{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
444 visninger | Oprettet:

Hjælp til opstilling {{forumTopicSubject}}

Da jeg er syg og har en masse skavanker i kroppen, så er det med at sidde korrekt på hesten svært for mig.. så ind imellem koncentrere jeg mig om det.. som idag fx hvor vi næsten kun skridtede..
Jeg har tendens til stolesæde, runde skuldre, klaver hænder, kigge ned, strittende tæer, trække benene op, sidde for meget tilbage på bagdelen og sikker en masse andet..
Håber i gider at se på billederne og sige jeres mening om det ser ud til at hjælpe og meget gerne gode råd smiley
http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=250839


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til opstilling
  • #1   6. jul 2010 du rider super flot i forhold til mig:D men prøv at få tærene ligud

  • #2   6. jul 2010 altså jeg er begyndt at ride helt anderledes, for at hestens ryg bliver skånet så meget som muligt, derfor sidder jeg selv helt anderledes.
    Men generelt synes jeg det ser ud som om du har urolige ben, måske fordi den er lidt svær at få frem og derfor skal du lærer den at reagere ved at give den en hurtig og effektiv "straf" når den ikke reagere på dine schenkler så den bliver lettere med tiden.
    Dernæst synes jeg du skal samle skulderbladende, og ikke svaje i ryggen.
    dine hænder skal rettes lige op og frigøres fra mannen.
    ser ikke skidt ud.


  • #3   6. jul 2010 Stephanie & Tavannah : Tak smiley ja hænderne er fra at jeg under tilridningenhar redet med dem strukket frem(for at give løs tøjle uden at have lang tøjle, så den let kan kortes op hvis der sker noget) og får så drejet dem når jeg tager dem frem, og det har jeg så fået taget med tilbage.. ups smiley

    *team flyvende flodhest *: Tak, ja mine ben drejer forkert i hoften pga for korte sener i benene, så det er en af de ting jeg arbejder på..

    Laura: Også derfor jeg i langt tid mest har arbejde med at komme ud af stolesædet smiley og så er det jo med at finde ud af hvad der ellers skal rettes smiley
    Den med ryggen er god.. bare ikke til mig pga dårlig ryg og nakke (skæv ryg, sammenvokset lænd, drejede nakkehvirvler og for korte sener iskuldrene) for min naturlige holdning er i forhold til ridning, helt forkert.. så kan desværre ikke tænke mig ret.. mine sener trækker skuldrene runde og der skal jeg fysisk trække modsat for at få dem tilbage og slapper jeg af kigger jeg lige ned pga nakken sidder forkert.. det er lidt irriterende, fordi jeg vil presse mig ud i spændinger hvis jeg skal sidde korrekt smiley de andre med ben og hænder vil jeg prøve at huske på smiley

    Nicole: Nu ved jeg ikke hvad du mener med at ride anderledes.. de fleste plejer at mene at jeg rider meget anderledes.. ind til nu er hun også redet meget i let sæde og aflastningssæde, men uanset hvordan man rider mener jeg nu at et korrekt sæde er mest skånsomt for hesten..
    Nej faktisk er mine ben blevet enormt meget roligere siden jeg skiftede ridestil, jeg bruger dem kun når jeg skal give et signal (sidder ikke og driver i takt med hestens gang) og min hest er absolut ikke svær at få frem, hun er ekstremt selvgående og for det meste kan jeg nøjes med sæde signal evt et meget lille schenkel signal, så nej der har du helt misforstået et eller andet.. så mig selv på video for kort tid siden og blev faktisk enormt overrasket over hvor stille mine ben var, fordi jeg før har haft meget urolige ben.. desværre kan jeg ikke ligge videoen herind, da den ikke vil over på min computer smiley siger fejl i fil hele tiden...
    Jeg kan desværre ikke bare samle skuldebladende.. se forklaringen oppe over omkring min ryg..







  • #4   6. jul 2010 rider bare efter andre metoder, som mary wanless har "grundlagt" hvor vi sidder meget tilbage med bene osv. evt se min video af undervisningen.
    For mig ser det bare ud som om på billederne atr du har føderne inde i siden på hende hele tiden også fordi de er der inge på alle billeder.
    Det ved jeg godt du ikke "bare" kan, men at arbejde med det fordi tror bestemt den måde du sidder på der er mere skadende for hele ryggen.


  • #5   7. jul 2010 Nicole: Lyder spændende.. har du evt lyst til at forklare hvad det ellers går ud på ud over at have benene mere tilbage ? (og hvad skulle benene tilbage gøre) er ret nyskerrig og elsker at lære nye ting.. og den metode har jeg ikke hørt om smiley
    Nej mine hæle rør hende kun på det ene billede.. det der snyder er at mine tæer stritter, men det betyder ikke at hælene rør hesten smiley det synes jeg nu er tydeligt nok at de ikke gør...
    Jeg arbejder skam også med det både til hest og når jeg ikke er til hest smiley det er jo netop det tråden handler om..


  • #6   7. jul 2010 for det første har vi en 90 grader vinkel mellem over ben og underben, hvilket jo gør vore ben sidder længere tilbage, så peger vi kæene ned i jorden for at bene ikke falder tilbage, fordi med bene fremme betyder det hesten må gå hurtigere.

    Dernæst har vi noget vi kalder "baredown" det vores overkrop, som vi "spænder" for at side så stille som muligt og for at vise hesten vi er der for den.

    Tøjlerne bruger vi abselut kun til at få hesten til at ligge sig på bidet, og kun lidt da vi rider med en meget naturlig holdning, hvad da angår hestens hoved.

    Når vi "driver" hesten frem gør vi det ikke med røven, da man så driver på hestens rygmuskler som vi vil skåne, derfor rider vi på vores sædeben. når hesten skal gå hurtigere "går" vi hurtigere på vores sædeben og skal den gå langsomere går vi langsomere, det gør både man sidder meget mere stille, får pænere opstilling og hesten skånes, det skide svært og noget vi træner meget.

    Noget andet vi også bruger sædebene til er at dreje hesten, skubber vi det ene sædeben frem skal den gå mod den sider som er skubbet frem da vægten lægges der.

    Når vi laver letridning sidder vi ikke så meget i sadlen som andre ryttere vi rejser os helt op i noget som hedder "trusten", Så man igen skåner hestens ryg og styrker overlinjen.

    Når hesten skal stoppes bruger vi den muskle som sidder hunder ridebukselommen, den klemmer vi mere med en normalt (vi har konstant pres på den for igen at fortælle vi er hos hesten) og bruger meget stemmen til at få hesten til at reagere.

    Tilsidst bruger vi som nævnt stemmen til at få hesten til at vide hvad vi vil, specielt i starten. når vi sparker til hesten er det engang og reagere den ikke får de "effektive straffe" en hurtig hårdt spark eller hurtig klap med pisken og kun engang.
    her er lidt video
    http://hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=209247
    og lige billeder fra en anden rytter som rider den metode
    http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=250661


  • #7   7. jul 2010 Nicole: Tak for at du gad forklare lidt smiley meget af det synes jeg jo er alm sund fornuft.. jeg driver heller ikke med sædet (altså som at sidde og køre frem og tilbage i sadlen) den har jeg heller aldrig forstået..
    Og nruger også sædebenene både ved frem (kombineret med schekel, i hvert fald indtil videre, da hun er ung), stop (kombineret med tøjle hvis sædeben ikke er nok) og ved drej (kombineret med vægt og tøjle hvis det andet ikke er nok)..
    Min hest er også trænet til at der kun skal gives et signal.. jeg giver ikke skulle sidde og drive konstant, så beder jeg om frem, så går den frem og holder det tempo til jeg beder om noget andet.. det gælder med alle signaler.. straffer dog ikke (men tror bare det er en fejl formulering) men øger presset hvis ikke der reageres.. ville dog aldrig slå med pisken (hvilket også er ulovligt efter de nye regler) tapper i stedet..
    så de ting forstår jeg udemærket smiley
    Stemmen er jeg også slem til at bruge.. det er ok ved tilridning og nyt.. men da den jo ikke må bruges i dressur nytter det ikke at være afhængig af stemmen smiley
    Forstår ikke helt hvad det hjælper at have underbenet tilbage og "spænde" i overkroppen... men sådan er der jo ting man gør forskelligt smiley
    Og så bruger jeg ikke tøjlen til at få hesten til bidet, da det skal komme gennem korrekt brug af kroppen og ikke fra tøjlen.. jeg bruger kun tøjlen hvis stop eller drej ikke fungere.. fx ved en panisk hest og der vil jeg gerne at min tøjle ikke er mudret af alt muligt og hesten ved det betyder stop, så den stoppert straks uanset hvor forskrækket den blev..


  • #8   7. jul 2010 sædeben er de to ben som sidder i rumpen på dig i hver sin balle smiley

  • #9   7. jul 2010 Laura: Jeg har gået til både fys og kiro og lavet en masse øvelser.. som også har hjulpet en del.. men da jeg samtidigt er kronisk syg samt har slidgigt så er det ikke meget jeg kan lave af øvelser mere..
    Jeg ved jeg aldrig kommer til at sidde perfekt.. men jeg er nu bare glad for at jeg overhoved kan ride smiley


Kommentér på:
Hjælp til opstilling

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce