Holdning uden stangbid? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg ville lige høre jeres mening om akademisk ridekunst (og lignende ridestile) og stangbid.
For jeg har efterhånden kigget en del på den ridestil, da jeg ønsker at skifte over til den, men samtlige af de heste jeg har kunne finde fotos af som ved løs tøjle gå i holdning har stangbid i munden.
Så kan det overhovedet lade sig gøre at få hesten til at gå i akademisk holdning uden et stangbid? Har hørt visken om at man kan med kapsun, men har aldrig set fotos af det?
Hvad mener I? Kan man få hesten til at gå i akademisk holdning uden stangbid og har I evt fotos af en hest med kapsun eller alm trensebid, der gør det?
Og med akademisk holdning mener jeg bagparten godt skubbet ind under hesten og nakken rejst og i holdning.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det skulle jeg mene, men det er bare en tradition at bruge stangbid så tror ikke man kan finde billeder med alm. bid af inkarnerde aka ryttere...
Jeg giver heller ikke så meget for heste der går i holdning m. stang bid fordi stangbid tit har den effekt at bare det kommer på så sænker hesten sit hoved ned i holdning og tager man bare lidt fat i det, så reagere hesten kraftigt ( ses fx. i western ).
Det har en eller anden effekt på hesten, kan ikke forklare hvad det er
apr 2008
Følger: 589 Følgere: 707 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.955
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Har hørt meget om at det kan lade sig gøre, men der er endnu ikke nogen der har kunne dokumentere det ved et foto eller lignende
apr 2008
Følger: 589 Følgere: 707 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.955
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.966
Der er også nogle billeder uden stangbid
Jeg mener man bør holde sig langt væk fra stangbid, da de er yderst skarpe for hesten. Dog kan man anvende det hvis man virkelig ved hvad man laver, og i tilfælde af at vænne en hest fra et skarpt bid
I western vil jeg ikke sige man ser det, jeg rider selv western, med et stangbid også, mit er dog tre delt, så det er en blød form for stangbid.
Hesten lære at når man løfter hånden (uden at tage i tøjlen) og tager benene frem, så skal den stoppe.
jul 2009
Følger: 33 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 89
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
nov 2008
Jamen jeg vil ikke ride med kandar og jeg vil ikke ride med stangbid
For ikke at jeg har tænkt mig at nå langt indenfor akademisk, så ofte træner jeg slet ikke, men det er da rart at vide om man vil kunne udføre øvelserne korrekt uden kandar eller stang. For er jo lidt fjollet at begynde at ride noget som man alligevel ikke kan udføre fordi man ikke vil skifte bid.
nov 2008
Overdrivelse fremmer self forståelse i den slags billeder: hans hest i versade: http://www.classical-equitation.com/images/gueriniere2.jpg
nov 2008
Ja jeg ved det omhandler at samle bagparten, det har jeg også skrevet
Og teoretisk set skulle man via denne samling kunne opnå holdning uden stangbid. Jeg synes bare utroligt sjældent (faktisk nærmere aldrig) man ser folk ride i akademisk holdning uden stangbid. Hvilket får mig til at tro, ligesom Krikken, at der altså er et eller andet ved det der stangbid, der gevaldigt hjælper til med at få hesten i holdning.
Og selvom jeg ikke ønske at ride konkurrence mere, så har jeg heller ikke lyst til at skifte til en rideform, hvor jeg aldrig, selv efter mange års træning, vil kunne opnå korrekt samling, fordi jeg ikke ønske at bruge stangbid..
nov 2008
Du må meget gerne tage nogle billeder
okt 2004
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 2 Emner: 225 Svar: 2.447
(link fjernet)
(link fjernet)
Fra denne side - hvor der også er en hel del andre billeder:
http://www.dressagenaturally.net/
Denne flotte side kan man måske finde et på - men de fleste er godt nok med kapsun + stang
http://www.horse-vision.se/
Kan selvfølgelig ikke finde den hjemmeside jeg kender med én mand der rider akademisk i cordeo (ikke Nevzorov). Hvis den dukker op skriver jeg lige igen
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
aug 2007
Følger: 36 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 26 Svar: 108
(link fjernet)
Kunne ikke linke direkte til billedet, men det er under "Photo gallery" og så under "Luis og hari" billede nummer 4
jun 2007
Følger: 85 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 152 Svar: 1.563
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.203
Holdning uden stangbid?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside