{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
999 visninger | Oprettet:

nyt pas, chip og ejerskift? {{forumTopicSubject}}

Hej alle islænder elsker.

Jeg fik min hest d. 2. maj 2008. Jeg har ikke fået meldt ejerskifte, og som jeg forstår det, er det blevet lovpligtig nu?
Han er født i 1993 så han er ikke chips mærket eller har brænd- el. frysemærke. Han skal vel chipsmærkes, for at kunne få det pas, som er blevet lovpligtig nu?
Hvordan får jeg et pas til ham?........

Håber nogen kan hjælpe mig lidt.
Mange knus Anne Frank. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  nyt pas, chip og ejerskift?
  • #1   26. okt 2010 Hej.
    Først lige et link, som forklarer det hele.
    http://islandshest.dk/index.php?id=1515

    Og så det vigtigste:
    Alle heste i/før 1999 skal have udstedt hestepas senest 31.dec.2011.
    Bestilling skal ske senest 31.10.2011.
    Heste til slagtning- skal have hestepas inden slagtning, behandles evt. som hastesag.
    Heste der skal krydse grænsen skal have hestepas inden afrejsen.
    Det er dig som hesteejer der har ansvaret iht. lovgivning.

    Hesten skal være chipmærket og besigtiget-se her
    Du skal (sammen med din dyrlæge) tage stilling til om hesten må/kan bruges til konsum. Vedlæg kopi af dyrlæge og ejerklæring når du sender papirerne ind.

    Du kan enten ansøge online eller på papir (dyrerst).

    Når hesten er besigtigede og chippet bestiller og betaler du hestepasset (ca 200 kr). Så sender du papirerne til DI og ja, så er det bare at vente smiley Så kommer et fint nyt hestepas samt ejercerfifikat.
    Det er gratis at foretage ejerskifte, når du samtidig bestiller hestepas.
    Heste der er fra før 1999 skal have lavet hestepas (og ejer skal passe) inden 31.12.2011 - men du kan jo ligeså godt få det gjort, så du ikke glemmer det, og så er det jo altid dejligt at stå som ejer smiley
    Da du købte heste før 1. januar 2010, skal du bare overholde reglen om nyt pas inden 2012. Hvis du havde købt hesten i år, skulle du have foretaget ejerskifte inden 30 dage (mener jeg) fra købet.


  • #2   26. okt 2010 Skriv hvis der er noget du er i tvivl om. Jeg er ved at være ret godt inde i det smiley

  • #4   26. okt 2010 Der får du lige et andet link smiley
    http://www.islandshest.dk/index.php?id=1343
    Ovenstående link er for heste med pas.
    De skal ikke have skiftet pas, men indsat såkaldte medicinsider smiley
    Heste født år 2002-2005 skal have opdateret hestepas, senest 01. juli 2011.
    Man ansøger også her online eller på papir. Prisen er ca. 200 kr. pr. styk.
    Fremgangsmåden er den samme, pånær at de er chippet og dyrlægen skal derfor ikke ud og besigte / chippe.
    Når du har bestilt og betalt sender du hestepassene til DI og så venter du bare smiley
    Så kommer hestepassene tilbage - dog med lidt ekstra sider smiley



  • #5   26. okt 2010 Vær opmærksom på, hvis hestene ikke er fra DK (hvis deres pas / papirer er udstedt i et andet land) skal man kontakte dette lands organisation, som sørger for isættelsen af medicinsider.

  • #6   26. okt 2010 Er det ikke fra 1998 ? smiley

  • #7   26. okt 2010 "Min" Njall er fra 98 og havde de gamle papirer og "min" Atli er fra april 1999 og har (gammelt) hestepas (hollandsk). Så det er vel 98 smiley
    Men DI skriver 2 forskellige ting på deres hjemmeside.
    På fanebladet står der: "Opdatering-stambog (født 1998 og før)" og i teksten står der: "Alle heste i/før 1999 skal have udstedt hestepas senest 31.dec.2011." Jf.: http://www.islandshest.dk/index.php?id=1515

    Men her er linket til loven: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=129393
    Fristerne er:
    1) Med virkning fra bekendtgørelsens ikrafttræden identificeres dyr af hesteslægten, der påtænkes tilført slagteri, udført eller tilført markeder/samlesteder.
    2) Senest den 31. december 2010 skal dyr af hesteslægten, der er født efter den 31. december 2005 og senest den 31. december 2009 være identificeret.
    3) Senest den 1. juli 2011 skal dyr af hesteslægten, der er født den 31. december 2001 og senest den 31. december 2005 være identificeret.
    4) Senest den 31. december 2011 skal identifikation være gennmeført for alle øvrige dyr af hesteslægten født senest den 31. december 2001.

    Det betyder altså ikke noget for fristen om det er 98 eller 99 smiley
    Det der betyder noget er, om hesten har papirere eller gammelt hestepas.


  • #9   27. okt 2010 I de gamle jeg har er der siderne:
    Forside
    Identitetsoplysninger
    Stamtavle
    Grafisk signalament
    Generel vejledning
    Avlsresultater
    Måling af ponyer
    Identitetskontrol
    Medicinsk kontrol (doping)
    Vaccination mod influenza
    Andre vaccinationer
    Sundhedskontrol
    Diverse

    Efter de så er blevet opdateret er følgende sider sat i bagerst: (begge de to gamle hestepas jeg har fået opdateret er forskellige i det, som er blevet sat ind, men den ene er udelukket fra konsum og den anden er ikke - De blev ikke opdateret på samme tid)
    Forside - opdatering
    Behandling med veterinærelægemidler (såkaldte medicin-sider)
    Sundhedsmæssige basiskrav

    Hvis hesten ikke kan bruges til konsum, er der desuden nogle papirer om det.

    Så hvis ikke de er blevet opdateret skal de.


  • #10   27. okt 2010 Den ene af de gamle pas jeg har (som er blevet opdateret) er fra 2003 - og det er blevet opdateret, som det skal.

  • #11   27. okt 2010 mit problem er, at han først kan blive "chippet" midt i november, og jeg kan vel ikke sende hans stamtavle ind inden han har fået chipsmærket?

  • #12   27. okt 2010 Nej, han skal chippes først. Men hvorfor kan han først blive det i november?
    Men det skal jo også først gøres inden 2012, så du når det nok.


  • #13   27. okt 2010 Dyrelægen kan ikke komme før, og han er bestilt til november. og der er kun 4 dage tilbage i oktober.
    "Bestilling skal ske senest 31.10.2011." det skrev du selv i øverste indlæg. smiley


  • #15   27. okt 2010 Ja, du bestiller og betaler bare og sender så passet ind. Det er nemt smiley og så kommer det tilbage opdateret.
    Bare hesten er chippet, så behøver du ikke nogen dyrlæge ud.


  • #16   27. okt 2010 Anne Frank: Bestilling skal ske inden 31.10.2011 så mon ikke du når det, eftersom der er et helt år til dén dato - så vidt jeg ved har vi kun 2010 smiley

  • #17   29. okt 2010 når, så er jeg helt rolig! jeg troede lige at det senest var i morgen der skulle være sendt ind. smiley

  • #18   29. okt 2010 Hehe nej nej smiley

Kommentér på:
nyt pas, chip og ejerskift?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce