{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
513 visninger | Oprettet:

HMS... {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har lagt mærke til at mange skriver og spørger om gode råd til at starte op med HMS. Og så er svarene "lær den at bakke og stoppe og gå frem...". Men som jeg forstår ordet HORSE-MAN-SHIP betyder det FORHOLDET MELLEM HEST OG MENNESKE.

Så det med at stoppe og gå frem er vel mere en træning/indlæring af forskellige signaler som vi opfinder, ligesom at neje eller ryste på hovedet.

Så jeg synes det er forkert at svare sådan.

HMS for mig er at omgå dem så hestevenligt som muligt, være bevidst om mit kropssprog og i hvilke positioner jeg stiller mig i forhold til hvad jeg beder den om. Og med mit kropssprog kan jeg så fortælle hesten at den skal bakke eller stoppe, med signaler der minder om dem heste bruger overfor hinanden. Så det ikke er nødvendigt at "lære" den det gennem forskellige teknikker.

Men det er bare mig jo...

Hvordan opfatter i andre ordet HMS?

Hilsen Helene

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HMS...
  • #1   26. nov 2010 Der findes GOD og DÅRLIG horsemanship.

Jeg "udøver" selv "Natural Horsemanship" - et forhold så naturligt og redskabsfrit som muligt. smiley

Men BAK og STOP er vigtige signaler i et forhold mellem hest og rytter, så den er lidt svært at tolke rigtigt og forkert på smiley

• #2   26. nov 2010 Det er for så vidt rigtigt det du skriver - men jeg tror når folk skriver - "lær" hesten at bakke gå frem osv. menes der basale teknikker.
    Altså at hesten lære det efter kropssproget - det er vigtigt at man fra starten gør hesten opmærksom på dit "rum" hesten har i naturen også deres "rum"
    dette kan man "lære" hesten ved at stoppe bakke og lign. efter kropssignaler.
    Ovenstående kræver dog ved nogen heste megen tålmodighed - hvis hesten gerne vil have førerollen, men husk det er rytteren der kærligt men bestemt gør hesten opmærksom på hvem der har førerollen - bruger hesten derfor rytterens "rum" er det hesten der tager førerollen osv. gennem hele forløbet.

Ved ikke om dette er til at forstå

• #3   26. nov 2010 Camilla Stormont: Ok, det giver jo mening, at der er forskellige definitioner på HMS... Men jeg synes bare stadig det lyder forkert at "træne" HMS, når det er som den daglige omgang med dyrene som jeg forstår det :o)

Karolinbe G: Hvad er dårlig HMS? Og jeg mener sagtens man kan ride med bid og sporer og stadig have et HMS-forhold til sin hest. Men det er vel også forskellen på "alm" HMS og "natural HMS". Men rart at få definitionerne sat fast :o)

Cherie N: Ja, sådan som du skriver det er også sådan jeg tænker. Men jeg kan se der er forskellige definitioner på det, og det har gjort min fortåelse lidt større....

Men stadig synes jeg at lære en hest at neje eller nogle af de andre sjove ting ikke er HMS, men trick-træning....

• #4   26. nov 2010 Dårlig horsemanship, er når en hestetræner er dårlig til at f.eks. kommunikere med dyret. smiley Altså ikke forstår hesten - det er dårlig horsemanship.

God er så det omvendte smiley Om det er med pisk sporer eller ej. smiley

• #5   26. nov 2010 tja, ved heller ikke hvad man kalder det? Du har ret, det er nok derfor mange kalder det at træne.... Ved ikke engang hvad jeg selv kalder det? Måske noget med at jeg arbejder med hesten og ikke at jeg træner.. Men nærmere end det kan jeg ikke komme. Og det er jo næsten det samme :o)

• #6   26. nov 2010 Karoline G: Ok, ja det giver mening. Men tror ikke folk gør det dårligt med vilje, tror det er uvidenhed der er synderen der...

• #7   26. nov 2010 Helt sikkert smiley

• #8   26. nov 2010 Jeg ser horsemanship som alt omgang med hesten på hesten præmisser.
    Jordtræning er så de øvelser/lege osv. man træner/udøver.

• #9   26. nov 2010 MC-groundwork: men hvad kalder du det så? at du udøver HMS eller hvordan? for det lyder forkert at sige træner....

• #10   26. nov 2010 Jeg træner jordtræning.
    Horsemanship er bare den overordnede betegnelse for mit samværd med hesten - men bruger det ikke dagligt. (-:

• #11   26. nov 2010 Ok :o)

• #12   30. nov 2010 Selve ordets betydning er blevet moderniseret og har tilegnet sig nye tider. Nu er det meget få der tænker helhedsset og åbent på det, men det er blevet indskrænket, fået ny betydning og mange heste mennesker får samme association når man siger HMS. - som du siger, stop, bak tricks tricks tricks! Horsemanship er, ja al omgang med hesten. Men det er de færreste der ser så bredt på det smiley Den del af kagen har ''Groundwork'' vist overtaget.

Kommentér på:
HMS...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce