{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.130 visninger | Oprettet:

taber sig om vinteren - suk {{forumTopicSubject}}

er der andre i samme båd som mig???

med en skøøøøn hyppi, som bare taber sig om vinteren, lige gyldig hvad fanden man gør....!

om sommeren holder han en SÅ fin foderstand, fordi han får så meget græs...

om vinteren kan man fodre og fodre og fodre, og han tager ikke på...

lige pt får han

morgen:
wrap
1½ liter muesli
1 liter havre
½ liter lina mix

middag:
1½ liter muesli
1 liter havre
½ liter lina mix
(har stadig wrap fra om morgenen)

aften
wrap
1½ liter muesli
1 liter havre
½ liter lina mix


og STADIG taber han sig.... nu begynder jeg at tage olie med ud til ham, for han kan skisme ikke spise mere krybbefoder... hesten er jo aldrig sulten med alt det wrap og foder han får...

han har ingen orm, tænder er fine, går med dækken og er ikke klippet...

har inden jeg skiftede til lina mix, prøvet med fiber piller og horsespeed sammen med foderet....

han kan ikke få almindelig hø og halm, da han har allergi, så han står på træpiller.. derfor kan man heller ikke bare skifte foder, og risikere det støver...

hvad gør i andre med heste som taber sig om vinteren??

"lukker i øjnene" og glæder jer til sommer hvor hesten kan komme på græs??? og bare forsøger at lave "damage control" om vinteren???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  taber sig om vinteren - suk
  • #1   30. nov 2010 gik fra fiber pellets fordi det ingen effekt havde overhovedet....!

  • #3   30. nov 2010 af fiberpiller fik han 300 gram 3 gange dagligt (sammen med 300 gram horsespeed) fiberpillerne var i tørvægt, da det skal være let og hurtigt for opstalder at udfodre.. jeg kan desværre ikke ligge og køre der ud 3 gange dagligt, det er for dyrt

  • #4   30. nov 2010 Min fuldblods hoppe på 6 år, har jeg også svært ved at holde. Hun har stået i sin boks i 3 uger pga. noget bakterie halløj som ikke ville forsvinde. Hun fik da hun blev reddet i oktober og får det stadig, da hun har behov for at tage lidt ekstra på:

    2-3 kg. valset havre
    2 kg. raket
    FRI hø og halm (spiser 10-15 kg pr. dag)

    Hun tager ikke på, og det er sygt irriterende, men der er ikke noget at gøre. Jeg forsøgte rigtig meget sidste år, men i år har jeg altså givet op.

    Hendes mor fik foder således, fordi hun som hendes datter tabte sig om morgenen, (dyrlægen har min hest's mor). Desuden fik hun taget bodprøver, lavet trænings analyse og tjekket for orm for 3-4 uger siden og der var hun helt som hun skulle være. så jeg har givet op for i år. Vi ser på det når hun er færdig med sin ''vokse-vinterpause'' i sidst i januar smiley .


  • #5   30. nov 2010 christina - vi er ikke alle som synes havre kun er skidt for hesten...! jeg er ikke stivelses forskrækket smiley


    der er ikke udarbejdet disideret foderplan til ham, dette er prøvet med isabella, og den blev fulgt til punkt og prikke, og alligevel tabte hun sig 75 kg...

    håber det vender en dag med entertainer, det gjorde det heldigvis med isabella... førhen var hun alt alt for tynd, og åd og åd og åd... nu holder hun FLOT, lettere buttet foderstand, på blot 2 liter muesli om dagen smiley


  • #6   30. nov 2010 grunden til at der ikke er udarbejdet en professionel foderplan, er jo så fordi jeg ikke stoler en skid på det (efter isabella tabte sig)... så vi fodre med vores øjne smiley

  • #7   30. nov 2010 Sandie, jeg er enig med dig. Jeg fodre også med mine øjne, giver lidt mere, tager lidt fra igen, alt efter hvad/hvordan hun trænes, hvor meget hun laver og hvad formålet med fodringen ''den dag'' er smiley

  • #9   30. nov 2010 hvordan ser det wrap ud du fodrer med ? er det noget langt groft noget eller fint og blødt med mange græsblade i?

  • #10   30. nov 2010 Sandie: 3 liter havre om dagen kræver en del energi fra Entertainer at omsætte, dvs han bruger af noget han faktisk helst ikke skulle, og det kan gøre han taber sig eller ikke tager på....
    Fiber Pellets må nemlig som én skriver, udfodres tørt med op til 500 gram pr måltid, max 5 kg ialt på et døgn mener jeg det er.. Men det vil ikke kræve mere end 1 minut for hende der fodrer, at komme vand på dem, hvis han skal have mere end 500 gram pr måltid, for de opløses næsten med det samme, og så længe der kommer væske med i foderet, får han ikke forstoppelse...
    Og så tager det altså lidt tid, før en hest tager på i et sundt tempo..

    Hvilken slags musli er det han får 4½ liter af om dagen???


  • #11   30. nov 2010 jeanette - han får samme mængde havre om sommeren også hvor han sagtens kan holde huld... mueslien er et marstall tilskuds muesli

    wrappen han får er med lange "grove" strå og er godt tørt... jeg giver ham ved siden af noget ekstra wrap, som jeg henter hos ejeren, som er mere vådt og "fint" i strukturen... (det er som om han spiser mere, hvis han bliver tilbudt flere forskellige slags)...



  • #12   30. nov 2010 Sandie: Men der skal han heller ikke producere varme og som du selv skriver, der går han på godt græs... Du kan snildt give ham det om sommeren, bare ikke her om vinteren hvor han kæmper med at holde huld =)
    Du skal endelig give ham forskellig wrap hvis han spiser mere af den grund... Det er bare med at få ham proppet med godt grovfoder =)


  • #13   30. nov 2010 jeanette - ja lige netop, man kan ikke give for meget grovfoder smiley hvis jeg troede han kunne tåle det, blev han også tilbudt tør hø samtidig med de forskellige typer wrap.. men da han jo er allergiker tør jeg ikke forsøge (faktisk allergisk over for alt støv., og 6 typer græs)

    det eneste "lille" problem med hans grovfoder er at han er en gris med det... giver man ham den mængde som han kan og bør spise, så ender det ofte med at han spreder det i hele boksen (træpiller), og er de først spredt, nægter han at æde det (suuuuuk).... så helt optimalt burde han have en lille bitte smule wrap, 100 gange dagligt, for at spise det han kan tror jeg... men det kan jeg jo ikke forlange af opstaldnings stedet smiley


  • #14   30. nov 2010 det hjælper ikke, han hiver det bare ud af den og spreder det

  • #15   30. nov 2010 Sandie: Så er det dælme heller ikke nemt når han er allergiker... Og en gris med sit wrap *Gg* Har du prøvet med hønet og høposer?? =)

    Men jeg vil næsten vædde med du vil opnå en super effekt, med synligt resultat efter en måneds tid, hvis du fjerner havren helt fra hans måltider, og istedet beder foderdamen om at give ham min 500 gram Fiber Pellets pr måltid, og hvis hun gider, så 1-1½ kg pr måltid som hun lige hælder lidt vand over =)

    Det er da osse for dårligt du ikke kan forlange udfodring af wrap 100 gange om dagen i små portioner *Gg*


  • #16   30. nov 2010 jeanette - ha ha nej det er sku ikke nemt med sådan en multi allergiker... jeg tror ikke han som sådan mærker til græs allergien (kan ikke se/mærke noget på ham)... jeg er overbevist om det er støv allergien som har gjort han hostede så meget i sommers, at han var tæt på aflivning... (den allergi test der er lavet, den viser jo alle allergier.. det gør det også på mennesker, og man kan godt være allergisk overfor noget, uden at have direkte symptomer).... men han bliver heldigvis vaccineret for det (en gang månedligt nu, tidligere på året var det 4 gange om måneden)... så nu er det under kontrol smiley

  • #17   30. nov 2010 Sandie: Skønt , han betyder jo utrolig meget for dig og jeres fremskridt skulle nødig bremses af noget så dumt som allergi smiley
    Giv endelig lyd pr pb, om hvordan det går med hans huld =)


  • #18   30. nov 2010 ja han er kommet til at betyde rigtig meget for mig.. og de to gange han har været meget syg med det allergi, det har været hårdt....!

    kan ikke love jeg husker at skrive smiley

    men pt ser det ud som om han begynder at sætte lidt huld igen, nu hvor han har fået linamix i 3-4 uger... så det virker da idet mindste bedre end fiber pillerne og horse speeden....

    så nu fortsætter vi sådan som det køre nu, og han får olie oven i også fra idag af smiley


  • #19   30. nov 2010 Fiber Pillerne vil jeg næsten sige du ikke kan sammenligne med, når han kun har fået 300 gram pr måltid, han er jo en stor hest, og det ville være det jeg ville anbefale til en hest i hans str som ikke måtte tage på, men skulle have fyld i krybben =)
    Men håber da Linamixen forsætter med at virke.. Og husk nu du ikke må give ham for mange dl olie om dagen =P


  • #20   1. dec 2010 tænkte om det det fine wrap var bedre til ham. det kan ske at det fine wrap kun har 2,5 kg til en fe mens det grove wrap har 4,5. så vil han få spist mange flere fe ved at få tildelt det fine.

    nå vi skal fede heste op får de finbladet wrap alt hvad de kan æde plus vitmainer og lidt lucerne og i løbet af et par måneder er de runde og trinde.


  • #21   1. dec 2010 jeanette - nu fik han jo fiberpillerne sammen med horsespeed, som også er beregnet til vægtøgning, og det fik han også 300 gram af....

  • #22   1. dec 2010 Horsespeed kender jeg ikke og hvordan disse 2 virker sammen, vides heller ikke... Jeg mener ikke man kan drage en konklusion uden at have prøvet anbefalet max mængde af et foder =)

  • #23   1. dec 2010 katrine - lucerne små støver, også selvom det er det med olie i... og han er allergisk smiley

  • #24   1. dec 2010 doktor dyr har været inde over sidste vinter, og sagde vi gjorde hvad vi kunne

  • #25   1. dec 2010 nu er det jo ikke fordi han er for tynd nu... han ser fornuftig ud nu.. men han må bare ikke tabe sig

Kommentér på:
taber sig om vinteren - suk

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce