Gode råd?? - Respekst {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg har en dejlig plag på lidt over 2 år.. (oldenborg/fuldblod)
Problemet er at hun er begyndt at blive lidt voldsom/dominerende, som om hun ikke respekterer mig.. (Det er kun engang imellem)
Problemet er, jeg er blevet opereret i knæet, og "tør" ikke tumle alt for meget med hende at den grund, hvis hun bliver for voldsom..
Har i nogle gode øvelser man kan lave?
Jeg står og skal til dyrskue med hende midt i Juni måned, og vi er gået i gang med at øve, men har bare brug for lidt tips/øvelser som jeg evt kan bruge for at hun finder ud af at det er mig der bestemmer.
Et eksempel kunne være at hvis hun bliver nervøs eller vil væk vader hun bare ind i den person der nu står i vejen og tager hovedet op..
Et andet eksempel: Hun har før haft hovedtøj på, men den anden dag da hun skulle have det på tog hun hovedet op, og vendte rundt hurtigt, og gik ned med hovedet ind over en bokslåge, da jeg så prøvede at få hende tilbage så løb hun bare med bringen ind i bokslågen, selv om den var lukket, som om hun troede hun kunne gå igennem, og så blev hun lidt nervøs at den grund, da det jo gav et ordentlig brag.. Og hun er sådan oppe og køre en gang imellem?!
Råd/ideer modtages med KYShånd!
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Nå, sorry... men du ramte lige en af mine kæpheste.
Anyways... det der med at gå ind i sin tobenede ledsager, når man bliver nervøs/usikker/bange, er ifølge min erfaring et unghestefænomen. Føllet/plagen gør nøjagtigt det samme i sådan en situation, som den ville gøre med sin mor; forsøger at gemme sig bag os. Her vil det være en stor hjælp for dig, hvis du kan tage dette i opløbet; dvs. forudse hvornår hun vil gå ind i dig og så sende hende lidt væk fra dig, så du hele tiden forlanger, at hun holder en bestemt afstand. Jeg er selv igang med den samme træning med min Frieser-plag, Falle. Han tror nemlig, han skal hoppe ned i min lomme, hver gang vi støder på noget, han synes, er farligt.
Angående oplevelsen med hovedtøjet, du beskriver, så lyder det faktisk sådan, som jeg af og til oplever Futte, min oldenborger/hannoveraner-plag. Han kan godt være vant til noget for så lige pludselig en dag at "glemme" alt om det og opføre sig totalt rasmus modsat + han også kan køre sig gevaldigt op fra tid til anden. Gad vide, om det der det der varmblod?
Nå, men når han gør det, plejer jeg altid at reagere ved at "gå et skridt tilbage" og simpelthen starte forfra med tilvænningen. Gå lidt hen imod hende med hovedtøjet, når hun så vender sig og kigger på dig, vender du rundt og går væk fra hende igen. Kommer hun hen til dig, så ros hende, nus hende, lad hende snuse til hovedtøjet osv. Herefter kan du stille og roligt prøve at give hende hovedtøjet på igen.
mar 2008
Følger: 74 Følgere: 78 Heste: 13 Emner: 24 Svar: 1.477
Jeg har ikke ligefrem nogen øvelser, men tror mere lige det handler om at rette ryggen samt hovedet op, også lige tage fat i hende og bakke hende tilbage.
Altså jeg har selv en myrehest. Nu er hesten 5 år gammel, aktiv stævnehest mm. Hun kigger sig på INGEN måde for når man er på jorden. Hvis hun vil kigge, jamen så banker hun da bare hvoedet til venstre, uden overhovedet at se om der er folk, som mig. Det samme er hvis du står og holder hende. Jamen så går hun frem, og hun reagere så dårligt, at du blive nødt til at næsten skrige hende ind i hovedet, at nu skal hun gå tilbage, og stå stille de sek det tager, samt virkelig bare presse hende på bringen, for at få hende til at bakke..
mar 2008
Følger: 38 Følgere: 166 Heste: 6 Emner: 59 Svar: 1.188
så min veninde sagde jeg skulle bakke ham så han skulle stoppe når jeg stoppede vis ikke skulle man bakke uden berøring men det virkede ikke
så prøvede jeg med pisk og brikkede ham på bringen ver gang han skulle bakke og nu stopper han når jeg stoppe og bakke når jeg gør eller et let tag i træktovet
mar 2008
Følger: 38 Følgere: 166 Heste: 6 Emner: 59 Svar: 1.188
jul 2006
Følger: 55 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 195
Klikker træning har jeg ikke prøvet, og vil ikke begynde på noget helt nyt, hvis ikke vi får det indlært ordentligt inden vi alligevel skal afsted, men det kunne da være værd at huske til senere..
Jeg prøver også meget det med at bakke hende hvis hun "prøver på noget" eller skal til at være helt oppe at køre, men hun bliver hurtigt træt af det, og hopper så bare lige i vejret eller slår med hovedet, og så er hun altså lidt svære at tumle med..
Men måske hun også kan have sine dårlig dage, for da jeg tog hende ind skulle hun have en anden grime på, og jeg (forventede selvfølgelig det værste) men der stod hun bare lige så fint og gjorde ingen ting, og det var selv om der var mad i krybben..
Men har også snakket med en veninde som foreslår at når jeg skal flytte hende, skal jeg stille mig foran hende, og så lave "høje knæløft" imens jeg siger bak, og bakker hun ikke, skal jeg så gå tættere og tættere på hende, og hvis hun stadig ikke flytter sig, skal jeg ramme hende på bringen med knæet.. Så det må jo også prøves af om det evt. virker..
Ak ja, de kære unge dyr :o)
Gode råd?? - Respekst
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside