{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
677 visninger | Oprettet:

Genoptræning/-Trøstruplund Stutter {{forumTopicSubject}}

Nu skal i hører! (:

Min pony, Kong Arthur er 8 år, og har aldrig været skadet alvorligt! - Grunden til at jeg siger dette er for at i ikke skal tage højde for tidligere skader, når/hvis i svarer.

Da jeg flyttede Arthur hjem (før jul) havde jeg ikke troet at jeg skulle miste lysten til at ride som jeg gjorde.
Dvs. at Arthur ikke har været redet i tre-fire måneder.
(Før dette var han redet en hel del, og havde muskler og kondition. Han sprang og gik dressur uden problemer, og var generelt en aktiv hest.)

Hvad jeg nu gerne vil hører er om:
_ Har i nogle genoptrænings-rideøvelser? (Jeg vil gerne forhindre at han bygger "unoder" op som stivhed o.s.v)
_ Har i nogle gode produkter som kan forhindre f.eks ømme muskler o.s.v?
_ Har i nogle gode genoptrænings/smidighedsøvelser der kan foregå fra jorden?

Grunden til dette indlæg, er nemlig at jeg i denne uge flytter Arthur over på Trøstruplund Stutteri! Hvilket jeg glæder mig mega meget til!
Derfor vil jeg også gerne hører om i har noget at sige om gården, eller om i står der? (:

(KUN SERIØSE SVAR)

Kram Laura.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Genoptræning/-Trøstruplund Stutter
  • #1   5. apr 2010 Stræk øvelser med benene er rigtig godt. Min har havde stået stille i 7 år pga af skade, så hun var meget stiv benet, så begynde at lave stræk øvelser inden træning, og efter, har gjordt det i ca 3 måneder nu, og hun er næsten ikke stiv mere. Snakkede med dyrlægen også, og han sagde jeg bare skulle forstætte med det. smiley

• #2   5. apr 2010 Blanca & Ida: På hvilken måde strækøvelser? smiley

• #3   5. apr 2010 Skal forklare det så godt jeg kan. smiley

Starter med forbenene:
    Du løfter benet så den kommer i "spansk skridt holdning", den skal muligvis have lidt hjælp til at strække det helt, så hold om koden med den ene hånd, og pres lidt med den anden hånd på knæet, selvfølgelig ikke for meget, gør du det for hårdt, siger den selv fra, ved at trække benet til sig (tager et par gange før man finder ud af hvor meget man kan presse), hold den i denne stilling ca 5-10 sek.

Skift så til noget á la Frieser knæløft, og løft det så højt op du kan, det er en god ide, at holde med den ene hånd på kodeledet, så er det lidt nemmere, også her hold den i ca 5-10 sek.

Så den sidste, buk knæet, så benet danner en "L-form". Hold på knæet, samtidig med du støtter på hoven med den anden(det nemmeste er at stå på siden af hesten), og træk så lidt i knæet, så du hiver benet indad, men ikke for meget. og også ca 5-10 sek her.

Og lav det så i denne rækkefølge:
    Spansk skridt holdning
    Frieser knæløft
    L-form
    Frieser knæløft
    Spansk skridt holdning

Alle i ca 5-10 sek.

Bagbenene er enlig næsten det samme

Spansk skridt holdning (KUN hvis du kan stå bag hesten uden den gør noget)
    Frieser knæløft
    L-form
    Og en lille mellem ting efter L-form (den kalder vi lige samlet)
    Du løfter benet, så det øverste af benet er i skrå stilling, og tager så nede ved kodeledet(er en god ide at holde med begge hænder), og trækker det nederste af benet så langt op mod den øverste del som du nu kan.

Så det bliver:

Spansk skridt holding
    Frieser knæløft
    L-form
    Samling
    L-form
    Frieser knæløft
    Spansk skridt holdning

Og også alle i 5-10 sek

Og før og efter træning

Håber det kan bruges. smiley
    Og ved godt nogle af dem måske kan lyde lidt barske, men de virker. smiley

• #4   5. apr 2010 Jeg er med ! smiley
    Det vil jeg huske.
    - Er det både før og efter ridning? (:

• #5   5. apr 2010 Ja, træning generalt, longerning, spring med og uden rytter, dressur osv. Bruger dog selv kun til longering og løs spring, og andre jordtrænings-ting, da min ikke er redet op endnu.

• #6   5. apr 2010 Okay smiley

• #7   7. apr 2010 Øvelsen i at bøje halsen:

Mål: Blid måde at løsne evt. modstand i hoved- og nakke.

1: Læg en hånd på hestens næseryg, mindst en håndsbredde over næseborene, og den anden hånd øverst på halsen omkring en håndsbredde bag nakken.

2: Bøj blidt hestens hoved sidelæns i det område hvor dens hoved går over halsen.
    Gentages fra begge sider.

Øvelse i at frigøre bagparten.
    Denne øvelse er ikke en forpartsvending da hesten gerne må cirkle rundt på forbene.

1: Fra venstre side - stå ved hesten og se imod dens bagpart.
    Læg venstre hånd på træktorvet ca. en halv meter fra hestens kæbe og hold resten af rebet i højre hånd.
    Bevæg dig ned imod bagparten og brug tydeligt kropssprog for at få hesten til at flytte bagbarten væk fra dig.
    Dog gør det positivt.

2: Ryk lidt i rebet for at få hesten til at flytte hovedt over imod dig og dermed tage det første skridt.
    Hvis han ikke reagere på din kropsholdning kan du svinge rebet blidt imod hans bagpart - dog uden at ramme.

Gøres også fra begge sider.
    Et skridt af gangen i starten og ros - derefter kan du forlænge antal af skridt så den tilsidst går rundt om forparten på en lille cirkel - men igen, den må gerne bevæge forbenene.

Så er der gulerods øvelsen..

Her stille du dig ved hestens flanke og holder evt. godbid i din hånd ind imod heste og torv i den anden...
    Du beder gradvis hesten om at række ud efter gulerodden - og forlænger gradvis bøjningen.
    Bed til sidst hesten holde formen i 5-10 sek.

Gøres også fra begge sider..

Så kan du gøre det samme...
    Denne gang skal hesten strække overlinien og du holder gulerod imellem hestens forben.
    Igen, lidt af gangen og gradvis forlænge.

Mvh. Julie

• #8   7. apr 2010 Udover disse øvelser - også de andre du fik, så er det en god idé at skridte nogle gode ture i forskelligt terræn - eller trække en tur...
    og og ned af bakke - lige stier mm.

Kommentér på:
Genoptræning/-Trøstruplund Stutter

Annonce