{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.219 visninger | Oprettet:

skizofreni !! {{forumTopicSubject}}

Jeg går meget og tænker over og min Traver er skizofren fordi han det ene øjeblik kan han være godheden selv og 5 min efter er han den mest sure hest osv det er lidt svært og forklare det skal næsten opleves men har snakket med de andre piger ude i stalden og vi tror han er skizofren men kan heste overhovedet være det ?!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  skizofreni !!
  • #1   12. aug 2010 ...

• #2   12. aug 2010 ??

• #3   12. aug 2010 Borna virusset vil jeg kalde det. en hest kan ikk være skitzofren men det kan minde om skitzofreni når den har borna

• #4   12. aug 2010 Hejsa.
    Eftersom heste ikke har en (tænkende) hjerne, kan den vel ikke blive psykisk syg i den forstand.
    En hest (tænker) ud fra dens behov. (Instinkter)
    Jeg vil nærmere lede efter en sygdom der gør at den pludselig får ondt.
    Måske en nerve der går i klemme, hjernesvulst eller noget helt andet der pludselig gør ondt.
    Tag en snak med dyrlægen.
    (Jeg gætter bare)

• #5   12. aug 2010 Borna virusset der især rammer heste viser en mindre tendens til at have forbindelse til skizofreni og andre neuropsykiatriske sygdomme

• #6   12. aug 2010 Jamen det er svært og forklare han skal opleves når han skifter på den måde men snakker med dyrelægen når han komme ud til vores lille shetlænder som er blevet mishandlet a en 12 årig pige så må jeg jo lige spørge ind til det

• #7   12. aug 2010 nu bliver jeg nysgerrig. wha har hun gjort ved hesten?

• #8   13. aug 2010 BM:)

• #9   13. aug 2010 Tja jeg må sige, at jeg ikke tror på skizofreni, da den ikke har hjerneopbygningen til at få det. Men nærmere som andre er inde på, at det er smerter den plages af....
    Jeg tror nu næppe det er Borna disease virus:-/

• #10   13. aug 2010 Vrøvl vrøvl og atter vrøvl.

Om jeg nogensinde lærer at forstå hvorfor mennesker tror at de er så pokkers unikke og heste nærmest er maskiner uden hjerne.

JA din hest kan være skitzo:
    http://www.floridapetpages.com/articles/SchizophreniaInPets.html

Dyr bruges også som forsøgsdyr indenfor skitzofreni-forskning:
    http://ing.dk/artikel/45016-naturvidenskab-skizofrene-grise

Og til jer der ikke tror på det, I kan jo pæn skrive til de dyrlægere og forskere, som har brugt årevis på at forske i den slags og sige at de altså tager fejl samt at de dyr de bruger ti forsøg (rotter, grise, mv) alså ikke er skitzo for det kan dyr jo ikke være smiley

• #11   13. aug 2010 Grise har en helt anden hjerneopbygning end heste. Grise er langt mere intelligente end heste....
    Der er ingen af os der siger, at de ingen hjerne har. Det er opbygningen af hjernen der ikke er til skizofreni...
    Jeg ved ikke hvilke dyrlæger det er du mener tror, at heste kan blive skizofrene... Det er i hvert fald ikke danske dyrlæger..

• #12   13. aug 2010 Aha, så du kender alle danske dyrlæger og kender deres holdninger eller hvad? Det sgu meget godt gået smiley

Og hvad så med marsvin? marsvin, rotter, kaniner osv bliver også brugt i den slags forsøg.

Det øverste jeg har linket til at udarbejdet af en dyrlæge og det nederste af et hold forskere som med al sansynlighed er dyrlæger.

Skitzofreni kommer pga "hulrummene i hjernen er større end hos raske. Samtidig er der flere grupper af umodne nerveceller i hjernedelen hippocampus" Og sjovt nok har hesten den del af hjernen. Se fx her: http://www.heste-nettet.dk/forum/3/360106/360106/

Så tales der om dopamin: "Især er der for meget dopamin i de basale kerner i den forreste del af hjernen" godt, hesten udvikler dopamin:
    http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=8206

Så heste har altså hippocampus i deres limbiske system og de producerer dopamin. Så langt så godt.

Om skiitzofrene: "Signalstoffet glutaminsyre findes i for lave koncentrationer i dele af hjernen hos skizofrene" og ja sjovt nok er glutaminsyre en af de aminosyrer som heste er i stand til at producere: (link fjernet)

Så hvis vi laver en checkliste for heste:
    Har de hippocampus delen i deres hjerne: JA
    Producerer de dopamin: JA
    Producerer de glutaminsyre: JA

Skitzofreni skyldes en "fejl" i hippocampus, som gør at der kommer ubalance i hjernen og derved for lidt glutaminsyre, som resulterer i for meget dopamin i hjernen.

Så hvordan i al verden kan det lade sige gøre at de ikke kan være skitzofrene, hvis de har alle de elementer der skal til for at være skitzofren?

• #13   13. aug 2010 Jeg læser sjovt nok ikke hest i et eneste af de to første link...

Ligeledes har jeg heller ikke læst om en dansk dyrlæge, der beskriver skizofreni hos heste, deraf udledningen, og selvfølgelig ikke som du så ironisk påpeger fordi jeg kender alle dyrlæger!!!
    Og jeg er da ked af at fortælle dig, at jeg trods dine tjeklister og varme fortale ikke hopper på den med skizofrenien, før en dyrlæge fortæller mig det modsatte.. Sorry;-)
    Ang kaniner, rotter og marsvin skal jeg desværre ikke kunne udtale mig så meget, da jeg ikke har sat mig så meget ind i dem, det eneste jeg sådan lige ved er at rotter er meget intelligente dyr..
    Jeg siger ikke hesten er dum!!! Jeg siger at hestens hjerne er opbygget til at fungere på en anden måde, fordi det er det hesten i sin natur har brug for.. Og nu var det SJOVT NOK hesten vi snakkede om og ikke grise, rotter, marsvin, kaniner og co.

• #14   13. aug 2010 Jow jow.
    Måske kan en hest have totalt hjerneskade,
    men jeg tror ikke på Skitzofreni, da hesten ikke kan tænke i helhed.
    Men måske en symptom lignende ting. Ja.

Det er vel også ligemeget, da det i alle tilfælde hedder aflivning ved hjerneskader.
    (Har endnu ikke hørt om medicin mod skitzofreni til heste:-)

• #15   13. aug 2010 Fair nok, jeg gider ikke diskutere det med dig, for jeg ved jeg har ret smiley haha
    Dog en lille sidste pointe.. Hvis vi udelukkende var afhængige af DANSKE dyrlæger, så var vi altså på den. Meget forskning foregår altså i udlandet og vi havde ikke opnået en brøkdel af den viden vi har, hvis ikke det var fordi der altså er andre dyrlæger end de danske der forsker smiley

• #16   13. aug 2010 Haha:-) Det er godt at holde på sit til andet er bevist:-) Stædighed er et sundhedstegn...:-) Jeg skal gerne vende tilbage og bøje mig i støvet, hvis jeg en dag bliver omvendt:-)

• #17   13. aug 2010 Men det tætteste jeg kan komme på et bevis på dansk er at heste reagerer på menneske psykofarma. (link fjernet)

Så der der er altså et eller andet i hestens hjerne, der gør at de reagerer positivt på medicin mod skitzofreni. Det er ikke et bevis, men det så tæt som man kan komme på en dansk side smiley

• #18   13. aug 2010 Og ja jeg er pisse stædig og så er jeg civilingeniør og min mor er læge, hvilket gør at jeg er opdraget til udelukkende at tro på kolde, hårde videnskabelige beviser smiley haha

Så facts på bordet, så er jeg med på vognen. Men ikke før

• #19   13. aug 2010 Jeg tror desværre ikke at Lise (Trådstarter) kan bruge dette til noget,
    for er hendes hest Skitzofren bør den straks aflives, da den så i høj grad lider, og tror ikke lige at hun får en alm dansk dyrlæge til at lege med hestehjerner og menneske medicin.
    Det gør mig ondt Lise, og tror stadig at din hest fejler noget fysisk.
    Få en dyrlæge ud, måske er det noget så simpelt som at din sadel ikke passer 100% og derfor trykker en nerve som derfor indimellem kommer i klemme:-)
    (Bare et eksempel)

• #20   13. aug 2010 Det kan da godt være at du ikke mener at hun kan få noget ud af denne tråd.
    Men der foregår da faktsk en meget int debat.
    Da ikke en man kan blve dummere af....
    Så synes da bare at os der føger med i den, kan gøre det, se3lv om det måske ikke lige er noget for alle..

• #21   13. aug 2010 http://www.hest-online.dk/viden/vis.asp?m1=4&m2=0&id=2242&abl=2139,2242,1602,1815,1964,1377&urlinfo=Andrew+Mclean-S%E5dan+fungerer++++hestens+hjerne
    Her er et ret godt stykke der forklarer om hestehjernens måde at virke på:-)

• #22   13. aug 2010 Virkelig virkelig spændende "diskussion".

Trådstarter: Håber det bedste for din hest! smiley

• #23   13. aug 2010 Puha syntes godt nok i er efter hinanden ! men ja sådan er vi piger bare smiley men skal lige have ringet til dyrelægen og hvis han ikke kan finde ud a hvad det er der er galt med dyret må jeg få en hestevisker ud for og se om han/hun kan finde ud a noget !

• #24   14. aug 2010 Lise S: Vi er ikke uvenner hvis det er det du mener det er en venskabelig diskussion:-) Det føler jeg i hvert fald:-D
    Jeg håber bestemt det lykkes jer at løse problemet, det er da så trist når man ikke ved hvad ens hest fejler:-(

• #25   14. aug 2010 Cathrine J
    Jeg mener ikke i er uvenner eller noget
    men venter med og ringe til dyrelægen til mandag da jeg ikke har råd til og få ham ud i weekenden desværre men han overlever nok lige til på mandag ;D

• #26   14. aug 2010 Ja jeg tror roligt du kan vente til mandag:-)

• #27   14. aug 2010 har haft en a min mors veninde ude idag som selv har haft traver og hun har både set ham på banen og i stalden og hun siger hans sadel er lidt for lille men det har ingen betydning på hans måde og være på men rider ham bare uden sadel til jeg har penge til og få tilpasset den selvom han er lidt svær og ride men sådan er det vil ikke ride rundt med en sadel der ikke passer ham for og se om det hjælper på ham fordi så har jeg fundet grunden men vil stadig a dyrelægen ud da hun sagde han var skæv i ryggen og hans ene skulder var større end den anden men hun sagde skævheden ikke var kommet inden for de sidste 5 måneder hvor han har været min men jeg tænker bare sådan lidt han kommer fra en travtræner om det kan være fordi han er blevet spændt for meget op a han er blevet skæv a det har ikke så meget styr på travløb osv (:

Kommentér på:
skizofreni !!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce