{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.967 visninger | Oprettet:

Stejler ved hovrensning, evt. balance {{forumTopicSubject}}

Jeg har en dejlig pony vallak på snart 5 år. Han er da ikke en nem hest og har også altid slået ud med forhovene ved hovrensning, hvilket vi har arbejdet rigtig meget med. Han har haft smed 3 gange i den tid hvor jeg har haft ham. De første to gange var det med Christina Keppie og der var han urolig, slog lidt ud med benene og løftede sig en enkelt gang. Der var han dog generalt meget dårlig til at få renset hove og var helt tydeligt bare meget urolig. Hun var dog meget tålmodig og det gik fint.

Her i onsdags havde jeg så smed ude igen. Denne gang var det en mand, men han var super god. Micky var overraskende nok fuldstændig rolig, holdt hovedet under mankehøjde og stod helt stille. Han løftede pænt hoven, men når han havde holt den ca. ½-1 min. stejlede han. Dette skete igen og igen, dog ikke med baghovene. Det var et hel velovervejet stejl, altså slet ikke noget panik.

Vi prøvede alt muligt, give ham hø imens, flytte ham så han kunne se hans foldkammerater osv. Intet virkede. Det undrer mig meget da han aldrig har gjort det med mig. Min første indskydelse var at han havde haft en dårlig oplevelse med mandlige smede eller bare mænd hos gamle ejer. Jeg har dog ikke set nogen form for ubehag når min far har været med derude.

Dagen efter(i torsdags) skulle jeg så rense hovene igen, og der gjorde han det saksusme igen(; Nu er jeg ret overbevidst om at det skyldes balancen da jeg jo faktisk heller ikke plejer at holde benet så længe.

Har i nogle forslag til hvordan jeg kan træne hans balance fra jorden?
Og har i evt. et andet forslag til hvorfor han opfører sig sådan her?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stejler ved hovrensning, evt. balance
  • #3   20. apr 2010 Jeg kunne absolut ikke drømme om at slå et æg ud i hovedet på min hest, alt for ladt, men det er da sygt.. Jeg mener desuden, som Team India også siger at heste ikke kan være stædige eller frække, det ligger simpelhen ikke til deres natur. Jeg synes dog bare at det er underligt at han ikke er panisk eller bange...

• #6   20. apr 2010 lyder ikke som en god idé at lade ham spise imens..

Når Laudino får ordnet hove skal han ikke forstyrres af forskellige ting, som mad, og spændende ting, så kan han ikke koncentrere sig..

Ved ikke om det med din er lidt oprør, eller manglende balance, men bomtræning er godt til balancen..

• #7   20. apr 2010 Læste kun overfladisk men prøver at komme med mit bud.
    Det skyldes sikkert balance at han stejler MEN jeg tror fejlen er at du ikke langsomt er gået op i at holde i længere og længere tid. Altså løfte og sætte med det samme (når han self er sød) og så holde 1 sek mere hver gang!
    Så da han måtte give op mht at holde balancen med smeden og valgte at stejle begyndte den indlærte adfærd at stejle = slippe for at rense hove og derfor gjorde han det igen med dig.

Jeg ville nok starte med at træne på bagbenene da han jo så (går jeg ud fra) ikke kan rejse sig. Han skal stå et roligt sted uden forstyrrelser så han er opmærksom på dig og i balance (evt bundet løst i begge sider).
    Så er det bare forfra med træningen som jeg beskrev længere oppe.
    Giv en masse ros når han holder hoven pænt. Når dette er en naturlig ting så kan du begynde på forhovene, bare gør det så hurtigt i starten at han ikke kan nå at stejle og øg så tiden.
    I denne træningsperiode ville jeg personligt helt undlade at rense hovene så træningen er intensiv og ikke væksler mellem gode og dårlige oplevelser.
    Håber mit svar kan bruges smiley

• #8   20. apr 2010 Min unghest har gjort det samme et par gange hvis smeden har været rigtig længe om at ordne hovene.. så løfter hun det andet forben og prøver at hivet benet til sig.. er også ret sikker på det er balancen, at de simpelthen bliver trætte i det ben der skal bære vægten..
    Og dejligt med din indstilling smiley at den ikke bare er dum, fræk eller stædig og skal straffes..

Bettemus.. smiley : Nej heste kan ikke være stædige.. at din søsters hest stopper har da intet med stædighed at gøre.. den har helt sikkert en grund til at stoppe.. og den står ihvertfald ikke og tænker "vil ikke, vil ikke".. at slå et æg i hoved på hesten er pænt sagt hul i hovedet.. for det første virker det ofte ikke (jeg har haft en der stejlede på staldgangen når hun fik renset sår.. den slog hoved i loftet flere gange og det stoppede den ikke).. du risikere også at forskrække hesten så den går i panik og måske smider sig bag over til fare for både den selv om menneskerne.. og selv om det evt virker, så er det jo kun symtom behandling og fjerner ikke grunden til problemet, så den vil sandsynligvis blot begynde på noget andet..

• #10   21. apr 2010 Tusind tak for jeres svar(: ! Katrine P: super god plan, den vil jeg helst sikkert benytte. Der er nemlig næsten ikke nogen problemer med bagbenene så jeg tror at du har ret i at det er en god ide at starte der, så han får nogle gode oplevelser med det. Nu har jeg jo også et stykke tid at løbe på inden smeden skal komme igen.. (: Og så bare masser masser af ros(;
    Signe: Ja, altså for når jeg tænker over det, så plejer jeg jo bare at løfte hoven hurtigt, rense den og sætte den igen.. Der er selvfølgelig meget stor forskel på det og så når smeden holder den, både højere oppe og meget længere tid. og nej, jeg er helt overbvidst om at det ikke bare er noget han gør for at være stædig eller fræk.. (:
    og Bettemus: pointen er jo at hesten aldrig vil være stædig, det kan den ikke. Det kan jo meget vel være tillært adfærd som gør at din søsters hest handler som den gør. Altså at den har lært at når den gør det, så slipper den for pres eller på anden måde sker der noget som den lærer af.

• #11   21. apr 2010 det med balancen..

Jamen hvis det er balancen, er det jo ikke kun ved hovrensning, så har han vel osse svært ved balance i andre ting..

balanceproblemer er jo ikke blot 1 ting det berører..

Eksempelvis springning (når plagen bliver ældre)
    Kontragalop
    galop changementer
    og andre øvelser der kræver meget i balance - og ridning i terræn

• #12   21. apr 2010 Meldgaard $: Der er jo ingen der siger den har dårligere balance end andre (altså noget der ligefrem vil give den problemer) ungheste har bare lige som børn en dårligere balance hvis det ikke er noget de er så vandt til.. her hvor smeden holder benet højere og længere end den er vandt til..

• #13   21. apr 2010 men en 5 års har vel haft smed før?

• #14   21. apr 2010 Meldgaard: Han er ved at blive tilredet og har ikke lavet andet end at gå på en fold til han var 4½, så han er lidt bagefter(: Ligenu er jeg lige begyndt at gøre ham ryttervandt og ellers arbjeder vi kun meget simpelt fra jorden. Han har dog løssprunget en del hvor der ikke har været problemer. og ja, han har haft smed før, men dér har det været en kvinde som ikke har holdt benet så højt og desuden har hun ikke været i stand til at holde det så længe, så når han slog ud med benet måtte hun mere eller mindre sætte det ned. Han har dog også løftet sig en enkelt gang med hende også. Men du har helt ret - det er da en af de ting der taler for at det ikke er balancen.

• #15   21. apr 2010 altså hvis han på andre områder osse har en smule svært ved at holde balancen...

Så kan det jo være han bare er lidt forvirret over at gå fra foldbums til civiliceret ridehest smiley

Det hører man ofte om smiley

• #16   21. apr 2010 .... så det er nok derfor?

Eller osse er det fordi som hun selv skriver hesten har stået på en mark i 4 ½ år, og nu skal være ridehest..

• #17   22. apr 2010 Meldgaard: Jeg tror ikke det er det, da der har været rigtig mange problemer med at han ikke forstod at nu skulle man rent faktisk til at lære noget og at der kom en rutine i hverdagen. Derfor blev han meget stresset, løb alt væk, blev aggresiv når vi trænede og holdt altid hovedet højt. Han kom så i træning på paradisgården. Da vi kom hjem derfra stod det på en masse træning i hans tempo(dette var midt i januar) vi gik. stoppede og bakkede. Trænede at han skulle holde hovedet lavt osv. Det går rigtig godt og er fornylig begyndt at arbejde stille og roligt med at gøre ham ryttervant, hvilket han tager helt afslappet. Jeg er meget opmærksom på hvis han virker tegn på at blive stresset, men der har slet ikke været noget.

• #18   22. apr 2010 men at stille en hest på en mark i 4 ½ år og så gøre den til ridehest kontra at "træne" ridehesten fra føl

Vil foldbumsen på 4½ altid have det sværrer og uundgåeligt blive mere stresset..

Jeg tror ikke balancen har noget med dette tilfælde at gøre.. - eftersom hesten er 4½ år.. og burde have en fin balance

• #19   23. apr 2010 Vi kan godt blive enige om at der er meget stor forskel på om hesten har været i arbejde ½ år eller hele sit liv, og det har været rigtig hårdt for ham at skulle lære at nu skal man til at lære noget. Jeg er dog så enorm omhyggelig med at holde øje med om han viser bare det mindste tegn på at blive stresset. Når han bliver stresset bliver han op at køre, stikker af og holder hovedet højt. Det var bare den komplet modsatte adfærd han udviste da smeden var dig. Han var fuldstændig rolig, afbalanceret og holdt hovedet lavt. Når han løftede sig var det ligesom en meget velovervejet beslutning.. ingen panik, frygt, og ingen tegn på at han var stresset eller urolig

Kommentér på:
Stejler ved hovrensning, evt. balance

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce