{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.528 visninger | Oprettet:

Hoppe uden brunst scannet tom, råd? {{forumTopicSubject}}

Hejsa..
Jeg har i samarbejde med hoppeejer aftalt at søge jeres erfaringer herinde..

Jeg havde for ca. 2 måneder en hoppe til bedækning, hun er efterfølgende blevet scannet og var tom. Hun er scannet to gange og har fået svaberprøve.

Hun er ren og viste begge gange, at hun var tom, men hun er ikke kommet i brunst igen, og vi har nu paseret to brunstperioder siden.
Det er en hoppe, som altid viser meget tydelige brunster, og der var da heller ingen kvaler, da hun var her.

Så nu kommer spørgsmålene:
Kan hun være drægtig alligevel?
Hvis, hvad er så sikrest, blodprøve eller scanning?
Hvis hun ikke kan være drægtig, hvad kan så være årsagen?

Dyrlægen anbefaler at få hende sprøjtet i brunst og lade hende gå her længere, men så snakkede vi om, hvis nu hun var drægtig, kan det så ikke skade fosteret, hvis man sprøjter hende?

Håber der sidder nogle erfarne folk derude, osm har prøvet samme situation...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hoppe uden brunst scannet tom, råd?
  • #1   28. jul 2010 Tror heller ik den er drægtig når den er blevet scannet 2 x og der ik er fundet nogen foster.
    Jeg har nu den bedste erfaring med en blodprøve som jeg som regl får taget på mine hopper,men jeg har jo også kun små heste så en scanning og håndprøve er svært at tage på mine heste.
    Blodprøven viser 99 % for drægtighed hos mig,men selvfølig kan hoppen også absorbere fosteret el.tabe det senere hen.

• #2   28. jul 2010 jeg ville ikke stole helt på scanningen det er nemlig ikke alle dyrlæger der kan finde ud af det desværre jeg havde også en hoppe sidste år som lige som den du har inde viste tydelige brunster og hun blev scannet på 16 dagen og dyrlægen sagde at hun var tom hvilket ejeren synes var mærkeligt for hun kom ikke i brunst igen så hun valgte at vente til hendes egen dyrlæge kunne håndprøve hende og jo hun var med føl.. så hvis det var mig ville jeg vente og få hende håndprøvet af en dyrlæge som du ved kan sit kram.

• #3   28. jul 2010 Hej
    Har haft det samme problem med min hoppe, hun havde mistet sit føl og ville ikke gå i brunst, hun blev først sprøjtet men det hjalp ikke, så hun fik en kur med noget der hedder Regumate Equine, hun kom i fin brunst og fik et super føl året efter mvh Sussi

• #4   28. jul 2010 Mange tak for jeres svar allesammen smiley

Berit J, Hvis en hoppe i naturen viser brunst, selvom hun er drægtig, så bliver hun normalvis ikke bedækket, da hun slår fra i sidste øjeblik.. Men nu viser hende her ikke brunsttegn, så det er jo det modsatte problem..

Umiddelbart, hvis hun havde tabt det, burde hun ved ikke være ren i svaberprøve? Ligesom mennesker kræver det vel et udskrab bagefter?

katja O
    Problemet er lidt, at hvis hun ikke er drægtig skal jeg jo nå at have hende ind til bedækning igen, så at vente til, hun kan håndsprøve bliver nok lige sent nok..

Randi S
    Tak for dit lange indlæg smiley
    HUn blev så vidt jeg har forstået scannet på 16. dagen første gang, og så er hun lige blevet igen, så anden gang, var efter to brunstperioder.
    Ved første scanning mente dyrlægen, at hun kom ibrunst infenfor 8 dage, men det gjorde hun altså bare ikke.. Så jo der er nok blevet kigget på æggene der smiley
    Hoppen er 8 år mener jeg, så en ganske fornuftig alder..

Vores tanke er også, hun ikke er i fol, men samtidig tænker vi jo, at de kan have taget fejl. Og så var vi noget bekymrede for et evt foster, hvis hun blev sprøjtet i brunst...

• #5   28. jul 2010 sussi E
    Hende her har ikke haft føl før..
    Så din reagerede slet ikke på, at blive sprøjtet i brunst?

• #6   28. jul 2010 Nej hun reagerede slet ikke på sprøjten, men jeg synes du skal prøve at få hende sprøjtet først, den virker jo hurtigt. Det andet er kun hvis sprøjten ikke virker og det er effektivt.
    Min hoppe er forøvrigt i fol og blev sprøjtet i brunst fordi vi skulle køre langt og det skulle passe med den anden hoppe vi har.
    mvh Sussi

• #7   28. jul 2010 Jeg tror også, det ender med, hun bliver sprøjtet...

Er der nogen, der har prøvet at få sprøjtet en hoppe i brunst som viste sig allerede at være drægtig?

• #8   28. jul 2010 Ja og vores føl tog ikke skade hvis det er det du mener.

• #9   28. jul 2010 det lyder som indbildt drægtighed.

du behøver ikke at være bekymret for et evt foster, det har i allerede slået ihjæl da i fik lavet svaber.... hopper abortere hvis de får lavet svaber prøve imens de er drægtige.

mange hopper abosorbere de små fostre blære, oftes omkring dag 40-50, i vil derfor ikke kunne se noget som helst, og hun vil ikke blive uren af at absorbere.

desuden er der en del hopper som kaster hvis de bliver sprøjtet i brunst imens de er i en tidlig drægtighed.

hvis hun er scannet nu 2 brunstperioder efter, så må fosteret jo skulle være knap 3 mdr gammel... når fostret har den alder er den ca samme størrelse som en str 40 fod, så den vil man ikke kunne undgå at se på en scanning, uanset hvor urutineret din dyrlæge måtte være.

få hende sprøjtet, så går hun i brunst i løbet af nogle dage, det er dog ikke sikkert der kommer brugbart æg i første brunst, i så fald skal hun sprøjtes igen på dag 12.

• #10   28. jul 2010 jane S
    Mange tak, du fik lige præcis svaret på alt det, jeg ville vide smiley

Vi får hende sprøjtet i brunst så smiley

• #11   28. jul 2010 det var så lidt smiley

• #12   29. jul 2010 hvis man sprøjter i brunst igen på 12 dagen er man 110% sikker på et æg der er klar, og det er unægtelig billigere at sprøjte 2 gange hvis det skulle være, end at begynde at finde scanner frem.

• #13   29. jul 2010 Jeg har så lige fundet ud af, at hoppeejer tog fejl, hoppen har ikke fået svaberprøve, så teknisk set, kan den vel være drægtig?

charlotte F
    Jo det må de vel kunne tjekke inden de sprøjter hende..

• #14   29. jul 2010 Ja.. Jeg tror også, hun vælger scanning før de sprøjter hende..

Kommentér på:
Hoppe uden brunst scannet tom, råd?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce