Udfordringen Falle - råd søges? {{forumTopicSubject}}
Min elskede Falle-basse har jo næsten helt fra begyndelsen været helt fantastisk at arbejde med og omgås, men desværre er han især her i sensommeren og efteråret på nogle områder blevet lidt af en udfordring... derfor kunne jeg godt bruge lidt råd og erfaringer.
"Problemet" er dels, at han er blevet jordens største kylling... han er bange for ALT!! Selv min søde lille permanentkrøllede mormor, blev han bange for... tossede, fjollede hest. *GG*
Jeg har i sensommeren og starten af efteråret trænet rigtig meget desensibilisering med ham og introduceret ham for flagrende plastik, larmende, klaprende spande osv., og her reagerede han meget voldsomt i starten, men affandt sig så med det. Han er sådan set også stadig forholdsvis let at få overbevist om, at hvad der nu har forskrækket ham, ikke er så slemt ved nærmere eftersyn, men det er blevet en stor udfordring at gå tur med ham, fordi han hele tiden bliver forskrækket og faktisk - sandsynligvis grundet hans store frieserbevægelser - er ret voldsom, når han pludselig springer sidelæns eller forlæns for noget, der har skræmt ham. Ofte kan jeg slet ikke se eller høre, hvad han er blevet bange for, og så er det jo lidt svært at vise ham bagefter, at det ikke er farligt...
Det, jeg simpelthen ikke forstår, er, hvorfor han pludselig er blevet sådan?? Min "lille" dreng, der stort set aldrig plejer at være bange for noget?? Kan det være en fase, han skal igennem? Eller kan det være hans hingstehormorner, der begynder at røre på sig, selv om han ellers ikke virker hingstet?
Jeg har også overvejet at få tandtekniker og kiropraktor ud og tjekke ham efter, bare for at være sikker på, at der ikke er noget fysisk (hvad jeg dog har meget svært ved at tro, eftersom han jo er så ung, men man skal jo aldrig sige aldrig), men hvad kan jeg ellers gøre?
Jeg træner så meget med ham, som vejrforholdene og lysforholdene tillader (jeg har jo desværre ikke andre indendørsfaciliteter end stalden og vil ikke træne ham som sådan i hans boks), men jeg synes bare ikke, det rigtigt hjælper....
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 1.158
Min plag har lige været gennem en periode hvor hun er blevet bange for ALT når vi gik tur alene. Men hvis vi har en anden hest med, så kan hun nærmest blive påkørt af en lastbil uden hun reagerer.
Jeg har egentlig ikke gjort så meget ved det andet end at gå små bitte ture, hvor vi har trænet nogle af hendes bedst installerede øvelser så snart hendes fokus rettes mod noget farligt. Heldigvis kan heste jo ikke multitaske, så hvis man kan vende deres fokus mod en øvelse, så kan de ikke være bange for noget samtidig
Jeg tror bare det er en fase hun har, hvor hun er lidt usikker, og har brug for at vokse lidt oven i hovedet inden hun igen er tryg ved at gå ture alene...
Jeg tror ikke det er hingstehormonerne - hingste siges generelt at være modigere end hopper og vallakker
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Desværre er det ikke så let for mig at arrangere en "støttepædagog", når vi skal ud på tur, for det skulle i givet fald være Stuntman, og selv om alle vores drenge er dygtige til at blive taget ud alene, er Futte ikke ret god til at blive efterladt. Jeg er derfor lidt bange for, han måske vælger at gå igennem hegnet for at komme med, og jeg vil ikke stille ham ind i sin boks, da han jo i forvejen ikke ligefrem er jordens lykkeligste hest der, og jeg derfor ikke ret gerne vil give ham en dårlig oplevelse derinde. Det er i øvrigt også en af årsagerne til, jeg så gerne ville have haft ham solgt, fordi det så netop var lettere at tage Stuntman og Falle ud sammen.
Men jeg må nok erkende, at det ikke rigtigt vil lykkes... i hvert fald ikke i år.
Derfor må Falle indtil videre affinde sig med at komme med alene ud på tur.
Det er dog heller ikke kun, når vi er ude på tur, han er en kylling... som sagt kan det også være, når vi arbejder derhjemme. F.eks. skulle vi forleden aften have alle 3 drenge ind på stald. Det foregik - som altid - ved at jeg gik forrest med Stuntman, og Bo så kom bagefter med Falle og Futte. Pludselig blev Falle ræd for "ingenting" og sprang cirka 3-4 meter sidelæns, så Bo måtte kæmpe for at holde ham... hvorimod Stuntman kun tog et lille hop, og Futte trippede lidt på stedet, sandsynligvis mere pga. Falles krumspring end noget andet.
Og ja, på folden blev Falle sågar bange for min søde lille permanentkrøllede mormor... :-S
mar 2006
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 420
Det er helt sikkert ikke hingstenykker, for når hingste har hingste nykker (jeg har efterhånden prøvet det med et par stykker) puster de sig ofte op, og bliver nogle "fandens karle".
Jeg tror heller ikke, der er noget galt med ham, og han har smerter, så spar de penge i denne omgang
Mit bud er at han er teenager, som de er flest. Han er nok bare på vej, fra at være et lykkeligt uvidende føl, til at være voksen og følsom, med ansvar for egen sikkerhed. Fasen herimellem kan godt være som du beskriver den, og hvis ikke du kan være HELT rolig og overskudsagtig, når I er på tur (hvilket de færreste fuldt forståeligt kan) tror jeg det er bedre at du bliver hvor DU er tryg og helt rolig. På den måde bliver han ved med at synes du er pålidelig.
Så altså, mit råd er at lade ham gennemgå denne fase uden at rive hårene ud af dit hoved, og sørg for ikke at presse dig selv ud i situationer hvor du ikke er helt tryg, fordi du synes du burde. Jeg har fulgt med i mange af dine tråde, og ved derfor, at du vil dine skønne heste det aller bedste i hele verden, og det bedste du kan gøre for Falle lige nu er, at se om ikke du kan undgå situationer, hvor du også bliver utryg, for det gør nok ikke situationen bedre.
Skulle der så alligevel opstå en situation hvor det går lidt galt, så se om ikke du kan grine lidt af det, eller i det mindste smile lidt, for det er svært at fastholde den nervøs kropsholdning, når man griner eller smiler
Held og lykke med det hele, jeg er sikker på det bare er en fase.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
For min store og helt grundlæggende frygt er jo i virkeligheden nok, at han skal blive ved med at være så nervøs, som han er lige nu, da det vil gøre ham til en rigtig, rigtig stor udfordring for mig at arbejde med... Jeg er jo som bekendt ikke verdens modigste rytter, selv om jeg efterhånden er kommet rigtig langt og efterhånden kun sjældent oplever situationer, hvor jeg bliver direkte bange. Hvis det "bare" er en fase, bliver det jo ligesom lidt lettere at overskue... for så kommer vi før eller siden ud på den anden side igen.
Lige nu må jeg så bare forsøge at gøre det hele bedst muligt for os begge og håber på, at "krysteriet" snart går over igen.
jul 2008
Følger: 209 Følgere: 194 Heste: 4 Emner: 168 Svar: 1.084
Jeg kan sagtens forstå dine bekymringer og tanker, men jeg er sikker på som Lene skriver at det bare er en fase han skal igennem. Så hvis jeg var dig ville jeg fortsætte med små gå ture, og så ellers træne på sikker grund, hvor du føler dig 100 % sikker og tryg, for dette vil du på den måde så også udtrygge ubevist meddit kropssprog
Kh. Karina
Udfordringen Falle - råd søges?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside