{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
714 visninger | Oprettet:

horsemanship {{forumTopicSubject}}

jeg var ude at gå her den anden dag og kom om ved en pige der red sin hest i naturen med et enkelt reb om halsen, blev helt paff da jeg virkelig syntes det var smukt og hun må være i go harmoni med sin hest..

jeg er helt grøn i det her med horsemanship, hvor begynder jeg og hvordan?
håber i kan hjælpe mig..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  horsemanship
  • #1   31. aug 2010 ja der er jo mange mulighedder;) start med en rebgrime, og øv frem og tilbage og stop på ridebanen til hesten gør det for et meget lille signal fra dig(signalet for fx. frem skal være det samme hver gang) ja og så er du klar til at gå nogle ture med hesten hvor du øver disse ting:)
    derefter vil jeg anbefale bøger fra disse 2:
    Andrew mcclean
    og Ute lehman
    herefter kan du overveje at finde en træner i nærheden af dig eller tage på et kursus med en træner, jeg har selv været ved Ute og hun er kanon til at undervise og forklare:)

• #2   31. aug 2010 hvad koster det at være ved ute??? jeg syntes bare det var rigtig dejligt at se en pige med så meget styr på sin hest med kun et enkelt reb.. smiley fantastisk.. har heldigvis en meget lærenem hest, han kan pt neje det osse det første trick han ælaver, så lærenem det er han.. smiley

• #3   31. aug 2010 hehe det er jo perfekt... så er den lige til at gå i gang med...
    ja men du kan se priser på hendes hjemmeside horseinharmoni.dk
    men det er min 1200 pr gang og for hver del er der 2 gange med undervisning.. men hun er også super dygtig.
    ja det er fedt at kunne ride i naturen uden alt muligt ekstra udstyr... og hvis det er det mål du har så vil dig og din hest let kunne komme til det- du skal bare være tålmodig, og lære at læse din hest og se de signaler den sender dig:)

• #4   31. aug 2010 tusind tak for hjælpen... smiley noget af det kan jeg joh træne selv men tror helt bestemt jeg skal ned til hende engang.... hun er super dygtig.. smiley

• #5   31. aug 2010 Det vigtigste er tålmodighed og masser af arbejde fra din side af. Du skal lære at læse din hest rigtig godt og reagere korrekt i mange situationer, så skal det nok komme smiley

Og tålmodighed er ikke bare et par uger, det kan godt tage år før man er "omskolet" nok til at tage ud i det blå med bare en cordeo om halsen på hesten - det skal jo være forsvarligt for alle, både dig, hesten og jeres omgivelser (;

• #6   31. aug 2010 fat det fat det fat det. horsemanship er alt omgang med hesten , du kan både have et godt horsemanship og et dårligt! .jeg ville også sige du lige skulle finde ud af hvad ordet betyderxD for ja, det er virkelig blvet misforstået! horsemanship handler om at sætte sig ind i sin hest's behov
    Horsemanship betyder (hesteforståelse) det indebæree at kunne føle hestens tankegang – og at kunne forstå dens adfærd og have fornemmelse for dens behov. Horsemanship handler om valg – for hesten og dig.
    - du kan starte med at lærer de 7 lege
    http://www.cfc-foto.dk/side6.html

jeg ville anbefale du læser ute lehmanns bog "i hamoni med hesten" jeg har selv været til et kuruse med hende, og hun er fantastisk dygtigt.
    så er der bogen med Klaus Ferdinand Hempfling " at danse med heste" også pisse god bog
    og så tilsidste kan jeg ikke kommen udenom HONZA BLAHA, som jeg er stor fan af :
    http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI
    fantastiks mand, ^^
    -josie.

• #7   31. aug 2010 Hej med dig!

Dejligt at har fået øjnene op for god horsemanship, og du har helt ret - det er rigtig imponerende at se hvad nogen kan!

For at blive mere i harmoni med din hest, som du skriver, så er det vigtigt at du viser hesten, at du ønsker at arbejde ud fra gensidig tillid og respekt.
    At du vil arbejde på dens præmisser, og ikke bruge magt eller tvang til, at opnå resultater som i dit hovede er gode smiley

For at begynde på det her, så kan du lave en masse jordtræning smiley
    Her er lidt bud :

www.NaturligHesteomgang.dk/lege

Du er mere end velkommen til at sende mig en PB med spørgsmål hvis du har nogen smiley

Med venlig hilsen
    Andrea

• #8   31. aug 2010 Jeg vil ikke anbefale nogen.. jaeh, sorry ordet.. men uerfarne smiley til at ride i string/cordeo udenfor lukket bane før der er top styr på det... altså jeg rider selv med cordeo på min pony dagligt, men jeg kunne da ALDRIG nogensinde finde på at ride ned af vores vej.. (det er self også halvt cykelsti/trafikkeret vej) men stadig? ... Det er da bare så vildt farligt, om man har bare zero chance for at stoppe hesten, hvis det endelig går galt? Det synes jeg bare er at udfordre skæbnen.. og så kan det godt være, at det er gået "ohh, så fint" og "lille musse pony har aldrig vippet med et øre på tur" men man kan bare aldrig vide med heste.... Det er trods alt flugtdyr ? ...
    - Og ja, det lyder altsammen meget "overdrevet" xD! Men synes da et eller andet sted man har pligt som horseman "udøver"/jordarbejder at informere og rådgive folk med, at der også er konsekvenser ved den slags, og at man altså selvom man er skide pisse dygtig og kan nogle super fede ting rundt omkring i cordeo, som de fleste af jer herinde er vildt seje til, så har man da Stadig et kæmpe ansvar for sig selv ? smiley

-(læste lige det jeg har skrevet) .. det lyder godt nok meget kedeligt xD Og selvfølgelig synes jeg da også man skal udfordre sig selv og tage chancer og overskride nogle af sine egne grænser... Men alt med måde ikke ? smiley

• #9   31. aug 2010 Ej, det passer altså ikke ... Der er SÅ meget forskel på at ride med cordeo end med fx trense.. hvis signalerne ikke er bedre dér så skal man måske slet ikke ride xD

• #10   31. aug 2010 Der er mange steder du kan søge hjælp. smiley
    Hjemmesider, eller spørge folk fx. her inde fra?

Vil lige linke til min egen hjemmeside: www.wix.com/mathildedenning/mc-groundwork

Held og lykke!

• #11   31. aug 2010 Lina Sanqill (:.: Men det er jo typiskt at rideheste reagere for finere signaler i trense end et nyindlært cordeo stop-signal ... Fedt at det er omvendt for sin hest.. men overordnet fungere det jo ikke sådan? xD
    - Så derfor skal man jo ikke ride på livet løs ud af alle veje i cordeo .. det er bare det jeg siger, som sagt, til den uerfarne "cordeo-rytter" ! smiley

• #12   31. aug 2010 Er meget enig med Ellen&Baunty, sikkerhed frem for alt. smiley
    Og jeg syntes ikke det lyder spor "kedeligt" det du skrive, men rigtig rigtig vigtigt at huske på. Vi har at gøre med et dyr der er fuldkommen ligeglade med os og vores signaler hvis deres overlevelse bliver truet.Altså hvis de fornemmer fare smiley (det gælder selvfølgelig både om man rider med bid eller uden, men biddet giver mange en falsk tryghed via den kontrol/tvang det har) Så er der selvfølgelig folk der har trænet deres så ekstremt flot til at lytte selv i de mest pressede situationer. Hvilket er meget imponerende! smiley For det er jo total imod hestens natur.

Nåh any way. rigtig rigtig mange gang held og lykke med det Belinda J smiley

• #13   31. aug 2010 Jeg mener så også at man aldrig må ride ud kun i cordeo - eller fra jorden for den sags skyld. Det er dybt uansvarligt. Man kan jo dog sagtens have en rebgrime på evt. med torvet i cordeoen, så man har en sikkerhed. Men held og lykke med projektet! - det lyder godt. Jeg kan virkelig også anbefale dig paradisgården(søg google)

• #14   31. aug 2010 Line Sangill, der ligger mere i cordeo hvis du skal ride det, udenfor riden banen, du skal tænke på heste er GRÆSÆDER og de vil - som det ligger til deres natur, prøve at spise undervejs, hvis hesten så tager hovdet ned for at spise, og du er ude ved en vej kandt, og pludselig kommer noget forskærkende, er du lidt på en, for det er ikke altid nemt, at få hesten videre, fra et godt græs sted(;

• #15   31. aug 2010 Line Sangill (: .
    Pointen er, at med hovedet følger resten af kroppen (til en vis grænse). Totalt panikken heste lytter til ingenting, men her snakker vi ren panik, som man sjældent oplever(måske et par gange i sit liv?).. Men ellers vil en hest som oftes prøve at følge sit hovede(bogstaveligt talt), for hvis de ikke gør det mister de balancen, hvilket kan være Livsfarligt for en hest... og tjaah, langt det meste i en hests hovede(overført betydning) går ud på instinkter - fine signaler indlært eller ej

DERFOR er der forskel på at smutte af sted i grime/trense/kapsun/rebgrime/../ og cordeo/le natural/.. Jeg siger ikke det er umuligt, men bare at mange tøffer afsted inden det er ansvarligt, og det bør man huske på ! Med noget på hovedet, om hestene er forvirret/i smerter/eller andet så vil de stadig følge deres naturlige instinkt i pressede situationer og prøve at genvinde balancen, når man hiver hovedet til en side. Nogle heste med god balance kan stadig løbe videre, men sjældent med ligeså stor og livsfarlig fart på...
    (og nej, siger på INGEN måde at det er ansvarligt at trisse af sted på en hest, der ingen signaler kender)

FHG
    Det er sjældent dét der er det store problem... At hesten står og græsser og rytteren "sparker og hiver i cordeoen" kunne ligeså godt foregå i en trense... jeg kender en god slat ponyer, som ikke reagerer på bidet, hvis græs er i nærheden.... MEN det kan indøves og det er så hér forskellen er. Det der virkelig ikke er godt, er hvis man ikke kan styre hesten i en stressende eller presset situation

• #16   1. sep 2010 det jeg prøver at kommen igemmen med her er i denne debat, er at man skal have 100% styr på hesten inden man tager afsted, ingen løse ender.
    line - du kan ikke komme til mig og påstå,at din hest aldrig har taget hovdet ned for at græsse, mens i rider. det er hesten natur, hey der var lige noget lækkert, det vil jeg gerne smage på. det er hesten s natur at regere sådan.
    -josie

• #17   1. sep 2010 Line
    En rebgrime giver tydeligere signaler pga deres knuder, hvis de sidder rigtigt, så kan de være ligeså smertefulde for en hest som en hingstekæde, da knuderne er lige over nerve så,...

Og jo, Line der er "mange" som rider afsted i cordeo før de er klar til det, netop fordi det er seeeejt... -_-'
    -> Men også livsfarligt for sig selv, hesten og omgivelserne

Jeg har læst hvad du skriver og forstår det godt. Men du behøver ikke "råbe". Prøver bare at påpege, at der er forskel på en hest med noget på hovedet og en med bare en cordeo. For det kan indlæres, ja - men der skal meget træning til, og mere end med noget på hovedet, hvilket jeg ikke synes du rigtig gav udtryk for i dine indlæg = det ville jeg bare påpege smiley

• #18   2. sep 2010 Og jeg vender tilbage til, at det ér mere forsvarligt i grime eller rebgrime (generelt), da man jo netop har styr over hovedet.

Men du har fuldstændig ret, kurser er ikk nødvendigt og hesten kræver masser af træning og tålmodighed smiley

At bruge store bogstaver og flere "!" og "?" tyder somregel på at det skal opfattes som "råb" - endnu engang, jeg påpeger bare forskellen på når hesten har noget på hovedet og ikke, hvor der netop ér en forskel

• #19   2. sep 2010 i skal næsten læse et indlæg jeg fandt på nettet her den anden dag.
    http://www.heste-nettet.dk/forum/3/360106/360106/

• #20   2. sep 2010 undskyld, men jeg tror simplethen ikke der er nogen herinde. der har sit cordeo-stopsignal så indlært, at det kan stoppe noget somhelst i et flugtforsøg fra en hest .... sorry folkens xD

• #21   3. sep 2010 Line: Nææh, heller ikk mig, det jeg snakker om er bare almen skriftsprog smiley

• #22   3. sep 2010 Smag og behag, men synes i hvert fald at flere udråbstegn og spørgsmåltegn hentyder til "råberi" Anyway, det begynder vist at være off topic det her smiley
    - men vi er jo også temmelig enige i selve debatten, så skal vi ikk bare stoppe den her? smiley

Kommentér på:
horsemanship

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce