{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.210 visninger | Oprettet:

Afvænning af føl {{forumTopicSubject}}

Vi er ved at afvænne vores føl.

Men han kommer ind til freja igår og fik mælk ved et uheld og nu kan han ikke gå på folden uden hende, han springer over hegnet, inde i boksen vandre han frem og tilbage og sveder, + han har de samme symptomer på kolik eller noget som fanta havde da jeg var i praktik smiley Jeg ved ikke hvad der er bedst at gøre? jeg synes han virker til at blive ekstremt stresset men hvordan skal vi ellers gøre det? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Afvænning af føl
  • #1   22. nov 2010 Dyrlægen kan evt. hjælpe smiley

• #2   22. nov 2010 søg på nettet, læste et sted at normal afvænning stresser mest smiley så prøv at find en anden metode smiley

• #3   22. nov 2010 skal nok spørge dyrlægen , hun kommer alligevel ud til Fanta og sito her snart, men ville bare høre om i ikke havde nogle råd:D

• #4   22. nov 2010 Phua det er aldrig sjovt at fravænne føl. I år har jeg haft dem i hver sin boks om natten, og sammen om dagen på fold. Så kom min part i tanke om at hun gerne ville have hoppen på rideskolen i weekenden, så vi flyttede hende. Nu skal hun stå der til 1 dec, og så håber jeg han har glemt hende, for hun skal gå i min gamle stald og på min dressurbane. Han har overhovedet ikke givet problemer, prøver dog om mine vallakker kan give en tår:-) . Det er faktisk værre med hoppens yver, og det er der jeg har mine spekulationer. Men en god ven som avler meget har altid brugt en kold tyrker, og flyttet føllene på løsdriftsfold en hel flok ankommer sammen. De har aldrig haft problemer.
    Håber det lykkes dig at løse dit problem med en stresset følbasse.
    Hold og lykke

• #5   22. nov 2010 Det er det at Frejas yver er meget udspillet, men hvis han først kommer over til hende igen producere hun jo bare mere ? smiley

• #6   22. nov 2010 Ja det skulle gerne aftale i løbet af 2-3 uger har jeg læst mig til!!

• #7   22. nov 2010 Okay , men nu skulle vi jo starte forfra igår fordi han kom på fold medc freja pga et uheld.

• #8   23. nov 2010 ha du ikke et sted hvor han kan stå en måneds tid, så lang væk at de ikke kan snakke sammen, det er nemmere for alle...;-)

• #9   23. nov 2010 Nej, så skulle det være hvis vi sælger ham, som vi også burde men min søster går ikke med til det, men tror lige han får den her uge ud, eller ihvertfald nogle dage, så må vi se om han ikke falder til ro.

• #10   23. nov 2010 Jo mere fuldfoder og stråfoder han får, jo mindre patter han og moren vil ligeså stille lukke for mælken.. Mine heste blir nød til at gå på sammen fold, da de andre er for våde i tiden.. Føllet får en masse hø og fuldfoder/roesnitter og blir godt mæt af det. Så det er ved at være yderst sjældent, at hun tar en lille bitte tår mælk.. Og hoppens yver er ved at være mindre..

• #11   23. nov 2010 Linda
    Vores får også foder og en masse hø, og han spiser da også men han går nærmest bare rundt og ænser intet (sådan var det mest i starten det er lidt bedre nu)

• #12   23. nov 2010 Mine 2 føl har jeg i hver deres boks om natten, skal vi ride på en af hopperne, så tager vi hende fra marken og føllene har accepteret, at de ikke skal følge hende. Synes ikke jeg har haft problemer med at skille mine hopper og føl fra hinanden, og jeg har haft 7 føl at tage fra deres mødre. Hvordan har dit føl reageret hvis i har været ude at ride på hoppen? Mine føl er blevet vent til, at hoppen skal fra når føllet ca 1 mdr gammel, så har vi taget små rideture, så de vænner sig til at blive skilt.

• #13   23. nov 2010 han har taget det helt fint med alting indtil han kom ind til freja igen i forgårss, nu skaber han sig bare.

Men før da han kom hen til hende nogle gange kunne han fint gå på marken med de andre npr hun blev redet, han kunne da godt galopere rundt osv, men nu er han bare fuldstændig skør

• #14   24. nov 2010 Jeg kan ikke læse mig til hvor længe han havde været fra sin mor.. inden han ( smuttede ) ind til hende igen.. :-).. Hos mig foregår det sådan, at når tiden er til fravænning står de sammen om dagen på fold ca 1 uge, og føllet står i en boks lige op af mor... føllet får mad 3 g. dgl. som alle de andre, men har så ubegrænset hø/wrap.. min Nicardo begyndte at stresse den første dag/aften.. jeg gav ham en himalaja sten og blev i boksen til han havde accepteret at mor stod ved siden af.. efter den første uge blev de så skilt ad halvdelen af dagen på folden.. ( han startede sammen med mor ) kom så ind i en anden flok hvor der var nogen der dag leje.. ( havde kun 1 føl i år ) Efter ca 1 uge kom han på folden med de andre fra starten, men fik en godmorgen tår inden de blev lukket ud.. I den uge var det faktisk mere mor der var lidt oppe og køre... han har gået i sin egen flok og tager alt helt cool.. mor bliver lidt sur/ stresset hvis han kommer ud før hende, men det er der ikke noget at gøre ved...
    Held og lykke med det hele.. smiley

• #15   24. nov 2010 Jamen de har længe været sammen som normalt, men hvor han ikke var med hende når vi rednede på banen der ligger lige op til folden og der har ikke været noget, så havde han været væk fra Freja, i 1-2 dage og så kommer min søster til at lukke dem sammen ud, og nu er han være end hvad han har været før selv da han var helt lille. det er lidt underligt.

Kommentér på:
Afvænning af føl

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce