{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
908 visninger | Oprettet:

Spiser "græs" konstant {{forumTopicSubject}}

Håber at I kan hjælpe mig med nogle gode råd.

Min dejlige islændere har meget svært ved at vænne sig til at gå på jordfold. Jeg tror det er dét der har ført til, at han virkelig kæmper for at fange hvad som helst spiseligt, når vi er ude at ride. Nogle dage er det værre end andre - og specielt i går da vi var på tur, var det slemt. Nogle gange kan jeg være heldig at "fange" ham inden han hapser efter grene, eller bøjer hovedet ned efter græs - men når han er hurtigere end mig, skal jeg virkelig kæmpe for at få ham videre. Fik ret ondt i fingrene, fordi han tit bare masede hovedet ret voldsomt nedad for at få græs.
Jeg har virkelig prøvet mange ting - jeg har længe været super konsekvent - og hver eneste gang sagt nej, enten taget i tøjlerne, drevet med schenkler eller pisk, - eller alle ting på én gang - men nogle gange er han ligeglad. Det er meget demotiverende og irriterende, at han bare bliver ved og ved og ved. Forsøger også at rose ham hver eneste gang han så endelig tager hovedet væk fra græsset igen og fortsætter - og roser ham hvis han går for løse tøjler uden at stoppe og hapse græs. Det er bare som om at han ikke forstår det - eller er for sulten til at han vil lytte.

Hvad kan jeg gøre for at få ham til at stoppe med hele tiden at mase hovedet ned og til siden for at fange spiselige ting? Er det kun et spørgsmål om timing - hele tiden? Skal jeg være hårdere ved ham? Skal jeg lade ham spise et godt måltid inden ridning (ikke så optimalt for fordøjelsen)? Skal jeg prøve at give ham mundkurv eller lign. på, så han ikke kan få græs ind i munden mens vi rider? Hvad kan jeg gøre?

På forhånd mange tak for svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spiser "græs" konstant
  • #1   16. jun 2010 uh. min haflinger gør præcis det samme!!! det er så frustrerende! igår da vi var på tur skulle vi hjem over den mark, som fører op til stalden. og det tager os normalt 10 min.. igår tog det 20-30 fordi hun HELE tiden skulle ha' hovedet ned og græsse osv.. og jeg er altså for stædig til at hoppe af og trække hende hjem, så jeg har også prøvet alle de ting du har, men ja... argh! og hun går enda på græs hele tiden. men i hvert fald! jeg føler med dig.. og følger lige med i hvad du får af svar. håber det okay smiley

  • #2   16. jun 2010 se her er det smart med wester sadler smiley peter havde det samme problem lige da jeg fik ham, han var rigtig ivirg i skoven ( normalt for nytilredne heste) og hvis vi stoppede betød det kun græs-pause for det var han vandt til af tidligere ejer. Jeg fik hurtigt vendt om på det, jeg red dengang med min western sadel der har horn på, og snoede tøjlen omkring hornet ( peters hals er så kort han godt kan have lang tøjle bundet op uden at nå jorden) og vupti, ingen ondt i fingre eller ryg smiley

    Men det var fordi jeg var ret doven dengang jeg håndterede det sådan, han har ikke problemet længere, men hvis han havde ville jeg nok bare tage det fra bunden af, aldrig ride ud på tom mave, være konsekvent altid og virkelig tage hårdt i tøjlen. Jeg ville undgå schenkler og pisk, da det kun vil give "døvhed" når hesten ikke lystre alligevel.

    Jeg ved at da jeg stod i sverige hos en jagtrytter jeg red langt med, havde hun et læder bid med hvis hun vidste hun skulle ride på græs. Hun havde egentligt bare en spore-strop bundet under tungen og underkæben med en snor i der var bundet fast til sadlen. lige nøjagtig kort nok til at hesten kunne nå sine forknæ men ikke længere ned. Snoren var ret let og ikke kraftig så det kunne sagtens knække hvis der skete noget. Personligt ville jeg ikke selv vælge denne mulighed, men hvis der ikke er andet at gøre, er det vel et godt bud på en løsning.

    Peter snapper ikke mad på farten, kun hvis han er virkelig sulten, og det stopper jeg ikke, for når jeg rider langfart er det rart at kunne se når han begynder at blive sulten. Så det problem ved jeg ikke hvordan du stopper smiley


  • #3   16. jun 2010 Mange tak for alle de gode råd smiley Jeg vil i hvert fald prøve at give ham noget lucerne inden vi rider, og se om det gør nogen forskel smiley Og så vil jeg have købt nogle bløde gummi-tøjler smiley (dem jeg har er super hårde og dårlige at holde om - så det gør dobbelt ondt :S)

Kommentér på:
Spiser "græs" konstant

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce