567 visninger
|
Oprettet:
Fravæning, hvad er bedst? {{forumTopicSubject}}
Nu er der mange måder at fravæning sit føl fra moren på.
Vi stod igår og snakkede om det, hvordan vi skulle gøre når den tid kommer.
Nu spørger jeg jer, hvordan fravænner i jeres føl fra moren???
jul 2007
Følger: 137 Følgere: 136 Heste: 1 Emner: 204 Svar: 1.858
Men tror man skal selv finde ud af hvordan man synes man gerne vil gøre det
aug 2009
Følger: 86 Følgere: 81 Heste: 4 Emner: 171 Svar: 1.929
næste dag lidt mere og tilsidst en nat...
Sådan gjorde vi med Søs.
Det ga' jo godt resultat. Det hjalp da med Søs.
-Maja
maj 2007
Følger: 74 Følgere: 87 Heste: 10 Emner: 148 Svar: 1.979
de gik i løsdrift og Ilder spiste selv foder..
engang imellem tog en slurk mælk, eller tog patten, men ved så ikke hvor meget eller hvor lidt hun fik ud af det.. Men Sif var begyndt at blive lidt træt af hende..
når jeg trak en tur med Ilder sagde ingen af dem noget til det, og den dag Sif blev solgt blev hun bare proppet ind i traileren og kørt væk og ilder var ligeglad.. så det kom lidt af sig selv, uden den store indgriben =0)
men synes bare det er vigtigt at føllet har andre at være sammen med, også gerne en ældre hest, da jeg i hvert fald vil mene at for hoppen er det jo bare at miste føllet, men for føllet af miste mor og være helt alene er jo ligemed en dødsdom.. så derfor vil jeg i hvert fald mene det er vigtig at den har en anden ven som kan passe på den, også gerne en den kender i forvejen, som ligesom kan dæmpe det at miste mor lidt.. =0)
men der er jo forskellige meninger om den sag..
jan 2007
Følger: 127 Følgere: 108 Heste: 10 Emner: 150 Svar: 1.451
Tager føllerne fra ved 6-7 mdr. og så går der 3-4 nogen gange 9 føller sammen i en flok sammen m.en gl.hingst.
Hopperne kommer på stald.
Du skal huske på at når du tager føllet fra hoppen må hun ikke få protein holdig foder,vi giver vores hopper lidt hø hver gang de fodes.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
okt 2008
Følger: 88 Følgere: 86 Heste: 5 Emner: 54 Svar: 511
Vi har overhovedet ikke haft et problem med vrinsken løbe igennem heget eller noget.
mar 2010
Følger: 69 Følgere: 57 Heste: 13 Emner: 47 Svar: 181
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.220
jan 2007
Afkommet (føllet) patter stadig ved hoppen selvom afkommet nu er 8 år gammel og hoppen er 20 år.
Siden vinter har hoppen været syg 4 x så tror ikke hun lever så længe mere,så når den tid kommer bliver det hårdt for afkommet.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Men efter min mening - når man har taget med i betragtning, at der selvfølgelig altid først og fremmest skal vurderes ud fra det individuelle tilfælde, samt hvilke muligheder man har til sin rådighed - bør man lade føllet blive hos sin mor, indtil det er minimum 9 måneder gammelt, og også gerne, til det er et år, samt lade fravænningen ske gradvist for at mindske stresspåvirkningen hos både hoppe og føl mest muligt.
jan 2007
Jeg ser dem dagligt da de bor på vejen ud til mine egne heste.
Folkerne der har disse 2 heste har 1 1/2 tønner jord til deling m.får hvor de også har en lille stald de kan gå ind i.
Afkommet har de prøvet at sælge for 3 år siden uden at det lykkes,den ville ikke ud af marken og handlen måtte gå tilbage.
Fravæning, hvad er bedst?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside