{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.292 visninger | Oprettet:

Hø og halm til vinter {{forumTopicSubject}}

Det er første gang i år jeg har bestilt hø og halm hjem til en hel vinter så jeg er lidt spændt på hvordan det passer med mængden jeg har fået hjem. Sidst år hentet jeg lidt af gangen så jeg havde kun 20 baller hø til overs.

Hvor meget bruger du per hest per sæson med hø og halm? Og ca pris?
Jeg har brugt 4200 kr for 280 baller hø og 2000 kr for 15 minibigballer halm. Og det skulle meget gerne holde til mine 2 heste en hel vinter smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hø og halm til vinter
  • #1   28. jul 2010 uha det er svært når det er i minibig.

    med almindelige små baller regner jeg med en balle pr hest pr dag


  • #2   28. jul 2010 Til 2 heste bruger jeg:

    250 halm - 5,5kr/stk dvs. i alt: 1.375,-
    150 hø - 12kr/stk dvs. i alt: 1.800,-
    3-4 big frøgræs til folden i løbet af vinteren: 250 stk dvs. i alt: 1.000,-
    og så lidt wrap for hyggens skyld i alt 15 til ca. 65kr/stk i alt: 975,-

    Det er altså 1375+1800+1000+975 = 5.150 til 2 heste hele vinteren
    Dvs. 2.575 per hest og dertil kommer foder, vitaminer, sliksten, zink og gulerødder/æbler smiley


  • #3   28. jul 2010 Hold da op det var lidt af et regnestykke. hehe
    Du bruger lidt af det hele. Jeg havde også vurderet frøgræs men kan slet ikke finde noget i nærheden her jeg bor så det var nemmest bare at bruge hø.

    Jeg brugte bigballer i halm sidst år og da stod de inde i løsdriften men min hoppe stod og spiste af den 24/7 så nu har jeg fået bonden til at presse minibig i stedet så vi kan få dem op på loftet. Og jeg regner med at bruge nesten 2 minibig om mnd. Sidst år brugte jeg 1 bigballer om mnd på 2 heste.


  • #4   28. jul 2010 der er ca. 25 små baller i en minibig, så den kan ikke forslå en hel måned til en hest

  • #5   28. jul 2010 - eller det afhænger selvfølgelig af forbruget

  • #6   28. jul 2010 Æhm... jeg får hø i små baller og giver 15 kr. pr. balle... og til alle vores heste (2 plage og 2 minishettere) brugte jeg sidste vinter noget med 350-400 baller, vil jeg tro. Så alt i alt gav jeg vel omkring 6.000 kr. for hø. Halm fik jeg gratis fra vores egen mark. smiley

  • #7   28. jul 2010 det er ikke svær end man gør det til....

    Sidste år brugte jeg 400 små baller hø og 3 80'90'210 baller af halm...
    Så fik de fik mysil. det var til 4 islænder og 1 pony...


  • #8   28. jul 2010 bruger ca 25 minibig halm og 30 små wrapballer i løbet af vinteren
    3125 for halm og 2100 for wrap det giver 5225 kr for en vinter til 2 fjordheste og en pony


  • #9   28. jul 2010 jeg bruger 1 bigballe halm i måneden til 4 heste

  • #10   28. jul 2010 Tina K. K
    Jeg tror det bør holde med 2 minibig halm om mnd så de bruger en hver til en mnd. Den bigballe jeg fik sidst år var noget og 2 meter i diameter og den jeg får i år er 1,5 meter. Så det er kun en halv meter mindre så vi kan få dem op på loftet. Så jeg tror det er lige så meget i 2 minibigballer som der er i 1 bigballer hvis der ikke er mere. Men bonden laver flere hvis jeg skulle stå at mangle

    Louise Lindbøg H
    Hvordan kan det være du skal bruge så mange baller hø til 2 plage og 2 små ponyer? Jeg regner med jeg har fået i hvert fald 70 baller for meget hø i år. Jeg bruger 1 balle hø om dagen til 2 heste.

    Karina L
    Hvordan kan du få 3 baller halm til at holde en hel vinter til 4 islænder og en pony? De bigballer jeg brugte var ca 210 *120 og den holdt 1 mnd til 2 heste. Så jeg brugte omkring 6-7 til en hel vinter.

    anette L
    Kan 30 små wrapballer virkelig holde til 2 fjordheste og en pony en hel vinter? Jeg troede der skulle meget mere. Hvor meget vejer de og hvor længe holder en lille balle? Jeg troede der var billigst at fodre med hø men så er det jo halv pris med wrap..

    Gitte T
    Hold da op. Hvordan klarer du kun at bruge 1 bigballe om mnd til 4 heste? Jeg bruger 1 bigballe på 2 heste om mnd.


  • #11   28. jul 2010 - Mailen smiley Sælli & Matti smiley -, vi brugte ekstra meget hø sidste år pga. den hårde vinter. Vi har først haft græs nok til, vi kunne holde op med at give hø i juni måned i år. Det vil sige, vi har givet hø en hel måned mere end sædvanligt og indtil da i større mængder end sædvanligt. Vi har til de 4 heste - fra marts 5 heste - brugt cirka 1½-2 baller hø om dagen over minimum 243 dage.

  • #12   28. jul 2010 det er nemt... smiley jeg har dem stående på spalter. -dvs. halmen bliver aldrig våd, da urinen flyder ned i gyllekanalen, så derved minimerer jeg mit halmforbrug. -jeg strøer bare et tykt lag først og fylder så bare en smule ren halm på hver dag. -og så har de i øvrigt frøgræs ad libitum, så de æder nærmest aldrig af strøelsen.

    i øvrigt så siger man der er 250kg i en minibig balle, og 500 kg i en bigballe.


  • #13   28. jul 2010 i øvrigt så gav jeg kun 120kr for en bigballe halm eller frøgræshalm, og 100kr for en minibig balle hø sidste år. -det har sine fordele selv at have markerne og maskinerne smiley

  • #14   28. jul 2010 en wrap vejer ca 60-80 kg den holder ca en uge de får hø 2 gange om dagen jeg har bestilt 40 i år da jeg måtte fodre til på marken
    vores wrap er firkantet der er mere i siger de kloge i forhold til de runde


  • #15   28. jul 2010 Louise Lindbøg H
    Ja der var jo ekstra koldt sidst år. Jeg syns ikke rigtig jeg kunde mærke det, selv om mine går i løsdrift. De var i godt huld kan man sige.. Nu har jeg nogle meget nøjsomme heste og de bliver tykke bare af at se mad. Men nu blev de heller ikke trænet så de forbruger ikke rigtig noget.


    Gitte T
    Det var da en god løsning. Også formindsker man jo forbruget meget. Min hoppe spiste helt vildt med halm sidst år så jeg håber og reducere det lidt i år nu når jeg får dem op på loftet i stedet inde i løsdriften. Så kan hun heller få lidt ekstra hø også kan hun måske holde sin normalvægt.

    Jeg vil gerne have at de kan spise ad libitum men det kan ikke lade sig gøre da min hoppe står 24/7 og spiser. Hun har ingen mæthedfornemmelse. Når hun har spist sit hø fortsætter hun bare på halmen.

    Der jeg køber mine rundballer siger han at de vejer omkring 360-400 kg i bigballe og i minibig har jeg ingen anelse. Jeg betalte 150 kr for bigballer hos bonden også fik han 50 kr for at komme at levere den. Så ca 200 kr i halm om mnd. I år betaler jeg 2000 kr for 15 minibig og det er ink levering opp på høloftet. Så det er dejlig nemt smiley

    anette L
    Ja det er jo nemt at regne hvis en wrapballe holder 1 uge. Men hvor meget betaler du per stk? Jeg har ingen erfaring med wrap. Alle jeg har snakket med heromkring har kun fået dårlig wrap så jeg har altid hold mig langt fra det.


  • #16   28. jul 2010 det har noegt med gøre at jeg tag lorter hverdag, så muger jeg helt ud 2 gange på en vinter. så bruger jeg ca en 1 skive hverdag... men det kommer jo også an på hvor mange tider de står inde... hvor mange mdr de kommer på stald....

  • #17   28. jul 2010 det wrap jeg får har jeg ingen problemer med det er godt har måske haft en enkelt skive ud af de 30 baller der var dårligt jeg giver 70 kr for en wrap balle og hvis vi er op i de store så koster de 250-300 her ved os.
    min den gamle hoster ved alm hø så jeg bruger kun wrap
    enda det wrap fra sidste år som jeg bruger lige nu er der ingen problemer med


  • #18   28. jul 2010 Karina L
    Har du dine i løsdrift eller i boks? Mine går i løsdriftstald, så de går ud og ind som de har lyst. Så jeg har ingen idè om hvor mange timer de står i stalden. Men vil tro de står rimelig meget indenfor. De elsker løsdriften og bruger den rigtig meget. Jeg muger ud i løsdriften hver dag om vinteren og tager klatter og fjerner vådt et par ganger om ugen så den er mest mulig tør. Jeg gider ikke og stå med en løsdrift der er fuld af piss når vinteren er over og som er klam og ulækker. Jeg bruger løsdriftstalden hele åren men jeg fylder den nok først op i slutningen af oktober og tømmer den i starten af maj.

    anette L
    Det var jo ikke slemt for wrap. Jeg har altid troet at wrap var meget dyrere. Men skal hestene så ikke have flere kg per 100 kg da det jo indeholder meget vand?


  • #19   28. jul 2010 okay... mine står i bokse...
    Så vil du helt klar bruge mere når de kan gå ug og ind som de selv vil...


  • #20   28. jul 2010 Ja okei så er dine heste enormt renlige smiley
    Da jeg havde min hoppe i boks svinet hun så meget at jeg måtte have næsten 2 små baller af halm hver dag og muge alt ud da der kun var piss og lort over hele boksen. Og nu når hun er kommet i løsdrift sviner begge mine heste over 1 hel uge det hun gjorde på en nat i boks.. hehe..


  • #21   28. jul 2010 mine 2 fjordheste og ponyen får 1 favnfuld hver 2 gange om dagen de er let at fodre kræver ikke mere og halm for resten og jeg sparer ikke på halm, desuden køber jeg naturmyslig fra st.hyppelyt i tyskland der sparer jeg 70 kr pr sæk i forhold til danmark
    vitaminer og mineraler ligeså i tyskland


  • #22   30. jul 2010 Jeg synes det er temmelig meget hø du har fået hjem,det har jo svært ved at holde sig,da det bliver støvet af sporer.jeg er altid blevet rådet til at hø skal bruges inden jul!!.Men et andet godt råd er også at hø kan pakkes ind i halm på loftet ,så det ikke kan suge fugt(og derved også sporer). så kan det bedre holde sig.Jeg bruger personligt altid wrap EFTER jul. smiley

Kommentér på:
Hø og halm til vinter

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce