{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fravæning, hvad er bedst?
  • #1   31. maj 2010 Jeg har prøvet begge dele med at først kun tage dem fra hinanden et par timer og så tilbage..sidste år har jeg gjort det på den hårde måde og bare taget dem fra og stilt dem på en mark ved siden af moren så de kan se hinanden. Den sidst nævnte fungerede meget bedre for mig. Der er der også mindre chance for at moren får yverbetændelse end man tager lidt fra og så tilbage igen.
    Men tror man skal selv finde ud af hvordan man synes man gerne vil gøre det

• #2   31. maj 2010 Altså vi startede (Karina) startede med at sætte følle i en boks ved siden af moren i en ½-1 time.. Så sætter du dem tilbage..
    næste dag lidt mere og tilsidst en nat...
    Sådan gjorde vi med Søs. smiley
    Det ga' jo godt resultat. Det hjalp da med Søs. smiley

-Maja

• #3   31. maj 2010 hmm det kom egentlig lidt af sig selv for Sif og Ilder..
    de gik i løsdrift og Ilder spiste selv foder..
    engang imellem tog en slurk mælk, eller tog patten, men ved så ikke hvor meget eller hvor lidt hun fik ud af det.. Men Sif var begyndt at blive lidt træt af hende..
    når jeg trak en tur med Ilder sagde ingen af dem noget til det, og den dag Sif blev solgt blev hun bare proppet ind i traileren og kørt væk og ilder var ligeglad.. så det kom lidt af sig selv, uden den store indgriben =0)

men synes bare det er vigtigt at føllet har andre at være sammen med, også gerne en ældre hest, da jeg i hvert fald vil mene at for hoppen er det jo bare at miste føllet, men for føllet af miste mor og være helt alene er jo ligemed en dødsdom.. så derfor vil jeg i hvert fald mene det er vigtig at den har en anden ven som kan passe på den, også gerne en den kender i forvejen, som ligesom kan dæmpe det at miste mor lidt.. =0)
    men der er jo forskellige meninger om den sag..

• #7   31. maj 2010 Vi plejer at gøre det på den hårde måde og syntes det fungerer fint.
    Tager føllerne fra ved 6-7 mdr. og så går der 3-4 nogen gange 9 føller sammen i en flok sammen m.en gl.hingst.
    Hopperne kommer på stald.
    Du skal huske på at når du tager føllet fra hoppen må hun ikke få protein holdig foder,vi giver vores hopper lidt hø hver gang de fodes.

• #9   31. maj 2010 Jeg foretrækker en fravænningsmetode, som ligger så tæt på ad hestenes naturlige adfærd som overhovedet muligt. Det vil sige, at jeg foretrækker, føllet blive så længe hos sin mor, som det overhovedet kan lade sig gøre og fravænne så gradvist, som overhovedet muligt. smiley

• #10   31. maj 2010 Vi gjorde det da føllet var 7-8 måneder gammelt da hoppen var blevet meget sær og man kunne ikke snakke med hende mere, hun fik simpelthen stress. Vi lod dem til at starte med komme i hver deres boks, ved siden af hinanden. Og når de var ude gik de stadig sammen. Sådan gik de i en uge - 14 dage. Og en dag fik de så ikke lov til at komme ud sammen mere. Og siden da har de gået fra hinanden.
    Vi har overhovedet ikke haft et problem med vrinsken løbe igennem heget eller noget.

• #11   31. maj 2010 I starten stiller jeg føllet i sin egen boks et par timer om dagen. Så gør jeg det sammen, et par timer på folden. Og så, fra den ene til den anden dag, kommer de på hver sin fold, helst sådan så de ikke kan snakke med hinanden. 2-3 ugers tid (: Ville nok sige det er bedst i 3 uger..

• #12   31. maj 2010 på stald.. det tog 1½ uge.. den sidste ½ uge så de kun hinanden hvis vi trak dem forbi..

• #13   1. jun 2010 Kender en der har ladet deres føl gå sammen med hoppen og den gør det stadig,de kan overhovedt ikke undværre hinanden deres bånd er stærkt.
    Afkommet (føllet) patter stadig ved hoppen selvom afkommet nu er 8 år gammel og hoppen er 20 år.
    Siden vinter har hoppen været syg 4 x så tror ikke hun lever så længe mere,så når den tid kommer bliver det hårdt for afkommet.

• #14   1. jun 2010 At lade hoppe og føl gå sammen i 8 år må da vist også være undtagelsen??? For ja, jeg er enig i, at det er totalt uanstændigt; ikke mindst overfor hestene.

Men efter min mening - når man har taget med i betragtning, at der selvfølgelig altid først og fremmest skal vurderes ud fra det individuelle tilfælde, samt hvilke muligheder man har til sin rådighed - bør man lade føllet blive hos sin mor, indtil det er minimum 9 måneder gammelt, og også gerne, til det er et år, samt lade fravænningen ske gradvist for at mindske stresspåvirkningen hos både hoppe og føl mest muligt. smiley

• #15   2. jun 2010 Ja jeg gremmes osse,hvad tænker disse menesker på ?
    Jeg ser dem dagligt da de bor på vejen ud til mine egne heste.
    Folkerne der har disse 2 heste har 1 1/2 tønner jord til deling m.får hvor de også har en lille stald de kan gå ind i.
    Afkommet har de prøvet at sælge for 3 år siden uden at det lykkes,den ville ikke ud af marken og handlen måtte gå tilbage.

Kommentér på:
Fravæning, hvad er bedst?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce