{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
946 visninger | Oprettet:

Genoptræning/-Trøstruplund Stutteri {{forumTopicSubject}}

OBS! VED GODT DET IKKE HAR NOGET MED SYGDOM ELLER SKADER AT GØRE - MEN PLEASE, JEG VIL SÅ GERNE HAVE ET SVAR :')

Nu skal i hører! (:

Min pony, Kong Arthur er 8 år, og har aldrig været skadet alvorligt! - Grunden til at jeg siger dette er for at i ikke skal tage højde for tidligere skader, når/hvis i svarer.

Da jeg flyttede Arthur hjem (før jul) havde jeg ikke troet at jeg skulle miste lysten til at ride som jeg gjorde.
Dvs. at Arthur ikke har været redet i tre-fire måneder.
(Før dette var han redet en hel del, og havde muskler og kondition. Han sprang og gik dressur uden problemer, og var generelt en aktiv hest.)

Hvad jeg nu gerne vil hører er om:
_ Har i nogle genoptrænings-rideøvelser? (Jeg vil gerne forhindre at han bygger "unoder" op som stivhed o.s.v)
_ Har i nogle gode produkter som kan forhindre f.eks ømme muskler o.s.v?
_ Har i nogle gode genoptrænings/smidighedsøvelser der kan foregå fra jorden?

Grunden til dette indlæg, er nemlig at jeg i denne uge flytter Arthur over på Trøstruplund Stutteri! Hvilket jeg glæder mig mega meget til!
Derfor vil jeg også gerne hører om i har noget at sige om gården, eller om i står der? (:

(KUN SERIØSE SVAR)

Kram Laura.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Genoptræning/-Trøstruplund Stutteri
  • #1   5. apr 2010 Han skal rides frem og ned, og så tag en masse lange rolige ture, i et behageligt tempo som bliver holdt, selvfølgelig meget roligt i starten. Kapsuntræning er godt for ryg og halsmuskler. Tærren ridning (dvs. op og ned af bakker), og bomtræning vil være godt for hans benmuskler. Volter på bane, hvor han kommer ind med skulderen, ikke arbejdet ned i starten. Galop hvor han kommer op med ryggen bygger også godt med ryg og halsmuskler.

Hvis du ikke går for hurtigt frem skal du ikke bruge noget imod ømme muskler! Det vigtigste når du skal genoptræne er ikke at gå for hurtigt frem, det kan nemlig hurtigt ødelægge mere end det kan gavne. Husk når du rider ham i holdning at strække ud meget tit i starten, og senere hen kun tit. Ellers får hesten ikke nok ilt til musklerne, og kan begynde på ting som at skyde skulder, gå urent osv osv.

Så for guds skyld, tag det hele i hestens tempo ..

• #2   5. apr 2010 Ditte B: Det vil jeg kigge efter så! (:
    Det lyder godt! (: Glæder mig rigtig meget til at komme derud og stå! (;

Vildkatten:
    Jeg lytter til hvad du siger! (; Det er super gode rod, som jeg helt klart vil følge! (:

Jeg er stadig i tvivl med når i siger strække ud, og er også rimelig "nervøs" for at bruge det. Idet jeg har læst at udstrækning af hestens muskler og led kan sommetider skade, hvis du ikke ved hvad du laver! ^^,

• #3   5. apr 2010 Jeg har her en genoptrænings plan udarbejdet af mine dyrlæger, da Wald Staff var blevet opereret i hoven og efter 3måneders boksro.

Dette genoptræningsprogram forebygger overbelastninger og fremtidige skader der kan opstå i led og sener ved for hård træning på en hest der ikke er i form..

Det er en plan for heste der har været ude af træning i mere end 6 uger.

1.-3. uge(1.-5.uge)

Skridt på hårdt lige underlag(der har jeg bare brugt fold) Start med 30min de første dage. Øg gradvist til 90-120min sidst i perioden.

4.uge(6.uge)

Stadig skridt på hårdt underlag.
    Der lægges nu 5-6 travintervaller ind á 2min.
    Der traves på hårdt plan ligeud.
    Læg 1 interval ind daglig. Således at der sidst i perioden skridtes ca. 30min og traves i 15 intervaller.

5.uge(7.uge)

Fortsættes udendørs og der lægges 10-15min banearbejde ind.
    Der rides på stor volte i alle 3 gangearter.
    Der har jeg lavet det således:

Skridt 30min
    Trav 3x3min
    Galop 2x2 min
    Øg med 1min trav hver dag, og 1min galop hver anden dag. Og læg skridten ind i mellem hver trav og galop interval.

6.uge(8.uge)

Normalt arbejde.
    Dette genoptræningsprogram forebygger overbelastninger og fremtidige skader der kan opstå i led og sener ved for hård træning på en hest der ikke er i form..

Håber det kunne hjælpe lidt.

• #4   5. apr 2010 Godt smiley Når jeg siger strække ud, mener jeg blot at du helt slipper tøjlen, så hesten kan strække halsen det den vil. Det gør at han lige får ilt til musklerne, hvilket er utroligt vigtigt. Det er også en af grundene til at du ikke skal begynde at bruge indspænding eller noget lign. da han så er tvunget til at gå i holdning hele tiden, og derfor ikke får ilt til musklerne. Du kan sammenligne det med at du står og holder en vanddunk ud i luften med strækt arm. Sådan kan du ikke engang stå i 10 minutter, fordi det er så hårdt for din muskel. Medmindre du har utrolig mange armmuskler selvfølgelig. Men nu skal vi jo tænke på at der næsten ingen muskler er, og så er det umuligt at stå der mere end 5 minutter. Men efter du lige har slappet af i din arm, kan du komme igen, og stå der lidt igen. Hvis du forstår hvad jeg mener smiley

• #5   5. apr 2010 Simone: Arg! Super fedt ! d': Sådan et program er faktisk hvad jeg har søgt efter! (;

Vildkatten: Når på den måde. - Teknisk set er det "bare" ligesom når man skridter igang og skridter af? (:

• #6   5. apr 2010 Præcis smiley Jeg ville klart følge Simones program, og så sætte kapsun og bomarbejde på i 6 uge eller lign smiley

• #7   5. apr 2010 Okay smiley

• #8   6. apr 2010 synes det er nogle gode råd du har fået... og låner lige selv genoptrænings programmet til at få sat kondi i min ejen hest smiley

og synes egentlig godt at dit emne kan klemmes ind i denne gruppe for du vil jo gerne undgå skader på din hest efter at den har stået stille..

• #9   6. apr 2010 PIO: Er også rigtig glad for rådene! smiley

Nårh, okay - tak for det! ^^.

Kommentér på:
Genoptræning/-Trøstruplund Stutteri

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce