{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
669 visninger | Oprettet:

Smed og hove? {{forumTopicSubject}}

Dixie har fået den vane at hun stejler når jeg renser hende hove, jeg bliver ved med at holde men nogle gange er det lidt svært og så bliver jeg jo nødt til at slippe! Det er kommet efter at hun er blevet vænnet fra - idag 1 uge siden! Jeg har altid stået så tæt på de andre heste/ hendes moar, så hun har altid virket temlig afslappet! Men pludselig springer hun bare op og lige inden bevæger hun hendes bagpart væk fra mig!

Her på Mandag kommer smeden så, og jeg ved at han nok ikke ville give op! Han går meget ind for hestens pricipper og arbejder roligt men fast! Så skal jeg bare lade ham tage tjørnen eller kan jeg selv gøre noget så hun ikke virker helt så skræmt? Altså kan jeg gøre noget her de her dage fredag, lørdag søndag for at vænne hende til det uden stejl?

Det irriterer mig ekstremt for hun var bare sååå dygtig inden hun blev vænnet fra!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smed og hove?
  • #1   15. apr 2010 Tror du godt jeg kan det på 3 dage ? smiley

  • #2   15. apr 2010 du skal helt klartøve med hende enden smeden kommer... du skal tænke på at han ordner mange hove på en dag og det er hårdt arbejde at være smed.. det er også dig den gør det overfor så det ville ikke hjælpe at det var smeden der satte den på plads..
    hvis din plag går alene på fold er det ikke mærkeligt at den bliver skør.. hesten er et folk dyr og det har brug for anden heste kontakt.. prøv om der ikke er en hest du kan lukke på samme fold som din...
    stejler hun er det bare med at være kontant.. hammer hende sådan en på halsen samtidig med at du reagere højlydt.. den skal vide at den ikke må stejle eller vende bagparten til dig.. det kan blive rigtig farligt hvis du ikke får den stoppet med de der unoder..
    held og lykke


  • #3   15. apr 2010 Ninna J - hun går med min fjordhest smiley - Er der ikke en anden måde jeg kan få hende til at forstå at hun ikke skal stejle på end at slå hende?

  • #4   15. apr 2010 Jeg gjorde egentlig det at jeg lavede snoren så kort at den ikke kunne få hovedet så højt op den kunne komme til at stejle, syns ihvertfald ikke du skal slå den, det er aldrig godt at slå dyr.

  • #5   15. apr 2010 kixen K
    Nej, det med at slå ville jeg i hvert flad ikke da jeg har set den modsatte virkning på nogen der gør det -.-'

    Kixen K steljer hun den dag i dag?


  • #6   15. apr 2010 du skal du ikke gennem tæske hende hvis det er sådan du har forstået dette.. du skal bare give hende et ordeligt hak for at hun forstår at hun ikke skal stejle op af dig eller vende bagparten til dig..
    hvis der er en anden måde der virker på dette der, er jeg meget interesseret i at høre dette.. da selv dem der udøver hores manship giver dem et hak en gang imellem.. tor ikke det virker og stå at kigge på den og så kysse og kramme den bagefter.. tror der imod det fremprovokere det forkerte..
    en ting er sikkert dette der skal den ikke gøre og det skal der gøres noget ved så hurtig som muligt..


  • #7   15. apr 2010 Hun stejler ikke nej, og jeg vil lige sige den nærmest var sådan i starten jeg nær aldrig havde fået snoren på, jeg er faktisk også nybegynder med føl, så hvis jeg kan kan du også få det til at virke.

  • #8   15. apr 2010 kixen K: jeg ville ikke personlig gøre det der fordi jeg ville være bange for at min plag ville blive så forskækket at hun ville springe grimen.. og har de først fået en dårlig oplevelse med at så bundet er det svært at komme af med igen..

  • #9   15. apr 2010 Kixen Hørt- ikke slå aldrig
    Tolmodighed tolmodighed
    Det med at smed tror jeg godt han forstå ved så ung en hest.
    Det kan altså godt svinge hvad de kan og pludselig gå et skrit tilbage også fremad igen
    Den er jo også kort tid siden den er kommet fra sin mor ikke det skr en masse i sådan et ungt liv
    Så tag du det bare rolig det skal nok komme igen


  • #10   15. apr 2010 Okay, det ville jeg prøve smiley - Men tager stadig i mod flere ting!

    ninna J
    Havde ikke lige forstået det sådan, men jeg ville bare helst ikke slå smiley Tror da på at nogle heste reagere bedre sådan!!
    Jeg tror personligt at der må findes en eller anden måde at straffe hesten anderledes på ;P


  • #11   15. apr 2010 Det et også iorden, enhver bruger jo den metode de syns bedst om. for mig har der ikke været problemer med det smiley

  • #12   15. apr 2010 jeg har osse et problem med at rense hove på mit føl, her er det dog baghovene der er problemet.. Havde en lang kamp med hende, hvor jeg så brugte metoden med et trækketov om benet, så man ikke blev ramt, men stadig kunne holde benet oppe.Så gik det super godt i en periode men nu er hun træls igen.. Blev så træt af det en dag, at jeg giv hende et lille klap. Det gjorde bare at hun blev bange for mig, så det gør jeg aldrig igen smiley
    Har haft smed til hende og han måtte IKKE tage baghovene, så vi starter med at han tager forhovene mange gange til hun er vant til ham og hans værktøj . Men jeg har osse tænkt på noget beroligende..

    Har du prøvet evt at få en til at stå og give den godbider imens?


  • #13   16. apr 2010 Tror 3 dage kan du ikke nå det på.
    Men aftal med smeden at I tager det I og følle vil være med til. Tag det som en slags træning.
    Har også trænet og trænet med min nu 1 års. Nogle dage gik det fint og andre dage mindre fint smiley
    Da smeden skulle komme første gang, sagde jeg i telefonen at det var første gang for den bette, og at det ikke var altid hun var lige smarrbejdsvillig, så han vidste det inden han kom (det kan jo godt tage lidt længere tid). Han sagde at det var helt fint, og at vi bare kunne tage det stille og roligt og se hvor langt vi kom.
    Da smeden kom holdt jeg hende i træktovet og havde så ellers en masse gulerødder (det bruger jeg ikke når jeg normalt træner) som hun fik, mens han ordnede fusserne.
    Han sagde bagefter at han troede hun nærmest ikke havde opdaget at hun var blevet ordnet smiley
    Bagefter tog han naboens unghest som heller ikke altid er lige samarbejdsvillig - hende gav vi også en masse gulerødder og det gik lige så fint.

    Held og lykke med det. Og husk benene falder ikke af den selv om det ikke lykkedes 100 % - det skal nok komme

    MVH Lillian


Kommentér på:
Smed og hove?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce