Stejler ved hovrensning {{forumTopicSubject}}
Jeg har en dejlig pony vallak på snart 5 år. Han er da ikke en nem hest og har også altid slået ud med forhovene ved hovrensning, hvilket vi har arbejdet rigtig meget med. Han har haft smed 3 gange i den tid hvor jeg har haft ham. De første to gange var det med Christina Keppie og der var han urolig, slog lidt ud med benene og løftede sig en enkelt gang. Der var han dog generalt meget dårlig til at få renset hove og var helt tydeligt bare meget urolig. Hun var dog meget tålmodig og det gik fint.
Her i onsdags havde jeg så smed ude igen. Denne gang var det en mand, men han var super god. Micky var overraskende nok fuldstændig rolig, holdt hovedet under mankehøjde og stod helt stille. Han løftede pænt hoven, men når han havde holt den ca. ½-1 min. stejlede han. Dette skete igen og igen, dog ikke med baghovene. Det var et hel velovervejet stejl, altså slet ikke noget panik.
Vi prøvede alt muligt, give ham hø imens, flytte ham så han kunne se hans foldkammerater osv. Intet virkede. Det undrer mig meget da han aldrig har gjort det med mig. Min første indskydelse var at han havde haft en dårlig oplevelse med mandlige smede eller bare mænd hos gamle ejer. Jeg har dog ikke set nogen form for ubehag når min far har været med derude.
Dagen efter(i torsdags) skulle jeg så rense hovene igen, og der gjorde han det saksusme igen(; Nu er jeg ret overbevidst om at det skyldes balancen da jeg jo faktisk heller ikke plejer at holde benet så længe.
Har i nogle forslag til hvordan jeg kan træne hans balance fra jorden?
Og har i evt. et andet forslag til hvorfor han opfører sig sådan her?
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.388
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 26 Svar: 151
Og altså først prøvede jeg hvor han stod helt alene, men der var ingen vrinsken eller lignende, for en sikkerhedsskyld flyttede vi ham jo dog op til hans egen fold hvor han kunne se dem. Han kiggede dog slet ikke på dem. Han elsker græs, og fik også lov at spise, men alligevel stejlede han/:
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Lyder som om han godt kan, men at han bliver utryg/usikker og evt. kommer ud af balance efter for lang tid?
Det jo ikke naturligt for en hest at stå på 3 ben, så hvis den står og spænder og ikke er helt afslappet er det ikke just behageligt.
apr 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Ville tage nogle små intervaller, dvs. stopper FØR han mister balancen så man træner den og vænner ham til det, som hvis vi andre skal lære at stå på et ben ;).
Men vigtigst af alt stoppe før han begynder at stejle eller ligger an til det, så man slutter når legen er god.
Evt. lære ham spanske skridt tænker jeg, det jo også en øvelse - bare med lidt sjov i hvor hesten skal bruge balance, især hvis den skal lære at gå imens.
apr 2008
Stejler ved hovrensning