{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.664 visninger | Oprettet:

Føl med dårlig mave {{forumTopicSubject}}

Mit 18 dage gamle føl har dårlig mave. Det startede sidste tirsdag, talte med dyrlæge fredag og vi blev enige oma t det måtte være fordi den spiser af wrappen så jeg fik noget pasta til at stabilisere maven og skulle sørge for at hoppen får wrappen så føllet ikke kan nå det. Det blev også bedre søndag/mandag, men her til morgen var der igen tydelig tegn på tynd mave i halen og ned af bagbenene.

Føllet spiser også af hoppen foder som også er beregnet til føl/plage så det skulle der ikke være noget problem i.

Ved at hoppen kan have været i følbrunst men hvor længe står det på for hun syner ikke af at være i brunst nu?

Håber I har erfaring fra lignende og hvad gjorde i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Føl med dårlig mave
  • #1   13. apr 2010 lyder som alm. dårlig mave pga. hoppens følbrunst... de kommer i følbrunsten typisk på 9-10 dagen, men der kan godt gå længere tid og så er dens varighed som en typisk brunstperiode... vi har flere gange oplevet at hoppens følbrunst først kom på 14. dagen...

• #2   13. apr 2010 Vores føl fik det også og vi fik afvide vi skulle skølle lorten af hendes bagparti fordi ellers ville hun miste al pelsen på bagpartiet...
    Vores stod inde og fik hø hele dagen og var ude en time om dagen det gik så over efter nogle uger..

• #3   13. apr 2010 Ja jeg vasker hende også bagparti hver dag og hun har allerede mistet lidt hår så det er rigtig synd for hende.

ja jeg giver også hø, men hun er på fold hele dagen tidlig morgen til aften måske det kan have betydning??

• #4   13. apr 2010 tror det der er noget dyrlægen skal have lov at svare på..

• #5   13. apr 2010 Orm kunne også være en mulighed..Meget normalt hvis hoppen ikke lige er ormebehandlet for nyligt. Derfor giver vi altid ormekur ca 14 dage før termin.

• #6   13. apr 2010 Når hoppen kommer i brunst får føllet gerne tyndskid, det er helt normalt, vaks den med lidt lunkent vand, og hold den ren, så den ikke bliver hudløs.

• #7   13. apr 2010 det normalt smiley - det går over, hvis det er MEGET slemt vil dyrlægen nok anbefale noget A38 - men snak med dyrlægen om det

• #8   13. apr 2010 Vores fik kun lov til at komme ud 1 time om dagen da det var dyrlægen der sagde det.

• #9   13. apr 2010 det var da underligt :S - Laudino var ude 24/7 de første 4 måneder af hans liv

• #10   13. apr 2010 meldgaard.

Det kommer jo an på hvonår på året de er født. Min lille pige er også ude i kort tid et par gange om dagen. Når hun bliver træt og ligger sig kommer de ind igen. Da føl ikke kan regulere temperaturen de første par uger. Og lige pt er vi tæt på fryse punktet om natten

• #11   13. apr 2010 ja - men nu er Laudino osse født i slutningen af maj jo smiley

• #12   14. apr 2010 Ja det er noget underligt noget med den her dårlige mave - føllet spiser fint hos hoppen og nipper hø og af hendes fuldfoder og løber glad rundt.

Hoppen fik en ormekur ca. 1 måned før forventet foling så den del skulle også være dækket ind.

Ja jeg vasker hende med lunkent vand og hun fik noget mere ro-kolin (pasta så tarmflora skulle stabiliseres igen) som dyrlægen havde givet mig.

Hvor længe har Jeres føl haft det her tyndskid?

• #13   14. apr 2010 Blue Hors laver også en sprøjte, der stabilisere tarmen på føllet, prøv den hvis det forsætter, den er effektiv.

• #14   14. apr 2010 Vi giver vores føl hopper elektrolyt hvis føllene får diarre, det stopper som regel diarre ved føllet, da det kommer ud igennm modermælken, det er en god løsning, hopperne fr den 1 ormekur 14 dage inden forventet foling og aå får de en til når føllet er en uge gammel, vi har derfor ikk de store problemer med diarre.. og vors går ude døgnet rundt, med adgang til at kunne gå ind´hvis de har lyst til dette...
    De har fri adgang til hø og hopprne får foder 2 gange daligt..

• #15   14. apr 2010 Hej Lea,

Hvorfor giver I ormekur til hoppen en ugen efter fødsel, den de får inden burde jo dække dem begge ind ifølge min dyrlægen?

Køber I nogle specielle ormekur eller er det den Jeres dyrlæge ordinere?

• #16   14. apr 2010 fordi at ikke alle æg og orme et 100 % væk ved første ormekur, derfor 21 dage efter første ormekur for at være sikker på at alt er væk, det er i samråd med vores dyrlæge at vi har fået dette ordineret..
    Vi skifter præperat, me den kraftige Egui max bruger vi som regel når føllet er en uge gammel, men den første kan være et mildere peæperat så som banminth.. Equi-max fjerner næsten alle former for orm, og er en af de kraftigste der er på markedet i pastaform, ellers skal man give dem imovac, som bliver sprøjtet i blodet, den tager lt fra lungeorme til bremselarver osv, men ikke mange bruger denne... Men den ormekur de får når føllet er født, skal være kraftigt, for optimal virkning da det går igennem modermælken, og ikk igennm blodet..

• #17   14. apr 2010 OK det giver mening tak for rådet!

• #18   14. apr 2010 du skulle måske give den en billig rødvin , det pleje at hjælpe når dyr har tynd mave,der gø man ved kalve og køer

• #19   16. apr 2010 Det går bedre nu hun er ikke smurt ind på bagparti og hale men kan se det er stadig tyndt det der kommer så jeg håber vi er ovre det værste.

• #20   16. apr 2010 Aase ! : Man give ikk rødvin til kreature pga.. diarre, men kan give det til kvæg med trommesyge, det er kke det samme smiley

Kommentér på:
Føl med dårlig mave

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce