..

Men som sagt. Det her af hvad jeg føler er mest logisk ud fra hvad jeg har læst, lært som konkurrencesvømmer, blevet undervist i på gymnasium og lign. Jeg har ingen phd i det smiley

• #10   2. apr 2010 Signe

Du kan ikke komme udenom at sætter du en rytter på ryggen af en hest, så kommer der ekstra belastning og slid fortil. Hvis hesten så i forvejen slider sig selv fortil pga. manglende styrke så hjælper det da ved gud ikke at sætte en rytter op på ryggen af den.

En hest er hverken bygget til at springe 10 forhindringer eller til at lave schenkelvigninger, galoppiruetter osv. De er alle "kunster" os mennesker har fundet på. Så er det vores rolle at træne hesten op så den først og fremmest kan holde til at have en rytter på ryggen, og dernæst lave kunsterne. Ude i naturen render hesten ikke rundt på volter i trav osv. Det meste af tiden skridter den, det foregår langsomt og der græsser den for det meste. Trav og galop sker over meget meget korte strækninger, og da hesten er bygget til at flygte (mest vægt på forpart = fremad) så siger det lidt sig selv at den faktisk ikke kan holde til at skulle lege cirkusdyr for os mennesker (volter, slangegange osv..) uden at slide sig.

• #11   2. apr 2010 Børn er børn. Har nu engang aldrig hørt nogen sige at 5 årige børn skal arbejde i kulminer fordi det gør dem stærkere at arbejde mens de vokser smiley

• #12   2. apr 2010 Røsle l Bisnap

smiley

• #13   2. apr 2010 Silverflake: her er en meget let læselig artikel skrevet på baggrund af Hillery Claytons forskning.. hun er en af de absolutte eksperter på området.. (link fjernet)
    Har læst flere artikler af både hende og andre i amerikanske blade, men kan ikke finde det på nettet..
    Det er faktisk kun i Danmark man havde en ide om at islændere var senere udviklet end andre.. de fleste andre steder tilrides de samtidigt som alle andre heste.. i Danmark er man også mange steder begyndt at gå væk fra den meget sene tilridning.. der er lavet undersøgelser (kan desværre ikke huske hvor jeg læste dem) der viste at danske islændere meget oftere får spat og det mentes at hænge sammen med den meget sene tilridning..
    Børn der presses for skader og slid ja.. men børn der trænes ud fra deres alder og udvikling bliver stærkere.. det er jo det der tit er problemet med "tophestene" de presses og skal gå i holdning allerede som 3 års og skal nå alt til en bestemt tid.. det slider.. ¨
    Netop fordi hesten ikke er bygget til at bære vægt er det vigtigt at styrke den mens den stadig kan styrkes (led og knogler kan ikke styrkes når de er færdig vokset) til at bære vægten.. venter man til hesten er færdigvokset vil led og knogler ikke være styrket til at kunne bære vægt og slet ikke under belastning..

• #14   2. apr 2010 I bund og grund, så tror jeg vi er nogenlunde enige..., udover faktukmet omkring hvor belastende det for hesten er, at man sidder oven på dem smiley
    I mine øjne går det under stærk belastning (specielt for ryg og forben) ligesom samling - hvor du ikke er af den holdning.

(btw, meget fin artikel, men den fremviser ikke nogle undersøgelser omkring heste der tages tidligt i træning holder sig bedre - det lægger hun bare ud som fakta og fortæller hvordan træningen skal/skal ikke foregå under tidlig tilridning. Det kan jeg ikke bruge til mere end mine holdninger udfra hvad jeg har lært smiley )

• #15   2. apr 2010 Angelika C: Det er jo netop derfor jeg mener hesten skal trænes langsomt og blidt op til at kunne klare det vi ønsker.. jeg forstår faktisk ikke helt hvad du siger med dit indlæg.. jeg siger jo netop ikke at hesten er skabt til det og derfor nok skal holde, men at det er vigtig at træne den langsomt op før man begynder på samling (og øvelser) ..

Røsle: Mærkeligt indlæg helt uden mening... en hest på 2½ år er ikke at sammenligne med et 5 års barn.. mere med et 10-12 års barn.. og at få rytter på 5 min i skridt er da langt fra at sammenligne med at arbejde i kulminer..

Silverflake: Som sagt er den artikel kun en kort opsumering, dvs en konklusion af de forskellige undersøgelser og forskning.. der ligger skam en masse forskning bag og Hilary Clayton er en af de mest respekterede forskere på området..
    Jo jeg mener også det er en stor belastning at få rytter på.. netop derfor jeg mener at man bør træne hesten meget langsomt og skånsomt op..
    Med hensyn til at jeg spurgte om du mente min tog skade, mente jeg ikke ud fra billeder.. men ud fra min beskrivelse højere oppe til Julle og Tulle om hvordan min er redet det sidste års tid.. mener du det er skadeligt når hesten er tjekket og godkendt af dyrelæge og massør ??

• #16   2. apr 2010 Men jeg mangler så undersøgelserne bag, for at kunne stole på det - alle kan lave undersøgelser og bare nævne konklusionerne, hvis man skriver pænt nok, så lyder alt troværdigt smiley
    Hvad er fakta og hvad er sandhed ? - det har vi arbejdet meget med i min gymnasie-tid (dvs. de sidste 2½ år), hvilket gør mig meget skeptisk overfor ting der bare "siges" (=en konklusion) - hvis du forstår?

Men belastningen er stor i samme grad som samling, i mine øjne, derfor no go i tidlig alder smiley

Mht din hest. Jeg vil sige igen, at jeg ikke vil kommentere på om en hest har taget skade, bl.a fordi jeg ikke er uddannet i det. Igen vil jeg referere tilbage til, at skaderne først vil kunne ses senere - det er sjældent noget som kommer med det samme.
    Btw, dyrlæger er ikk vidunderfolk og mirakelmagere, specielt ikk almindelige praktiserende dyrlæger... deres uddannelse består hovedsageligt i at lære anatomiske navne på hver og en lille fiber i dyrenes krop, skære dem op/lappe dem sammen og smide et medikament i dyrene... De skal have en bred forståelse indenfor mange ting, hvilket gør de ikk kan gå i dybden alle steder, trist men sandheden (ja, jeg har undersøgt uddannelse ned i sømmene, fordi jeg vil vil af forskervej som dyrlæge smiley )

• #17   2. apr 2010 ~ SilverFlake ~: Hun har skrevet flere bøger om emnet hvor forskningen også står, som kan købes (eller måske lånes) hvis dette interessere en.. jeg er selv meget skeptisk og læste derfor alt hvad jeg kunne finde da jeg fik min hest hjem som 2 års før jeg tog stillig til hvornår hun skulle have rytter på..
    Har også en bog der hedder unghesten.. der foreslåes også ryttertilvænning i 2½ års alderen..
    Nu er det selvfølgelig en dyrelæge der netop går op i hesten ryg og ben jeg spurgte.. og valgte at have en massør ud også som mente at hun også muskel mæssigt var klar.. ved skam godt at dyrelæger ikke alle er eksperter på alle områder..
    Synes bare det er sjovt at du ikke vil svare på om du mener at min hest vil tage skade af den ridning den har været "udsat" for.. for du må jo have en mening om det.. bare roligt jeg bliver skam ikke sur smiley
    Jeg mener så slet ikke at 5 min i skridt med en rytter der passer i vægt kan sammenlignes med at samle en hest for tidligt..
    http://cvm.msu.edu/research/research-centers/mcphail-equine-performance-center/copy_of_publications
    Måske du kan finde noget her.. det er forskning fra det center hvor hun arbejder..
    Jeg har det dog også sådan at når hun er en af de mest agtede forskere i hesten skelet og biomekanik (Epona bruger hende også) så mener jeg at hun jo må vide noget om det hun siger.. også uden at der lige er en direkte undersøgelse (selv om jeg ved hun har lavet flere)..
    Hvad mener du om at heste i USA, England; Frankrig, Sverige og mange andre lande normalt tilrides i 2½ års alderen og de har en højere gennemsnitslevealder og er længere på konkurrencebanerne end hestene i Danmark ?? det må vel også vise et eller andet..

• #18   3. apr 2010 Jamen, jeg vil kigge lidt på det, når jeg har tid, men desværre er ferien snart slut og 3.g tager for meget tid, til at gå fuldt i dybden med sådanne ting smiley

Jeg mener godt man kan sammenligne samling af en hest med at en rytter sidder på hesten. Jeg snakker ikke om, at 5 min stille skridt og 1 times (forsøg vel at mærke, for det bliver jo anyway hverken ordenlig eller hele tiden..) på samling af hesten er det samme. Bare at begge dele er hård belastning for hesten.

Nu er jeg ikke inde i konkurrenceverden, så ved hverken hvordan de holder deres heste opstaldet eller træner dem, hvilket i mine øjne er to UTROLIG vigtige variabler i forhold til gennemsnitsalder og tid på banerne... Så sorry, det kan jeg ikke bruge som argument smiley

Jeg har stadig ikke lyst til at kommentere på din hoppe, da jeg vil vende tilbage til, at jeg ikke er ekspert. Men jeg kan godt sige hvad jeg tror. I sammenligning med andre heste i dk, så tror jeg hun vil virke super sund og rask, uden skader og stæk - men jeg tror hun ville have haft bedre af at vente.

• #19   3. apr 2010 ~ SilverFlake ~: Ingen tvivl om at både måden hestene er opstaldet på og trænes på betyder rigtig meget for holdbarheden.. men en del mener at de store rideheste holder kort tid fordi de tilrides som 2½-3 års.. men det gør de også i andre lande uden at de holder kort tid.. derfor tror jeg mere at det er de andre ting der spiller ind.. som fx når man ser meget samlede 3 års og 4 års til kåringer og championater.. og nok også det at mange af dem sjældent kommer på fold..
    Jeg mener selvfølgelig at folk skal gøre som de finder best for dem selv og deres hest.. jeg er ikke ude efter at alle skal gøre som mig.. men jeg har fået flere rigtig grove beskeder herinde om at jeg er dyremishandler og min hest dør inden den er 10 år og lignende.. og så bliver jeg sur, for jeg er jo ikke bare hoppet op fordi jeg ikke kunne vente, men fordi jeg ud fra eksperternes mening, samt samtale med dyrelæge og massør har bedømt at det var det bedste for min hest..

• #20   3. apr 2010 og de "meget samlede 3 års og 4 års til kåringer og championater" - ja det er jo helt hul i hovedet efter min mening ! Før det første så kan man jo slet ikk få dem til at samle sig korrekt på det tidspunkt, suk !

Altså, der er forskellige grader af alting. Optimalt vil være (i mit hovede) som nævnt ovenover, men jeg synes ikke dit er mere dat ødelægge hesten end normal tilridning, måske faktisk mindre (fordi du sidder så lidt på hende). MEN ! Det er jo ligesom at jeg ser, at 5 timer på fold er bedre end 2, og 10 timer er bedre end 5..., men stadig synes jeg aldrig det vil være godt nok før hesten kommer på fold 24/7 ;P

• #21   3. apr 2010 ~ SilverFlake ~: Vi er helt enig i fold smiley derfor jeg har min i løsdrift.. i en hit stald, fordi folden er bedre og der er forskelligt underlag og grundlag for mere bevægelse.. som jo også opbygger hesten..
    Jeg bliver også så ked af det når jeg ser 3 eller 4 års heste med nakken trukket helt sammen, fordi den jo skal "gå til bidet" øv..

• #22   4. apr 2010 Jeg kender godt hitstalde, desværre er der ikk nogen i nærheden af mig, men en "stor" løsdrift ned til vandet(=sandet jord, så det bliver aldrig rigtig mudret, heller ikk da al sneen pludselig smeltede ! ) hvor der er hø ad libitum og jeg bestemmer maden, det må simpelthen være det næstbedste smiley

Ja, deter sku trist. Og teknisk set er det ligemeget om det er 3, 4, 17 eller 35 års hest, de bør ALDRIG gå så mast sammen for at "gå til (det DUMME !) bid! smiley

• #23   4. apr 2010 Silverflake: Jeg har en hit stald lige i nærheden.. men af personlige grunde er det ikke der min står.. hun står ca 60 km væk for at stå i hit stald smiley lyder også som et rigtig godt sted du står smiley
    Ja alt for mange heste får bare halsen trukket sammen.. fordi mange stadig tror at samling kommer ved at pille hesten i munden og drive samtidigt smiley
    Jeg rider dog med bid (men også uden) men jeg sidder ikke og piller eller fifler med det og bruger det ikke til at pladsere hestens hoved.. har det egentligt kun på fordi jeg gerne vil starte dressur stævner.. hesten kan fint styres uden smiley

• #24   4. apr 2010 Ja, jeg er i hvert fald meget tilfreds, specielt fordi jeg ikke tror jeg har set Kiwa så tilfreds et sted som her - og det er jo det vigtigste smiley
    Lidt off topic, men må man høre hvor hun står? Jeg kan ikk lade være med at tage sorger på forskud, så når jeg om lidt over et år regner med at flytte over på djævleøen for at studere til dr dyr, så vil jeg gerne finde et godt sted til min lille pruuh smiley

Som med foldtid og hestes tidlige tilridning, så er din tilgang til bid langt bedre end den almene rytter, men stadig ikk hvad jeg mener er perfekt (=ingen bid i munden) xD

I know, jeg er fanatisk smiley

• #25   4. apr 2010 Silverflake: Min står i Ringsted på noget der hedder skelgaarden smiley jeg bor selv i stor København.. og selvfølgelig findes der gode steder herinde, men de reklamere sjældent.. og så kan jeg samtidigt pga helbred ikke stå på selvpas eller noget med mange staldvagter hvilket gør at mange af de hestevenlige steder er udelukket.. fuldpas, hestevenlige forhold og en pris der kan betales er en svær combination..
    Jeg mener så ikke et bid i sig selv er "ondt".. eller at bidløs i sig selv er godt.. har desværre set heste redet meget grimt med bidløs "fordi man jo ikke gør skade når den ikke har bid på".. de heste ville klart have haft det bedre med et bid hvis rytterne så havde været forsigtige..

• #26   6. apr 2010 Det er helt rigtigt, nogen bruger bare det at de er "bidløse" som en undskyldning for at rive og flå i hesten (okay, overdrivelse fremmer forståelsen :P). Men man kan gøre mindst ligeså meget skade ved at presse hesten psykisk og forvolde skade den vej, som fysisk. MEN i min verden er det ikke perfekt, før man fjerner alle smerter, der i mellem er smerten fra bidet (som måske ikke vil komme som direkte smerte, men ubehag og irritation, da hesten jo ikke kan undgå at "bumpe" med hovedet pga takt, hvormed bidet vil hoppe lidt rundt og trykke på nerver..)

Spændende med stederne, tror lige jeg skal i pb med dig smiley

• #27   6. apr 2010 ~ SilverFlake ~: Optimalt skulle vi alle ride helt uden noget på hoved (for bidløse trense, rebgrime osv vil jo også altid tilføje et vist ubehag).. men sikkerhedsmæssigt kan det ikke lade sig gøre.. og ud over det er de færreste gode nok at at give gode nok signaler uden udstyr (hvilket så giver en forvirret og stresset hest) eller at få hesten til at bruge sig godt nok (hvilket kan give slid og ømhed).. men som sagt var verden perfekt og vi alle sammen super ryttere så burde alle heste rides helt uden noget smiley

Kommentér på:
Hvor tidligt?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce