{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.117 visninger | Oprettet:

Video-spejlrefleks - Autofokus? {{forumTopicSubject}}

Ja, det er jo efterhånden ikke noget nyt at der er begyndt at komme spejlreflekskameraer som kan optage video i full-HD.
Men her da jeg var på ridelejr var der en pige som var så heldig at have sådan et vidunder (et canon eos et eller andet, vist nok) og jeg fik lov at prøve det, men lagde mærke til at i videofunktionen var der ikke autofokus? Man skulle selv dreje ude på objektivet for at få den til at stille skarpt, også mens man filmede.
Så tænker jeg, kan det passe? Er der ikke autofokus i disse kameraer? Eller var det kun denne slags som måske er en af de første som måske ikke var så advancerede i video-funktionen, eller var det bare fordi det på en eller anden underlig måde ikke var slået til autofokus? (Det skal lige siges at den knap som normalt bestemmer om der køres med autofokus eller manuel i billede-funktionen, var sat på autofokus)
Eller hvad? Er der nogle kloge fotomennesker her inde som kan hjælpe mig? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Video-spejlrefleks - Autofokus?
  • #1   20. aug 2010 Hvis det har været et Canon 500D/550D, så er der autofokus. Den aktiveres så bare, når man trykker på en anden knap, end den man normalt trykker på for at stille skarpt.

Hvis det har været et Nikon D90 eller Nikon D5000, så har det ikke autofokus i live-wiew og video.

(",)

• #2   21. aug 2010 Så det vil sige at man selv skal forkusere i d90eren? er det ikke et stort bøvl?

• #3   21. aug 2010 Er der autofokus på 500D ? Det har jeg nemlig, men jeg står hele tiden og stiller skarpt selv, så hvis der er en knap ville det da være lettere smiley

• #4   21. aug 2010 Jo det er lidt af noget bøvl selv at skulle justere med manuel fokus, da det ikke er altid, at man kan se på LCD-skærmen, hvad man laver.

Canon 500D/550D: Under video/live-wiew kan man bruge autofokus ved at trykke på knappen, der er markeret med en stjerne - Den sidder næstyderst oppe i højre hjørne på bagsiden af kameraet.

Autofokus'en er heller ikke optimal, da den tit zapper lidt frem og tilbage og larmer så man kan høre det på videoen (hvis der altså ikke er larm i forvejen). Jeg har fundet et eksempel her, hvor der er nogen, der har lavet en film med et Canon 500D (De har højt sansynligt været for tæt på, der hvor kameraet ikke vil fokusere): http://www.hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=205187
    Sselv har jeg dette klip, der viser, hvordan det zapper, når det fokuserer (objektivet er et 18-200 mm): http://www.hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=174551

Så vidt jeg ved er det kun på Nikon's top-professionelle D3s kamera, at man kan få (spejlrefleks)kameraet til at justere fokus i takt med at afstanden ændrer sig (kontinuerlig autofokus).

(",)

Kommentér på:
Video-spejlrefleks - Autofokus?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce